Web Analytics Made Easy - Statcounter

آلاینده شاخص محیط زیست pm 2.5 است اما شاخص کیفیت هوا در سه ایستگاه اشتهارد، شهرداری منطقه 6 و دانشگاه محیط زیست البرز بر اساس ذرات pm ۱۰ بوده و آنالیزور متناسب ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تیتریک، آنچه استان البرز طی سنوات گذشته تا کنون در طول سال از آن رنج می برد آلودگی هوا است، معضلی که نفس کوچکترین استان کشور را به شماره انداخته و در پاره ای مواقع شاخص کیفی هوا را به ناسالم برای گروه های حساس مبدل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه اذهان عموم به سمت ناوگان حمل و نقل شهری به عنوان آلاینده اصلی هوای البرز می رود اما به نظر می رسد این مهم عامل معضلی کنونی استان نیست و هیچ منبع آلاینده ای با این شدت و قدرت نمی تواند در طول 8 ساعت آسمان را آلوده کند.

دولت به نیروگاه ها اختیار داده است تا در طول سال صرفا 30 روز از سوخت مازوت استفاده کنند اما اینکه چه روزی و چند ساعت این اقدام را انجام می دهند جای سوال دارد؟
یک منبع آگاه و کارشناس هواشناسی با طرح این سوال به خبرنگار تیتریک، می گوید: روزانه تردد ناوگان حمل و نقل شهری در جریان است و سطح آلودگی ثابتی دارد،کانون های آلایندگی متحرک عامل آلودگی شهر نخواهند بود و اتفاقا مقصر اصلی کانون های ثابتی هستند که در مدت زمانی کم حجم زیادی از آلایندگی را ایجاد می کنند.

با نگاهی به نقشه ترافیکی، کارخانجات و صنایع استان البرز می توان به این نتیجه منطقی رسید که تنها یک عامل بزرگتر می تواند در مدت زمانی کم آلایندگی بسیار زیادی را در شب ایجاد کند و دود آن نیز قابل مشاهده نباشد.

نیروگاه های البرز در راس آلایندگی هوا

سنسور مناسبی برای سنجش میزان آلودگی در خروجی دودکش برخی صنایع در البرز وجود ندارد، بعضا برای اینکه چرخه حیات کارخانجات به خطر نیافتد یک سنسور اشتباه از گذشته تا کنون نصب شده و با توجه به درآمدهای میلیاردی تولید برق نظارتی بر این مهم صورت نمی گیرد.

جای سوال دارد که چرا نبود اعتبار بهانه ای برای عدم استفاده از سیستم های سنجش متناسب آلاینده ها می شود در حالی که دستگاه های ناظر باید خروجی دودکش ها را مورد بازرسی قرار دهند زیرا ناوگان شهری به تنهایی نمی تواند در ایجاد معضل آلودگی هوا نقش داشته باشد و نیروگاه ها در راس آلایندگی هوای استان البرز قرار دارند.

و اما مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز درباره سهم نیروگاه های استان از آلودگی هوا به خبرنگار تیتریک، می گوید: در استان البرز 2 واحد بالقوه و شاخص آلاینده به نام های سیمان آبیک و نیروگاه منتظر قائم وجود دارد.

خوشبختانه بر اساس تمهیدات شرکت گاز استان البرز در جهت تامین گاز نیروگاه، استفاده از سوخت مازوت در دو نیروگاه مذکور منتفی شده است.

بر اساس پیگیری های محیط زیست، اصلاحاتی در سیستم های کنترلی هوای نیروگاه قائم و سیمان آبیک انجام شده است و عمدتا در این واحدها آلودگی مشاهده نمی کنید در حالی که 5 سال پیش سیمان آبیک و منتظر قائم به شدت آلوده بودند.

نظارت 100 درصدی بر واحدهای آلاینده البرز اغراق است

امیدواریم در فصل سرما و افزایش مصرف گاز، با کاهش فشار گاز مواجه نشویم تا این واحدها بتوانند دائما از گاز استفاده کنند زیرا در صورت استفاده از گاز میزان آلودگی بسیار پائین خواهد بود.

سیستم فیلتراسیونی که در این دو واحد نصب شده می تواند آلودگی ها را کنترل کند در حالی که اگر سوخت مورد استفاده در این دو نیروگاه، مازوت باشد امکان کنترل و مهار آلاینده ها طبق استانداردهای ملاک عمل محیط زیست، مشکل خواهد بود.

با توجه به مصوبات هیات وزیران در بحث کاهش آلودگی هوا یا دستورالعمل کمیته اضطرار، یکی از الزامات این است که در زمان تشدید آلودگی هوا، واحدهای شاخص آلاینده هوا اعم از ریخته گری ها و نیروگاه ها ترجیحا نباید از سوخت مایع استفاده کنند.

اینکه بگوییم 100 درصد نظارت بر واحد های آلاینده استان صورت می گیرد اغراق است اما محیط زیست در حد توان و امکانات پایش ها را انجام می دهد.

پایش ها عمدتا بصورت میدانی است که توسط کارشناسان محیط زیست انجام خواهد شد و از خروجی دودکش ها نمونه برداری می شود، اگر میزان آلاینده های خروجی از دودکش بالاتر از حد استاندارد باشد برای واحد اخطار زیست محیطی صادر می شود تا رفع آلایندگی کند در صورت عدم رفع آلایندگی در وقت مقرر پیگیری های قضایی صورت خواهد گرفت.

اقدام دوم در راستای بررسی عملکرد زیست محیطی واحدها توسط آزمایشگاه های معتمد صورت می گیرد لذا هر واحد صنعتی موظف است 4 بار در سال با استفاده از خدمات آزمایشگاه معتمد از خروجی پساب تصفیه خانه و خروجی دودکش نمونه برداری کند و نتایج را بدون اینکه واحد در جریان نحوه پایش باشد جهت اقدامات بعدی به محیط زیست اعلام کند.

اگر نتیجه بالاتر باشد ما به واحد آلاینده اخطار داده و پیگیری قضایی می کنیم یا واحد مذکور را در لیست صنایع آلاینده قرار می دهیم که بر اساس ماده 38 قانون مالیات ارزش افزوده مشمول پرداخت عوارض آلایندگی می شود.

نصب سیستم پایش آنلاین برای اطلاع از خروجی هوا و پساب

در برخی از واحدهای آلاینده هوا مانند نیروگاه، کارخانه سیمان و واحدهای بزرگ مقیاس، این واحدها ملزم هستند در محل خروجی سیستم تصفیه فاضلاب و خروجی دودکش سیستم پایش آنلاین نصب کنند که با نصب این سیستم می توان به صورت آنلاین از خروجی هوا و پساب اطلاع پیدا کرد بدون اینکه پایش میدانی انجام شود.

هزینه راهبری و نگهداری ایستگاه های سنجش در البرز بالاست

در خصوص وضعیت ایستگاههای سنجش آلودگی هوا، در حال حاضر تعداد ۹ ایستگاه در شهرستان های استان (بجز طالقان) مستقر هستند و متاسفانه یکی از دغدغه های اصلی محیط زیست هزینه بالای راهبری و نگهداری، تامین و تعویض قطعات است که بعضا ما را با مشکلاتی مواجه می کند.

عدم وجود آنالیزور متناسب در یک سوم ایستگاه های سنجش هوا

در طول روز نوسانات برق باعث اختلال در عملکرد ایستگاه ها و غیر فعال شدن آن می شود، البته در ایستگاه های اشتهارد، شهرداری منطقه 6 و دانشکده محیط زیست آنالایزر ذرات معلق 10 میکرون نصب بوده و آنالیزور 2.5 میکرون ندارند و از آنجاییکه آلاینده شاخص ما پی ام 2.5 است، شاخص کیفیت هوا در سه ایستگاه یاد شده بر اساس ذرات پی ام ۱۰ نمایش داده و بعضا هوا سالم اعلام می شود زیرا آنالیزور متناسب ندارند.

به دنبال مخفی کاری نیستیم

در خصوص اعلام وضعیت کیفی هوای استان به هیچ وجه ما به دنبال مخفی کاری نیستیم، مایل هستیم شفاف سازی شود تا مردم در جریان وضعیت کیفی هوا قرار گیرند.

بر اساس قانون هوای پاک، محیط زیست ناظر بر عملکرد دستگاههای اجرایی در خصوص کاهش آلودگی هوا است و سلامتی شهروندان برای محیط زیست حائز اهمیت خواهد بود.

همواره تلاش بر این بوده است که با نیرو و امکانات موجود اقدامات لازم در جهت پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی صورت گیرد.

البرز 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در فردیس، مترو کرج، کارخانه قند، شهرداری منطقه 6، دانشگاه محیط زیست، گلسار، شهر هشتگرد، نظر آباد و اشتهارد دارد.

 

 

گلاویژ اصحابی

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۴۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلانشهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۸۱ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه رباط‌کریم با شاخص ۱۸۸ و منطقه ۱۵ با شاخص ۱۵۱ ناسالم (قرمز)، پاسداران با شاخص ۱۲۴، پاکدشت با شاخص ۱۱۷، پیشوا با شاخص ۱۴۱، تهران پارک شکوفه با شاخص ۱۰۷، سلامت با شاخص ۱۱۹، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۱۰۱، فرمانداری شهرری با شاخص ۱۳۲، قرچک با شاخص ۱۲۸، ورامین با شاخص ۱۱۵ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۵۵، اسلام‌شهر با شاخص ۹۸، امام خمینی با شاخص ۵۸، باغستان شهریار با شاخص ۷۶، پارک رازی با شاخص ۷۰، پردیس با شاخص ۷۲، پونک با شاخص ۷۶، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۸۳، تربیت مدرس منطقه شش با شاخص ۷۹، دانشگاه تهران با شاخص ۸۶، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۷۱، دماوند با شاخص ۹۶، ژئوفیزیک با شاخص ۷۱، ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۶۳، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۷۹، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

همچنین ایستگاه‌های شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۹۷، شهرداری منطقه دو با شاخص ۵۶، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۸۲، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۹۱، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۵۹، شهریار با شاخص ۷۵، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۵۹، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۶۹، ملارد با شاخص ۶۸، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۸۹ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۷۲ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

به این ترتیب ایستگاه‌های آتی ساز با شاخص ۴۲، چشمه با شاخص ۳۹، سرخه‌حصار با شاخص ۴۸، علم و صنعت با شاخص ۳۶، قدس با شاخص ۳۵ و لواسانات با شاخص ۳۹، در وضعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 750981

دیگر خبرها

  • هوای رباط کریم تقریبا سالم است/خرابی دستگاه پایش آلودگی هوا
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • پلمب یک واحد آلاینده غیر مجاز در ورامین
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • هوای ۶ شهر اصفهان سالم است/ شاخص زرین‌شهر بر مدار نارنجی آلودگی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت