Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@14:39:33 GMT

بلاتکلیفی وضعیت دفع آب‌های سطحی اهواز

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۲۶۰۲۰

بلاتکلیفی وضعیت دفع آب‌های سطحی اهواز

آبگرفتگی معابر کلانشهر اهواز بعد از بارش‌ها یکی از معضلات و مشکلاتی است که نه شهرداری معتقد است متولی ساماندهی آن است و نه سازمان آبفا بنابراین این معضل هرسال با همان شکل و شمایل قبلی رها می‌شود و تا کنون فکری اساسی برای رفع این موضوع نشده است. ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵ استانها خوزستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، بارش‌های زودهنگام پاییزی در اهواز سبب شد معضل فراموش شده این کلانشهر برای شهروندان دردسر ساز شود البته بارش‌ها تنها نقاط آب گرفته شده در شهر را آشکار نکردند بلکه از قدیمی و فرسوده بودن سیستم فاضلاب شهر، نبود یک سیستم مجزا برای دفع آب‌های سطحی همچنین غافلگیر شدن مسئولان آبفا و شهرداری اهواز نیز پرده برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 محمدرضا عالی‌پور معاون سازمان خدمات شهری شهرداری اهواز در این باره در گفت‌وگو باخبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: در بند1و2 قانون شهرداری‌ها تعریف آب‌های سطحی به این شرح است که آب‌های سطحی به معنای آب‌ تولید شده از بارش‌های جوی که به درون زمین نفوذ نکرده و مستقیما از سطح زمین به زهکش‌هاو فاضلاروها وارد می‌شود به عبارت دیگر آب‌های سطحی نوعی آب روان است که به فاضل‌روها و لوله‌های انشعابی می‌ریزد.

وی افزود: به موجب قانون توزیع عادلانه آب و قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب؛ متولی امر هر گونه مجاری آب ، بستر، تعیین حریم، تجاوز به حریم متعلق به وزارت نیرو بوده و قانون گفته است که شرکت‌های آب و فاضلاب در شهرها برای به عهده گرفتن تمام مسئولیت‌های فاضلاب و آب‌های زائد تشکیل می‌شوند.

سیستم فاضلاب کلانشهر اهواز از ابتدای ساخت مرکب بود

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز  گفت: قانون شهرداری  متعلق به سال 1334 بوده و آن موقع شهرداری متولی آب، فاضلاب، برق و رختشویی خانه و خیلی دیگر از مسائل بوده و هر بار که  قانون تشکیل یک دستگاهی به تصویب مجلس می‌رسید برخی از ماموریت‌ها از دوش شهرداری‌ها برداشته می‌شد.

وی ادامه داد: هیچ قانون دقیقی به معنی قانون مصوب مجلس نداریم که بگوید شهرداری مسئول دفع آب‌های سطحی است اما قانون گفته که تمام این مسئولیت‌ به عهده وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب که تابع این وزارت‌خانه است، قرار دارد.

عالی‌پور تصریح‌کرد: یک نشریه به نام 3-118 درباره ضابطه طراحی شبکه فاضلاب وجود دارد که این نشریه توصیه می‌کند بهتر است فاضلاب را از آب‌های سطحی جدا کنیم اما در یک تبصره می‌گوید شهرهایی که از گذشته  به علت شرایط اقلیمی شبکه آن‌ها مرکب بوده یعنی سیستم دفع آب‌های سطحی و فاضلاب با هم دفع می‌شدند با همان مقتضیات مرکب طراحی شود.

وی گفت: بنابراین شهر اهواز در سال 70 دارای یک شبکه  فاضلاب مرکب بوده و شهرداری به موجب ماده 4 قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب تمامی امکانات شهرداری اعم از تاسیسات، خطوط، شبکه، ایستگاه‌های پمپاژ، نیروی انسانی، ابزارآلات و اراضی را تحویل شرکت‌های آب و فاضلاب داد.

آن روی سکه بارش باران در اهواز/ افشاگری‌هایی که بعد از  بارش باران دیده شدشهر اهواز هنوز شبکه دفع و هدایت آب‌های سطحی ندارداهواز|مناطق برخوردار از سیستم دفع فاضلاب آب بهای لازم را پرداخت کنند

شهرداری نمی‌تواند نسبت به امور جاری شهر بی تفاوت باشد

معاون سازمان خدمات شهری شهرداری اهواز  ادامه داد: اگر دفع آبهای سطحی قرار بود همچنان با شهرداری باشد قانون به شهرداری می‌گفت که بخشی از امکانات و تجهیزات را برای دفع آب‌های سطحی نگهدارد اما قانون همچین استثنائی قائل نشده است.

وی تصریح‌کرد: همچنین در آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نیز ذکر شده که شبکه اجرایی جویی جزئی از خدمات زیربنایی است که تامین اعتبار آن از دولت است حال شهرداری‌ها نهادهای عمومی غیردولتی هستند که در قبال خدماتی که ارائه می‌دهند بهای خدمات و یا عوارض دریافت می‌کنند و در کارهای زیربنایی نیز دولت باید از منابع مالی خود هزینه کند.

عالی‌پور با بیان اینکه شهرداری اگر بخواهد سیستم دفع آب‌های سطحی ایجاد کند اعتبارش را باید دولت تامین کند زیرا در صورت نبود منابع شهرداری قادر به انجام شبکه مجزا نیست؛ درباره عملکرد شهرداری برای دفع و هدایت آب‌های سطحی گفت: ما معتقدیم گرچه قانون مدیریت واحد شهری هنوز محقق نشده اما در نهایت شرایط کشور به سمتی خواهد رفت که تمامی شرکت‌ها ‌ و دستگا‌های خدماتی یک زمانی در زیر چتر شهرداری مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: شهرداری نمی‌تواند نسبت به امورات جاری شهر بی تفاوت باشد و این دستگاه امور شهر را نمی‌تواند در قبال کم کاری یک دستگاه دیگر رها کند چرا که شهرداری متولی اداره امور شهر است.

دفع آب‌های سطحی در وضعیتی بلاتکلیف به سر می‌برد

محمدرضا ایزدی عضو شورای شهر اهواز درباره وضعیت آب‌های سطحی کلانشهر اهواز با بیان اینکه تا زمانی که فاضلاب جز وظایف شهرداری بود و لایروبی و ایجاد فاضلاب توسط شهرداری انجام می‌شد مشکلی وجود نداشت، اظهار داشت:  از دهه هفتاد بعد از تاسیس سازمان آبفا، مسئولیت سیستم فاضلاب را به سازمان آبفا دادند و متاسفانه وضعیت آب‌های سطحی بلاتکلیف ماند چرا که شهرداری معتقد است طبق روال قدیم آب‌های سطحی باید از طریق فاضلابها دفع شود اما آبفا می‌گوید که دفع آب‌های سطحی مربوط به شهرداری است.

وی افزود: در کلانشهر اهواز زیرساخت خاصی برای دفع آب‌های سطحی وجود ندارد بنابراین تا زمانی که زیرساختی به وجود نیاید باید کماکان مانند چند دهه اخیر آبهای سطحی از طریق فاضلاب هدایت و دفع شوند همچنین در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود بهترین راه حل این است که شهرداری و آبفا با کمک هم نسبت به لایروبی فاضلاب‌ها اقدام کنند تا آب‌های سطحی بعد از بارش باران  به راحتی دفع شوند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: در صورتی که فاضلاب نزدیک محل آبگرفتگی باشد امکان ایجاد سیستم دفع آب‌های سطحی وجود دارد اما محل‌های آبگرفتگی یک نقطه یا ده نقطه نیست بنابراین پرداختن به این کار زمان بر  بوده  اما نقاطی که واقعا مشکل آفرین باشند شهرداری برای رفع مشکلات دست به کار شده است.

طی 4 سال اخیر فاضلاب‌ها لایروبی نشدند

وی از لایروبی نشدن فاضلاب‌ها طی 4 سال اخیر خبر داد و گفت: مدیران آبفا نسبت به سایر مدیران اهوازی و مردم اطلاع دارد که کدام نقاط کلانشهر اهواز مشکل آب  و گرفتگی فاضلاب وجود دارد و شهرداری نیز نقاطی را که بیشترین محل جمع شدن آب، گرفتگی فاضلاب و عدم دفع آب وجود دارد را مرتب به آب و فاضلاب گزارش می‌‌دهد.

ایزدی ادامه داد: اگر بخواهیم برای دفع آب‌های سطحی سیستمی مجزا بسازیم این کار مستلزم لوله کشی‌های بسیار بالایی در سطح اهواز به همراه هزینه و زمان زیاد است اما آبفا از طریق لایروبی می‌تواند مشکل را حل کند.

وی درباره میزان خسارت آبگرفتگی بعد از بارش باران در اغلب مناطق اهواز گفت: جمع شدن آب‌ها روی آسفالت‌ها حدود 10 میلیارد تومان خسارت به شهرداری تحمیل کرده است به همین منظور 2 میلیارد تومان شهرداری برای کمک به فاضلاب‌ها جهت لایروبی اختصاص داده ولی انتظار بیش از این است و روند تسریع بیشتری داشته باشد تا بارندگی‌ها موجب اذیت مردم نشود.

دفع آب‌های سطحی به عهده شهرداری است

فردوس کریمی مدیرعامل سازمان آبفا اهواز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری معتقد است که سیستم دفع آب‌های سطحی و فاضلاب یکی هستند، گفت: طبق ماده 55 قانون شهرداری‌ها و طبق نشریه 3-118 متولی دفع آب‌های سطحی شهرداری است.

وی با بیان اینکه آبفا نمی‌تواند آب‌‎های سطحی را وارد سیستم فاضلاب کند درباره لایروبی فاضلاب‌ها عنوان کرد: پنجاه نمونه قرارداد از چهار سال گذشته وجود دارد که لایروبی فاضلاب‌ها انجام می‌شد.

مدیرعامل سازمان آبفا اهواز برای روشن شدن بیشتر موضوع حاضر به پاسخگویی به ادامه  پرسش‌های خبرنگار تسنیم نشد.

به گزارش تسنیم، آبگرفتگی بعد از بارش‌ها بیشتر از اینکه حاصل فرسوده بودن سیستم فاضلاب شهری و یا نبود سیستم دفع آب‌های سطحی باشد؛ حاصل نداشتن یک متولی مشخص برای رسیدگی و پرداختن به این موضوع است چرا که اگر حل این معضل به جای  پاسکاری شدن بین دو سازمان آبفا و شهرداری اهواز مسئول خاصی را داشت شایدسریعتر مورد بررسی و رفع شدن قرار می‌گرفت.

بنابراین شهروندان از بالاترین مسئول استان  انتظار دارند با مشخص کردن متولی این معضل نسبت به رفع آن هرچه سریعتر اقدام شود چرا که بر کسی پوشیده نیست اغلب مناطق این کلانشهر در همان دقایق ابتدایی بارش‌ها دچار آبگرفتگی و مختل کردن زندگی شهروندان می‌شود.

گزارش از فاطمه بندری

انتهای پیام/ ت

R41468/P1336/S6,57/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۶۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی هدایت آب‌های سطحی استان یزد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد، سید علیرضا رسولی گفت: در ادامه هدایت آب‌های سطحی محله امامشهر و نهایتاً خیابان شهید شریف، موضوع هدایت آب‌های سطحی چهارراه شهدای محمودآباد تا بعد از سه راهی استقلال در بلوار جمهوری آغاز شد.

وی ضمن تأکید بر حساسیت این فاز از طرح، گفت: به دلیل وجود تأسیسات متعدد زیربنایی در این محور، همچنین ترافیک این چهارراه، این پروژه با دقت بیشتر انجام خواهد شد و با حوصله و همراهی همشهریان این مهم طی ۲۰ روز آینده نهایی خواهد شد.

مدیر منطقه یک شهرداری یزد افزود: طول اجرای لوله گذاری در این مرحله ۳۵۰ متر و با دو خط لوله ۶۰۰ کاروگیت، پس از حفاری و تثبیت بستر و بتن ریزی انجام می‌شود.

رسولی با اشاره به ضرورت اجرای این طرح، ادامه داد: بر اساس شیب طبیعی زمین، بخشی از روان آب‌های بالادست از منطقه چهار شهرداری وارد این منطقه می‌شود که باید با کنترل مسیر حرکت آن، مشکلات حاصل از این مساله را کاست.‌

کد خبر 6090012

دیگر خبرها

  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد
  • آغاز عملیات اجرایی هدایت آب‌های سطحی استان یزد
  • ۲ کارگر حین عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی شیراز جان باختند
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز
  • فوت دو کارگر حین اجرای عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز
  • مرگ تلخ ۲ کارگر در حادثه عملیات لوله‌گذاری در شیراز
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز حین عملیات لوله گذاری
  • مرگ ۲ کارگر پیمانکاری شهرداری شیراز حین کار
  • ‌فوت ۲ کارگر در حادثه عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز