Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-27@20:44:36 GMT

دانستنی‌های جالب علمی

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۲۲۱۹۸

دانستنی‌های جالب علمی

حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

هشدار مصرف خودسرانه ژلوفن

ژلوفن به صورت کپسول نرم ژلاتینی از دسته دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی است و در کاهش موقت درد ناشی از سرماخوردگی، دندان درد، درد عضلانی، سردرد (مثل میگرن)، آرتریت روماتوئید، درد قاعدگی و کاهش تب قابل استفاده است، مسکن‌های دیگر مانند ایبوپروفن، مفنامیک اسید و غیره مانند ژلوفن عمل می‌کنند، این دسته از دارو‌ها می‌توانند زخم معده ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی که دارای مشکل زخم معده هستند از مصرف این دارو‌ها باید خودداری کنند، مصرف ژلوفن برای بیماران قلبی بسیار خطرناک است و موجب افزایش حملات قلبی خواهد شد ومصرف طولانی مدت از این دارو با دوز‌های بالا باعث خونریزی معده و زخم‌های گوارشی مخصوصا در افراد مسن بالا ۶۵ سال و افراد الکلی را می‌شود.

خواص روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس یکی از بهترین مواد برای رفع شوره سر است؛ ۵۰ میلی لیتر سرکه سفید را با ۵ میلی لیتر روغن اوکالیپتوس و یک لیتر آب ترکیب کنید و آن را بر روی پوست سر بریزید و خوب ماساژ دهید و بعد با آب گرم و شامپو بشویید، همچنین با این روغن می‌توان سردرد سینوسی را درمان کرد، اوکالیپتوس یکی از بهترین روغن‌های ضروری برای درمان سردرد است، چون می‌تواند فشار سینوسی را کاهش داده و سردرد را درمان کند.

درمان طبیعی وزوز گوش

زنجبیل نه تنها به عنوان یک ادویه در سراسر جهان قابل استفاده است، بلکه از آن می‌توان به عنوان یک گیاه دارویی برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، درمان مشکلات گوارشی، بهبود گردش خون و غیره استفاده کرد، علاوه بر این، از دیگر مزایای شگفت انگیز زنجبیل، توانایی در بهبود وزوز گوش، به ویژه وزوز گوش ناشی از گردش خون ضعیف است، زنجبیل همچنین حاوی آسپرین است که می‌تواند هر گونه درد مربوط به وزوز گوش را کاهش دهد، زنجبیل نیز شبیه سیر، حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که از آسیب‌های به رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از سیاهی دور چشم

در بسیاری افراد می‌توان از ایجاد سیاهی، تیرگی و گودی زیر چشم جلوگیری کرد و یا آن را به حداقل رساند، بهترین روش برای انجام این کار، استفاده روزانه از مرطوب کننده‌ها، کرم ضد آفتاب، مصرف رژیم غذایی کامل حاوی آهن، ویتامین K. و خواب کافی است؛ اغلب جوانان، با رعایت این موارد می‌توانند از سیاهی زیر چشم جلوگیری کنند.

با افزایش سن، پوست شما حتی با تغذیه مناسب و خواب کافی و لوسیون‌های مرطوب کننده، در مقابل استرس، خستگی و عناصر محیطی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، به این دلیل افراد مسن که به سیاهی اطراف چشم دچار هستند، برای درمان موثر رفع سیاهی دور چشم به متخصص پوست و زیبایی مراجعه می‌کنند.

فواید باور نکردنی بامیه

بامیه یکی از بهترین مواد برای کنترل چاقی است؛ با استفاده منظم از بامیه، چه خام و چه پخته، می‌توانید تا حد زیادی از چاقی جلوگیری کنید، چاقی ضرورتا به‌دلیل مصرف غذا‌های چرب و پرکالری به‌وجود نمی‌آید، بلکه به‌خاطر کمبود مواد مغذی نیز می‌تواند باشد همچنین این گیاه لذیذ از بیماری‌های کلیوی جلوگیری می‌کند.

مشکلات کلیوی، تهدیدی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به‌شمار می‌آیند، تقریبا نیمی از بیماری‌های مربوط به کلیه، به‌دلیل دیابت به‌وجودمی‌آیند اگر مصرف آب بامیه نیز در رژیم غذایی‌تان منظم باشد، به جلوگیری از بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند.

نحوه پیشگیری از سوختگی پای نوزاد

بسیاری از نوزادان به دلایل زیادی دچار سوختگی می‌شوند که با رعایت برخی نکات ساده می‌توان از این سوختگی جلوگیری کرد؛ پوشک کودک را هر چه زودتر پس از خیس شدن یا آلودگی تعویض کنید، باسن کودک را با لایه نازکی از یک پماد محافظتی بپوشانید، ولی از پودر بچه استفاده نکنید، چون ممکن است وارد ریه‌های کودک شود؛ چون علت پیدایش این نوع التهاب پوست، تماس کهنه‌های گرم و مرطوب آلوده به ادرار و مدفوع با پوست بدن است، بنابراین کودک را نباید محکم پیچید، بلکه کهنه او را باید آزاد و شل به پای کودک گذاشت، به طوری که بین کهنه کودک و پوست بدن او هوا جریان داشته باشد.

تمرینات ساده برای جلوگیری از آلزایمر

مغزتان را به چالش بکشید تا دچار آلزایمر نشوید، به این منظور تمرین‌های زیر را گاهی انجام دهید، با دست مخالف مسواک و شانه بزنید و بنویسید، ساعت را به دست راست ببندید، کلمات را وارونه بگویید، از مسیر جدیدی به سر کار بروید، درباره باورهایتان با تردید فکر کنید، جملات یک صفحه از کتاب را از آخر به اول بخوانید.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۲۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند

مدیرعامل موسسه محک با بیان اینکه از سال ۷۰ که این موسسه ایجاد شد تاکنون ۴۲هزار بیمار کودک سرطانی تشکیل پرونده داده اند، گفت:تا امروز ۱۶ هزار کودک سرطانی بهبودی پیدا کرده و به زندگی بازگشته اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری کنگره دوسالانه بین المللی آنکولوژی کودکان یادبود «پروانه وثوق» در بیمارستان فوق تخصصی درمان سرطان «محک» برگزار شد.

هادی موسی خانی، فوق تخصص آنکلوژی در این نشست بیان داشت:۲۰درصد کودکان سرطانی کشور در بیمارستان محک تحت درمان قرار می‌گیرد و شایع‌ترین سرطان در کودکان سرطان خون و پس از آن تومور مغزی است.

وی ادامه داد:درمان آنکولوژی به یک کار تیمی نیاز دارد. در محک به این موضوع توجه خاصی دارد. استید این بیمارستان سابقه هیات علمی دانشگاه دارند و همه آنکولوژیست‌ها آرزوی کار کردن در محک را دارند.

آراسب احمدیان، مدیر عامل موسسه خیریه درمان کودکان سرطانی محک با بیان اینکه درمان کودکان سرطانی در محک رایگان است؛ ضمن اینکه حمایت‌های لازم در طول بیماری کودک نیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در محک یک پلن درمانی یکپارچه در درمان بیماران سرطانی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶ هزار کودکان سرطانی به زندگی طبیعی خود بازگشتند، خاطرنشان کرد:از ابتدای تأسیس محک از سال ۷۰ بالغ بر ۴۲ هزار بیمار کودک سرطانی تشکیل پرونده داده اند.

وی با بیان اینکه محک ۳۰سال پیش با هدف درمان کودکان سرطانی ایجاد شده، افزود: مجوز مرکز تحقیقات سرطان در محک گرفته شده تا پروتکل‌های درمانی کامل شود.

احمدیان تاکید کرد:خیرین هزینه‌های درمانی در محک را تامین می‌کنند؛ ضمن اینکه محک از نظر علمی و تخصصی با بیمارستان‌های خارج کشور ارتباط دارد؛ از جمله پزشکان ایرانی خارج از کشور.

دانشگری، معاون درمان بیمارستان محک تصریح کرد:این کنگره ۲۶لغایت ۲۸ اردیبهشت برگزار می‌شود و اساتید خارجی و داخلی در این کنگره شرکت می‌کنند و امتیاز باز آموزی دارد.

وی ادامه داد:یکی از نیاز‌های همیشگی رسیدن به درمان‌های روز دنیا در درمان سرطان است؛ باتوجه به اینکه محک بیشترین بیماران کودک سرطانی را در تومور‌های مغزی دارد.

وی متذکر شد:محیط، ژنتیک و وراثت از جمله علل بروز سرطان در کودکان است؛ در نتیجه اینکه بیماری صعب العلاج گفته می‌شود به دلیل نامشخص بودن علت بیماری است.

دانشگری خاطرنشان کرد:در بیمارستان محک کودکان تا ۱۸سال مبتلا را درمان می‌کنیم و سرطان خون و لنفوم شایع‌ترین سرطان در بین کودکان است.

وی گفت:در ایران و محک ۶۵تا ۷۰ درصد کودکان سرطانی درمان می‌شوند

میترا قالیبافان آنکولوژیست ابراز کرد:تومور‌های مغزی اولین علت مرگ در سرطان‌های کودکان است.

وی ادامه داد:تومور‌های کودکان با تومور‌های بزرگسالان متفاوت است؛ در نتیجه برخورد تیم درمان با کودک سرطانی باید متفاوت باشد.

قالیبافیان خاطرنشان کرد:هدف اول این کنگره این است که تومور‌های مغزی در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؛ نحو برخورد با این کودکان نیز متفاوت است و سوم اینکه این کودکان نیازمند بازتوانی دارند و باید برای این بیماران فکری شود.

وی تصریح کرد:زمان بقای کودکان مبتلا به تومور سرطانی به زمان مراجعه به پزشک بستگی دارد. کودکان به عوارض درمان بیماری سرطان نسبت به بزرگتر‌ها حساس‌تر هستند. جراحی، شیمی درمانی و رادیو تراپی سه روش درمانی در کودکان سرطانی است.

این آنکولوژیست زمان بقای یک کودک سرطانی را به میزان توانایی بدن کودک در مقابله با روش‌های درمانی برشمرد و گفت:در برخی کودکان پس از ۵سال درمان کاملا بهبودی حاصل می‌شود.

وثوق جراح اطفال بیان داشت:پیگیری درمان کودکان در محک تا ۱۸ سالگی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در دنیا یک درصد سرطان‌ها کودکان را شامل می‌شود، گفت:سالانه هزار تا ۱۵۰۰ مورد جدید از کودک سرطانی در ایران شناسایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی