Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی ایازی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره دین‌گریزی اظهار کرد: مفهومی به نام دین‌ستیزی وجود دارد که نباید با مفهوم دین‌گریزی اشتباه گرفته شود، دین‌ستیز کسی است که با دین در حال جنگ و مخالفت و ستیز می‌باشد. اما دین‌گریز کسی است که نسبت به دین یا بعضی از قوانین آن اعتراض، مخالفت و یا شبهه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: معمولاً دین‌گریزی و دین‌ستیزی در مفهوم امروزی با کلمه ارتداد یا برگشت کردن به کار می‌رود که گاهی در حوزه فردی و گاهی در حوزه اجتماعی است. در حوزه فردی گاهی این مفهوم در اثر شک و شبهه بر فرد قالب شده و گاهی هم مطالعه و تحقیق در آن دخیل است. البته حوزه اجتماعی ارتداد کمی نگران‌کننده‌تر است، زیرا در اثر موجی اجتماعی و یا رفتاری عمومی به وجود می‌آید.

دین‌گریزی؛ محصول ناتوانی در پاسخگویی به جامعه
این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص عوامل رواج دین‌گریزی در حوزه اجتماعی افزود: از بُعد نظری در فضای اجتماعی، اگر مبلغان و عالمان دینی ‌نتوانند پاسخگوی پرسش‌ها و شبهات افراد جامعه باشند، باعث این مشکل می‌شود. زیرا این پرسش‌ها و شبهات مغفول مانده و به یک موج اجتماعی منفی تبدیل خواهد شد. هرچند در تاریخ اسلام و در دوره بنی‌امیه و بنی‌عباس حرکت‌های شعوبی‌گری ستم و استبداد این حاکمان زمینه پرسش‌های فراوانی را ایجاد کرد و جریان الحاد ناشی از رفتار حکومت بود و هرچه رفتار حکومت به این ملحدان بیشتر و سخت‌تر می‌شد، موج الحاد هم افزون‌تر می‌شد، تا دوره آل‌بویه که کرسی‌های همه مذاهب و ادیان در بغداد و رواداری مذهبی تأسیس شد و همین هم آن تنش‌های الحادی را کاهش داد.

دوگانگی میان رفتار و ادعای داعیان دین
ایازی خاطرنشان کرد: از بُعد عملی نوعی دوگانگی میان رفتار و ادعای داعیان دین به وجود آمده که باعث دین‌گریزی در افراد می‌شود. این مشکل ممکن است در محیط خانواده و یا در محیط جامعه و یا از سوی حکومت باشد، آن هم حکومتی که مدعی دین‌داری دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه این مسئله در چند قرن اخیر نمود بیشتری پیدا کرده است، گفت: در دنیای مسیحیت رفتارهای کلیسا در زمانی باعث شد که مردم نسبت به مسیحیت دین‌گریز شوند، در آن زمان کلیسا یا نمی‌توانست به‌صورت نظری پاسخگوی سؤالات مردم باشد و یا رفتارهای کلیسا و شیوه برخوردش با مردم و عالمان نادرست بود.
این پژوهشگر قرآن گفت: در اسلام نیز گاهی همین مسئله وجود دارد. مرحوم شهید مطهری در خصوص علل گرایش به مادی‌گری در غرب این مسئله را مطرح کرده و هشدار می‌دهد که چنین مسئله تلخی در خصوص کلیسا و مسیحیت وجود دارد و روحانیت اسلام باید مراقب باشد تا این تجربه تلخ برای اسلام و جامعه ایران تکرار نشود.
وی تصریح کرد: پس در جامعه ایران نیز رفتار کسانی که مدعی دین‌داری هستند، نقش پررنگی در میزان دین‌گریزی داشته که این دین‌گریزی عواقب خطرناکی به همراه دارد، چراکه اگر حکومت بخواهد ظاهر دین را رعایت کند- به جز این که به اهداف دین یعنی معنویت و اخلاق نمی‌رسند- نوعی دوگانگی میان عقیده و رفتار به وجود می‌آید، یعنی افرادی در نظام اجتماعی نوعی رفتار می‌کنند که با آن چیزی که در باطنشان هست تفاوت دارد.

دین‌گریزی سبب نفاق اجتماعی می‌شود 
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این دوگانگی بسیار خطرناک‌تر از بی‌اعتقادی است. در واقع نفاق اجتماعی محصول چنین رفتاری است که باعث به وجود آمدن نقاطی منفی در زندگی خصوصی افراد و در حوزه اجتماعی می‌شود، مثلاً یکی از تبعات آن، بحث ریا و ریاکاری، تملق و یا تظاهر است که همگی بسیار خطرناک و نگران‌کننده هستند.
ایازی خاطرنشان کرد: قرآن تأکید زیادی روی پاسخگویی با منطق به پرسش‌های افراد دارد، مثلاً قرآن کریم در آیه 125 سوره نحل خطاب به پیامبر می‌فرماید: « ادْعُ إِلي‏ سَبيلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ...؛ مردم را با برهان و اندرز نیکو به راه پروردگارت فراخوان و در این رهگذر با بهترین شیوه با آنان مجادله کن».
وی افزود: افزون بر این، قرآن کریم تأکید دارد که در صحبت با مردم از «زبانی نرم» استفاده کنید. در آیه 159 سوره آل‌عمران آمده است: « فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ...؛ اى پیامبر، به سبب لطف و رحمت خدا بود که با آنان نرم‌خویی و مهربانى کردى». اگر در جامعه دینی حاکمان و متولیان دینی با زبان تند با مردم صحبت کنند، قطعاً نتیجه خوبی را مشاهده نخواهند کرد و باعث گریز مردم از دین خواهند شد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اصفهان دین گریزی دین ستیزی حکومت دینی پاسخگویی به شبهات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۱۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوگانگی مدیریتی در منطقه آزاد اروند سبب ناهماهنگی در اجرای امور کارگری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ مدیر اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی آبادان می‌گوید: دوگانگی مدیریتی در منطقه آزاد اروند سبب ناهماهنگی در امور اجرایی شده است و این موضوع در انجام وظایف اداره کار نیز خلل وارد کرده است.

حمداله پاکدامن با اشاره به مکاتبات اخیر منطقه آزاد اروند افزود: منطقه آزاد از ما می‌خواهد در معرفی افراد جویای کار به شرکت‌ها دخالت نکنیم در حالی که این کار پیشتر در سامانه رصد در حال انجام است.

وی همچنین تاکید کرد: منطقه آزاد باید این مشکل را رفع کند اگر می‌خواهد مسئولیت را بر عهده بگیرد این موضوع را اعلام کند. ما نمی توانیم با شرکت های مختلف ارتباط نداشته باشیم چرا که ذاتاً نمی‌توانیم از مسئولیت بازرسی، حفاظت و رسیدگی به امور کارگران به ویژه در بخش تعاونی خودداری کنیم این موضوع در قوانین منطقه آزاد هم پیش بینی شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با مواد مخدر استفاده شود
  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • دولت سیزدهم نگاه ارزشمندی به مسایل اجتماعی و فرهنگی دارد
  • مجلس دوازدهم به وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی رسیدگی کند
  • ادعای وزیر رئیسی درباره تحقق وعده مهم دولت سیزدهم! | فیلم
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • شبکه‌های اجتماعی یا ماشین‌های معتادساز
  • قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد
  • دوگانگی مدیریتی در منطقه آزاد اروند سبب ناهماهنگی در اجرای امور کارگری
  • ببینید | ادعای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره یک وعده مهم در دولت سیزدهم!