رویکرد حداقلی سند الگوی پیشرفت به فقه اسلامی/ ضرورت توجه به ظرفیت نظامسازی فقه شیعی
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۴۰۷۷۳
حجتالاسلام حیدر همتی، مدیر موسسه آموزش عالی حوزه امام رضا(ع)، در گفتوگو با ایکنا از دو منظر به بررسی مسئله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت. بخش اول این گفتوگو با عنوان ضرورت تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از نظر گذشت. اکنون بخش دوم گفتوگو با محوریت نقد سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از نظر میگذرد؛
همتی در آغاز سخن اظهار کرد: بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بعد از انقلاب اسلامی عملا در حال تحقق و عینیت بود ولی ابعاد آن طراحی نشده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: از ابتدا قرار نبود طراحی این مدل به دست گروه خاصی باشد؛ بلکه قرار بود این مرکز متکفل جریانسازی این اندیشه باشد. اینکه یک عده در گوشه پژوهشگاه بنشینند و الگو تولید کنند امری ناکارآمد است؛ چراکه اولا از این طریق الگو تولید نمیشود، ثانیا بر فرض تولید کارایی ندارد، ثالثا قابل اجرا نیست. الگوها از درون دغدغههای اجتماعی نخبگان تولید میشود. اینکه یک مرکز با یک گروه خاصی متکفل الگونویسی باشند، فارغ از اینکه چه افرادی با چه نقطه نظراتی در آنجا حضور دارند، نمیتواند به نتیجه مطلوب بیانجامد.
پژوهشگر فقه نظام در ادامه به انتقاد متن سند الگوی پیشرفت پرداخت و گفت: اصولا بسیاری از مبانی الگوی پیشرفت در قانون اساسی تحقق پیدا کرده است و اتفاقی جدیدی از این جهت رخ نداده است. مثلا بحث توحید، جهانشناسی و انسانشناسی در آنجا وجود دارد. مضاف بر اینکه این مسائل در ضمیر ناخودآگاه مردم و دینداران وجود دارد. پرسشی محوری درباره این الگو پرسش از چگونگی است. یعنی این مبانی و غایات چگونه قرار است اتفاق بیافتد. قرار است این مبانی و غایات در چه فرآیند و سیستمی تبدیل به مدل و الگو شوند؟ ردیف کردن مبانی نظری و اصول اعتقادی اتفاق جدیدی نیست. قریب به نود درصد افرادی که در خصوص الگو مقاله نوشتهاند به مبانی نظری توجه داشتهاند. پرسش که درباره الگو مطرح است روند حرکت از مبانی به مدلها و سیستمهای اجتماعی است. آیا مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در این زمینه راهکاری ارائه داده است؟
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در یکی از آثار خود میفرمایند گاهی اوقات حتی اگر یک قانون توحیدی در یک جامعه غیر توحیدی اجرا شود آن جامعه، جامعه توحیدی نمیشود. از طرف دیگر اگر ما فقط توحید را در سندها ذکر کنیم این به معنای توحیدیسازی فرآیندهای اجتماعی کشور نیست. واسطهای که میتواند مبانی را تبدیل به الگوهای عملی اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کند چیست؟ کدام نظریه میتواند در این زمینه راهگشا باشد؟ همه مردم به توحید و نبوت اعتقاد دارند و صرف نوشتن این مبانی در اسناد بالادستی جامعه را اسلامی و دینی نخواهد کرد. مرز حکومت طاغوت و حکومت دینی در به کارگیری الفاظ در زبان یا در سند نیست.
همتی در ادامه به انتقاد از رویکرد حداقلی سند الگو نسبت به فقه پرداخت و تأکید کرد: بزنگاه مسئله در رویکرد حداقلی به فقه در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. نقطه آغازین انقلاب اسلامی با پرسشهای فقهی ایجاد شد. وقتی امام خمینی انقلاب را آغاز کرد با رویکرد فقهی به این عمل پرداخت و مبانی انقلاب اسلامی را گروهی از فقها تدوین کردند. در کنار این مسئله، باید توجه داشت که فقه، قدرت سیستمسازی دارد. الآن در همین فقه موجود ما یک سیستم قضاوت داریم، یک سیستم تجارت داریم. فقه به نوعی تبدیل ذهنیت به عینیت است و این قدرت را دارد که سیستمسازی و مدلسازی کند؛ چنانکه در قانون اساسی شاهد آن هستیم.
وی ادامه داد: اگر انقلاب ما برآمده از نگاه فقهی است و بر پایه ولایت فقیه شکل گرفته و از طرفی عمده چالش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت چالش عملی است، نه چالش نظری بدین جهت ضروری به نظر میرسد جایگاه فقه اسلامی در سند الگو مورد تأکید بیشتر قرار بگیرد. سوای بحث کارکرد فقه برای مدلسازی و عملی ساختن الگوی پیشرفت، فقه اسلامی میتواند مسئله اسلامی بودن و مشروع بودن مدلهایی که در رابطه با الگو مطرح میشود را ضمانت کند. با این وجود، در حال حاضر فقه در سند الگو کاملا در وضعیت انفعال قرار دارد.
وی در پایان اظهار کرد: در قسمت مبانی دینشناختی سند الگو آمده است: «اسلام در چارچوب مبانی و اصولی ثابت و پایدار و بر مبنای اجتهاد در عرصههای اعتقادی، اخلاقی و شریعت و توجه به عناصر انعطافپذیر فقه اسلامی، توان پاسخگویی به نیازهای نوشونده زمانی و مکانی را دارد». معنای این عبارت این است وقتی با مسئله جدیدی روبرو شدیم از آنجا که اصول اسلام ثابت و پایدار است، با استفاده از عناصر انعطافپذیر فقهی کار الگو پیش خواهد رفت. از این عبارت روشن میشود اساسا مسئله فقه نظامساز و پیشرو در این سند مورد ملاحظه قرار نگرفته است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فقه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۰۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عباسی: : تضارب آرا در مجلس امری طبیعی و لازم برای قانونگذاری بهتر است/ وحدت در حل مشکلات مردم و اقتدار نظام اولویت اصلی مجلس است + فیلم
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : تنوع افکار و تضارب آرا، ایرادات قوانین را به حداقل میرساند و کارایی آنها را افزایش میدهد و مشکل زمانی به وجود میآید که اختلاف نظر به بنبست و عدم پیشرفت کار منجر شود.
علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجوگفت : اختلاف نظر در مجلس تا زمانی که به پیشرفت قانونگذاری و حل مشکلات مردم کمک کند، مثبت است.
وی افزود: تنوع افکار و تضارب آرا، ایرادات قوانین را به حداقل میرساند و کارایی آنها را افزایش میدهد و مشکل زمانی به وجود میآید که اختلاف نظر به بنبست و عدم پیشرفت کار منجر شود.
عباسی اظهار داشت : وظیفه اصلی مجلس، قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دولت است، نه پرداختن به حاشیهها و مسائل فرعی است و باید وحدت و انسجام در مجلس برای حل مشکلات مردم وجود داشته باشد.
وی افزود : تغییر در هیئت رئیسه مجلس امری طبیعی است و نمایندگان جدید با دیدگاههای تازه میتوانند در راس مجلس قرار بگیرند.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : احتمال اینکه یک گروه به تنهایی ریاست مجلس را تعیین کند بعید است و اتحاد گروهها برای این کار لازم است.