Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@00:13:42 GMT

در خانه اگر کس است...

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۴۱۱۸۳

در خانه اگر کس است...

تهران- ایرنا- در سال‌های اخیر، به واسطه تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، شبکه ملی اطلاعات تبدیل به یکی از کلیدواژه‌های اصلی فناوری اطلاعات کشور شده است و از آن زمان توسط دولت‌های مختلف به عنوان یک ابر اولویت پیگیری می‌شود.

محمدجواد آذری جهرمی در سرمقاله ای در روزنامه اعتماد،نوشته است: اما دو برداشت ناصحیح توسط دو گروه فکری متفاوت از این مساله می‌شود: اول آنکه عده‌ای فکر می‌کنند شبکه ملی اطلاعات همچون دیواری به دور کشور است و با راه‌اندازی اینترنت ملی، دسترسی مردم به جریان آزاد اطلاعات جهانی را قطع می‌کند و گروه دوم گمان می‌کنند که شبکه ملی اطلاعات یک سری تجهیزات فنی است که وزارت ارتباطات باید آن را بسازد و مدام افتتاح کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما هر دوی این نوع نگاه‌ها به این مساله، صحیح نیستند، چرا که اولا شبکه ملی اطلاعات بیشتر یک رویکرد و نوع مدیریت فضای مجازی کشور است تا یک سری تجهیزات مخابراتی که برخی مدام آن را ...

بهانه‌ای برای هزینه‌های بی‌مورد و تخریب وزارت ارتباطات کنند، ثانیا که هدف از این اقدامات افزایش امنیت سایبری کشور و پایداری شبکه و دسترسی مردم است و هیچگاه به معنای قطع دسترسی مردم به اینترنت جهانی نیست.

با وجود آنکه بارها در این زمینه روشنگری کرده‌ایم، اما بازهم گاهی در برخی محافل شاهد آنیم که شبکه ملی اطلاعات که از دستاوردهای وزارت ارتباطات است را تبدیل به نوعی کلیدواژه برای موج‌سازی رسانه‌ای علیه این وزارت می‌کنند. به هر حال، دنیا منتظر ما نمی‌ماند و باید با قدرت و عزم بیشتری در جهت توسعه و پیشرفت کشور تلاش کنیم. به همین منظور، هفته گذشته با میزبانی از ریاست محترم مرکز ملی فضای مجازی و صاحبنظران این حوزه، از دستاوردهای یک سال اخیر توسعه شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد. برای ما افتخار بزرگی است که در برابر زبان تهدید و تحریم امریکا، ضمن سه برابر کردن ظرفیت هسته IP شبکه دیتای کشور، از تجهیزات امریکایی استفاده نکردیم و از نهایت ظرفیت‌های تولید داخلی هم بهره‌گیری کردیم تا سطح اثر تحریم‌ها را به حداقل برسانیم و غرور و استقلال کشور را محقق کنیم.

اقدامات صورت گرفته تنها در راستای اجرای وظایف محول شده در لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات نبود، بلکه ما در دو لایه دیگر آن (خدمات و محتوا) هم با وجود کم کاری‌های متولیان اصلی آن، به حمایت از بخش خصوصی و کسب و کارهای نوپا پرداختیم. با ممانعت جدی متولی توسعه محتوا، ترافیک VODهای بومی کشور ٢٠٠ درصد رشد داشته‌اند. اگر متولیان این حوزه کمی از انحصارطلبی بی منطق خود دست برمی‌داشتند، قطعا اشتغالزایی بیشتری در این صنعت تاکنون صورت می‌گرفت. رشد ٣٠٠ درصدی خدمات ابری و میزبانی داخل کشور و ٢٠٠ درصد افزایش تعداد اپلیکیشن‌های بومی نشان می‌دهد که صنعت ارتباطات و فناوری کشور در مسیر رشد بی‌سابقه به سوی آینده‌ای روشن قرار دارد.

در حالی که ما راه پیشرفت را ایجاد ظرفیت و حمایت‌های صحیح و کارشناسی از کسب و کارهای این صنعت می‌دانیم، برخی به دنبال مسیر‌هایی همچون فیلترینگ و محدود کردن هستند که تاکنون بارها آزموده شده و نتیجه مطلوب را در بر نداشته است. ‏نرم‌افزارهای بومی مسیریابی و نقشه با وجود انجام نشدن هیچ گونه حمایت حاکمیتی از قبیل مالی و مسدودسازی رقبا طی یک‌سال گذشته از سهم صفر درصدی بازار به سهم 5٠ درصدی رسیده‌اند. این اتفاق با توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات و کیفیت خوب محصولات بومی اتفاق افتاده است.

اکنون که فرصت بسیار مناسبی است و کیفیت زیرساخت شبکه‌ای خدمات داخلی به مراتب بهتر از خدمات بین المللی است، قیمت داخلی‌ها هم برای نزدیک 2000 سرویس‌دهنده مطرح، نصف خدمات بین المللی ارایه می‌شود. گاهی این مساله را برخی درباره خدمات رسانه محور داخلی مانند پیام رسان‌ها هم مطرح می‌کنند که جواب آن را به طور ملموس‌تری می‌توانند در مطالعه بازار و اقبال عمومی پیدا کنند تا با تخریب وزارت ارتباطات با بهانه‌هایی که پشتوانه قانونی ندارند.

شاید اگر مسائل فنی و تخصصی به منافع سیاسی پیوند نمی‌خورد، تاکنون پیشرفت‌های بیشتری را شاهد بودیم. به هر حال جوانان و تحولات این عرصه، سرعتی بیش از زودگذری منافع سیاسی شخصی و گروهی دارند و بالاخره راه خود را می‌یابند، ولی شایسته است که اگر به جوانان کارآفرین کشور که در مواجهه با مشکلات بسیار تحریم و اقتصاد و... توانسته‌اند کسب و کاری تاسیس و حفظ کنند، امید بدهیم و حمایت کنیم، حداقل با تصمیماتی از این قبیل سنگ‌اندازی بر سر راه‌شان نکنیم. در پایان، آنچه شرط بلاغ بود، عرض شد. اکنون که زمان همدلی و همکاری مضاعف است، صحبت بیشتر فایده ندارد چراکه اگر در خانه کس است یک حرف بس است.

*منبع: روزنامه اعتماد،1397،10،15
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارتباطات اعتماد شبكه ملي اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۱۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان میزبان عمر سعید شعبان، وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا و هیات همراه بود.

در این دیدار دو طرف ضمن تشریح ظرفیت‌های حوزه کاری خود درباره دستیابی به توافقی به‌منظور گسترش روابط به‌ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با یکدیگر گفت وگو کردند.

زارع پور، توسعه روابط با کشورهای آفریقای به ویژه تانزانیا را راهبرد دولت جمهوری اسلامی دانست و برای گام بر داشتن در این مسیر اعلام آمادگی کرد.

وی با تشریح فعالیت های وزارت ارتباطات در حوزه هایی چون توسعه ارتباطات، پست، پست بانک و صنعت فضایی، تأکید کرد: هر یک از این حوزه‌ها به‌ویژه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، توسعه فناوری اطلاعات و صنعت فضایی به‌طور جداگانه می‌توانند به سرفصلی برای آغاز همکاری‌های مشترک دوجانبه در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شود.

وزیر ارتباطات همچنین آمادگی کشورمان را برای توسعه ارتباطات ثابت در تانزانیا بر پایه شبکه فیبرنوری و توسعه دولت الکترونیکی اعلام کرد.

وی در پایان خواستار تشکیل کارگروهی مشترک با حضور معاونان وزرای دو کشور برای بررسی موضوعات همکاری دوجانبه و نهایی کردن توافقات این نشست شد.

عمر سعید شعبان، وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا نیز در این دیدار ابتدا از مهمان نوازی دولت جمهوری اسلامی ایران و فراهم کردن امکان دیدار صمیمانه با رئیس جمهوری تقدیر کرد.

وی افزود: میزبانی و مهمان نوازی دولت جمهوری اسلامی نشان از اهمیت روابط این کشور با کشورهای آفریقایی دارد و ما نیز با درک این اهمیت آماده توسعه روابط هستیم.

وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا با انتقاد از انحصار پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی غربی، تاکید کرد: پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی غربی اکنون به تهدیدی علیه بنیان خانواده ها تبدیل شده است و همین امر ضرورت راه اندازی پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی بومی متناسب با فرهنگ کشورمان را بیش از پیش نشان می دهد.

وی با اشاره به توانمندی شرکت های ایرانی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ابراز امیدواری کرد که تانزانیا بتواند از ظرفیت های شرکت های فعال در این حوزه بهره مند شود و این قول را داد که این ظرفیت را برای توسعه روابط دو کشور به کار ببرد.

وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا در خاتمه از آموزش دانش آموزان تانزانیایی توسط اپراتورهای ایرانی در راستای مسوولیت اجتماعی تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 6093741 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
  • زارع‌ پور: آماده‌ اجرایی کردن پروژه‌هایی در حوزه های ارتباطات و اطلاعات در این کشور آفریقایی هستیم
  • توسعه همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اوگاندا
  • برپایی کارگاه تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
  • معلم‌های «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند
  • معلمان «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند
  • توسعه روابط ایران و تانزانیا در ارتباطات و فناوری‌اطلاعات
  • ۱۶ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجرا
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری