Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبر انقلاب تاکیدات ویژه ای برای توسعه مکران دارند و در راستای این تاکیدات دولت و نهادهای متولی اقدامات فراوانی را در دستور کار قرر داده اند و در آخرین اقدام وزیر راه و شهرسازی از تصویب کلیات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران خبر داده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، تاکیدات مقام معظم رهبری بر جایگاه استراتژیک دریا در توسعه و بسط اقتدار ملی، سابقه ای دست کم سی ساله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان نخستین بار در سال ۱۳۶۳ در دیدار از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی و اعطای سردوشی، این دغدغه خود را بیان فرمودند. در همه این سال ها و در مناسبت های مختلف، ایشان بر این نگاه راهبردی و کلان خود تاکید داشتند.

 

یکی از مواردی که در طی این سال ها مورد توه ویژه رهبری بوده است توسعه سواحل مکران بوده است. ایشان سال ۹۱ در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، ضمن تاکید بر احیای نام اصیل مکران، بار دیگر ضرورت توسعه ظرفیت های مغفول مانده سواحل شمال دریای عمان را مطرح کردند.

 

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی آذر ماه سال ۹۳ در دیدار جمعی از فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخشی از فرمایشات‌شان دوران صلح را فرصت مغتنمی برای خدمت نیروهای مسلح در بخش‌های علمی، سازندگی و افزایش بازدارندگی خواندند و تاکید کرده بودند که مسئله آبادسازی سواحل مکران نیز جزو همین کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود.

 

پس از تاکیدات ایشان برنامه ریزی هایی از سوی نهادهای متولی در این حوزه در دستور کار قرار گرفت تا جایی که «امیر سرتیپ حاتمی»، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سوم اردیبهت ماه سال جاری در مراسم امضای قرارداد احداث خط انتقال گاز ایرانشهر ـ چابهار با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به منطقه مکران و تاکیدات معظم له بر توسعه سواحل مکران گفته بود: «بعد از این تاکید، نیروهای مسلح به عنوان پیشران و پیشرو توسعه در منطقه انتخاب شدند و اقدامات بسیاری از سوی دولت برای توسعه مکران اجرایی شد تا ظرفیت های نهفته در منطقه فعال شود.»

 

همچنین «بهروز آقایی»، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه به ایرنا گفته بود: «ایجاد 2 بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری در چابهار توانسته موجب رونق اقتصادی، ترانزیتی و اشتغال شود. بندر شهید بهشتی با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن علاوه بر توسعه اقتصادی استان محروم سیستان و بلوچستان نقش مهمی در ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و افغانستان دارد.  ورود هر کشتی می تواند بیش از هزار و 300 شغل ایجاد کند و به نوعی هر یک میلیون تن کالا چند میلیارد تومان گردش مالی در سطح استان سیستان و بلوچستان ایجاد می کند.»

 

حالا در ادامه اقدامات برای توسعه سواحل مکران وزیر راه و شهرسازی با دعوت از همه دستگاه‌ها به همگرایی و تعامل به منظور حکمرانی واحد در منطقه مکران از تصویب کلیات طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران خبر داده است.

 

وزارت راه و شهرسازی در این زمینه به نقل از «محمد اسلامی» در نوزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در بررسی طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران نوشته است: «استعداد این سرزمین ما را به استقرار جمعیت در منطقه ساحلی مکران هدایت می‌کند؛ اینکه ما برای آن منطقه موتور محرکه قدرتمندی را شناسایی، تسهیل‌گری و پشتیبانی کنیم تا توسعه به وجود بیاید و توسعه به معنای واقعی، محقق شود. بحث مکران یک الگوی مهم توسعه برای جمهوری اسلامی ایران است.»

 

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داده است: «تجربه ۴۰ ساله اداره کشور نشان داد که توسعه واگرا و عدم‌ توجه به توسعه متوازن و توسعه پایدار برای کشور ما آفت‌های فراوانی داشت که امروز داریم هزینه‌های سنگین آن را می‌پردازیم. به همین دلیل ضرورت دارد تا به این بلوغ و خرد جمعی برسیم که به دنبال توسعه متوازن باشیم. این سرزمین بکر، با هر جهت‌گیری توسعه فعالیتی، نیازمند توسعه برون‌زا و درون‌زا به صورت توامان برای منطقه است که معتقدم هردوی آنها برای توسعه منطقه مکران ضرورت دارد.»

 

این مقام مسئول اضافه کرده است: «استعداد این سرزمین ما را به استقرار جمعیت در منطقه ساحلی مکران هدایت می‌کند. اینکه ما برای آن منطقه موتور محرکه قدرتمندی را شناسایی، تسهیل‌گری و پشتیبانی کنیم تا توسعه به وجود بیاید و به معنای واقعی کلمه، توسعه در منطقه مکران محقق شود. جهت‌گیری‌ها و محورهایی که در طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران دیده شده، بسیار مناسب است. مهم همگرایی و تعامل دستگاه‌ها برای اجرای آن و نهایتا بحث حکمرانی و حکمروایی است که قرار است در آن سرزمین اتفاق بیفتد.»

 

اسلامی تصریح کرده است: «اگر تضاد منافع و تعارض در اجرای طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران به وجود آید سرنوشت توسعه آن منطقه همانند سرنوشت سازمان‌های توسعه‌ای که تاکنون داشتیم و موفق هم نبودند، می‌شود. اما اگر این سند به عنوان یک نقشه راه توسعه به استان ها و استانداری ها ابلاغ شود و اعمال مدیریت و پایش نیز صورت بگیرد، طرح به ثمر و نتیجه مناسبی که پیش‌بینی شده است، می رسد.»

 

وی افزوده است: «از آنجا که قانونگذار در احکام دائمی توسعه چنین خواستی را از دولت داشته، دولت در حال پیگیری آن است ولی نکته مهم تصمیم‌گیری در مورد چگونگی توسعه است. در گام اول، بررسی‌ها در شورای‌عالی شهرسازی و معماری انجام می‌شود و به تصویب می‌رسد و در گام‌های بعدی در کارگروه سواحل مکران بررسی و به صورت مصوبه دولت ابلاغ می شود.»

 

این در حالی است که  «سردار سرلشکر محمد باقری» نیز توسعه سواحل مکران و تامین امنیت مرز‌ها راهبرد دفاعی ایران است. رسانه ملی به نقل از رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در حاشیه بازدید از استحکامات دفاعی نیروی دریایی ارتش وارد بندر جاسک نوشته است: «حفظ امنیت در مرز‌های کشور و به ویژه در مرز‌های دریایی جنوب از خلیج فارس تا سواحل مکران پیوسته و همیشه به عنوان یک اصل مهم دنبال می‌شود. تامین امنیت خطوط کشتیرانی تجاری و نفت کش ایران درآب‌های آزاد نیز وظیفه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که به خوبی عملیاتی شده است.»

 

«امیر دریادار حبیب الله سیاری»، معاون هماهنگ کننده ارتش نیز در حاشیه این بازدید گفته بود: «کارگروه توسعه سواحل مکران به ریاست معاون اول رییس جمهوری فعال است و نیروی دریایی ارتش هم برای پیشبرد اهداف این کارگروه همکاری می‌کند. توسعه سواحل مکران در کنار تامین امنیت این مناطق از راهبرد‌های دفاعی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است.»

 

یادآور می شود: مکران از نظر تاریخی سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده‌است. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این منظقه، مجاورت آن با آب‌های آزاد بین‌المللی در سرتاسر مرز جنوبی، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان و به طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی (از طریق ترکمنستان) است که یک راه غیرقابل چشم پوشی برای این کشورهای محصور در خشکی( به جز پاکستان) به دریاهای آزاد محسوب می‌شود.

 

استان سیستان و بلوچستان در مسیر دو کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد. این امر، منطقه مکران را به عنوان محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق مطرح می‌کند. در صورت راه‌اندازی محور ترانزیتی کشور، که از بندر چابهار آغاز و با عبور از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، رضوی و شمالی به کشورهای آسیای میانه ختم می‌شود، این منطقه به سوی توسعه حرکت می کند./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خراسان جنوبي شیراز حماسه 9 دی مجلس 9 دی بیرجند گرامیداشت حماسه 9 دی خبرگزاری شبستان ایران سازمان هواشناسی سواحل مکران توسعه سواحل مکران مقام معظم رهبری رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۴۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، ۱۶.۷ میلیون نفر، یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت سوریه، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیص‌یافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران‌کننده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: گزارش سازمان ملل تاکید می‌کند که برای اجرای کامل طرح واکنش بشردوستانه سوریه در مجموع ۴.۰۷ میلیارد دلار نیاز است. این مبلغ جهت برآورده‌سازی نیاز‌های فوری ۱۰.۸ میلیون فرد آسیب‌پذیر از میان این ۱۶.۷ میلیون نفر، مورد نیاز است.

او گفت: ارائه کمک‌های فوری بسیار مهم است، با این حال، این یک راه حل پایدار در دراز مدت نیست. تلاش‌ها باید بر بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، ایجاد شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی و پیشبرد روند سیاسی متمرکز شود.

ایروانی تاکید کرد: متأسفانه ایالات متحده و متحدانش تصمیم گرفته‌اند چشمان خود را بر وضعیت انسانی ببندند و به برنامه سیاسی خود در سوریه ادامه دهند. آنها از تحریم‌ها به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهدافی استفاده می‌کنند که از طریق مجاری نظامی یا دیپلماتیک نتوانسته‌اند به آن دست یابند.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: همچنین، آنها تلاش‌های مذبوحانه‌ای مانند سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه و ممانعت از بازگشت آوارگان انجام دادند. چنین اقدامات غیرقانونی تنها می‌تواند به طولانی‌تر شدن بحران و تشدید رنجی که مردم سوریه متحمل شده‌اند کمک کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبه است. تداوم چنین اقدامات غیرانسانی حقوق اولیه بشری مردم سوریه را نقض می‌کند، کل جمعیت سوریه را مجازات می‌کند و وضعیت اسفبار آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را تشدید می‌کند.

ایروانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه به دلیل همکاری با سازمان ملل متحد و سایر نهاد‌های بین‌المللی، که تسهیلات ضروری برای امدادرسانی و کمک به مناطق آسیب‌دیده از بحران را فراهم می‌کند، قدردانی می‌کند. هر مکانیسم کمکی باید با هماهنگی نزدیک با دولت سوریه اجرا شود و نهایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حملات تروریستی بزدلانه رژیم اسرائیل در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را به شدت محکوم می‌کند.

ایروانی افزود: رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، به‌ویژه ماده ۲ (۴) منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شد. این نقض فاحش نیز نقض مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی بود. ما همچنین اقدامات تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را که با مصونیت کامل و بدون هیچ واکنشی از سوی شورای امنیت ادامه دارد، به شدت محکوم می‌کنیم.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل این بحران از طریق راه حل سیاسی است. ایران به حمایت از یک فرآیند سیاسی که به‌صورت واقعی تحت رهبری و مالکیت سوریه و با تسهیل سازمان ملل، و همچنین کمک به مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان، قرار دارد ادامه خواهد داد.

ایروانی تاکید کرد: ما به حمایت خود از تلاش‌های آقای پدرسون، فرستاده ویژه، برای از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان مکانیزمی موثر برای پیشبرد روند سیاسی ادامه می‌دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: احیای تمامیت ارضی سوریه مستلزم تلاش‌های بی‌وقفه برای مبارزه مداوم با تمامی گروه‌های تروریستی است. در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل از دولت سوریه در تلاش‌های ضد تروریسم حمایت و کمک می‌کند.

او درعین حال تاکید کرد: با این حال، ضروری است که حفاظت از غیرنظامیان در طول تلاش‌های ضد تروریسم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ایروانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر درخواست خود را برای خروج فوری تمامی نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه که بخش‌هایی از خاک این کشور را اشغال کرده‌اند، تکرار می‌کند. ادامه حضور غیرقانونی نیرو‌های آمریکایی در سوریه نه تنها حاکمیت و خاک سوریه را نقض می‌کند، بلکه منشأ اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور است و تنها فضا را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند تا موقعیت خود را مستحکم نموده و جنایات بیشتری مرتکب شوند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: همراه با شرکای خود در فرایند آستانه، جمهوری اسلامی ایران متعهد به کار در جهت عادی‌سازی شرایط به صورت طولانی‌مدت و پایدار در داخل و اطراف سوریه است. همچنین بسیار مهم است که تمام تلاش ممکن را برای تسهیل بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان سوری به وطن خود و رفع نیاز‌های بشردوستانه آنها انجام دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در پایان، تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فورا جنگ و نسل‌کشی در غزه را متوقف نموده، آتش‌بس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه پایان دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است
  • سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تایلند
  • توسعه اقتصاد دریا و شعار سال اولویت‌های اصلی هرمزگان در سال جاری
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • تهدیدهای ترانزیت دریایی در ۱۴۰۳
  • رییس‌جمهور در کاخ ریاست‌جمهوری سریلانکا مورد استقبال قرار گرفت
  • ایجاد معاونت ساخت صنعتی مسکن در ریاست جمهوری/ تولید مسکن ارزان با کمک دانش‌بنیان‌ها
  • ایجاد معاونت ساخت صنعتی مسکن در ریاست جمهوری