Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماز جمعه تهران روز گذشته تهران شاهد حضور امام جمعه جدید جوانی بود که نوید فضای تازه‌ای بر این مراسم می‌داد؛ این اتفاق شور و شوق زیادی را نیز در میان قشر جوان برانگیخت تا شاید بعضی از آن‌ها برای اولین‌بار در نماز جمعه شرکت کنند که همین اتفاق براساس برخی گفت‌وگوهای مردمی نیز رخ داد که آن را باید به فال نیک گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین امر درست بودن این انتصاب را تأیید می‌کند زیرا مراسم نماز جمعه تهران واقعاً نیاز به یک هوا و بیان جدید از زبان یک امام جمعه جوان و باانگیزه داشت.

در کنار این نکته مثبت، دو نقد نیز می‌توان وارد کرد که یکی به رفتار و انعکاس رسانه‌ای این مراسم است و دیگری به محتوای اولین سخنرانی امام جمعه جوان بازمی‌گردد.

روز گذشته رسانه ملی با آب و تاب فراوان و ذوق‌زدگی بیش از اندازه از برداشته شدن نرده‌های حائل میان مردم و مسئولان در مراسم نماز جمعه و حضور بدون محافظ امام جمعه جدید گزارش‌هایی ارائه کرد. در حالی که این مسئله برای یک نظام اسلامی نباید آنقدر عجیب و غریب باشد که این‌گونه انعکاس پیدا کند. آیا نوع انعکاس خبری از این اتفاق عادی خود نشانه‌ سال‌های طولانی انحراف از آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و فراموش کردن آن‌ها نبوده است؟ آیا دهه 60 حضور مسئولان در میان مردم و حضور بدون تشریفات آن‌ها امری معمولی نه ویژه نبود؟ آیا اساساً انقلاب اسلامی برای این اتفاق نیفتاد که همین فاصله‌ها برداشته شود و رابطه مردم با مسئولان و فراتر از آن سبک زندگی مسئولان و مردم تا حد زیادی نزدیک به هم شود؟

متأسفانه این شکاف‌ها و فاصله‌های ظاهری و واقعی آن‌چنان در طی سال‌های پس از جنگ تحمیلی افزایش پیدا کرده که اکنون حضور بدون‌ تشریفات امام جمعه تهران و برداشتن دو ردیف از نرده‌های مراسم به مثابه یک رخداد بی‌نظیر و اتفاقی شگرف در جامعه بازتاب پیدا کند. هر چند شوق و ذوق مردم از این اتفاق و ارتباط راحت و سهل‌الوصول آنها با امام جمعه خود بر تازگی و عجیب بودن این مسئله برای جامعه دلالت دارد. این نشانه‌هایی است که مسئولان باید بیش از گذشته آن را جدی بگیرند و مطالبه جامعه را با فهم چنین رفتار ساده‌ای درک کنند و به صورت واقعی برای رفع این شکاف همت کنند.

اتفاق روز گذشته اگر چه ظاهراً مثبت بود و می‌توان به منزله گام اول به آن نگریست اما تقلیل رفع فاصله میان مردم و مسئولان با برداشتن دو ردیف نرده اگر نگوییم عوام‌فریبی، ولی چیزی جز «دل خوش‌کنک» نیست. تا زمانی که سطح و سبک زندگی مسئولان به مردم نزدیک نشود و درک آنها از وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه رنگ واقعیت به خود نگیرد و از انحصار آمار و ارقام نهادهای رسمی خارج نشود، نه برداشتن دو نرده که صدها نرده و حتی صحبت چهره به چهره هم تنها در حد یک مسکن لحظه‌ای، نه حتی کوتاه‌مدت، اثر می‌گذارد.

تسری این نوع رفتار به سایر مدیران و نزدیکی ظاهری حداقلی به مردم از سوی سایر مسئولان، اگر در ادامه به کاهش واقعی فاصله مردم و مسئولان و تغییرات اساسی منجر نشود، قطعاً به ضد خود تبدیل شده و مردم به مرور آن را به مثابه «عملیات فریب» می‌نگرند. پس بهتر است به هر اتفاقی، چه خوب و چه بد، به اندازه وزن آن اهمیت داد و با تحلیل‌های عجیب و غریب از آن یک معجزه و رخداد فوق‌العاده نساخت.

انتقاد دوم به محتوا و مطالب بیان شده از سوی امام جمعه محترم جدید تهران است. ورود یک فرد جوان در هر حوزه‌ مدیریتی و غیر مدیریتی، فقط برای پایین آوردن میانگین سنی نیست بلکه میدان دادن به یک فرد جوان در سمتی مانند امامت جمعه تهران، برای ارائه سخن، فکر و اندیشه نو آن هم با رویکردی علمی‌تر و فاصله گرفتن از تحلیل‌های ساده‌انگارانه است. البته منظور نگارنده از علمی به معنی تبدیل مراسم نماز جمعه به کلاس درس دانشگاه و ارائه آخرین نظریات و تئوری‌های علم سیاست، روابط بین‌الملل، اقتصاد و جامعه‌شناسی نیست بلکه انتظار این است که حداقل با ارائه فهرست‌وار شاخص‌ها و معیارها به ارتقای آگاهی و سطح تحلیل حاضران در مراسم و شنوندگان خارج از مراسم کمک کند. برای نمونه انتظار حداقلی این بود وقتی صحبت از چهل سالگی انقلاب می‌شود یک سری شاخص‌های واقعی پیشرفت طی این مدت در حوزه‌های مختلف بیان شود و صرفا به سخنان حماسی و شعاری بسنده نشود.

در مراسم روز گذشته به مناسبت نزدیک شدن به چهلمین سالگرد پیرزوی انقلاب اسلامی چنان از پیشرفت‌ها و حرکت رو به جلو سخن گفته شد که شاید برخی تصور کردند نکند مشکلات، تنگناها و مفاسد اقتصادی سال‌های اخیر برای کشور دیگری است. به عبارتی گرامیداشت چهلمین سالگرد انقلاب نباید بهانه‌ای برای اغراق در تعریف از پیشرفت‌ها بدون توجه به نقایص، کمبودها و رنج‌های جامعه در اقصی نقاط کشور شود.

ثانیاً انتظار این است که در حوزه بین‌الملل در عین بیان مواضع رسمی نظام، این مواضع با یک رویکرد تحلیلی برای آگاه ساختن عموم مردم از ابعاد مختلف یک مسئله ارائه شود. برای نمونه درباره خروج نظامیان امریکایی از سوریه تحلیل‌های مختلفی در داخل و خارج کشور مطرح شده که می‌تواند در میان سخنان مبنی بر محکومیت رفتارهای امریکا در منطقه، در قالب یک تحلیلی مفید و خلاصه با مشورت از کازشناسان زبده حوزه بین‌الملل بیان شود تا سطح تحلیل مخاطب نیز ارتقا یابد.

امام جمعه جوان می‌تواند مردم تهران را با نماز جمعه آشتی دهد و آن‌ها را تشویق به حضور در این مراسم کند هم به شرطی که تغییر رویکرد در ظاهر بیان به باطن بیان نیز برسد و بیان تحلیلی، علمی و عمیق جایگزین بیان شعاری، حماسی و سطحی شود.

مهدی مخبری، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: نماز جمعه تهران شکاف مسئولان و مردم انقلاب اسلامی تحلیل علمی چهل سالگی انقلاب ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۲۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، امام جمعه خاش پیش از ظهر شنبه در اردوی اعتلای فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز جمعه که با حضور مسؤولان شهرستان خاش، فعالان خواهر و برادر عضو این ستاد در اردوگاه فرهنگی و تفریحی دره گل شهرستان تفتان برگزار شد، گفت: جامعه و مردم در سه چیز یعنی شرکت در نماز جمعه، جهاد و مناسک حج با رهبران و پیشوایان خود مخالفت نکنند که هلاک می‌شوند.

حجت‌الاسلام غلامرضا دهقان افزود: باید مسلمانان به نماز جمعه که یک محفل معنوی، عبادی و سیاسی بوده و مسائل جهان و عزت اسلام بیان می‌شود، بیش از پیش اهمیت بدهند، زیرا هم به عبادت خداوند متعال می‌پردازند و هم وحدت، انسجام و شکوه و همبستگی و عظمت و ابهت اسلام برای دشمنان به نمایش گذاشته می‌شود.

حجت الاسلام حسن شیبک امام جمعه موقت و مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه خاش هم در این مراسم گفت: نماز جمعه در حقیقت حج مساکین و محلی باشکوه برای نمایش اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی به شمار می‌رود.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شد.

کد خبر 6089950

دیگر خبرها

  • پیکر مطهر شهید گمنام عصر روز جمعه مورد استقبال مردم رفسنجان قرار می‌گیرد
  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
  • پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود | تا شایعات هست نباید اصرار بر حضور در نماز جمعه داشت
  • (تصاویر) اقامه نماز جمعه در میان ویرانه‌های مسجد غزه
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • بیگی نماینده مجلس : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند
  • علیرضا بیگی : پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود / تا زمانی که شایعات در این باره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود /تا زمانی که شایعات دراینباره وجود دارد نباید اصرار بر حضورش در نماز جمعه داشت
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم