Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-رهبری روسیه نگاه ویژه‌ای به ایران دارد و هرگز تمایل ندارد این کشور نیرومند در خاورمیانه دوباره در صف متحدان غرب و مخصوصاً آمریکا قرار گیرد و در این مسیر از هر امکان کوچک بزرگ داخل ایران مناسبات جهانی در هر حوزه ازجمله اطلاعات و آمار استفاده می‌کند. یکی از اقدام‌های رهبری روسیه در همین مسیر تقویت نهاد اطلاع‌رسانی و تحلیل به نام اسپوتنیک به زبان فارسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از کارهای اسپوتنیک در چارچوب دورنگه داشتن ایران از صف احتمالی متحد و یا دست‌کم نا دشمنی با آمریکا ارائه تحلیل‌های جهت‌دار از تحولات جهانی مرتبط با ایران آمریکا و غرب است. اسپوتنیک به‌تازگی اقدام به ترجمه و نشر آینده‌نگری شرکت استراسفورد آمریکا درباره تحولات مهم و احتمالی جهان در سال 2019 کرده است. در این گلچین انجام‌شده از سوی اسپوتنیک از متن استراسفورد که یک شرکت اندازه‌گیری و مطالعات ریسک در آمریکاست نوشته‌هایی درباره ایران به‌طور مستقیم و غیرمستقیم درج‌شده است. ساعت 24 در چارچوب روش‌های اطلاع رسانه اسپوتنیک روسیه متن ترجمه‌شده این خبرگزاری به زبان فارسی را عیناً نقل می‌کند.
یکم درگیری با ایران
آمریکا خط مشی درگیری با ایران را در پیش گرفته است. کمپین تحریم‌ها تحت رهبری ایالات متحده به اجرا گذاشته می‌شود، این کمپین به ایران آسیب می‌رساند، اما این امر منجر به سقوط دولت ایران نخواهد شد، اگر چه وضع اقتصاد کشور در طول زمان زیادی دشوار خواهد بود. ایالات متحده امیدوار است که تشدید تحریم‌ها ایران را به میز مذاکره بازبگرداند اما کاری نمی‌شود. ایران به دلیل نزاع سیاسی داخلی خود شناخته شده است، اما احزاب کشور از سیاستهای معمول خود صرف نظر کرده و ثبات رژیم را در خط مقدم قرار می‌دهند.
دوم :  تقویت کشورهای مخالف ایران ایالات متحده
با اجرای استراتژی منطقه ای خود که مبتنی بر بازدارندگی ایران است، بر دو گروه متحدان متکی است که اهداف مشابهی دارند. گروه اول شامل متحدانی است که بیشتر نگران اقدامات ایران و آماده اجرای سیاست ضد ایرانی هستند.این اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. این کشورها به سرعت در طول دهه‌ها از بی اعتمادی و خصومت میان شان دوری جسته و شروع به هماهنگ کردن اقدامات خود علیه ایران در فضای مجازی، در اجرای تحریم‌ها و حتی در اعمال نظامی می‌کنند.گروه دوم متحدان متشکل از کویت، عمان و قطر کمتر با یکدیگر همدست شده اند و کمتر آماده است تا علیه ایران سخت گیرانه عمل نماید. این کشورها ممکن است کمک‌های استراتژیک، دیپلماتیک و اقتصادی را به ایالات متحده در برخی از بحران‌های منطقه ای ارائه دهند.گسترش تعامل بین آنها کمک خواهد کرد تا شدت تحریم‌های اعمال شده علیه قطر کاهش یابد، اما درگیری عمیق میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس همچنان ادامه خواهد داشت.
سوم :گام‌های آتی کمپین ضد ایرانی
 همانطوری که تحریم‌های گسترده ای علیه تهران هم اکنون وضع شده و در حال اجرا هستند، آمریکا برای مبارزه علیه ایران در منطقه و تضعیف کشور از داخل، اقدامات خود را ادامه خواهد داد. این امر اصطکاک بین واشنگتن و تهران را افزایش می‌دهد و فرصت‌های کوچک برای انجام گفتگوی سازنده را تضعیف می‌کند. منافع مشترک در مقابله با ایران به تقویت روابط استراتژیک میان آمریکا و عربستان سعودی کمک خواهد کرد، به رغم نارضایتی خانواده سلطنتی و کشورهای خارجی از رهبری شاهزاده محمد بن سلمان.
مسایل جهان
درپیش بینی های استراسفورد مسایل جهان نیز در کانون توجه قرار دارد که برخی از آنها به شرح زیراست. این تحولات نیز البته به‌طور غیرمستقیم برایران موثرند
چهارم: جنگ عظیم میان مسلمانان و سقوط اروپا
علاوه بر این، تحریم‌ها موجب افزایش نارضایتی عمومی شده است و این بر وزن محافظه کاران و مخالفان دولت پرزیدنت حسن روحانی خواهد افزود. همچنین سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی فعال ایران نیروهای اضافی را دریافت خواهند کرد، زیرا ایران به دلیل افزایش فشار از خارج نیاز به تقویت استراتژی دفاعی خود را پیدا می‌کند.ایران هر کاری که ممکن است برای مقابله با مخالفان خود انجام دهد، انجام خواهد داد، اما هنوز عملیات نظامی با سلاح‌های متعارف علیه خود را تحریک نخواهد کرد.تهران به دنبال تحریم‌های غرب این وسوسه را پیدا خواهد کرد که علیه کشتی‌های آمریکا و متحدان آنها در خلیج فارس، به اعمل نگران کننده دست زده و احتمالاً به آزمایش موشک‌های بالستیک و یا از سرگیری کار در زمینه هسته ای خواهد پرداخت.اما او این کار را تنها به عنوان آخرت انجام خواهد داد، زمانی که مطلقا ضروری است.
پنجم: عربستان سعودی در مرکز توجه


در سال 2019، عربستان سعودی باید کاری کند تا نگرانی‌های فزاینده ای در مورد شاهزاده محمد بن سلمان کاهش یابد. پس از کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگارسعودی که در خارج از کشور زندگی می‌کرد، تمام اعمال شاهزاده توجه بیش از حد بالای جهانیان را به خود جلب می‌کند.شاهزاده همچنان در خانواده سلطنتی سعودی موقعیت قوی دارد، اما موقعیت او هنوز به حمایت پدرش پادشاه سلمان بستگی دارد. در همین حال، مقاومت بدون سر و صدای خانواده سلطنتی همچنان افزایش می‌یابد.بعضی از متحدان کلیدی ریاض کمک نظامی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی را به عربستان سعودی محدود می‌کنند، اما بعید است که مهمترین روابط تغییرات عمده ای داشته باشند. لکه قتل خشقجی در سال 2019 همچنان بر خانه سلطنتی سعودی باقی خواهد ماند. در پاسخ به افزایش قیمت نفت در سال 2018، عربستان ممکن است در اثر کاهش صادرات ایران، تولید نفت را افزایش دهد و اگر استراتژی کسب درآمد غیر نفتی موفق باشد، مقامات آن کشور، رژیم صرفه جویی را تضعیف خواهند کرد.
ششم : دیگ خروشان سوریه
در مرحله نهایی جنگ داخلی سوریه، عمدتا پنج کشور برای نفوذ و کنترل بر این کشور مبارزه می‌کنند: ترکیه، روسیه، ایران، ایالات متحده و اسرائیل. مسکو و تهران قاطعانه از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت می‌کنند، اما سطح پشتیبانی آنها متفاوت است، همانطور که آن‌ها اهداف متفاوت را دنبال می‌کنند.روسیه توسط درگیری در سوریه نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش می‌دهد و از دستاوردهای خود و تجهیزات و اموال نظامی در سوریه دفاع خواهد کرد. مسکو تمایل زیادی برای وارد شدن به اختلاف مستقیم مسلحانه با ترکیه، ایالات متحده یا اسرائیل را ندارد.ایران به شدت اقدام به حمایت از دمشق می‌کند، مخصوصاً زمانی که با آنکارا و واشنگتن مقابله می‌کند. تهران برای تشکیل ا گروه خود در سوریه ادامه خواهد داد و این بدان معنی است که می‌خواهد اسرائیل را متوقف کند و حزب الله را تامین کند که برای متحد با نفوذ در لبنان همسایه است. اسرائیل سعی خواهد کرد که طرح‌های ایران را مختل کند، و از همان زمان کاری خواهد کرد تا از درگیری غیرمنتظره با روسیه اجتناب ورزد.ترکیه و ایالات متحده به مخالفت با قدرت اسد ادامه خواهند داد. اما هر چند که دو کشور متحدان ناتو هستند، هر کدام از آنها اهداف خود را در سوریه دنبال می‌کند. ایالات متحده بر نابودی بقایای "دولت اسلامی" (ممنوعه در روسیه) در سوریه متمرکز شده است، اگر چه واشنگتن همچنین به دنبال تضعیف نفوذ تهران در این کشور به عنوان بخشی از استراتژی ضد ایرانی آن است.مخالفت آمریکا با ایران تنش بین ایالات متحده و روسیه را ایجاد می‌کند. مسکو نمی‌تواند و نمی‌خواهد ایران را از سوریه بیرون کند. با وجود تلاش برای جبهه گیری زدایی در سوریه، بروز حادثه نظامی با شرکت شامل نیروهای مسلح ایالات متحده و روسیه هنوز هم امکان‌پذیر است.نمی توان بعید دانست که در سال 2019 مناقشه نظامی با شرکت قدرت‌های بزرگ حاضر در سوریه صورت گیرد.
هفتم: افزایش خطرات ژئوپلیتیکی برای بازرگانی.
با اشاره به تهدیدات امنیتی ملی، ایالات متحده فشار زیادی بر اروپا، ژاپن، استرالیا، کانادا، کره جنوبی و تایوان وارد خواهد کرد و خواهان ایجاد موانع بیشتر در راه سرمایه گذاری در چین است. این امر تحقیق و تجارت در حوزه‌های استراتژیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد، منظور، هوش مصنوعی و تکمیل شبکه‌های جی 5 است که در سال 2019 ظاهر می‌شوند. تمایل چین به دستیابی به دیگران در چنین حوزه‌های مهم مانند صنعت هوافضا و توسعه نیمه هادی‌های مدرن تنها خطرات را برای شرکت‌ها افزایش می‌دهد و ایالات متحده را مجبور به دنبال سیاست‌های تهاجمی بیشتری در فضای مجازی می‌کند.سناریو نگران کننده برای برکزیت. بروکسل در باره به منظور جلوگیری از جلوگیری از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق مربوطه به مذاکرات با لندن خواهد پرداخت. با این حال، وتو مجلس بریتانیا بزرگترین مانع در راه خروج منظم آن کشور از اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.
هشتم :توجه به رشد عرضه  نفت
عربستان و روسیه به منظور جلوگیری از کاهش قیمت‌ها میزان تولید نفت را به دقت دنبال خواهند کرد و تولید نفت باقی مانده ایران را پیگیری خواهند نمود. عراق و لیبی می‌توانند میزان تولید را افزایش دهند، به‌طور قابل توجهی کاهش بار بر پتانسیل صادرات ایالات متحده را تامین خواهند کرد. زمانی که در سال 2019 ایالات متحده در میان سه کشور برتر صادر کننده گاز طبیعی مایع قرار گیرد، تغییرات قابل توجهی در بازار جهانی رخ خواهد داد.
نهم: اتیوپی، نیروی محرک تغییرات دامنه‌دار برنامه بلندپروازانه اتیوپی، سبب علاقمندی اقتصادی به آن شده و قدرت‌های خارجی را به شاخ آفریقا جذب می‌کند. با این حال، چالش‌های داخلی که با رهبری فعلی با آن روبرو شده و خصومت بین قومی، سرعت حرکت نیروهای آدیس آبابا را کاهش می‌دهد.
دهم: گرایش‌های جهانشمول


در جهان امروز، به برکت راه‌های هوایی، زمینی، مسیرهای دریایی و فضای مجازی، کشورها به‌طور فزاینده ای در ارتباط با همدیگرهستند. در حالی که براثر جهانی شدن ارتباط بین کشورها و قاره‌ها بیشتر مستحکمتر می‌شود و مرزها بر روی نقشه و موانع جغرافیایی تا حدودی بین میروند. امروزه حوادث در یک منطقه به آسانی می‌تواند به بروز عواقب در دیگر جاها منجر شود، و گاهی اوقات بر کل جهان تاثیر می‌گذارد.
یازدهم:مثلث رقابت نظامی
رقابت قدرت‌های بزرگ آمریکا، چین و روسیه مسابقه تسلیحاتی را تسریع خواهد کرد و مبارزه در فضای مجازی را تشدید می‌کند. ایجاد رهبری جهانی در شرایط این تهدیدات رو به افزایش دشوار خواهد بود، زیرا اختلافات در نظام بین المللی عمیق‌تر می‌شود.در حالی که ایالات متحده یک تهاجم استراتژیک علیه چین را آغاز می‌کند، مالیات‌های، موانع و تحریم‌های قانونی را افزایش می‌دهد، حمایت از تایوان و ایجاد مشکلات در دریای چین جنوبی، پکن، به منظور تضعیف اتحادیه‌های آمریکایی، به اهرم اقتصادی قدرتمند خود متکی خواهد بود.صادرات نفت ایران تحت فشار تحریم‌ها کاهش می یابد، در حالی که تولید در ایالات متحده افزایش خواهد یافت. بی ثباتی در رشد اقتصادی جهان در سال 2019 مشاهده خواهد شد، در حالی که عربستان سعودی و روسیه همچنان به سرعت در حال پیشرفت در بازارهای جهانی نفت به منظور جلوگیری از کاهش شدید قیمت‌ها ادامه خواهند داد.
دوازدهم: واقعیت اقتصدی جدید جهانی
جنگ‌های تجاری، حملات سایبری، تغییر در استراتژی دفاع و مسابقه تسلیحاتی به سرعت جهان را متقاعد کرد که یک واقعیت جدید و ناخوشایند جهانی به وجود آمده است.در سال 2019، رقابت قدرتهای بزرگ تنها تشدید خواهد شد. کاخ سفید با انرژی فزاینده، پیشرفت چین در تعدادی از زمینه‌های استراتژیک را محدود می‌کند. البته، روابط بین چین و روسیه آسان نیست، و آنها عشق متقابل زیادی ندارند، اما تمایل به همکاری در سال 2019 بر اصطکاک مفرط آنها غلبه خواهد کرد.این پویایی جهانی جدید باعث ایجاد سردرد بسیار زیادی برای بازرگانی بین المللی می شود که سعی دارند راه خود را در این حوزه ای پیدا کنند که روز بروز پیچیده‌تر می شود.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۲۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟

روزنامه کی‌یف پست در گزارشی مدعی شده که ایالات متحده ۸۱ فروند هواپیمای جنگی قدیمی و از رده خارج دوران شوروی را از قزاقستان خریداری کرده است.

به گزارش روزیاتو، قزاقستان که در حال ارتقای ناوگان هوایی خود است، ۱۱۷ هواپیمای جنگنده و بمب افکن متعلق به دوران شوروی از جمله رهگیر‌های میگ-۳۱، جنگنده بمب افکن‌های میگ-۲۷، جنگنده‌های میگ-۲۹ و بمب افکن‌های سو-۲۴ مربوط به دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ را به حراج گذاشته است.

به گفته این روزنامه اوکراینی، ارزش فروش اعلام شده یک میلیارد تنگه (واحد پول قزاقستان) قزاقستانی یا ۲.۲۶ میلیون دلار بوده است که بر اساس آن، معادل میانگین ارزش هر هواپیما ۱۹،۳۰۰ دلار برآورد می‌شود. به نقل از کی‌یف پست، کانال تلگرامی اوکراینی Insider UA تایید کرده است که ایالات متحده ۸۱ فروند از این هواپیما‌های جنگی قدیمی و از رده خارج را خریداری کرده است.

MiG-۳۱

به گزارش این روزنامه، انگیزه پشت خرید این جنگنده‌های ساخت شوروی توسط ایالات متحده فاش نشده است، اما احتمال استفاده از آن‌ها در اوکراین، جایی که هواپیما‌های مشابه در حال خدمت هستند، افزایش یافته است. ریپورتر، یک سایت خبری انگلیسی زبان روسی گفته که این فروش از طریق شرکت‌های خارج از کشور انجام شده است. به گفته کی‌یف پست، با توجه به اتکای مداوم اوکراین به سلاح‌های دوران شوروی، این هواپیما‌ها می‌توانند به عنوان منبع قطعات یدکی یا به صورت استراتژیک به عنوان طعمه در فرودگاه‌ها مستقر شوند.

Mig-۲۹

بر اساس گزارش مجله Airforce Technology، جنگنده Mikoyan MiG-۳۱ یک رهگیر مافوق صوت است که برای دفاع از حریم هوایی شوروی طراحی شده و در دوران جنگ سرد نقش مهمی ایفا کرد. میگ-۲۷ که از میگ-۲۳ گرفته شده است، یک هواپیمای با تخصص در حمله به اهداف زمینی بوده و در درگیری‌هایی مانند جنگ شوروی و افغانستان به کار گرفته شد. میگ-۲۹ در نبرد‌های هوا به هوا تبحر داشت، به طور گسترده صادر شد و همچنان در خدمت برخی از نیرو‌های هوایی در سراسر جهان قرار دارد. با وجود قدمت بالایش، Su-۲۴ – یک بمب افکن تاکتیکی مناسب عملیات در تمام شرایط آب و هوایی – همچنان در خدمت چندین نیروی هوایی، از جمله نیرو‌های هوافضای روسیه و نیروی هوایی اوکراین قرار دارد.

sukhoi su-۲۴

قزاقستان که قبلاً بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، روابط نزدیکی با روسیه داشته و از نظر تاریخی یکی از قوی‌ترین متحدان این کشور بوده است. اما این رابطه پس از حمله روسیه به اوکراین تغییر کرده، قزاقستان بیشتر با غرب همسو شد که خشم برخی‌ها در روسیه را برانگیخت. بر اساس تحلیل کی‌یف پست، تلاش‌های این کشور آسیای مرکزی برای ارتقای قابلیت‌های نظامی‌اش همزمان با تعامل فزاینده آن با کشور‌های غربی، نشان‌دهنده دور شدن قزاقستان از روابط تاریخی با مسکو است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در مارس ۲۰۲۳ از قزاقستان دیدن کرد و تصریح کرد که ایالات متحده قویا از “استقلال و تمامیت ارضی آن” حمایت می‌کند. برخی از طرفداران پرسروصدای روسیه پیشنهاد کرده اند که روسیه پس از حمله به اوکراین باید به سراغ قزاقستان برود. یکی از مفسران تلویزیون روسی، ولادیمیر سولوویوف، تصریح کرده که کشورش «باید به این واقعیت توجه کند که مشکل بعدی قزاقستان است، زیرا فرآیند‌های نازیستی مشابه می‌تواند مانند اوکراین در آنجا رخ دهند». توافق‌نامه‌های متعدد در زمینه تجارت، آموزش، محیط‌زیست و ذخایر معدنی نشان‌دهنده تعمیق روابط بین قزاقستان و کشور‌های غربی است، در حالی که این کشور در حال مدیریت چالش‌های ژئوپلیتیکی ناشی از رقابت کشور‌های همسایه مانند روسیه، چین و افغانستان است.

دیگر خبرها

  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  • ترامپ باز هم اعضای ناتو را تهدید کرد
  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • آپشن جدید خودروهای آمریکا
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد