Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-01@08:10:16 GMT

تجمع کشاورزان اصفهان برای احقاق حقابه (+عکس)

تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۱۹۱۹۴

تجمع کشاورزان اصفهان برای احقاق حقابه (+عکس)

شماری از کشاورزان شرق و غرب اصفهان برای دریافت حقابه خود روز چهارشنبه در ضلع شمالی پل خواجوی این شهر اجتماع کردند.

به گزارش ایرنا، کشاورزان اصفهان دوم دی ماه امسال در اجتماعی در مهدیه روستای 'وجاره' از توابع بخش مرکزی که با حضور اعضای نظام صنفی کشاورزان برگزار شد اعلام کردند که اگر تا 10 روز آینده پاسخ روشن و صریحی برای مطالبه حقابه خود دریافت نکنند، تجمع خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشاورزان تحقق وعده معاون وزیر نیرو را خواستار شدند که در ماه های گذشته به اصفهان سفر کرد و به کشاورزان وعده داد که حقابه آخرین سال آبی (96،97) که 351 میلیون متر مکعب برآورد شده بود را به آنها پرداخت کنند.

این کشاورزان و باغداران از مناطق و شهرهای شرقی اصفهان از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان و شهرستان های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی شهر، لنجان و مبارکه بر لزوم حمایت و توجه بیشتر مسئولان برای حل معضلات فرارو تاکید کردند.

این عده پیش از این و در ماه های اخیر با حضور در برخی مکان های از قبل اعلام شده خواهان تخصیص حقابه خود برای کشت پاییزه و جبران خسارت های ناشی از خشکسالی شدند و از مسئولان خواستند تا برای حل مشکلاتشان تدبیر کنند.

کاهش بارش در سال های زراعی قبلی در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.

رییس جمهوری چندی پیش در پی استعفای گروهی نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی به نشانه اعتراض به حذف و کاهش اعتبارات طرح های آبی استان در بودجه سال آینده ، دستور تشکیل ستاد احیای زاینده رود را صادر کرد.

کشاورزان اصفهانی می گویند بر اساس طومار تاریخی شیخ بهایی از قدیم الایام از محل زاینده رود دارای سهم و حقابه هستند.

بر اساس این طومار کل آب رودخانه به 33 سهم کلی و 275 سهام جزیی تربین 7 بلوک آبخور آن که از حدود 70 کیلومتری غرب اصفهان تا 120 کیلومتری شرق این شهر ادامه داشته است تقسیم شده است.

این کشاورزان که از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی نظارت می شوند قصد دارند به سوی استانداری حرکت کنند که این نیروها آنها را به محل اجتماع اولیه پل خواجو هدایت می کنند.

در سال های اخیر میزان بسیار کم بارش ها و آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود بیانگر شرایط نامطلوب در فلات مرکزی ایران بویژه استان اصفهان است بگونه ای که خشکسالی اکنون منطقه وسیعی از استان را فراگرفته است.

کاهش بارش در سال های زراعی قبلی در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود به همراه برخی از عوامل دیگر باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۱۹۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان حقابه را می دهد؟

تین نیوز

یک نماینده مجلس گفت: اکنون بخشی از آب رودخانه هیرمند منحرف می شود و در مسیر طبیعی رود ادامه مسیر نمی دهد بنابراین می طلبد دستگاه های متولی به این موضوع ورود و مسیرهای طبیعی انتقال آب هیرمند را تقویت کنند تا آب بیشتری به حوضه سیستان منتقل شود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، محمد سرگزی درباره تامین آب در حوزه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ما در این حوزه ۲ بحث داریم یکی اینکه تامین آب شرب حتما باید از منابع داخلی تامین شود به همین دلیل پروژه هایی برای تامین آب شرب پایدار برای یک میلیون نفر جمعیت شمال استان سیستان و بلوچستان از چاه های تهلاب، دشت هامون، هرمک و بندان شروع شد. قرار بود این پروژه ها تا آذرماه ۱۴۰۲ به پایان رسیده و عملیاتی شود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد ولی در هر حال بارندگی رخ داد و میزانی هم آب از هیرمند وارد و فرصتی داده شد که پروژه ای را که باید در آذر ماه به اتمام می رسید سریع تر نهایی شود.

سرگزی افزود: پروژه دوم انتقال آب از تهلاب در شرق زاهدان است که براساس آن ۵۰ میلیون متر مکعب آب به زاهدان و شهرهای منطقه سیستان منتقل می شود. این پروژه هم توسط قرارگاه خاتم اجرایی و بودجه ای هم در مجلس برای این موضوع پیش بینی شده و پروژه سوم هم انتقال آب از دریای عمان است.

وی در ادامه درباره حقابه هیرمند تصریح کرد: به موجب معاهده ۱۳۵۲؛ افغانستان مکلف است در سال هایی که بارندگی نرمال است ۸۳۰ میلیون متر مکعب آب را به ایران تحویل دهد، در ۲ هفته اخیر بارندگی های خوبی در حوضه آبریز هیرمند بوقوع پیوست و اکنون آب خیلی خوبی وجود دارد اما متاسفانه با انفعال دستگاه های متولی از جمله کمیساریای آب هیرمند و وزارت امور خارجه حقابه را دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: اکنون بخشی از آب رودخانه هیرمند منحرف می شود و در مسیر طبیعی رود ادامه مسیر نمی دهد بنابراین می طلبد دستگاه های متولی به این موضوع ورود جدی پیدا کنند و مسیرهای طبیعی انتقال آب هیرمند را تقویت کنند تا آب بیشتری به حوضه سیستان منتقل شود.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون ماهیت سد کمال خان را ایجاد انحراف در مسیر آب عنوان کرد و گفت: طی سال گذشته آب از هیرمند وارد ایران شده اما دریچه های آب فقط می توانند ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه به سمت رودخانه هدایت کند در صورتی که حجم سیلاب ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه است و مابه التفاوت این آب به مسیرهای دیگر منحرف می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • اجرا نشدن شبکه فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • اجرا نشدن فاضلاب روستایی در حاشیه زاینده‌رود سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد
  • افغانستان حقابه را می دهد؟
  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم
  • حمایت دانشجویان دانشگاه‌های استان از جنبش دانشگاهیان اروپا و آمریکا
  • انتقاد از رفیق بازی مدیران ورزشی در اصفهان/ وزیر ورزش به این بازی مار و پله خاتمه دهد
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه اصفهان در حمایت از جنبش دانشجویی آمریکا