Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-07@22:58:39 GMT

بیماری های شایع دهان

تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۳۷۷۱۱

بیماریهای دهان و دندان از شایع ترین بیماریهای عفونی انسان است. تغییر عادات و رژیم غذایی ، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بی توجهی نسبت به اهمیت وسلامت دندانها از مهمترین علل ابتلا به بیماری های دهان است .به گزارش بلاغ،تب خال

به تب خال تاول تب هم می گویند اما لزوما در اثر سرما خوردگی و تب به آن مبتلا نمی شوید بلکه سرما و خوردگی تب آن را تحریک می کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروسی که تب خال به وسیله آن انتقال پیدا می کند در اثر تماس های نزدیک با افرادی که به آن مبتلا شده اند و بوسه و ظروف مشترک منتقل می شود .

کرم ها و پمادهایی وجود دارد که می تواند باعث بهبودی سریع شود .ارگ به صورت مکرر به این گونه زخم ها مبتلا شدید باید به پزشک مراجعه کنید .تب خال یکی از شایع ترین مشکلات دهان است .

برفک

استوماتیت کاندیدیاز یا برفک دهان به شکل برجستگی‌های سفید خاکستری در روی مخاط دهان و زبان بروز کرده که با کندن این ضایعات مناطق خونریزی‌دهنده ایجاد می‌شود.

برفک دهان به دلیل از بین رفتن باکتری‌های مفید موجود در دهان ایجاد می‌شود و با این وضع قارچ‌های کاندیدای موجود در دهان رشد بیش از حد پیدا میکنند و بصورت برفک در دهان دیده میشوند.

برای درمان برفک دهان می توان از دهان شویه ها استفاده کرد . مصرف دهانشویه بصورت دو بار در روز است.

دهانشویه کلرهگزیدین، یک دهانشویه آنتی‌سپتیک است که توسط بسیاری از مطالعات بالینی و آزمایشگاهی، به عنوان یک داروی موضعی ضد باکتری و قارچی کاندیدا معرفی شده‌است.

پرزهای سیاه بر روی زبان

این وضعیت بدون درد زمانی اتفاق می افتد که برجستگی های کوچک بر روی زبان ایجاد می شود که در نتیجه رشد باکتری ها بر روی زبان است که باعث می شود پرزهای روی زبان سیاه رنگ شود .

در اثر مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ممکن است این وضعیت ایجاد شود .برای درمان می توانید روی زبان را مسواک بزنید .در بخی مواقع هم ممکن است به دارو نیاز باشد

آفت

تا بحال علت به وجود آمدن این تاول های دردآور در کنار دهان پیدا نشده است .

برخی از دلایل احتمالی می تواند شامل استرس ، کمبود برخی از ویتامین ها وتغییرات هورمونی باشد .

آفت می تواند بر روی زبان ، اطراف گونه ها هم ایجاد شود . ممکن است برای حدود یک تا دو هفته طول بکشد تا آفت درمان شود . برای درمان آفت می توان به پزشک مراجعه کرد و از برخی دارو ها و محلول ها برای درمان می توان کمک گرفت .

لوکوپلاکی

لوکوپلاکی یک ضایعهٔ سفید رنگ است که مخاط دهان را درگیر می‌کند و با کشش از بین نمی‌رود و معمولاً در کناره‌های زبان بصورت خطوط سفید دیده می‌شود.

اگر این تکه ها برای مدت طولانی وجود داشت و یا تغییرات دیگری را در دهان خود احساس کردید برای معاینه شدن می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

زبان جغرافیایی

در این وضعیت بخش هایی از زبان آسیب می بیند و برجستگی های کوچکی بر روی زبان ایجاد می شود .با آسیب دیدن تدریجی زبان ظاهر زبان شکلی به صورت نقشه پیدا می کند .سایز و اندازه این برجستگی ها تغییر می کند .

معمولا به درمان خاصی نیاز ندارد اما در صورتی که بهبودی طولانی شد می توانید به پزشک مراجعه کنید از دارهای ضد درد و ضد التهاب کمک بگیرید .

سرطان دهان

در مواقعی زخم زبان برطرف نمی شود .احساس بی حسی در صورت ، گونه ها و گردن وجود دارد .مشکل در بلع ، جویدن و صحبت کردن ایجاد می شود . سرطان دهان چندین علامت دارد .

سرطان دهان می تواند در اثر سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو، نوشیدنی الکلی و در معرض نور آفتاب قرار گرفتن ایجاد می شود .

خرد شدن دندان ها

خوردن برخی از آب نبات ها ، یخ و یا غذاهای سرد و گرم می تواند باعث شکسته شدن دندان ها و یا ترک خوردن دندان ها می شود.تراشه های کوچک بر روی دندان ها به مرور باعث شکسته شدن دندان ها می شود .

شما می توانید به دندان پزشک مراجعه کنید تا مشکلات دندان برطرف شود و در نهایت از بروز مشکلات دهان جلوگیری شود .

خالکوبی آمالگام

آیا شما تا به حال بعد از کار دندان پزشکی، لکه های آبی-خاکستری در بخش نرم دهانتان (روی لثه یا داخل گونه) دیده اید؟

این لکه ها به نام خالکوبی آمالگام خوانده می شود. آمالگام ماده ای است که برای پرکردن دندان استفاده می شود. نقره موجود در ماده آمالگام، وارد بافت نرم دهانی می شود و به نظر می رسد که یک خالکوبی در دهان ایجاد شده است.

این خالکوبی خطری ندارد، اما اگر لکه آبی- خاکستری زیاد شود و تغییر رنگ دهد، دیگر خالکوبی آمالگام نیست و بهتر است نزد دندانپزشک بروید.

بیماری های لثه

اگر لثه قرمز و متورم باشد و خونریزی کند، نشان دهنده التهاب لثه است که باعث شل شدن دندان ها و افتادن آنها می شود.

التهاب لثه می تواند در اثر بیماری، مصرف دارو، پلاک دندانی و مشکلات دیگر ایجاد شود. استفاده مرتب از نخ دندان و مسواک زدن و همین طور مراجعه منظم به دندانپزشک، باعث جلوگیری از این بیماری لثه ای می شود. التهاب لثه شدید، نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد.

سوختگی آسپرین

برخی افراد موقع دندان‌درد، قرص آسپیرین را روی آن قرار می دهند که این کار غلط است، زیرا اسید موجود در آسپیرین، بافت نرم لثه یا گونه را می سوزاند و زخمی کند. پس برای آرام کردن درد دندان، بهتر است آسپیرین را ببلعید. سوختگی های ساده بعد از دو هفته بهبود می یابند.

بوی بد دهان

مسواک نزدن باعث می شود که تکه های غذا در بین دندان ها گیر کند و باعث رشد باکتری و ایجاد بوی بد دهان شود.

بوی بد یا مزه بد دائمی دهان ممکن است به علت تنفس از راه دهان (گرفتگی بینی)، خشکی دهان، عفونت گلو، بیماری لثه و دندان، ناراحتی معده و یا دیابت باشد.

شما می توانید با استفاده از مسواک زدن دندان و زبان (زبان را خیلی آرام مسواک بزنید). نوشیدن مرتب آب و دوری از مصرف غذاهای بودار، با بوی بد دهان خود مبارزه کنید.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۳۷۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پویش سلامت دهان و دندان با شعار «دهان دریچه سلامت» از امروز

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، زهرا سید معلمی، اظهار داشت: هدف از این پویش اطلاع رسانی و آموزش در خصوص اهمیت نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه و سلامت عمومی افراد است. بین سلامت دهان ودندان و سلامت جسمی رابطه مشخصی وجود دارد و برخی از بیماری های دهان و دندان می تواند تاثیراتی در بیماری های دیگر داشته باشند و همینطور برخی بیماری های جسمی نیز می تواند برای دهان ودندان مشکلاتی ایجاد کند.

وی با بیان این که مصرف دخانیات (سیگار، قلیان و سیگار الکترونیکی) از مهم ‌ترین عوامل در ایجاد سرطان دهان بوده و سلامت مغز و قلب با سلامت دهان و دندان در ارتباط است، افزود: بیماری های شدید لثه و دیابت رابطه دو طرفه دارند و هر کدام از آن ها می تواند باعث تشدید بیماری دیگر شود، بنابراین توجه به سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. البته خونریزی لثه‌ها در مسواک زدن نباید باعث ترک مسواک زدن شود.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که این پویش در روز اول به عنوان «دهان دریچه سلامت» به ارتباط این بیماری ها می پردازد و توجه مردم را به سلامت دهان و دندان معطوف و متمرکز می کند، ادامه داد: در روز دوم نیز شعار «سلامت دهان و دندان؛ سلامت کودک» را خواهیم داشت.

دکتر سیدمعلمی اضافه کرد: در این روز با حضور در مدارس و آموزش به دانش آموزان و معاینات دهان و دندان بچه ها، افزایش آگاهی نسبت به سلامت دهان و دندان را در مدارس و دانش آموزان انجام می شود تا اگر یک دانش آموز به اقدامات بهداشتی، درمانی نیاز داشت به مراکز جامع سلامت جهت دریافت خدمت معرفی شود.

وی بیان کرد: در روز سوم پویش هدف ما بر اهمیت دادن به سلامت دهان و دندان از دیدگاه نهادهای مردمی و سایر نهادهای دولتی متمرکز خواهد بود. در این روز به تبیین نقش سایر نهادها و افراد در بحث سلامت دهان ودندان پرداخته می شود که چه کمک هایی می توانند در این زمینه ایفا کنند. در کل هدف پویش سلامت دهان و دندان، آگاهی بخشی و حساس سازی مردم، جامعه و مسئولان در رابطه با اهمیت سلامت دهان و دندان است.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در پایان با بیان این که خدمات اساسی و مهم دندانپزشکی در مراکز بهداشت برای همگان در دسترس است، گفت: خدمت رایگان دندانپزشکی در مراکز بهداشت در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر به افراد ارائه می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان از امروز
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در شمال سیستان وبلوچستان
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان با شعار «دهان دریچه سلامت» از امروز
  • مصرف دخانیات از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان دهان
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان، از امروز
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در فارس
  • پویش سلامت دهان و دندان