Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@09:31:38 GMT

صنعت حلب سازی مازندران در ورطه فراموشی+فیلم

تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۲۷۸۵۲

صنعت حلب سازی مازندران در ورطه فراموشی+فیلم

‍‍‍‍‍‍

حلب سازی یکی از مشاغل قدیمی و سنتی مازندران بوده که به دلیل تغییر سبک زندگی مردم روبه فراموشی است. ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ استانها مازندران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران، در گذشته‌های نه چندان دور مشاغل زیادی در مازندران فعال بوده که امروزه با گسترش صنعت و تکنولوژی در حال فراموشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این مشاغل حلب‌سازی یا حلب‌کاری بوده که اساتید این حرفه با برش ورق‌های بزرگ حلبی و ضربه‌های پولادین به آن شکل و حالت می‌دادند و صدای ضرب آهنگ آن در کوچه و خیابان‌های مازندران نظر هر رهگذر را به خود جلب می‌کرد.

لوله‌های بخاری، تونل‌های تهویه هوا، منقل، قیف‌های بزرگ از جمله تولیدات مصنوعات حلبی بوده که به طور ماهرانه ای توسط اساتید این حرفه ساخته می‌شد و در بسیاری از کارخانجات و حتی منازل مسکونی کاربرد داشته است.

اما این‌روزها با توسعه صنعت و ماشینی شدن سبک زندگی بشر بسیاری از این مشاغل قدیمی و سنتی به دست فراموشی سپرده شده و احیای آن نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان است.

موضوع مشکل پساب شهرک صنعتی ساوه برطرف می‌شودمعاون سازمان حمایت: وزارت صنعت باید پاسخگوی مجوز فروش مدت‌دار خودرو باشددوره‌های آموزشی کاربردی برای واحدهای صنعتی زنجان برگزار می‌شود

خبرگزاری تسنیم در مازندران برای بررسی مشکلات این حرفه و فعالان آن به میان جمعی از حلب‌سازان استان رفته تا از نزدیک مشکلات آنها را مورد بررسی قرار دهد.

ایجاد یک رشته تحصیلی حلب‌سازی در دانشگاهها

کاویانی یکی از فعالان این حوزه در مازندران در گفت و گو با تسنیم، اظهار داشت: بیش از چهل سال در رسته حلب‌سازی در مازندران فعالیت دارد و تمام تلاش وی در طول این سال‌ها احیای این صنعت و انتقال تجربیات خود به نسل جوان و علاقه مند به فعالیت در این حوزه بوده است.

وی افزود: دلایل مختلفی در این صنعت وجود دارد که از جمله آن می‌توان به فرهنگ‌سازی و عدم مقبولیت این حرفه در میان خانواده‌ها بوده که باید با فرهنگ‌سازی نگاه مردم به این حرفه تغییر پیدا کند.

کاویانی با اشاره به اینکه ایجاد یک رشته تحصیلی در میان مراکز آموزشگاهی و دانشگاهی کشور نقش بسزایی در احیای این صنعت در جامعه دارد، گفت: رشد صنعت و تکنولوژی سبب شده تا سبک زندگی مردم از سنتی به سنتی تغییر پیدا کند اما با توجه به اینکه این حرفه در حوزه‌های مختلف زندگی بشر کاربرد دارد بنابراین ایجاد یک رشته تحصیلی و آموزش این فن به صورت علمی و حرفه ای نقش مهمی در توسعه این شغل سنتی دارد.

وی تصریح کرد: عرضه بر اساس تقاضا در جامعه ارائه می‌شود و با توجه به اینکه سبک زندگی مردم تغییر پیدا کرده تقاضای آنها برای استفاده از مصنوعات حلبی آنهم به شکل سنتی بسیار کم شده است.

کاویانی خاطرنشان کرد: حلب‌سازی جزو حرفه‌های صنعتی بوده و هر مقدار که دنیای پیرامون ما صنعتی و ماشینی شود، تقاضا برای استفاده از مصنوعات حلبی کاهش پیدا نمی‌کند اما لازمه آن تجهیز فعالان این رشته صنعتی به علم و فنون روز دنیا بوده تا بتوانند پاسخگوی نیازهای کنونی مردم باشند.

حلب‌سازی در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش داده شود

طاهری یکی دیگر از حلب سازان مازندران با اشاره به اینکه اغلب جوانان به سمت مشاغل زودبازده و کم دردسر گرایش دارند، گقت: حلب‌سازی جزو مشاغل سخت و پردردسر بوده و استقبال جوانان جویای کار برای فعالیت در این صنعت بسیار پایین است.

وی افزود: سبک و ادوات زندگی بشر از سنتی به صنعتی تغییر شکل پیدا کرده و سازه‌های حلبی کاربرد سنتی خود را از دست داده است.

طاهری تصریح کرد: مراکز دانشگاهی و آموزشگاهی برای آموزش صنعت حلب‌سازی در استان وجود ندارد و اگر به عنوان یک رشته آموزشی در دانشگاهها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای به جوانان ارائه شود قطعا" با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شود.

گزارش از هومن رمضانیان

انتهای پیام/ ع

R41358/P/S6,74/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۲۷۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاپیتان استقلال فراموشی را تمرین می‌کند (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال استقلال تهران در حالی برای دیدار روز جمعه مقابل تراکتور تبریز آماده می‌شود که گلر اصلی این تیم اجازه همراهی آبی‌ها را ندارد.

سید حسین حسینی که در این فصل عملکردی فوق العاده درون دروازه استقلال داشته به دلیل محرومیت انضباطی ناشی از مصاحبه پس از بازی برابر شمس آذر در حساس‌ترین بازی استقلال در نیم فصل دوم غایب خواهد بود.

با این حال حسینی این روزها تمرینات خود را در کمپ حجازی پا به پای سایر بازیکنان استقلال دنبال می‌کند و امیدوار است با پایان محرومیت از بازی هفته بیست و ششم دوباره درون دروازه تیمش قرار بگیرد.

او که در روزهای گذشته حمایت ویژه‌ای از گلر دوم تیمش داشته، سعی کرده با روحیه دادن به این دروازه‌بان جوان، انگیزه او برای نگه داشتن استقلال به عنوان شانس اصلی قهرمانی را حفظ کند و از سوی دیگر خودش هم تلاش می‌کند این محرومیت بدموقع را به دست فراموشی سپرده و تمرکزش را برای ادامه فصل حفظ کند‌.

دیگر خبرها

  • ۴۵ درصد دانش‌آموزان مازنی در فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند
  • کاپیتان استقلال فراموشی را تمرین می‌کند
  • کاپیتان استقلال فراموشی را تمرین می‌کند (عکس)
  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای
  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • پرسپولیس به توانایی فراموشی نیازمند است!
  • تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور ترویج اشاعه کارآموزی در مازندران
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد