Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@03:37:42 GMT

واردات گسترده برنج خارجی

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۲۲۸۵۱

واردات گسترده برنج خارجی

ساعت24 -یک فعال کشاورزی گفت: نوسان نرخ ارز در سال جاری موجب شد تا یک کیلو برنج از طریق قاچاق وارد کشور نشود.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج از واردات ۷۰ هزار تن برنج بعد از رفع ممنوعیت واردات خبر داد و گفت: اگرچه واردکنندگان برای ایام پایانی سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن برنج خریداری کردند، اما به سبب مشکلات تخصیص ارز، برنج های وارداتی در گمرک و روی کشتی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از بانک مرکزی تقاضا داریم اولویت اختصاص ارز را به کالاهای اساسی دهد تا برای تنظیم بازار شب عید مشکلی پیش نیاید.

کشاورز ادامه داد: هم اکنون مسئولان دولت هند در حال مذاکره هستند تا بتواند پول فروش حاصل از صادرات نفت را به واردات برنج اختصاص دهند.

به گفته این مقام مسئول، اگر برنج های خریداری شده به سبب مشکلات تخصیص ارز وارد کشور نشود، بی شک با آشفتگی بازار و افزایش قیمت در بازار رو به رو خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: خرید توافقی برنج بهترین اهرم تنظیم بازار/بازار برنج ایرانی در رکود به سر می برد

وی افزایش قیمت برنج ایرانی در روزهای اخیر را ناشی از کمبود برنج خارجی در بازار اعلام کرد و گفت: اگر واردات برنج برای ایام پایانی سال صورت نگیرد، بی شک قیمت برنج ایرانی و برنج خارجی با نوساناتی در بازار رو به رو خواهد شد.

کشاورز با اشاره به اینکه تنها ۲۵ درصد مردم برنج ایرانی مصرف می کنند، افزود: علی رغم آنکه اکثر مردم برنج خارجی مصرف می کنند، وزارت جهاد کشاورزی سقف واردات با احتساب ذخایر استراتژیک اعلام کرده که نباید از ۸۰۰ هزار تن بیشتر باشد، در حالیکه این محاسبات درست نیست چراکه با وجود واردات یک میلیون تن برنج تاکنون نباید با کمبود و نوسان قیمت در بازار رو به رو بودیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج قیمت منطقی هر کیلو برنج خارجی را ۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بنابر اعلام نرخ مصوبه ستاد تنظیم بازار برنج خارجی نباید با نرخ‌های بالاتری در بازار به فروش رسد.

وی در پایان تصریح کرد: در سال های گذشته قیمت ارز به گونه ای بود که بخشی از برنج مورد نیاز کشور از طریق قاچاق تامین می‌شد، اما امسال به سبب نوسان نرخ ارز حتی یک کیلو برنج هم به صورت قاچاق وارد کشور نشده است که این امر بدان معناست که نیاز سالانه کشور به واردات برنج یک میلیون و دویست تا یک میلیون و صد هزار تن است چرا که در سال های گذشته آمار قاچاق جزء واردات محاسبه نمی‌شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

منبع: ساعت24

کلیدواژه: برنج خارجی واردات برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۲۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است

به گزارش همشهری آنلاین، «اقتصاد ایران توان تحمل تنش و جنگ، پس از تلافی حملات تل‌آویو را ندارد». این سخنان مجری تلویزیون اسرائیلی پس از حمله این رژیم به کنسول‌گری ایران واقع در دمشق است.

حال مدتی پس از پاسخ تنبیهی ایران با شلیک صدها پهباد و موشک کروز و بالستیک به اراضی اشغالی، مدیر شرکت انگلیسی Amtelon مچ وجتال که به عنوان یک سرمایه‌گذار خارجی در بورس ایران فعال است، می‌گوید که سرمایه‌گذاری برای خارجی‌ها در بیش از ۱۰۰ شرکت ایرانی به واسطه سود دلاری بالا ریسکی ندارد.

بلومبرگ نیز اخیرا در گزارشی نوشت، ایران با ۶۰۰ شرکت در ۵۰ صنعت مختلف بزرگترین بازار بورس ناشناخته جهان را در اختیار دارد.

برای اولین بار است که بلومبرگ سرمایه‌گذاری در ایران را به افراد خارج از کشور توصیه کرده و سابقه‌ای از چنین گزارش‌هایی وجود ندارد.

شاخص کل بورس تهران پس از پاسخ تنبیهی به تل‌آویو تا ۲.۱ درصد رشد نسبت به شرایط پیش از پاسخ را ثبت کرده است.
مرور تجربیات کشورهای توسعه‌یافته بیانگر آن است که معنای جدید توسعه همزمان با تحولات جدید تغییر کرده و امروزه تنها توسعه در همه ابعاد اقتصادی، امنیتی، سیاسی، نظامی و ... می‌تواند رشد پایدار تثبیت و تضمین شده به همراه داشته باشد.

کارشناس اقتصادی بهمن آرمان مسیر توسعه ایران را از راه رفع تحریم و ارتباط با قدرت‌های جهانی میسر دانسته و معتقد است که با در پیش‌گرفتن سیاست‌های تنش‌زدا می‌توانیم تعداد قابل‌توجهی پروژه‌ توسعه‌ای کشور در زمینه‌های مختلف را به نتیجه برسانیم و با ورود سرمایه خارجی و امکان تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای از طریق بازارهای مالی توسعه پیدا کنیم.

در مقابل کارشناس ارشد دیپلماسی مهدی خراطیان ایده رفع تحریم و رسیدن به توسعه اقتصادی را منقضی شده و ساده‌انگارانه می‌داند و می‌گوید که هروقت تهران نشان داده که تعیین‌کننده معادلات امنیتی منطقه است، فرایند عادی‌سازی حضور اقتصاد کشور در اقتصاد جهانی با سرعت بیشتری پیش رفته است، با این دستور کار تحریم هم ناکارآمد خواهد بود.

امنیت، قدرت سیاسی، اقتصاد، توان نظامی و فرهنگ دیگر امرهای جدا از هم نیستند و یک کشور برای توسعه باید در همه این بخش‌ها نقش ویژه‌ای در جهان بلند کند. در این راستا جانمایی کشور در هم‌بست‌های موسوم کریدور می‌تواند سریع‌ترین راه رسیدن به توسعه قلمداد شود.

کد خبر 849111 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم بورس تهران اقتصاد سرمایه‌ گذاری

دیگر خبرها

  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • برنج و روغن شامل ارز ترجیجی شد
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • واردات میوه های گرمسیری زمینه رشد تجارت خارجی را فراهم می کند
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج اعلام شود
  • واردات ۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی در ۲ ماه
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است