Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گروه‌هایی از جوانان که بیشتر آن‌ها دانشجو بودند به شهر‌ها و روستا‌های دور دست و محروم رفته و با حرکت‌های جهادی گام‌های بزرگی را در راستای آبادانی و باز کردن گره‌های گور در زندگی مردم ستم‌کشیده‌ای که سهمی از امکانات شهرها نداشتند، برداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این‌ افراد به مرور زمان به بنیان گذاران جهاد سازندگی در کشور تبدیل شدند.   در سال‌های اخیر بار دیگر گروه‌های دیگری از جوانان پا جای جهادگران سال‌های اول انقلاب گذاشتند و حرکت‌های جهادی را در قالب‌های مختلفی احیا کردند، گروه‌های سازندگی، کشاورزی، بهداشت و درمان و تسهیل‌گران اجتماعی و مددکاران از جمله این گروه‌ها هستند که با راه‌ اندازی کمپین‌هایی سعی در کمک به روستاییان برای بهبود وضعیت آن‌ها دارند.   کمپین «خوشا به حالت‌ ای روستایی» از جمله این کمپین‌ها است که توسط برخی از گروه‌های جهادی در دانشگاه‌های کشور با هدف معرفی توانمندی‌های روستاییان و آبادانی روستا‌های کشور ایجاد شده است.   این کمپین عمده فعالیت خود را در گروه نشا که از سال ۹۵ تأسیس شده، گسترش داد و آن را به پایگاهی برای معرفی گروه‌های فعال در روستا‌های کشور و فعالیت‌های اثربخش در این روستا‌ها تبدیل کرده است.
ابوالفضل نوری مقدم از مدیران گروه جهادی نشا و مؤسسان این کمپین در گفت و گو با ایکنا، در این رابطه گفت: یکی از مهمترین موضوع‌هایی که در پایگاه نشا و کمپین «خوشا به حالت‌ ای روستایی» انجام می‌شود حمایت از خدمات‌دهنده و تولیدکنندگانی است که برای مردم کالا و محصولاتی از روستا‌ها داشته یا به نوعی در حال فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به خرید کالا‌های روستایی هستند؛ چرا که بر این اعتقاد هستیم که استفاده از محصولات روستا موجب چرخیدن اقتصاد روستایی و افزایش امید روستاییان به زندگی در روستا می‌شود. از سوی دیگر با این کار به توزیع غذای سالم و ارگانیک در سراسر که در روستا‌ها تولید می‌شود نیز کمک می‌کنیم.   وی همچنین نشا را پاتوقی برای معرفی گروه‌های جوان فعال در روستا‌های کشور دانست و بیان کرد: در نشا قرار است تمام فعالیت‌ها و کسب و کار‌های روستایی از طریق محتوا‌های چند رسانه‌ای معرفی و در توانمندسازی این کسب‌وکار‌ها با آن‌ها همکاری شود.   نوری مقدم یادآور شد: تا کنون هزار و 350 روستا در این طرح مشارکت داده شده‌اند، سقفی برای گروه‌های مشارکت کننده در کمپین وجود نداشته و هر فرد یا گروهی بخواهد در امر آبادانی روستا‌ها مشارکت داشته باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرد.   وی تصریح کرد: ما در پنج بخش آموزش، فرهنگی و اجتماعی، بهداشت، اشتغال و زیرساخت فعالیت می‌کنیم و برای هر یک از این‌ بخش ها، کارگروه‌هایی وجود دارند و خوشبختانه بازخورد‌های مناسبی نیز در حوزه‌های فعالیت کمپین دریافت شده است. این گروه به صورت ویژه در حال فعالیت برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها است و طرح‌های زیادی مانند ایران نشا که به توسعه کارآفرینی و استارتاپ‌های روستایی برای توسعه پایدار آن‌ها می‌پردازد را در دستور کار دارد.   وی افزود: در عموم طرح‌های اجرا شده در روستاها، روستاییان را درگیر کار کرده و عموما با همراهی آنان مواجه هستیم. ضمن اینکه پیش از ورود به روستا مطالعه وسیعی در آن منطقه انجام داده و فعالیت ها براساس ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی آن منطقه طرح ریزی می‌شود.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قران نشا گروه های جهادی نشا روستا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۳۳۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سعید جاویدی در مراسم بزرگداشت روز سروستان و تجلیل از مفاخر و چهره‌های ماندگار این شهر که شامگاه شنبه در سالن همایش‌های این شهر برگزار شد از کسانی که در راه تعالی این شهرستان تلاش کردند به ویژه خانواده معظم شهدا تجلیل کرد.

امام جمعه سروستان با اشاره به روایت «حب‌الوطن من الایمان» افزود: اینکه مردم سروستان نسبت به پیشرفت وطن خود حساس باشند و آن را ارتقا دهند نشانه ایمان است.

حجت الاسلام سعید جاویدی با بیان اینکه آثار باستانی سروستان مانند کاخ ساسان و بقعه شیخ یوسف نشانه قدمت و عظمت این شهرستان است افزود: از اینکه مردم سروستان صاحب علم و فرهنگ هستند بر خود می‌بالیم.

حجت‌الاسلام جاویدی درخواست ثبت روز ۵ دی بخاطر شهدای عملیات کربلای ۴ به عنوان روز فرهنگ و ایثار شهرستان سروستان را مطرح کرد و ابراز امیدواری کرد که این روز ثبت شود.

امام جمعه سروستان با بیان اینکه نامگذاری روزی به نام سروستان گامی جهت اعتلای این شهر است ابراز امیدواری کرد: روز سروستان در اردیبهشت ماه زمینه پیشرفت و توسعه شهرستان را به وجود آورد.

سروستان مامن عارفان و اندیشمندان علمی است

فرماندار سروستان نیز با بیان اینکه مفاخر این شهرستان در زمینه‌های علمی، فرهنگی، هنری و … باعث افتخار فارس و کشور هستند گفت: سروستان دارای جایگاه رفیعی در سطح استان فارس است و در روز سروستان به عنوان یک روز تأثیرگذار وظیفه داریم ارزش‌های مثبت شهرستان را به نسل بعد انتقال دهیم.

علی‌حسین بهمنی هدف این مراسم را حفظ اتحاد و انسجام و ارتقا شهرستان عنوان کرد و ادامه داد: همه باید در راه پیشبرد اهداف توسعه‌ای شهرستان تلاش کنیم.

بهمنی مهمترین رکن توسعه هر شهرستان را فرهنگ و تمدن آن دانست و گفت: تکریم و تجلیل از شخصیت‌های برجسته شهرستان کاری بسیار ارزشمند است که در این مراسم انجام می‌شود.

وی سروستان را مامن عارفان و اندیشمندان علمی از قبل تا بعد از انقلاب دانست و تاکید کرد: این افراد باید به نسل جوان و دانش‌آموزان معرفی شوند.

فرماندار سروستان در انتها با درخواست از سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در شهرستان ادامه داد: هر کس وابسته به شهرستان است باید سرمایه‌اش در بانک‌های سروستان باشد و نسبت به پیشرفت شهرستان خود حساس باشد و احساس مسؤولیت کند.

کد خبر 6090417

دیگر خبرها

  • نقش شوراها در آبادانی و‌پیشرفت روستاها
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) گامی به سوی یکپارچگی در معماری
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • از همه منابع برای تامین آب پایدار در روستاها استفاده شود
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد