Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-27@18:30:13 GMT

اعتراض عراق به اشغال یک بندر توسط عربستان

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۴۶۵۴۴

خرداد: در پی تصرف و استفاده یکجانبه از تاسیسات بندر «المعجز» در دریای سرخ، یک منبع از اعتراض بغداد به ریاض خبر داد.
رسانه های عراق روز شنبه به نقل از العربی الجدید نوشتند: عربستان اخیرا یک بندر نفتی به نام «المعجز» در دریای سرخ که عراقی ها دهه ۸۰ آن را تجهیز کردند تا برای صادرات نفت خود استفاده کنند، بدون هماهنگی با عراق مورد استفاده قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک منبع برجسته در دولت عراق گفت که این کشور درباره علل و چگونی بهره برداری سعودی ها از این بندر از ریاض توضیح خواهد خواست.بندر المعجز در دهه ۸۰ بر اساس توافق میان دو کشور و با هدف صادرات نفت عراق در حاشیه دریای سرخ احداث شد و قرار بود روزانه ۱.۶ میلیون بشکه نفت بصره را از مسیر خاک عربستان به بندر المعجز برساند.صادرات نفت از طریق این لوله آغاز شد اما جنگ کویت سبب توقف آن شد و اکنون عربستان دست به تغییر نام این بندر به بندر «ینبع جنوبی» و تصاحب سرمایه گذاری های عراقی زده است.رویترز هم به نقل از برخی مسوولان سعودی اعلام کرده که شرکت نفت عربستان آرامکو قصد دارد پس از انجام اصلاحات لازم در این بندر، از آن در سال جدید استفاده کند و توان صادراتی خود را به ۱۵ میلیون بشکه نفت در روز برساند.عربستان سعودی که پس از اشغال کویت از سوی عراق در سال ۱۹۹۰ سفارت خود را در بغداد بست و پس از صدام نیز به بهانه های مختلف این کشور و دولت دموکراتیک آن را بایکوت کرده بود، در سال ۲۰۱۶ اقدام به بازگشایی سفارت خود کرد.روابط دو کشور در زمان نخست وزیری حیدر العبادی (۲۰۱۴ – ۲۰۱۸) به سمت عادی سازی پیش رفت و دو طرف در سال ۲۰۱۷ به تشکیل یک شورای هماهنگی با هدف بهبود و تقویت همکاری ها اقدام کردند.دو طرف در ماههای اخیر نیز رفت و آمدهای دیپلماتیک در سطح بالا داشته اند که از جمله آن سفر خالد الفالح، وزیر نفت عربستان به بغداد و نیز سفرهای جداگانه برهم صالح و محمد الحلبوسی رییس جمهوری و رئیس پارلمان عراق به ریاض می باشد.
برچسب ها: عراق ، عربستان ، اعتراض

منبع: خرداد

کلیدواژه: عراق عربستان اعتراض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۶۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی

ایسنا/گیلان مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) سازمان بنادر و دریانوردی از افزایش ۲۵ درصدی ضریب ایمنی مجتمع بندری انزلی خبرداد و گفت: شاخص ایمنی عملیات بندری کل بنادر کشور در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۲ رشدی ۲۷ درصدی به همراه داشته است.

 عبدالله جعفری امروز شنبه، ۸ اردیبهشت ماه در حاشیه نشست تبیین راهبردهای حوزه HSE، آتشنشانی و پدافندغیرعامل سال ۱۴۰۳ با حضور مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و دست اندرکاران و ذی‌نفعان بخش HSE این اداره کل در بندرانزلی برگزار شد، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال گذشته اهم حوزه‌های راهبردی، اقدامات و اهداف عملیاتی که لازم است ستاد، بنادر و شرکت‌های خصوصی جهت ارتقا ایمنی بنادر انجام دهند را در قالب منشور راهبردی اهداف و اقدامات عملیاتی تهیه و به کلیه بنادر ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته این مهم برای اولین بار در سازمان بنادر صورت گرفت، تصریح کرد: بر اساس این منشور اقدامات بنادر و شرکت‌های خصوصی تبیین و منجر به کاهش حوادث انسانی ناشی از کار در بنادر شد.

مدیر HSE سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۸ درصد از کل حوادث انسانی ناشی از کار کاهش یافته، تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد از حوادث منجر به فوت نیز کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه تمامی این نتایج مثبت نتیجه تلاش و همدلی آحاد ذی‌ربط سازمانی و شرکت‌های خصوصی فعال در بنادر بوده، تاکید کرد: در سال‌جاری موضوعات مرتبط با HSE بنادر نیز به صورت عملیاتی و موثرتر گذشته، اجرا و پیگیری خواهد شد و در راستای اجرایی سازی منشور راهبردی سال ۱۴۰۳ نیز، تبیین موضوع به صورت حضوری با ارکان HSE در هر بندر به صورت جداگانه جلساتی خواهیم داشت.

جعفری تاکید کرد: در این جلسات ضمن بیان دستاوردهای این منشور، با مدیرکل، معاونین و همچنین افراد ذی‌ربط در بندر و کسانی که با عملکردشان باعث ارتقا ایمنی بندر می شوند، همفکری داشته باشیم و همه این اقدامات و جلسات حضوری برای این است که بتوانیم بنادر کشور را ایمن‌تر از سال قبل پیش ببریم.

وی افزود: با در نظر گرفتن اقدامات متعدد سعی بر آن داریم تا با افزایش ایمنی شرکت‌های خصوصی فعال در بنادر، بتوانیم بنادر کشور را بیش از پیش ایمن‌تر کنیم.

جعفری با بیان اینکه این منشور راهبردی یک ساختار کلی و نقشه راه برای بنادر است، تصریح کرد: نمی‌توان ساختار کلی و نسخه واحد برای همه بنادر در نظر گرفت و به همین منظور با هم‌اندیشی مدیران بنادر، خروجی اجرایی سازی منشور را به صورت اختصاصی برای هر بندر احصا می‌کنیم.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی در پایان ضمن تقدیر از مدیرکل و معاونین بنادر و دریانوردی استان گیلان، گفت: از سال گذشته تا به امروز ضریب ایمنی بندر انزلی بیش از ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده که از منظر ایمنی یک کار فوق العاده است و این یعنی بسیار تلاش شده و تعداد حوادث انسانی تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرده و این نوید داده می شود که بتوانیم با تلاش آحاد ذی‌ربط، سالی بدون حادثه را در بندر انزلی شاهد باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای اشغالی
  • 200 روز جنگ اسرائیل در غزه ؛ جهان شکست خورد
  • روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • شرط حماس برای خلع سلاح : تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 67 و پایان اشغال