Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان اعلام کرده‌اند که ابر ماژلانی بزرگ (LMC) تا ۲.۵ میلیارد سال دیگر به کهکشان راه شیری برخورد کرده و در آسمان آتش‌بازی به راه خواهد افتاد. آخرین پیش‌بینی زمان برخورد کهکشان آندرومدا با کهکشان راه شیری را تا ۵ میلیارد سال آینده پیش بینی کرده بود.

 

چنانچه یافته‌های مرکز مطالعاتی فیزیک اخترشناسی هاروارد نشان می‌داد که حدود پنج میلیارد سال دیگر کهکشان راه شیری دیگر وجود نخواهد داشت، چرا که آن موقع این کهکشان با همسایه اش آندرومدا برخورد کرده و کهکشانی ترکیبی به وجود خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بیدار شدن سیاه‌چاله فضایی

 

بخت اندکی وجود دارد که این برخورد کهکشان راه شیری را به یک تبعید کهکشانی راهی کند. این برخورد به گفته ستاره‌شناسان می‌تواند منظومه شمسی را نیز را به فراتر از فضای کیهانی ببرد. فضای کیهانی یک اصطلاح ستاره‌شناسی است که به محیطی دارای کهکشان کمتر یا فاقد کهکشان گفته می‌شود. این اتفاق می‌تواند سیاه‌چاله فضایی را بیدار کرده و هم آتش‌بازی کیهانی به راه بیندازد.

 

نتایج به دست آمده حاصل پژوهشی است که توسط دانشگاه دورهام انگلیس انجام شده و یافته جدیدی در حوزه مطالعات ستاره‌شناسانی به شمار می‌آید.

 

برخورد تماشایی

 

کارلوس فرنک، استاد و پژوهشگر دانشگاه دورهام در همین زمینه گفت: «برخورد دو کهکشان ابر ماژلانی بزرگ و راه شیری در فضا می‌تواند یک برخورد تماشایی و زیبا باشد. جهان ما مرتب رو به تغییر و تحول است.»

 

او که مدیریت بخش محاسبات کیهان‌شناسی در دانشگاه دورهام را نیز بر عهده دارد همچنین تاکید کرد: «به استثنای تبعات فاجعه‌آمیز مانند ایجاد اختلال عمده در منظومه شمسی، اگر چنین تغییراتی به وجود بیاید قطعا برای بهبود وضعیت زمین است. این تغییر با انتشار تشعشع پرتوهای بی‌اندازه روشن و پرانرژی انجام می‌شود. البته ادغام با کهکشان ابر ماژلانی بزرگ می‌تواند وقوع تحولات ناگهانی را به تعویق بیندازد.»

 

شبیه‌سازی کامپیوتری

 

این اکتشاف بعد از آن به دست آمد که دانشمندان شبیه‌سازی کامپیوتری را روی ابرماژلانی بزرگ آغاز کردند. یکی از بیشمار کهکشان‌هایی که راه شیری را دور می‌زند. نتایج پژوهش نشان داد که مقدر شده تا ابر ماژلانی بزرگ با سر و صدا به کهکشانی که ما آن را خانه خود می‌نامیم برخورد کند.

 

در حال حاضر ابر ماژلانی بزرگ ۱۶۳ هزار سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارد و با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ثانیه در حال حرکت است.

 

اما شبیه‌سازی‌های انجام شده در دانشگاه دورهام انگلیس نشان داده که ابر ماژلانی بزرگ در نهایت آرام گرفته و به سمت ما باز خواهد چرخید و با کهکشان راه شیری برخورد خواهد کرد.

«تمام کهکشان راه شیری خواهد لرزید»

 

کارلوس فرنک همچنین گفت: «تمامی کهکشان راه شیری به دنبال این برخورد خواهد لرزید و کل سیستم خورشیدی نیز می‌تواند به فضای بیرونی رانده شود. اگر چنین حادثه‌ای رخ دهد آنوقت نمی‌دانم فرزندان ما چگونه می توانند در برابر آن دوام بیاورند.»

 

گرچه پرتوهای شدید تابش گاما ممکن است خطر انقراضی بزرگ را به دنبال داشته باشد، تشعشع ناشی از سیاهچاله بعید است که تهدید جدی برای زندگی روی زمین به شمار آید.

 

«هنوز زمان داریم»

 

در گذشته ستاره‌شناسان که ذهنشان درگیر مرگ کهکشان راه شیری شده بود توجه‌شان بر برخورد کهکشان آندرومندا با این کهکشان معطوف بود. آنها گفته بودند که این برخورد می‌تواند به طور کلی کهکشان راه شیری را نابود کند.

 

اما برخورد ابر بزرگ ماژلانی در برخورد با کهکشان راه شیری تنها می‌تواند آن را کمی آن سوتر ببرد و این حرکت باز هم می‌تواند برای ما میلیارد سال زمان بخرد تا آن زمان که به آن مبارزه و برخورد نهایی نزدیک شویم. همان برخوردی که شاید به نابودی کهکشان راه شیری بینجامد.

 

جدال سخت زمین با آندرومدا

 

فرنک همچنین گفت: «گرچه ابر بزرگ ماژلانی وسیع است اما او به طور کامل کهکشان ما را تخریب نخواهد کرد. بلکه ابر بزرگ ماژلانی این آتش‌بازی هیجان آور را به راه خواهد انداخت اما به آن اندازه توان جرمی ندارد که بخواهد اختلال بزرگی به وجود آورد. اما برخورد با آندرومدا واقعا مبارزه نهایی در جهان خواهد بود و یه به عبارتی واقعا پایان راه شیری.»

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۷۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ یک زن بر اثر برخورد صاعقه در عنبرآباد 

آفتاب‌‌نیوز :

جواد افشارمنش با اعلام این خبر گفت: عصر هشتم اردیبهشت ماه بعد از دریافت تماسی مبنی برخورد صاعقه با خانمی ۲۸ ساله در مردهک آمبولانس جاده‌ای به محل اعزام شد. 

وی افزود: متاسفانه قبل از حضور پرسنل شخص مورد نظر به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داده بود. 

این حادثه در روستای کوهستانی کوشکمور از توابع بخش جبالبارز جنوبی رخ داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • مرگ یک زن بر اثر برخورد صاعقه در عنبرآباد 
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • شیری: می‌توانستیم کار را در ۹۰ دقیقه تمام کنیم
  • مهدی شیری: هواداران مقابل استقلال ورزشگاه را پر کنند
  • چشمه‌ای کیهانی که فضا را با موادی معادل ۵۰ میلیون برابر جرم خورشید آلوده می‌کند
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • بیانات رهبر انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه کارگری است
  • از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود