Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- محققان حوزه حفاظت از جنگل ها معتقدند ثبت صداهای این زیست بوم می تواند رازهای زیادی از تنوع زیستی را بگشاید و به تلاش ها در زمینه حفاظت از آنها در سراسر جهان کمک کند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار علمی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی علمی فیز/phys.org ، این محققان به نام های زوزانا بوریوالووا/ Zuzana Burivalova دانشجوی پسادکتری در دانشگاه پرینستون آمریکا در زمینه زیست بوم جنگل های استوایی، رت باتلری/Rhett Butler محقق و روزنامه نگار حوزه محیط زیست و ادوارد گیم/Edward Game در مرکز حفاظت از محیط زیست دانشگاه کوئینزلند آمریکا به مفهومی به نام زیست پژواک شناسی/ bioacoustics در ضبط صداها در زیست بوم جنگل ها اشاره دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنها در مقاله خود به نام صدای جنگل های استوایی در نشریه علمی ساینس/Science توضیح می دهند زیست پژواک شناسی یعنی ضبط همه صدای های یک محدوده جغرافیایی شامل صداهای ناشی از فعالیت های انسانی یا صدای حیوانات و در مقایسه با پژوهش های میدانی محققان هم ارزشمندتر است و هم بینش عمیقی از اقدامات در حال انجام برای حفاظت از محیط زیست به دست می دهد که نتیجه آن کسب مقادیر قابل توجهی داده های زیست محیطی در مدت زمانی کوتاه است.
از آنجا که برای حفظ مجموعه های داده حاصل از ضبط صداها به قدرت رایانه ای قوی نیاز است، محققان معتقدند سازمان های جهانی باید سامانه میزبانی تعبیه کنند تا ضمن حفظ این پژواک ها تحلیل های سریع و مستمر از آنها عرضه و ارائه کند. این داده ها نه تنها قابل استفاده در تحقیقات دانشگاهی هستند، بلکه می تواند موجب نظارت بهتر بر روند اجرای سیاست ها و راهبردهای حفاظت از محیط زیست شود.
زوزان بوریوالووا در این مورد می گوید: سازمان های مردم نهاد و جامعه فعالان حفاظت از محیط زیست باید بتوانند اثربخشی اقدامات برای حفاظت از محیط زیست را به خوبی بسنجند؛ همچنین به نفع نهادهای راستی آزماست که بتوانند از تحولات در حوزه زیست پژواک شناسی برای اجرای بهتر و کارآمدتر تدابیر مرتبط استفاده کنند.
رت باتلر نیز معتقد است: فراتر از سنجش تدابیر و پروژه های حفاظت از محیط زیست و نظارت بر عمل به تعهدات در حوزه حفاظت از جنگل ها، سیستم های نظارت زیست پژواک شناسی شبکه ای می توانند داده های سرشاری از فعالیت های جوامع علمی به دست دهند.
این محققان همچنین یادآور شده اند؛ در حالیکه تصاویر ماهواره ای می تواند به عنوان معیاری برای سنجش روند جنگل زدایی استفاده شود، معمولا دیگر مسائل زیست بوم؛ شامل شکار بیش از حد، آتش سوزی های کم دامنه یا فراگیری گونه های غیرمحلی را نشان نمی دهد. یکی دیگر از معیارهای سنجش تنوع زیستی تحقیقات میدانی دانشمندان است؛ اما این تحقیقات معمولا هزینه گزافی در بر دارد، زمان بر است و تنها محدوده مشخص و کوچکی را دربر می گیرد.
زیست پژواک شناسی به این معناست که بر اساس پوشش گیاهی منطقه و حیواناتی که در آن زندگی می کنند، صداهای حیوانات و آواهایی را صدها متر آن سو تر ضبط کرد. دانشمندان و کاربران می توانند ابزارهای رصدی را برای ضبط یک نوع صدای مشخص یکبار یا به صورت مستمر برنامه نویسی کنند. آنها در ضمن می توانند صدای رده ای از یک گونه جانوران شامل پرندگان، پستانداران، حشرات و دوزیستان را ضبط کنند؛ تا امروز چند دسته بندی از ضبط صداهای مختلف در جنگل ها کامل شده است.
زیست پژواک شناسی در اجرای کارآمدتر سیاست ها نیز کمک می کند. شرکت های بسیاری برای هدف جنگل زدایی صفر (مبارزه با از بین رفتن جنگل ها) فعالیت دارند؛ یعنی به صورت قانونی متعهد به تولید و عرضه کالاهایی هستند که برای تولید آنها نیازی به نابودی درختان نباشد. زیست پژواک شناسی می تواند با سرعت و به شیوه ای کم هزینه نشان دهد کدام جنگل ها هنوز به طور کامل و با همه اجزای زیست بوم باقی مانده اند.
باتلر می گوید: شرکت های بسیاری برای مبارزه با روند جنگل زدایی تعهد دارند، اما این سیاست ها همواره به دلایل مختلف؛ از جمله شکار بی رویه، از بین رفتن گونه ها و آتش سوزی های کم دامنه و نامحسوس به حفاظت از تنوع زیستی جنگل ها منجر نمی شود. نظارت بر روند اجرای تعهدات از طریق زیست پژواک شناسی می تواند به عنوان روشی فزاینده با کمک تصاویر ماهواره ای و دیگر روش ها باشد.
همچنین صداهای ضبط شده را می توان برای سنجش تاثیرات تغییر اقلیم نیز استفاده کرد، با اینکه صدا تغییرات تدریجی یا کم را نشان نمی دهد می تواند به شنونده اختلاف های سریع و محسوس روی داده در یک زیست بوم را به دلیل تولیدات مختلف یا شکار نشان دهند.
علمی**9157**1535

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي علم و فناوري جهان محيط زيست صداي جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۳۷۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری از مشاهده یک نفر پلنگ برای دومین بار در منطقه حفاظت شده سبزکوه خبر داد.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال وبختیاری با اشاره به مشاهده یک نفر پلنگ در منطقه سبزکوه، اظهار کرد: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست استان حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی افزود: این تصاویر توسط محیط‌بان ملک‌آرا خلیل طهماسبی در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و دومین ثبت پلنگ در منطقه حفاظت شده سبزکوه و اولین ثبت در سال‌جاری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی، گونه در خطر انقراض جهانی است، افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

یوسف‌پور تصریح کرد: در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده است که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

وی اضافه کرد: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به منطقه حفاظت شده سبزکوه، تاکید کرد: منطقه حفاظت‌شده سبزکوه با مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

یوسف‌پور گفت: زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و شش منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۵ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری توسط محمدرضا احمدی مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه در سال‌جاری ثبت شده است و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

کد خبر 751110

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط‌‌‌ زیستی | فیلم
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب