Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نشريه وابسته به جهاد دانشگاهي، به انتشار نتايج تحقيقي پرداخته است که در آن، معماري نوين کسب‌وکارهاي آينده بر اساس مدلي نوآور براي کسب و کار بر بستر يکپارچگي رايانش ابري و اينترنت اشياء مورد بررسي و توصيه قرار گرفته‌اند.
شبکه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| نشريه وابسته به جهاد دانشگاهي، به انتشار نتايج تحقيقي پرداخته است که در آن، معماري نوين کسب‌وکارهاي آينده بر اساس مدلي نوآور براي کسب و کار بر بستر يکپارچگي رايانش ابري و اينترنت اشياء مورد بررسي و توصيه قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروزه در دنيا حدود 13.5 ميليارد وسيله براي اتصال به اينترنت از طريق موبايل، تبلت، لپ‌تاپ و کامپيوتر وجود دارد. اين بدان معني است که تقريباً حدود دو برابر کل جمعيت جهان، وسيله هوشمند ارتباطي وجود دارد. به‌علاوه، پيش‌بيني مي‌شود تا چهار سال ديگر، اين تعداد به 50 ميليارد وسيله افزايش يابد! اين موضوع باعث شده که فرصت‌هاي کسب‌وکار بزرگي در حوزه اينترنت اشيا به وجود بيايد و به‌طور مرتب موجب افزايش دستگاه‌هاي هوشمند در شبکه‌هاي اينترنت اشيا شود. علاوه بر اين، وابستگي دستگاه‌هاي اينترنت اشيا به زيرساخت ابري براي انتقال، ذخيره‌سازي و تحليل داده، منجر به توسعه شبکه‌هاي اينترنت اشياي فعال در فضاي ابري مي‌شود.
به گفته متخصصين، رايانش ابري و اينترنت اشيا، دو فناوري متفاوت هستند که در آينده‌اي نزديک فراگيرتر شده و به ابزارهاي معمول اينترنت تبديل خواهند شد. اينترنت اشيا يک مدل بر اساس اينترنت است که از به هم پيوستن تعداد زيادي گروه و شي‌ء تشکيل شده و هدف آن ايجاد اطلاعات مفيد و سودمند است. اين فناوري براي نگهداري و پردازش داده‌هاي خود، نياز به يک فناوري مکمل يعني محاسبات ابري دارد. لذا با توجه به اين‌که به‌زودي اين دو فناوري، فراگير خواهند شد، لازم است تا پژوهشگران و صاحبان کسب‌وکار نسبت به اين دو موضوع و موضوعات مرتبط با آن‌ها اطلاعات مورد نياز را به دست آورند.
اين رويکرد، باعث شده تا محققاني از دانشگاه شهيد بهشتي در مطالعه‌اي پژوهشي، اکوسيستم کسب‌وکارهاي اينترنت اشيا و تأثير آن بر اجزاي مدل کسب‌وکار شرکت‌ها را بررسي نموده و همچنين، چارچوب کسب‌وکاري را که مي‌تواند توسط توسعه‌دهندگان به‌عنوان نقطه شروع براي ايجاد برنامه‌هاي کاربردي اينترنت اشيا بر بستر فضاي ابري استفاده گردد معرفي کنند.
محققين فوق براي انجام اين پژوهش، به مطالعه عميق مقالات و گزارش‌هاي معتبر حوزه کسب‌وکارهاي اينترنت اشيا پرداختند تا نقشه شناختي و ديد کلي اين حوزه را با رويکرد مناسب‌تري به دست آورند. همچنين، مصاحبه با 11 شرکت که توسعه‌دهنده برنامه‌هاي کاربردي اينترنت اشيا هستند نيز در دستور کار اين پژوهش بوده است.
بر اساس يافته‌هاي اين مطالعه تحقيقاتي، ادغام دو فناوري رايانش ابري و اينترنت اشيا، پيشرفتي بزرگ در کسب‌وکارهاي مبتني بر اينترنت ايجاد خواهد کرد. هرچند اين يکپارچگي با چالش‌هايي نيز همراه خواهد بود.
مهرداد علي‌محمدي، پژوهشگر دانشگاه شهيد بهشتي و همکارانش دراين‌باره مي‌گويند: «اينترنت اشيا، شبکه‌اي بر اساس محصول الکترونيکي کد جهاني، فناوري بازشناسي با امواج راديويي، نسل بعدي شبکه، شبکه تلفن همراه، اينترنت و فناوري‌هاي ارتباطي بي‌سيم است که شبکه شي‌به‌شي را توسعه داده است و اين اشيا با يکديگر در ارتباط هستند. گره‌هاي اينترنت اشيا قادر به ارائه داده و دسترسي بر منابع ابري مبتني بر جمع‌آوري و استخراج داده‌ها و تصميم‌گيري با استفاده از تجريه‌وتحليل داده‌هاي جمع‌آوري شده هستند».
آنها ادامه مي‌دهند: «دستگاه‌هاي اينترنت اشيا در حال حاضر در طيف گسترده‌اي از اپليکيشن‌ها مستقر شده‌اند. اينترنت اشيا، به عمق تمام جنبه‌هاي جهان فيزيکي خواهد رفت، اطلاعات اجتماعي را تقويت کرده، آن را تا حد زيادي تحت تأثير قرار مي‌دهد و باعث بهبود سبک زندگي مردم و بهره‌وري کار مي‌شود. بنابراين، ظهور اينترنت اشيا که منجر به صنعت جهاني ارتباطات و توجه دولت‌ها شده است، روند پر رونقي را نشان مي‌دهد».
به اعتقاد مجريان اين پژوهش: «با توجه به مطالعات عمده انجام‌شده به نظر مي‌رسد مهم‌ترين مؤلفه‌ها از مدل کسب‌وکار که توسط اينترنت اشيا تحت تأثير قرار مي‌گيرد مدل‌هاي ارزش، مدل‌هاي همکاري، مدل‌هاي درآمدي و قيمت‌گذاري هستند و ساير مؤلفه‌هاي مدل کسب‌وکار به‌عنوان‌مثال، کانال‌هاي فروش، فعاليت‌هاي اصلي و غيره چندان موردتوجه قرار نگرفته‌اند. در مدل‌هاي ارزش، اکثريت قريب به‌اتفاق گزارش‌ها و مطالعات انجام‌شده، ايجاد ارزش را به شکل يک فرايند مرحله‌به‌مرحله مي‌ديدند که ابتدايي‌ترين سطح آن امکان اتصال محصولات است و پس‌ازآن، ايجاد ارزش به کمک ارائه خدمت و سرويس از داده‌هاي به‌دست‌آمده از اين اشياي متصل و سپس هوشمندي محصولات و در مرحله بعد يکپارچه‌سازي داده‌هاي اشيا متصل و بهينه‌سازي محصول و ارائه خدمات و درنهايت ايجاد نوآوري و تمايز هستند. يعني اين‌که شي‌ء به‌عنوان يک موجوديت مستقل و داراي تفکر عمل مي‌کند و نياز به دخالت انسان حذف مي‌شود».
نهايتاً بر اساس نتايج اين تحقيق، مدل‌هاي درآمدي را مي‌توان به چند دسته کلي بر اساس هدف کسب‌وکار تقسيم کرد: در ساده‌ترين حالت، کسب‌وکار مي‌تواند از فروش محصولات سخت‌افزاري توانمند شده به کمک اتصال، کسب درآمد کند. در سطوح بعدي مي‌تواند از فروش داده‌هاي بسته‌اي به‌دست‌آمده از اين محصولات سخت‌افزاري و سپس ارائه خدمات، کسب درآمد کند. بالاترين سطح که بيشترين ميزان درآمد را نيز با خود به همراه دارد ايجاد يک اکوسيستم يا پلتفرم براي کسب درآمد است که در اين مدل، سازمان‌هاي پلتفرمي يکپارچه با رايانش ابري ايجاد مي‌کنند که هم از فروشندگان محصولات و هم مشتريان نهايي کسب درآمد مي‌کنند.
علي‌محمدي و همکارانش اظهار مي‌دارند: «يکي از اهداف صنعت نسل 4، رسيدن به بهره‌وري بالا در صنعت (براي مثال: عقلايي اداره کردن بخش‌هاي اقتصادي) و در دولت (براي مثال: به صفر رساندن ضايعات و تلفات براي نيروهاي انساني خودي در صحنه‌هاي جنگ با دشمن) است. از همين دو نمونه مي‌توان حدس زد که صنعت نسل 4 به‌کلي تعادل و توازن قوا در جهان را به هم مي‌زند و همين‌جا است که درک و اجراي درست مهندسي تاب‌آوري و اعمال سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات و در کل اقتصاد ملي، براي اجراي اصول مديريت تاب‌آوري، در فاز طراحي سامانه‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري و در سازمان‌هاي هر کشوري مطرح مي‌شود و اهميت پيدا خواهد کرد و لزوم مهاجرت کسب‌وکارها به بسترهاي يکپارچه اينترنت اشيا و رايانش ابري مطرح خواهد شد».
اين يافته‌ها به‌صورت مقاله‌اي علمي پژوهشي و فني در فصل‌نامه «رشد و فناوري» به چاپ رسيده‌اند. اين نشريه را «مرکز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات رويش» وابسته به جهاد دانشگاهي منتشر مي‌کند.
گزارش: دکتر محمدرضا دلفيه
منبع: زرين، ص. و همکاران. 1397. معماري نوين آينده: مدلي نوآور براي کسب‌وکار بر بستر يکپارچگي رايانش ابري و اينترنت اشياء. رشد و فناوري، 14(54): 26 – 35.
سيناپرس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۵۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۳۰۸ قطعه شی تاریخی چندهزارساله در چالوس

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ محسن سلیمانی گفت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی قصد فروش چندین قطعه شیء تاریخی در شهرستان چالوس را دارد، موضوع در دستور کار مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس، تصریح کرد: پس از هماهنگی‌های قضائی، مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، متهم را شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ سلیمانی همچنین اظهار کرد: در این عملیات بیش از ۳۰۸ قطعه شیء تاریخی، شامل اقلام زینتی وزیور آلات شامل گوشواره، انگشتر، مهره‌های سنگی و مروارید متعلق به دوران ساسانی، هخامنشی و عصر اسلام کشف شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این اشیا بخشی از فرهنگ و تمدن کشور است، بیان داشت: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد و موضوع در دست بررسی است.

فرمانده انتظامی شهرستان در خاتمه با بیان این که قاچاق اشیا عتیقه و آثار باستانی تاراج فرهنگ و تاریخ کشور به شمار می‌رود، از مردم خواست در صورت شناسایی افراد سودجو و قاچاقچیان عتیقه و هرگونه مسائل امنیتی، مراتب را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

کد خبر 6092174

دیگر خبرها

  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • کشف ۳۰۸ قطعه شی تاریخی چندهزارساله در چالوس
  • توسعه حمل و نقل بر پایه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در کارخانه نوآوری آزادی
  • توسعه فیبرنوری در شهر قره‌ضیاءالدین با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • آیین نامه توزیع دارو بر بستر سکو‌های اینترنتی ابلاغ شد
  • کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را نباید تعطیل کرد، باید به جریان‌های انقلابی، بسیج دانشجویی و مانند آن‌ها فرصت رقابت داد
  • واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»