Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- ساناز گودرزی: تحریم در سیاست‌های بین‌المللی به عنوان ابزاری برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی تعریف شده است و به منظور نیل به اهدافی همچون بازدارندگی، پیروی، تنبیه و... به جهت وادار نمودن کشورها برای تغییر در سیاست خارجی یا رفتارهای سیاسی به کار می‌رود.

اقدامات تحریمی شامل تحریم‌های دیپلماتیک، تحریم تسلیحاتی، ممنوعیت‌های پروازی، تحریم‌های تجاری، تحریم‌های نفتی و یا تحریم‌های اقتصادی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طورکلی تحریم‌ها از منظر شدت و سطح اعمال تحریم‌ها به همه‌جانبه، هدفمند یا هوشمند، اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند.

 تحریم‎ها نیز از دو طریق بر کشورها اعمال می‌شوند، نخست تحریم‌های شورای امنیت که طبق فصل هفتم منشور، سازمان ملل متحد حق انجام اقدامات قهری علیه هر یک از اعضای سازمان ملل را دارد و دیگری تحریم‌های یکجانبه که محدویت‌ها و ممنوعیت‌هایی است که یک دولت بر دولت یا دولت‌های دیگر وضع می‌کند و اصطلاحاً شامل «تحریم اولیه» و «تحریم ثانویه» است.

ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهایی است که با اعمال تحریم‌های یکجانبه به دنبال دستیابی به اهداف مربوط با سیاست خارجی خود است و از تحریم به ‌عنوان اصلی‌ترین ابزار، علیه جمهوری اسلامی ایران‌ استفاده کرده است. پس از انقلاب اسلامی ایران، ایالات‌متحده آمریکا به دلایل گوناگون، ایران را تحت تحریم‌های یکجانبه خود قرار داده و ایران از جمله معدود کشورهایی است که تحت تحریم‌های شدید ایالات‌ متحده در طول سالیان متمادی قرار داشته، تحریم‌هایی با رنگ و بوی تجاری، اقتصادی و دفاعی که به ‌دفعات علیه ایران اعمال گردیده ‌است.

 تحریم‌هایی که اثرات زیان‌بار و مخربی بر کشور داشته و آسیب‌های جدی را بر کشور وارد نموده است. از تحریم اقلام دارویی برای بیماران گرفته تا تحریم مواد غذایی، قطعات هواپیمایی و... که مستقیم مردم را هدف قرار داده، در دستورکار آنها بوده است. به گونه‌ای که می‌توانیم این تحریم‌ها را به دلیل نقض گسترده حقوق مردم ایران جنایت علیه بشریت بنامیم.

اکنون نیز دولت جدید ایالات‌ متحده آمریکا، ضمن اعلام خروج از توافقنامه برجام بازگشت مجدد کلیه تحریم‌های ایران را به مانند سابق اعمال کرده و به موجب آن تحریم‌های بخش خودروسازی، تجارت در بخش طلا و فلزات گران‌بها و نیز تحریم‌های مرتبط با ریال واحد پول ایران و تحریم‌های ثانویه که بخش انرژی، بخش نفت و تمام نقل و انتقالات مالی با بانک مرکزی ایران را نیز دربرمی گیرد، از سر گرفته است.

از این رو می‌توان گفت تحریم‌ها به دلیل اثرات جانبی منفی که در حوزه‌های مختلف نظام حقوقی بین‌المللی داشته است، سبب نقض و یا تهدید برخی اصول اساسی نظام حقوقی بین‌المللی شده‌ است و از آنجا که ایجاد و حفظ صلح جهانی لازمه حیات انسان بوده لذا یکی از اصول اصلی هر نظام حقوقی، خصوصاً حقوق بین‌الملل می‌باشد. قواعد حقوقی مربوط به آن از جمله رفاه اقتصادی، امنیت، نقل و انتقال آزادانه انسان‌ها، عقاید و کالاها به عنوان ابزار لازم برای دستیابی به آن در جامعه جهانی ضرورت می‌یابند که تحریم‌ها با هدف قراردادن این ابزار، صلح و امنیت بین‌المللی را مورد تهدید قرار داده‌اند.

تحریم‌های اقتصادی جامع نیز از جهت نفی تجارت آزاد، تهدیدی بر صلح هستند و ناقض اصول کلی و معاهدات بین‌المللی می‌باشند و چنانچه تحریم‌ها منجر به رنج و مشقت انسان‌ها شود توجیهی از منظر حقوق بین‌الملل ندارند؛ چرا که این اقدام برای حیات دولت‌ها خطرساز می‌شود. از سویی دیگر، تحریم‌کنندگان به انگیزه مقابله با نقض حقوق بشر و حفظ صلح اقدام به وضع تحریم می‌نمایند، اما در عمل تحریم‌های مزبور، به حقوق و آزادی‌های شهروندان دولت هدف، ضررهای شدیدی وارد می‌کند.

این در حالی است که تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر مبنای حقوق بین‌الملل، سازمان ملل و حقوق بشر، غیرحقوقی و غیر مشروع است و عمل یکجانبه‌ آمریکا نیز در تحریم ایران، ناقض اصل همزیستی مسالمت‌آمیز در میان دولت‌ها است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا مغایر با تضمین صلح و تحکیم امنیت جهانی، همبستگی‌ اجتماعی ملل، به رسمیت شناختن حق تعیین آزادانه سرنوشت و عدم توسل به ‌زور در روابط بین‌الملل در پرتو منشور سازمان ملل متحد است.

همچنین در تضاد با برقراری همکاری‌های بین‌المللی در شرایط عادلانه و منصفانه، بر اساس میثاق بین‌المللی مربوط به حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب ۱۹۶۶ است و ناقض حق توسعه اقتصادی کشورها به‌ موجب منشور حقوق و وظایف‌ اقتصادی دولت‌ها مصوب ۱۹۷۴ و مخالف با مقررات سازمان‌ تجارت جهانی مصوب ۱۹۹۵ است که طلایه‌دار بسط و توسعه نظام تجارت آزاد متکی بر چندجانبه‌گرایی در سطح بین‌المللی است.

در پایان باید گفت، تحریم‌ها با ایجاد اختلال در همکاری‌های بین‌المللی و منافع مشترک بین کشورها باعث ضربه به صلح و ثبات بین‌المللی می‌شود که این مسئله چالشی بزرگ برای حقوق بین‌الملل به ‌حساب می‌آید که با اهداف و اغراض تشکیل سازمان ملل متحد نیز منافات دارد. از طرفی دیگر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران منجر به انزوای بین‌المللی ایران شده است و می‌توان گفت عوارض چنین جنگی بیش از جنگ نظامی است؛ چرا که زیرساخت‌های اقتصادی و مالی کشور در معرض هجمه قرار می‌گیرد.

از این رو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران به دلیل نقض گسترده حقوق بنیادین بشری و حقوق بین‌المللی، مصداق بارز نقض صلح و امنیت بین‌المللی است. همچنین، نه‌تنها تحریم علیه مردم ایران بلکه تحریم‌های بین‌المللی علیه کلیه کشورهای جهان را می‌توانیم تهدیدی علیه صلح بدانیم چرا که تحریم‌ها به نقض حقوق اولیه و اساسی انسان‌ها منجر می‌شود و با ایجاد بی‌ثباتی در جامعه خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بر کشورها وارد می‌کند.

کد خبر 4503811

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا ایران تحریم اقتصادی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۳۷۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است

به گزارش جام جم آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد