Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: فرهیختگان و نام آوران در گستره های مختلف علمی، هنری، ادبی و پژوهش برای هر منطقه و شهری، هویت، شناسنامه و جلوه گاهی از مجموعه  زیباهای آن منطقه هستند، به شرط آنکه این «هویت» خاکسترنشین نشده و در بوته فراموشی گم نشود.

حسین غزنوی رحقی از مفاخر شهرستان کاشان است که بیش از نیمی از عمر خود را در خدمت به خلق و طبابت گذرانده است به نحوی که حاذق بودن دکتر حسین غزنوی شهره عام و خاص در کاشان و شهرهای اطراف است، وی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۶ برای طبابت به زادگاه خود کاشان برگشت آن هم در شرایطی که از کشور آمریکا دعوت نامه رسمی برای طبابت دریافت کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار مهر با این استاد حاذق طبابت گفتگوی صمیمانه ای را داشته که بخشی از آن را در این مطلب با مخاطبان به اشتراک می گذاریم.

 آقای دکتر غزنوی ! چه شد که پس از فارغ التحصیلی در تهران برای طبابت به کاشان برگشتید؟!

زمانی که من  در سال ۱۳۳۶ از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم، مرحوم آیت الله یثربی (ره)، امام جمعه وقت کاشان بودند و به بنده تکلیف شرعی کردند که برای طبابت به کاشان بیایم در حالی که از کشور آمریکا برای من دعوت نامه با پیشنهاد حقوق ماهیانه دو هزار دلار، یک سوئیت دو خوابه و برخی امکانات دیگر ارسال شده بود.

زمانی که به کاشان آمدم تنها هشت دکتر در این شهرستان وجود داشت اما امروز به برکت انقلاب اسلامی بالغ بر یک هزار دکتر در کاشان به طبابت مشغول هستند.

در بدو ورود به عنوان پزشک بیمارستان اخوان استخدام شدم و بعد از مدتی مسئول بخش طبی این بیمارستان را به عهده گرفته و با عنایات خداوند  عهده دار ریاست بیمارستان اخوان شدم، آن زمان به تنهایی ۶۰ تخت و ۳۰ بیمار سرپایی را تحت مداوای خود داشتم به نحوی که روزانه ۱۸ ساعت کار می کردم.

خاطره خاصی از دوران طبابت خود در  دورانهای گذشته دارید؟

بعد از مدتی از ریاست بیمارستان اخوان  من با بیمارانی مواجه شدم که با علائم و تشخیص بیماری مننژیت در بیمارستان بستری شده بودند،  از همه آنها نیز با همان امکانات چند دهه پیش آب نخاع گرفتم که نتیجه آزمایش مننژیت همگی مثبت بود و همگی نیز با رضایت ترخیص شدند.

همه گیری دیگر در کاشان بیماری حصبه در سال ۱۳۴۲ یا ۱۳۴۳ بود که بیماران با تب به ما مراجعه می کردند و با آزمایش و معاینه مشخص شد که به بیماری حصبه مبتلا شده اند، یادم هست ما برای عدم شیوع این بیماری در کاشان آدرس منزل بیماران را پیدا کردیم و مشخص شد که این افراد حوالی یکی از آب انبارهای کاشان زندگی می کنند که پس از بررسی، میکروب بیماری حصبه در آب انبار یافت شد، بیماران با تشخیص حصبه در بیمارستان بستری  و معالجه شدند و آب انبار نیز تا زمان رفع مشکل پلمب شد.

 پس از بررسی همه گیری وبا در کاشان  مشخص شد بیماران از منطقه فین کاشان هستند و آب سرچشمه به میکروب وبا  آلوده است، ۵۰ بیمار مبتلا به این بیماری همگی خوب شدند در حالی که در بهترین  مراکز بهداشتی دنیا در آن زمان حداقل ۴۰ درصد مبتلایان جان خود را از دست می دادندهمه گیری سوم در کاشان وبا بود که بسیار مرا خسته کرد به نحوی که تخت های بیمارستان را به این بیماری وبا تخصیص دادیم و هیچ بیمار دیگری را پذیرش نکردیم ، پس از بررسی درباره این بیماری نیز مشخص شد بیماران از منطقه فین کاشان هستند و آب سرچشمه به میکروب وبا  آلوده است، ۵۰ بیمار مبتلا به این بیماری همگی خوب شدند در حالی که در بهترین مراکز بهداشتی دنیا در آن زمان حداقل ۴۰ درصد مبتلایان جان خود را از دست می دادند.

تمامی پرسنل برای درمان بیماران شیفت های ۷۲ ساعته را پشت سرگذاشتند، آن دوران طبق دستور وزارت بهداشت به همه بیماران واکسن زدیم  اما برای هیچ کدام از  پرسنل واکسن استفاده نکردیم چرا که بر اساس طب ابوعلی سینا برای جلوگیری از بیماری وبا  باید سرکه هفت ساله خورد و بر همین اساس چندین لیتر سرکه هفت ساله به بیمارستان آوردم و به همگان الزام کردم هر شش ساعت یک قاشق سرکه بخورند.

شنیده های ما حاکی از این است که گاه به جای مراجعه بیماران به بیمارستان، شما وظیفه انتقال آنها را به مراکز درمانی برعهده داشتید؟

من هیچگاه در طول دوران ریاست خود در بیمارستان اخوان مرخصی نرفتم و در تمام ۳۰ سال خدمت، لحظه تحویل سال نو  را در کنار بیماران در بیمارستان بودم و روز بعد از سال تحویل به منزل می آمدم، بسیاری از مواقع با ماشین شخصی خود به مراکز درمانی روستاهای اطراف می رفتم و اگر کسی نیاز به درمان داشت به بیمارستان منتقل می کردم.

 همیشه بیماران را چهار نوبت صبح، قبل از خروج از بیمارستان، قبل از مراجعه به مطب و پس از طبابت در مطب ویزیت می کردم چرا که در قبال جان و سلامتی آنها احساس مسئولیت داشتم و اعتقاد داشتم بر همین اساس باید در پیشگاه خداوند نیز پاسخگو باشم.

حالا هم اگر بیماری در هر موقع از شبانه روز تماس بگیرد و یا به درب منزل مراجعه کند من برای تشخیص و معالجه ایشان اقدام می کنم.

در قبال این گشاده رویی و خدمت به مردم چه انتظاری دارید؟

من پاداش خدمات خود را در طول مدت فعالیت خدمت از امام رضا(ع) گرفته ام که لطف و توجه ایشان در طول زندگی من همواره جاری بوده است، اکنون نیز از حقوق بازنشستگی و طبابت گذران زندگی می کنم و  اینکه می بینم مردم از کوچک و بزرگ در کوچه و خیابان همیشه به من لطف دارند و محبت می کنند و سپاسگزار من هستند  برای من کافیست.

 توصیه شما به پزشکان امروزی چیست؟

به پزشکان توصیه می کنم تا برای بیماران خود وقت بذارند و از  آنها شرح حال کامل بگیرند چرا که شرح حال کامل در اکثر اوقات موجب تشخیص بیماری می شود، از دیگر توصیه ها به پزشکان آن است که باید به بیماران روحیه داد اما امید کاذب نیز درست نیست و اگر مسئله  حادی وجود دارد  باید به نزدیکان بیمار اطلاع دهیم.

من روزانه یک جزء قرآن می خوانم که این موضوع آثار برکات زیادی در زندگی من داشته است،  ۶۰ سال است که ساعت ۴:۳۰ صبح از خواب بیدار می شوم و تا اذان صبح به نماز و دعا مشغول می شومپیامبر اکرم (ص) توصیه کردند تا با همه مردم خوش رویی کنیم در مقابل همه صبور باشیم چرا که طبق آیات قرآن خداوند با صابران است، همین موضوع باعث می شود تا در میان مردم محبوب باشیم به نحوی که ۵۰ درصد بیماری ها با محبت رفع می شود.

من روزانه یک جزء قرآن می خوانم که این موضوع آثار برکات زیادی در زندگی من داشته است،  ۶۰ سال است که ساعت ۴:۳۰ صبح از خواب بیدار می شوم و تا اذان صبح به نماز و دعا مشغول می شوم.

* به عنوان سخن آخر چند کلامی صحبت کنید.

 حسن تفضلی که یکی از کارآفرینان و شخصیتهای ماندگار ایران در صنعت نساجی است به کاشان و کاشانی ها خدمات زیادی انجام داد و در حوزه های مختلف سلامت و بهداشت، اشتغالزایی و سایر موضوعات خدمات زیادی ارائه داد به نحوی که ما برای ساخت دانشکده علوم پزشکی در آن زمانها نیاز به ۲۰ میلیون تومان داشتیم و حسن تفضلی این مبلغ را تقبل کردند؛ از مسئولین و مقامات دانشگاه علوم پزشکی تقاضامندم حداقل سالن اجتماعات را با نام ایشان که افتخار کاشان هستند نامگذاری کنند. البته من پیگیر این موضوع بسیار بوده ام و از تمام روسای دانشگاه این تقاضا را کرده ام که هنوز نتیجه نداده است که امیدوارم رئیس جدید دانشگاه کاشان به این تقاضای من جامه عمل بپوشاند.

کد خبر 4503338

منبع: مهر

کلیدواژه: بیماری های واگیر تجهیزات پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی کاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۶۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج در استان تهران

محمد غلام نژاد، مدیر کل بیمه سلامت استان تهران به مناسبت روز بیماری‌های خاص و صعب العلاج گفت: ۱۰۷ بیماری مشمول حمایت‌های این صندوق بوده و لیست بیماری‌های خاص و صعب العلاج ابلاغی از سوی وزارت بهداشت شامل: تالاسمی، هموفیلی، ام اس، بیماری دیالیزی (دیالیز خون و صفاقی)، موکوپولی ساکاریدوز، بال پروانه‌ای، انواع تیپ‌های ام اس‌ای، سپتیک، فیبروزیس، اوتیسم، سرطان، پرفشاری شریان ریوی، سکته مغزی، پیوند اعضاء (شامل: سلول‌های بنیادی خون ساز، کلیه، کبد، قلب، پانکراس، روده، ریه)، مزمن روانی، رتینوپاتی دیابتی، صرع مقاوم به درمان، جراحی‌های DBS برای بیماران پارکینسون، دیستونی، ترمور، تیک، بیماران با آسیب شنوایی شدید و دیستروفی‌های عضلانی است.

وی افزود: به منظور بهره مندی بیماران خاص، صعب العلاج و نادر از مزایای این صندوق، برخورداری ایشان از پوشش بیمه پایه یک سازمان بیمه گر پایه الزامی است (به عنوان مثال: سازمان بیمه سلامت ایران / سازمان تامین اجتماعی) بیماران مشمول می‌بایست نسبت به ثبت درخواست حمایت و ثبت درخواست بیماران خاص و صعب العلاج با مراجعه به سامانه شهروندی به آدرس‌های ذیل اقدام نمایند.

غلام نژاد اظهار کرد: بیماران جهت بهره مندی از سهم صندوق بیماران و صعب العلاج می‌بایست در سامانه‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت نشان دار شوند. در صورتیکه بیماری فرد مشمول نشان‌هایی باشد که در سامانه وزارت بهداشت (RDA) ثبت می‌شوند و بیمار درآن سامانه‌ها دارای پرونده باشد نشان به صورت خودکار به فرد منتسب می‌شود. بیماران برای درخواست ثبت نشان می‌توانند وارد سامانه شهروندی شوند. لیست بیماری‌های که در سامانه RDA وزارت بهداشت وجود دارد و از طریق سامانه شهروندی به بیماران منتسب می‌شود شامل: بیماران هموفیلی – تالاسمی – ام اس – سیستیک فیبروزیس- بال پروانه‌ای – اس ام‌ای (SMA) و اوتیسم است.

مدیر کل بیمه سلامت استان تهران افزود: در خصوص بیماری‌های که در حال حاضر امکان ثبت و نشان دار شدن در سامانه‌های وزارت بهداشت ندارد در سامانه مدیریت نشان بیمه سلامت صورت می‌گیرد. در این خصوص بیماران پس از مراجعه به شعب اداره کل بیمه سلامت استان یا ناظر مستقر در بیمارستان یا توسط نمایندگان بیمه مستقر در داروخانه‌های سطح شهر مانند: ۱۳ آبان، هلال احمر مرکزی و ۲۹ فروردین و همچنین با ثبت درخواست در سامانه شهروندی پس از تماس با بیمار و اخذ مدارک مرتبط، نشان بیماری را منتسب می‌کنند.

همچنین به صورت غیر حضوری در هنگام تشکیل پرونده دارویی از طریق سامانه تایید برخط دارویی استان تهران نشان بیماری قابل انتساب می‌باشد.

پس از انتساب نشان بیمار از سهم صندوق با مراجعه به مراکز طرف قرارداد بهره مند می‌شوند. تاکنون در استان تهران ۱۸۳.۷۴۶ بیمه شده نشان دار شده اند که بیشترین آن مربوط به بیماری‌های دیابت نوع ۲، سرطان و پرفشاری خون می‌باشد.

از این تعداد ۱۰۷ بیماری ۵۳ بیماری دارای بسته خدمات تعریف شده از سوی وزارت بهداشت می‌باشند که در سامانه‌های الکترونیک بیمه سلامت قرار گرفته و سهم آن خدمت توسط بیمه شده قابل بهره برداری می‌باشد.

در صورتیکه بسته خدمتی بیماری صعب العلاج از سوی وزارت بهداشت تعریف نشده باشد بیماران می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات به دفاتر پیشخوان منتخب یا شعب اداره کل در شهر تهران و ادارات شهرستانی تابعه با رعایت ضوابط از مساعدت‌های موردی تبصره ذیل ماده ۹ اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج پس از بررسی و طرح در کمیته‌های مربوطه بهره‌مند شوند.

شایان ذکر است در استان تهران تا کنون ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج کمک شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • کمک ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج در استان تهران
  • هوش مصنوعی یک ابزار کمکی است و جایگزین پزشک نمی شود
  • اختصاص ۹ همت اعتبار برای صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج
  • اعتبار ۹ همتی برای حمایت ویژه از بیماران خاص و صعب‌العلاج در ۱۴۰۳
  • آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد
  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم در کاشان
  • هوش مصنوعی یک ابزار کمکی است و جایگزین پزشک نمی‌شود
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • وازلین برای پوست؛ خوب است یا بد؟