Web Analytics Made Easy - Statcounter

جاذبه های فضای مجازی منجر شده افراد ساعات زیادی از روز خود را در این فضا گذرانده و تعاملات در این فضا را جایگزین تعاملات با اعضای خانواده و همسالان خود کنند، این موضوع در برخی موارد صدمات جبران ناپذیری را به رشد اجتماعی افراد وارد میکند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی در تعاملات روزمره منجر به ایجاد تغییر در زندگی روزمره افراد به ویژه قشر جوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 جاذبه های این فضا منجر شده است تا افراد مختلف، ساعات زیادی از روز خود را در این فضا بگذرانند و تعاملات در این فضا را جایگزین تعاملات با اعضای خانواده و همسالان خود کنند.

 

براحتی با اجرای برخی آموزشها این تهدیدات قابلیت تغییر به فرصت را دارند، در صورتیکه دانش سواد فضای مجازی این فضا را بیشتر بدانیم و درک کنیم.

 

اگر گذرتان به برخی مراکز قضایی در حوزه فضای مجازی کشور و حتی استان افتاده باشد، براحتی متوجه می شوید که بسیاری از شکایات انجام شده مربوط به انتشار برخی تصاویر دریافتی از سوی کاربران مختلف بوده است که بدون مجوز آنها به دلایل مختلف منتشر شده اند.

 

 

برخی از آسیب هایی که این فضا می تواند به بعد اجتماعی زندگی کاربران وارد کند بدین شرح است: ایجاد نارضایتی های خانوادگی، اختلال در شکل گیری هویت نوجوانان،تعارض ارزش ها و انزوای اجتماعی از جمله این عوامل است.

 

از مدتها پیش برخی از پیج هایی که در شبکه تعاملی اینستاگرام در کهگیلویه و بویراحمد که مخاطبان کمی هم ندارد، اقدام به یک عمل بسیار ناپسند می کنند و نام و تصویر برخی از کاربران را در استوری خود با نام چالش به اشتراک گذاشته و رقابتی را در بین کاربران این شبکه اجتماعی به هوای جذب فالور ایجاد می کنند . در بعضی موارد هم شماره تماس افراد را دریافت می کنند.

صفحاتی که اصلا هیچگونه هویت مشخص شده و ثبت شده در یک سامانه را هم ندارند.

 

 

 

 

 

 در این میان باید هشدار داد که برخی از افراد در این فضا به صورت مغرضانه یا از روی عدم آگاهی درست و کافی اقدام به برداشتن و انتشار این تصاویر به شکلی دیگر و به صورت ناپسند کرده که موجب آبرو ریزی یک خانواده و یا بعضا یک ایل می شود که جای نگرانی را برای دستگاه های متولی دوچندان می کند.

 

 

البته باید این را نیز درنظر بگیریم که سواد رسانه ای در استان بسیار پایین بوده و هر اندازه که آگاه سازی شود باز هم کم است و دستگاه های مرتبط مانند اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی، خانواده ها و فرزندان نوجوان و جوان آنان را باید با این فضا بیشتر آشنا کند تا علاوه بر دور نگه داشتن آسیب های جبران ناپذیری که ممکن است گریبان گیر آنان شود محافظت کند.

این تنها گوشه ای از تهدیداتی بود که شبکه های اجتماعی برای نسل امروزی دارد. اگرچه در کنار استفاده از این فضا فرصت های بسیاری هم وجود دارد.

به سادگی توجه کنید که اگر فردی تصویر دختر یا پسری را بدون اجازه از پیجی بردارد و برای مسئول این مسابقه به اسم خود با هدف آبروریزی آن فرد ارسال کند، چه اتفاقی می افتد؟ از این دست اتفاق در کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاده است.

 

 

آیا واقعا دستگاه های متولی این امر، از این چنین فضایی آکاهی ندارند؟

اگر آگاهی دارند چرا اقدامات موثر در این زمینه صورت نمی گیرد؟ چرا در این عرصه شانه خالی کرده اند و میدان را دو دستی تقدیم دشمن کرده و سکوت اختیار نموده اند؟

 

همان گونه که دیگران در این فضا برنامه ریزی های دقیق و منظمی دارد دستگاه مسئول امر باید در برابر این تهدیدات برنامه ریزی مدون شده داشته و یک تنه در برابر این تهدیدات بایستد تا وضعیت بیشتر از این وخیم تر نشود.

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۳۸۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه حفاظت از داده‌های شخصی تصویب شد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، با حضور وزرای دادگستری و ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون حقوقی و برخی دیگر از معاونان رییس جمهور و اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی دولت و با مشارکت رییس مرکز ملی فضای مجازی و همچنین با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و برگزاری ٨ جلسه سه ساعته در ایام تعطیلات رسمی، لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» به تصویب این کمیسیون رسید.

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات: معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند

این لایحه یکی اقدام‌های مهم برای حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکوهای بومی است.

لازم به ذکر است این لایحه بعد از تصویب در هیات دولت برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229422 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»/ هنوز برای ستاره شدن وقت هست
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎
  • آلفایی‌ها هنوز به دنیا نیامده، پیج اینستاگرام دارند
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران مهمترین عامل اعتماد به سکو‌های داخلی
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی تصویب شد
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد