Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@12:04:40 GMT

فرصت بی‌نظیر کنکور ۹۸ برای موسسات کنکوری!

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۴۰۲۷۹

فرصت بی‌نظیر کنکور ۹۸ برای موسسات کنکوری!

آیا محدود شدن کنکور به ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها، به زیان موسسات کنکوری است؟ اگرچه ظواهر امر این گونه به ذهن متبادر می‌کند، اما کمی تامل کافی است تا واقعیتی متفاوت خودنمایی کند.
به گزارش «تابناک»، برای درک بهتر ماجرا می‌بایست این واقعیت را مرور کنیم که تا کنکور امسال، سهم سوابق تحصیلی در قبولی در دانشگاه ها، به بیش از ۸۹ درصد رسیده بود و برخلاف آنچه مسئولان در روز‌های اخیر اعلام کرده و مدعی هستند، سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها در سال ۹۸، به ۸۵ درصد تقلیل یافته است!
مساله‌ای که نشان می‌دهد رقابت در کنکور، تا همین امسال نیز برای تصاحب ظرفیت محدودی از دانشگاه‌ها بوده و مابقی شرکت کنندگان، چه کنکور می‌دادند و چه نه، قبول می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی بسیار مهم که بر اساس مصوبه اخیر تنها عیان شده و بر همگان آشکار گشته است، نه بیشتر.
به عبارت بهتر، بر اساس مصوبه اخیر، تنها آن بخشی از کنکور که رقابتی بوده، به شکل کنکور باقی می‌ماند و بخش‌های دیگر که رقابتی نیست، بی کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانش آموزان و معدل دیپلم آن‌ها پی گرفته می‌شوند.
بر این اساس، مشخص می‌شود که کنکور برای موسسات کنکوری که با برگزاری کلاس و دایرکردن آزمون‌های مختلف، سالهاست از کنار کنکور ارتزاق می‌کنند –و به باور برخی مسئولان، سودشان بسیار بسیار هنگفت است، تغییر خاصی نکرده و همان فرصت قدیمی برای کسب سود و منتفع شدن است چراکه بخش رقابتی آن، تمام و کمال حفظ شده است.  
اما آیا تصمیمات اتخاذ شده برای کنکور ۹۸، کاهش شمار متقاضیان شرکت در کنکور را به دنبال نخواهد داشت و موجب نخواهد شد که آن دسته از داوطلبان حضور در دانشگاه‌ها که می‌توانند با تکیه بر سوابق تحصیلی‌شان، در رشته‌های مورد علاقه شان تحصیل کنند، کنکور ندهند و در نتیجه، در موسسات کنکوری ثبت نام نکنند؟
اگرچه در وهله اول ممکن است به نظر برسد که محدود شدن کنکور به ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها، بازار موسسات کنکوری را کساد خواهد کرد، اما احتمالا موجب رونق گرفتن هرچه بیشتر بازار کار ایشان خواهد شد چراکه حالا برای همگان مشخص شده که بخش رقابتی کنکور چقدر کوچک است و رقابت در آن چقدر داغ و نفس گیر است.
به عبارت بهتر، حالا همگان دریافته‌اند که برای رسیدن به محبوب‌ترین و بهترین رشته ها، چقدر رقابت فشرده و سخت است و قبولی دشوار‌تر از چیزی است که تصور می‌شد و علاوه بر این، برایشان مسجل شده که شانس قبولی شان در این رشته ها، نه معادل شانس قبولی‌شان در کنکور، که خیلی خیلی کمتر از آن است.
این در حالی است که پیش از این تصور این بود که شانس قبولی در کنکور ۷۰ درصد است که درصد بالایی به نظر می‌رسید در حالی که حالا مشخص شده این شانس برای ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بسیار بیشتر است و برای ۱۵ درصد دیگر ظرفیت، بسیار کمتر. مساله‌ای که احتمالا موسسات کنکوری به آن تکیه خواهند کرد تا تاکید کنند که نقش شان در قبولی متقاضیان چقدر حیاتی و کلیدی است.
موسساتی که اگر بشنویم به داوطلبان تاکید می‌کنند رشته‌های باقی مانده در کنکور، تنها رشته‌های خوب و آتیه دار هستند و قبولی در آن‌ها به دلیل رقابت دشواری که در این خصوص در جریان است، نیازمند مراجعه به موسسات و بهره‌مند شدن از تجربیات و دانش ایشان است، جای تعجب نخواهد داشت.
بازاری داغ برای این موسسات که به دلایلی داغ‌تر هم خواهد شد چراکه قبلا مراجعان به موسسات کنکوری، انگیزه قرار گرفتن در شمار قبول شدگان پرشمار دانشگاه‌ها را داشتند و حالا می‌بایست تلاش کنند تا در زمره جمع محدود‌تر و کوچک‌تر قبول شدگان کنکور باشند.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: کنکور موسسات کنکوری کنکور 98 آزمون سود زیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۰۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا/ به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید

در پی دستگیری صدها دانشجوی حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس آمریکا، رئیس دانشگاه میبد در حمایت از دانشجویان دستگیر شده و جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به رؤسای چندین دانشگاه آمریکا از جمله دانشگاه اوهایو، دانشگاه اِموری، دانشگاه کلمبیا و... نامه‌ای ارسال کرد.

به گزارش ایسنا،‌ متن نامه عباس نیک نژاد، رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا به شرح زیر است:

پروفسور می‌نوشه شفیق عزیز

رئیس دانشگاه کلمبیا

خبر تأسف بار دستگیری تعدادی از دانشجویان دانشگاه شما توسط پلیس، باعث نگرانی شدید شده است. دانشجویان باید بتوانند روحیه عدالت خواهی خود را آزادانه بیان کنند. رژیم غاصب اسرائیل بیش از ۳۴۰۰۰ انسان بی‌گناه از جمله هزاران کودک و هزاران زن را عمداً به قتل رسانده است. دانشجویان نمی‌توانند این همه ظلم را تحمل کنند. همانطور که هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند تحمل کند.

نمی دانم چگونه حاضرید این صحنه‌های دلخراش را ببینید و سکوت کنید. دنیا از شما به عنوان یک دانشمند انتظار دارد که این جنایات را محکوم کنید و به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید. سزاوار نیست، دانشجویان را به دست پلیس بی‌رحم انداخت.

لطفاً به احترام انسانیت، برای آزادی همه دانشجویان، پیگیری کنید و شخصاً به آن‌ها گل تقدیم کنید. لطفاً، فراموش نکنید که شما در مصر متولد شده‌اید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری
  • مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!
  • دستگیری ۲۵ نفر از داوطلبان متقلب کنکور
  • دستگیری ۲۵ نفر از داوطلبان متقلب کنکور/ سالم ترین کنکور را برگزار کردیم
  • معرفی فرصت‌های شغلی برای کارجویان در نمایشگاه کار دانشگاه امیرکبیر
  • کلید اولیه نوبت نخست کنکور فردا منتشر می شود/ ۵ روز فرصت اعتراض داوطلبان
  • فرصت یک‌هفته‌ای داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ برای مشاهده و تایید سوابق تحصیلی
  • برگزاری ماراتن کنکور در کرمانشاه با پیشتازی بانوان
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا/ به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید