Web Analytics Made Easy - Statcounter

همجدهمین جشنواره نشریات دانشگاه فردوسی مشهد با معرفی برگزیدگان و با حواشی بسیار به کار خود پایان داد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-امید ملایی؛ فعالیت دانشجویی در قالب تشکل‌ها و کانون ها، یکی از عوامل رشد هر دانشگاه و در نتیجه رشد آن شهر و منطقه است، یقینا با افزایش فعالیت ها، پویایی دانشگاه بیشتر خواهد شد و این زمینه تفکر و رشد دانشجویان را به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از زمینه‌های فعالیت که تاثیر بسیار بالایی نیز در رشد فردی و تشکلی دارد و از طرفی باعث افزایش اطلاعات و محتوای دانشجویان می‌شود، حوزه نشریات است؛ نشریات دانشجویی همواره با جسارت خود نقد‌های تاثیرگذاری را به جامعه و دانشگاه روانه کرده و از این نظر در سطح بالایی از تاثیرگذاری قرار گرفته است.

روایت داستان همیشگی بایکوت نشریات مخالف دانشگاه در جشنواره‌های نشریات دانشجویی!
نشریات دانشجویی، یکی از پویا‌ترین و کارآمدترین و البته مدنی‌ترین ابزار‌هایی هستند که در محیط دانشگاه‌ها رشد می‌کنند و ریشه می‌دوانند و به ثمر می‌رسند. در دنیای امروز وسعت و کارایی این ابزار انقدر بزرگ شده است که آن را  به عنوان رکن چهارم دموکراسی در دنیا شناخته اند، اما همیشه در محیط دانشجویی و دانشگاهی عده‌ای از مسئولین هستند که شعار آزاداندیشی و آزادی بیان سر می‌دهند، اما در مقابل تا می‌توانند نشریات دانشجویی مخالف نظر خود را محدود می‌کنند، یکی از این محدودیت‌ها که همیشه در جشنواره‌های تقدیر از نشریات برتر دانشگاه‌ها نمایان می‌شود، آنجا است که انگار نشریات مخالف اصلا بنا نیست دیده شوند و عملا در بایکوت کامل قرار می‌گیرند و جوایز بین دیگر نشریات توزیع می‌شود.

نشریه‌ای که مشروعیت دانشجویی دارد، اما مشروعیت مسئولین نه!
 اختتامیه هجدهمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه فردوسی با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد و بازهم نشریات مخالف نظر مسئولین دانشگاه عملا در بین برگزیده‌شدگان جای نداشتند. نکته جالب آنجا بود که نشریه آیینه دانشگاه فردوسی که تقریبا یک نشریه منتقد مسئولین این دانشگاه است در حالی دستش از جوایز این جشنواره خالی ماند که توانست به عنوان  نشریه پرمخاطب از نگاه دانشجویان در بخش فرهنگی و اجتماعی قرار بگیرد و عملا نشان دهد که مشروعیت دانشجویی دارد، اما در نگاه مسئولین مشروعیت ندارد!  

 

 

نشریاتی با یک جریان فکری و سیاسی خاص جوایز جشنواره را فله‌ای جمع کردند

سید هادی حسینی، مدیر مسئول نشریه آیینه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، می‌گوید: در ابتدا خداوند متعال را شاکریم که توانستیم در نگاه دانشجویان برترین نشریه معرفی بشویم و باید از تمام مخاطبین خودمان بابت اعتمادشان تشکر کنیم و قول می‌دهیم با قدرت بیشتری به رسالت خود که رساندن صدای دانشجویان است بپردازیم.

حسینی ادامه می‌دهد: حقیقتا جای تعجب دارد وقتی که یک نشریه بیشترین مخاطب را در سطح دانشگاه و بین دانشجویان دارد، نتوانسته از غربال ناظران انتخابات نشریات عبور کند و حائز رتبه‌ای در بخش‌های دیگر جشنواره نشریات دانشجویی شود؛ این در حالی است که نشریاتی با یک جریان فکری سیاسی خاص؛ که زیاد به سلایق مخاطب توجه ندارند، با کمک همفکران خود در مسئولیت‌های اجرایی جشنواره، در بیشتر زمینه‌ها جوایز را به صورت فله‌ای جمع می‌کنند و برای خالی نبودن عریضه، دو یا چند جایزه را به نشریات دیگر می‌دهند.
 

مدیر مسئول نشریه آیینه اظهار می‌کند: این اتفاق خبر تازه‌ای نیست، زیرا چند سالی هست که مدام شاهد این روند هستیم. در این جشنواره تمام جوایز به یک نشریه خاص داده می‌شود که نویسندگانشان بیشتر فارغ التحصیل هستند و کمتر می‌شود که در نشریات شان خبری از مشکلات واقعی دانشجویان باشد و بیشتر به سیاه‌نمایی و ناامید سازی دانشجویان می‌پردازند.

 


وی در پایان به مرگ نشریات دانشجویی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در یک چنین فضایی شاهد ایجاد یک شبکه قدرتمند از این نوع نشریات هستیم که مانع رشد، نشریات مستقل شده‌اند و نکته بد ماجرا اینجاست که شنیده ها حاکی از آن است که این نوع نشریات از سمت خانه نشریات حمایت می‌شوند و این یعنی مرگ نشریات دانشجویی.

 

عده‌ای در جشنواره نشریات فردوسی جمع شدند و جوایز را بین خود تقسیم کردند!

حسین فکور یکتا، مدیر مسئول و سردبیر نشریه مستقل نیم نگاه و عضو دانشجویی کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه فردوسی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، می‌گوید: تصمیمات سلیقه‌ای و حضور افراد بی تخصص و دارای جهت‌گیری‌های سیاسی تند در مدیریت فرهنگی فعلی یکی از معضلات دانشجویان دانشگاه فردوسی است؛ که امیدواریم دوره این نوع مدیریت‌ها به پایان برسد.

 

فکور ادامه می‌دهد: چند ماهی از حضور سرپرست جدید خانه نشریات دانشگاه نمی‌گذرد، اما انتقادات بسیاری بر عملکرد وی از سمت بدنه دانشجویی وارد است و جدای از این انتقادات به عملکرد و نارسایی‌ها در حوزه اجرایی، بی‌عدالتی‌ها و جبهه‌گیری‌های یک طرفه و نگاه‌های سیاسی تند حقیقتاً ضربه مهلکی بر پیکره نشریات دانشجویی خواهد بود و قطعاً در چنین جوی، پویایی و تاثیرگذاری نشریات دانشجویی بی معناست.

 


عضو دانشجویی کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه فردوسی در خصوص جشنواره نشریات دانشجویی می‌گوید : قطعاً یکی از مشوق‌های نشریات دانشجویی جشنواره‌ها است که نشریات مختلف در آن شرکت می‌کنند و جدای از جوایز و مسائل مالی آن، از نگاه فردی متخصص با دیگر نشریات مقایسه شده و این خود انگیزه آفرین و مسبب پیشرفت نشریات خواهد بود؛ که هر ساله در دانشگاه فردوسی نیز در این جهت جشنواره‌ای برگزار می‌شود و متاسفانه هر ساله شاهد بی عدالتی‌ها در برگزاری جشنواره نشریات اعم از اهدای جوایز و داوری‌ها بوده ایم؛ امسال شاهد عدم حضور نشریات تشکلی مانند جامعه اسلامی در این جشنواره به نشانه اعتراض به بی عدالتی‌ها در داوری بودیم.

وی ادامه می‌دهد: می‌توانم بگویم که امسال این جشنواره یکی از بدترین سال‌های خودش را گذرانده است، متاسفانه به دلیل جو موجود در خانه نشریات، اعضای هیئت اجرایی و داوران جشنواره از میان افرادی انتخاب شدند که یا سابقه فعالیت در نشریات خاصی را داشته‌اند و یا هم اکنون در این نشریات فعال هستند؛ که اولین نتیجه این شیوه داوری، انتخاب نشریاتی است که در آن‌ها مسئولیت دارند.


فکور بیان می‌کند: راحت‌تر بگویم اهدای جوایز در جشنواره امسال مانند این بود که چند نفر دور هم جمع شده اند و جوایز را بین خودشان تقسیم کرده اند که در این بین هیچ نامی از سایر نشریات به گوش نمی‌رسید و نکته بدتر ماجرا این است که نشریه‌ای که از نگاه مخاطب دانشجویی به عنوان نشریه برتر انتخاب شده است، هیچ کدام از عناوین این جشنواره را کسب نکرده است.

 


عضو دانشجویی کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه فردوسی اظهار می‌کند: هرچند یک چنین جشنواره‌ای برای عده‌ای رزومه‌ خوبی دست و پا می‌کند، اما در واقع در چنین فضایی هیچ دانشجویی انگیزه برای پیشرفت و رشد نخواهد داشت و نتیجه اش هم این رکود و بی‌رونقی در فضای نشریاتی دانشگاه فردوسی است؛ که با توجه به ارتباطاتمان با سایر دانشگاه‌ها، متوجه شدیم که متاسفانه این موضوع در تمام کشور فراگیر است.

وی در پایان می‌گوید: امیدواریم که با حضور افراد خوش ذوق و معتدل در سمت‌های اجرایی، دیگر چنین ماجرا‌هایی را در محیط دانشگاه نداشته باشیم و شاهد پویایی و اثرگذاری بیشتر دانشجویان در جامعه باشیم.

امیدواریم مسئولین دانشگاه‌ها با کنار گذاشتن نگاه‌های سلیقه‌ای خود اجازه بدهند که فعالان نشریات دانشجویی بتوانند با آسودگی خاطر به فعالیت‌های خود بپردازند و عملا با برگزاری جشنواره‌های سلیقه‌ای، انگیزه‌ دانشجویان را از بین نبرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۲۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت

 مسعود میرزایی شهرابی در این نامه نوشته است: دانشگاه‌های ایران اسلامی به عنوان حافظان آموزش عالی و آزاداندیشی، باید به عنوان سنگری برای تبادل آزاد نظرات و ایده‌ها عمل کنند.

وی ادامه داد: در این نامه نگرانی دانشجویان و استادان دانشگاه فردوسی مشهد نسبت به سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز دانشگاه‌ها علیه جنگ غزه و به طور مشخص تر، اقدامات و سیاست‌های بی‌رحمانه اسرائیل اعلام شده است.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: اقدامات خشنی که برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد این مسائل مهم حقوق بشری انجام شده، نگران کننده است. این نه تنها قداست و حرمت آزادی آکادمیک را تحت الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مانع تلاش جمعی ما برای دستیابی به حقیقت و عدالت می‌شود.

وی در ادامه آورده است: با توجه به تأثیر مخرب جنگ بر زندگی انسان‌های بی‌گناه از جمله کودکان، این وظیفه اخلاقی ما است که نقض اقدامات حقوق بشری را محکوم کنیم و در مورد این نگرانی‌ها، فوری و حیاتی گفت‌وگوی باز جهانی را تشویق کنیم.

میرزایی ادامه داد: به عنوان آموزگاران باید از آرمان صلح و عدالت دفاع کنیم و اطمینان حاصل کنیم که جوامع دانشگاهی ما فضای امنی برای تحقیق انتقادی و حمایت از آنها هستند، از همه دست اندرکاران خواسته می‌شود که قاطعانه از این اصول حمایت کنند تا بر تعهد خود نسبت به آزادی اندیشه و کرامت انسانی تاکید کنیم.

حمایت از مردم غزه و اعتراض‌ها به سیاست‌های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حمایت همه جانبه از رژیم اسرائیل، این بار از سوی اقشار مختلف دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا آغاز شده است. از زمان شروع اعتراض‌ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاه‌های آمریکا بر اساس گزارش رویترز، حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده اند.

این اعتراض‌ها در پی حمایت‌های همه جانبه دولت بایدن از اسرائیل و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک‌های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

«جو بایدن» رییس جمهور آمریکا پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد.

لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان پس از ماه‌ها تاخیر و اختلاف ابتدا در مجلس نمایندگان و سپس مجلس سنای این کشور به تصویب رسید و با امضای بایدن به قانون تبدیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • دموکراسی بدون روتوش/ پلیس آمریکا زیر تیغ عدالت دانشجویی
  • دانشجویان مشهدی در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی تجمع کردند
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • تجمع جامعه دانشگاهیان مشهد مقابل دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاه‌های آمریکا‌
  • نامه رئیس دانشگاه فردوسی به روسای دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از تجمعات ضداسرائیلی دانشجویان
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • چرا خیلی ها تمایلی به تحصیل در مقطع کارشناسی علوم انسانی ندارند؟
  • برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد