Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کشور کوبا از جمله اولین مناطقی بود که اروپایی‌ها به رهبری کریستف کلمب دریانورد ایتالیایی که برای دربار اسپانیا کار می‌کرد، کشف شد. کلمب در وصف کوبا چنین گفت: «از سرزمین کوبا زیباتر هرگز ندیده است.» این کشور تا سال ۱۸۹۸ مستعمره اسپانیا بود.

بیشتربخوانید : مراسم شصت سالگی انقلاب کوبا + فیلم

کوبا از این سال که جنگ‌های اسپانیا و امریکا درگرفت تا سال ۱۹۰۲ تحت قیمومیت ایالات متحده بود و در سال ۱۹۰۲ به‌صورت رسمی مستقل شد و نام جمهوری کوبا به خود گرفت و قانون اساسی این کشور تدوین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشور کوچک امریکای مرکزی در اوایل نیمه دوم قرن بیستم، کانون اصلی توجهات بین‌المللی شد. انقلاب کوبا به سال ۱۹۵۹ به رهبری افرادی همچون فیدل کاسترو و ارنستو چه گوارا و سپس درگیری این کشور در بحران‌های جنگ سرد میان دو بلوک شرق و غرب (بواسطه موقعیت سوق‌الجیشی این کشور و نزدیکی به امریکا) از جمله دلایل اصلی این توجه بود. کشور کوبا بین سال‌های ۱۹۰۲ تا سال ۱۹۳۴ زمامداران مختلفی را تجربه کرد تا اینکه در این سال ژنرال ارتش کوبا، فولخنثیو باتیستا زمام امور را در دست گرفت. باتیستا از سال ۱۹۵۲ به کمک امریکا سعی در تحکیم قدرت خود در کوبا داشت؛ این زمان دورانی است که جنگ جهانی دوم به پایان رسیده و جنگ سرد به رهبری امریکا و شوروی آغاز شده است و هر کدام از این دو بلوک سعی در یارگیری در عرصه بین‌المللی دارند. در سال ۱۹۵۲ باتیستا که در جریان انتخابات ریاست جمهوری کوبا، بخت و اقبال کمی داشت و نفر سوم انتخابات بود، با کمک امریکا دست به کودتا زد و قدرت را در دست گرفت.

وی تا سال ۱۹۵۹ که انقلاب این کشور به پیروزی رسید، دیکتاتور و فرمانروای خودکامه کوبا بود. اما باید بررسی کرد که چه عواملی باعث انقلاب کوبا و روی کار آمدن فیدل کاسترو در این کشور شد. ژان پل سارتر فیلسوف فرانسوی که اندکی بعد از انقلاب به کوبا سفر کرد و با رهبران اصلی انقلاب این کشور ملاقات کرد، در خصوص شرایط اقتصادی کوبا پیش از انقلاب و دوران باتیستا چنین می‌گوید: «ثروت در کوبا عبارت است از زمین. زمین است که به چند خانوار محدود، میلیاردر‌ها و مقامات اشرافی، اعتبار بخشیده است. بورژوا‌ها به ملاحظه ظاهر، چنان انگاشته‌اند که سود‌های ارضی ثبات بیشتری در بر دارد و از آنجا که زمین به حد کفایت وجود نداشت، به اراضی شهر‌ها روی آورده‌اند و، چون نمی‌توانستند روی آن زمین‌ها کشت کنند، دست به ساخت مستغلات زده‌اند و ثبات فریب دهنده اجاره‌گیری را بر صناعت ترجیح داده‌اند... پولدار‌های کوچک این کشور فقیر، به تحریک باتیستا و سفته‌بازانی که دور و بر او بوده‌اند بدون عاقبت کار، دیوانه‌وار به رقابت با میامی امریکا برخاسته‌اند و امروز آن بنا‌های عالی، روی دستشان مانده است... در امریکا ابتدا ماشین وارد میدان شد و بر اثر آن، سبک معماری اینگونه ساختمان‌ها پدید آمد. در کوبا، مسابقه آسمانخراش‌سازی تنها این معنی را در بر دارد که بورژوازی محافظه کار سخت پافشاری می‌ورزیده است تا کشور صنعتی نگردد.»

بین سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۴ حزب کمونیست کوبا توانست رهبری اتحادیه‌های مهم کارگری آن کشور را در دست گیرد و به برکت سیاست‌های اصلاح‌طلبانه این حزب و مماشات با دولت‌های وقت، کارگران سازمان یافته در اتحادیه‌ها، امتیازاتی به دست آوردند. شورش‌های دانشجویی و کارگری سال ۱۹۳۹ منجر به تحرکاتی در مجلس کوبا شد که نتیجه آن تدوین قانون اساسی جدید بود که به قانون اساسی سال ۱۹۴۰ موسوم شد. بر طبق این قانون، ایجاد پست نخست‌وزیری، نظام پارلمانی چند حزبی، حداقل دستمزد و حداکثر ساعات کار، تساوی حقوقی زن و مرد و ملی شدن منابع زیرزمینی پیش‌بینی شده بود. در یازدهم مارس سال ۱۹۵۲ باتیستا کودتا کرد؛ در پی این کودتا قانون اساسی ۱۹۴۰ و فعالیت قوه مقننه معلق شد. اعتراضات دانشجویان بشدت توسط ارتش سرکوب شد و فعالیت اتحادیه‌ها و مطبوعات نیز محدود گشت. این شرایط به علاوه مناسبات فئودالی بازمانده از دوران استعمار اسپانیا بر کوبا و همچنین همان‌طور که عنوان شد، رقابت دو بلوک شرق و غرب، شرایط برای وقوع انقلاب در کوبا را فراهم کرد. قدر مسلم انقلاب کوبا و انقلابیون آن، الهامبخش بسیاری از انقلابیون سراسر جهان بودند که در قرن بیستم رخ داد. به جز فیدل کاسترو، مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین شخصیت انقلابی کوبا، ارنستو چه گوارا پزشک آرژانتینی بود که شخصیت کاریزماتیک وی و نحوه مرگ او، تبلور ویژه‌ای در بین انقلابیون، عرصه هنر (سینما، موسیقی، شعر، گرافیک و...) و تولیدکنندگان بزرگ محصولاتی نظیر پوشاک، کیف، لیوان و سایر ملزومات با تصویر «چه» حتی در کشور‌های غربی شد که این امر همچنان تداوم دارد.

چه گوارا در اوایل دهه ۱۹۵۰ به مسافرت در نقاط مختلف امریکای لاتین پرداخت و از نزدیک با رنج‌ها و آلام مردم امریکای لاتین آشنا شد؛ این مسأله از او یک انقلابی تمام عیار ساخت. چه گوارا در سال ۱۹۵۴ با برادران کاسترو (فیدل و رائول) آشنا شد و به انقلابیون کوبایی پیوست. چه گوارا در حالی با برادران کاسترو در پایتخت مکزیک ملاقات کرد که ایشان قصد تدارک حمله‌ای فراگیر به کوبا را داشتند؛ از این ملاقات و همراهی در تاریخ با عنوان جنبش ۲۶ جولای نام برده می‌شود.

از سال ۱۹۵۵ فیدل کاسترو و ارنستو چه گوارا تلاش خود را برای براندازی حکومت دست نشانده امریکا یعنی باتیستا آغاز کردند، ایشان به همراه ۸۰ تن دیگر وارد سواحل کوبا شدند، اما اکثریت ایشان توسط ارتش باتیستا (به جز ۱۶ نفر از جمله چه گوارا و کاسترو) قلع و قمع شدند. با این حال انقلابیون کوبایی به تلاش خود ادامه دادند تا آنکه باتیستا در ژانویه ۱۹۵۹ فرار کرد و کاسترو بر کوبا مسلط شد.

امروزه با گذشت چندین دهه از انقلاب کوبا، بهتر می‌توان در خصوص عملکرد انقلابیون کوبا اظهار نظر کرد؛ اختلاف نظر چه گوارا و فیدل و درنهایت کشته شدن او در بولیوی توسط نیرو‌های نظامی آن کشور با راهنمایی سازمان سیا و اینکه آیا اگر چه گوارا زنده می‌ماند چقدر با اقدامات فیدل همراهی می‌کرد؟ خود موضوع مفصلی است که در این مقال نمی‌گنجد، اما باید گفت: کشور کوبا در سال‌های بعد از انقلاب خود تاکنون، اگرچه پیشرفت‌هایی در زمینه پزشکی و آموزش همگانی و حتی در مقطعی جهانگردی و صنعت توریسم داشت، به طور کلی در عرصه‌های دیگر از جمله صنعتی، اقتصادی، افزایش درآمد سرانه و مهار فقر در این کشور تک محصولی، توفیق چندانی حاصل نکرد که اصلاحات انجام شده در این کشور طی سال‌های اخیر و دگرگونی برخی اصول انقلاب ۱۹۵۹، در راستای جبران همین عقب ماندگی‌ها است.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حاشیه های سیاسی دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۵۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده

رئیس دیوان عالی کشور گفت: پرونده‌های وارده به دیوان عالی کشور با موضوع خانواده در فروردین ماه بیش از ۸۰۰ فقره بوده است که باید در این زمینه آسیب‌شناسی شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جلسه کارگروه تخصصی رؤسای شعب دیوان عالی کشور با عنوان بررسی موضوع وکیل در مرحله فرجام خواهی با حضور حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری؛ رئیس دیوان عالی کشور برگزار شد.

منتظری در این جلسه گفت: کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب شده است و پیگیر هستیم که در این مجلس به تصویب نهایی برسد.

آمار طلاق مددجویان کمیته امداد بسیار کمتر از آمار جامعه است

وی با تأکید بر لزوم اختصاص بودجه مستقل برای پیشبرد برنامه‌های دیوان عالی کشور، از تصویب ردیف بودجه مستقل برای بخشی از هزینه‌های دیوان عالی کشور خبر داد.

منتظری سپس با بیان اینکه دیوان عالی کشور در قانون اساسی دو مسئولیت مهم و اساسیِ نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی را به‌عهده دارد، اظهار کرد: این دو مسئولیت اطلاق دارد و عملکرد صحیح و ضابطه‌مند در این زمینه، با تعریف درست از نحوه نظارت و یا اصلاح قانون و اصلاح روش‌ها و اصلاح ساختار ممکن خواهد بود، چنانچه قضات در این رابطه پیشنهاداتی به منظور پیشبرد هر چه بهتر امور دارند، ارائه دهند.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست، به طوری که وارده پرونده‌های ما در این زمینه فقط در فروردین ماه بیش از 800 فقره بوده است که بخش عمده آن مربوط به اختلافات خانوادگی و طلاق بوده است و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

منتظری در پایان به تشکیل کارگروه‌های تخصصی چهارگانه حقوقی، خانواده، جرائم ناشی از مواد مخدر و دیگر عناوین کیفری در دیوان عالی کشور و آسیب‌شناسی پرونده‌های مطروحه اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالیت در زمینه گام دوم انقلاب؛ توقعی به جا از تهران تایمز است
  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • سکوی «تامین و تولید» راه‌اندازی می‌شود/ تبیین ظرفیت‌های ایران
  • پیشگامی ایران در زمینه دانش تالاسمی
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • واکنش معاون فرهنگی وزارت ارشاد به تحریف شخصیت حسن صباح در «حشاشین» + فیلم
  • رئیسی: شاهد انتخابات با شکوه خواهیم بود
  • تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
  • غول خفته والیبال جهان علیه معجزه ایران!
  • ۳ عامل مهم در شکل‌گیری شخصیت محمد‌رضا سنگری