Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر مریم عباسی نژاد روز شنبه در نشست 'چگونگی انعکاس اخبار مربوط به خودکشی' در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: انتشار خبر خودکشی در غیاب عوامل محافظت کننده به منزله یک محرک برای افراد تلقین پذیر عمل می کند که به این مساله خاصیت واگیر بودن خودکشی گفته می شود.
وی ادامه داد: یکی از راهبردهای موثر برای کاهش خودکشی، مدیریت رسانه ها در زمینه نحوه صحیح انعکاس اخبار مرتبط با خودکشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناس مسئول پیشگیری از خودکشی وزارت بهداشت گفت: انتشار خبر خودکشی می تواند از طریق مدرسه یا در سطح وسیعتر از جامعه یا در سطح ملی صورت بگیرد مثل خودکشی سلبریتی ها.
عباسی نژاد افزود: خودکشی رفتاری با سبب شناسی زیستی، روانی و اجتماعی است که برخی از این عوامل فردی و برخی اجتماعی هستند اما بخشی از خودکشی یادگیری اجتماعی است.
وی ادامه داد: راههای دیگر کاهش خودکشی ایجاد نظام ثبت دقیق اقدام به خودکشی و خودکشی منجر به فوت، افزایش دسترسی به خدمات پایه سلامت روان و کاهش دسترسی به وسایل مهلک از جمله سموم و سلاح است.
کارشناس مسئول پیشگیری از خودکشی وزارت بهداشت گفت: از هر 100 نفر در کشور 23 نفر اختلال روانپزشکی از افسردگی خفیف تا اختلالات شدید روانپزشکی دارند و این خود یکی از زمینه های افزایش آمار خودکشی در کشور است.
عباسی نژاد با بیان این که مهمترین پیشگویی کننده برای اقدام به خودکشی اقدام قبلی فرد به خودکشی است افزود: پارسال در ایران حدود 60 درصد موارد اقدام به خودکشی را زنان انجام داده اند و 75 درصد خودکشی ها در گروه سنی 15 تا 34 سال رخ داده و حدود 50 درصد اقدام به خودکشی ها توسط افراد متاهل صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: حدود 53 درصد اقدام به خودکشی ها توسط افراد دارای تحصیلات زیر دیپلم صورت گرفته است.
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: رسانه ها هدایت وضعیت فرهنگی، اجتماعی و روانی جامعه را بر عهده دارند و می توان از طریق رسانه ها از اقدام به خودکشی پیشگیری کرد.
دکتر ندا اخروی افزود: خودکشی در فروردین و اردیبهشت و نیز شهریور ماه بین دانش آموزان و دانشجویان افزایش می یابد که نشان از فشار مضاعف سیستم آموزشی بر دانش آموزان و دانشجویان است.
وی ادامه داد: بیان جزئیات خودکشی در رسانه ها احتمال تکرار آن را بین خوانندگان افزایش می دهد لذا باید تا جایی که ممکن است از شرح این جزئیات خودداری کرد.
1922/ 6053
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خودکشی دیپلم فوت وزارت بهداشت جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۹۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سعید منتظرالمهدی در یادداشتی به مناسبت هفته سلامت آورده است: یکی از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی، «سلامت» است. چه، با برخورداری از تراز بالای صحت و سلامت است که می‌توان برای تحقق اهداف ریز و درشت زندگی و بیشینه سازی شادابی و موفقیت، گام فراسو نهاد و جهد و جد روزافزون نمود. لیکن، نباید از یاد برد که قلمرو و حیطه سلامت هرگز در سطح «سلامت جسم» محدود نمی‌ماند بلکه حیطه‌های پر اهمیت دیگری را نیز در بر می‌گیرد که از آن میان سه حیطه دیگر سلامت، یعنی «سلامت روان»، «سلامت اخلاق» و «سلامت اجتماعی» درخور توجه فزون‌تری هستند (نیازی به یادآوری نیست که این چهار حیطه سلامت پیوند وثیق و جدایی ناپذیری با یکدیگر دارند و لاجرم زوال یا نقصان هریک قادر است آن سه دیگر را دستخوش کژکارکردی کند).

چنانچه از حیث یادآوری و بیش و کم از منظر امروزی بخواهیم تعریفی بس مختصر از این چهار حیطه سلامت به دست دهیم چنین می‌توان گفت که جسم آنگاه سالم است که بتوان بی هیچ محدودیتی از همه ظرفیت و توان آن برای «نیکو زیستن» بهره جست، روان نیز زمانی در سلامت است که نه تنها در دام هیچ «تعارض» آشفته ساز و نشانگان ملال انگیز و تنیدگی آشوبناکی گرفتار نشده باشد بلکه لبریز سُرور و وجد و خرسندی و پیوسته در تعالی و پویایی باشد. به همین قیاس سلامت اخلاقی نیز به حالتی اطلاق می‌شود که ذهن و ضمیر فرد عاری از «احساس گناه» باشد؛ آشکار است که لازمه فراچنگ زدن چنین خلق و حالتی آن است که فرد در کنش و منش و بینش خود، «فضایل اخلاقی» (نظیر صداقت، عدالت، اصالت، امانت و جز آن) را فرو نگذارد و برای بیشینه سازی آنها پیوسته بکوشد. سر انجام، مراد از «سلامت اجتماعی» آلوده نشدن به آسیب‌های مختلف از یک سو و داشتن ارتباط و تعامل «شفابخش» با جمع و جامعه از دیگر سو است.

ناگفته پیداست که یک دوجین عامل را می‌توان نشان کرد و نشان داد که بر هر یک از این چهار حیطه سترگ سلامت تأثیر می‌گذارند. اما، تردیدی نمی‌توان کرد که در این میان سهم و نقش خانواده برجسته‌تر است. چون همانگونه که می‌دانیم در خانواده است که «اندیشه» شکل می‌گیرد، «شخصیت» فرا می بالد، «منش» نضج می‌یابد، «نگرش به خویشتن» پایه‌ریزی می‌شود و «نحوه رفتار» در برابر پدیده‌ها و در شرایط مختلف، سمت و سو داده می‌شود.

حال این پرسش در برابر ما عرض اندام می‌کند که کدام خانواده قادر است تراز و میزان هر یک از چهار نوع سلامت را ارتقا دهد و مانع از فرو شدن در «بیماری» و نقصان سلامت شود؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان انبوهی شاخص و ملاک را برای «خانواده سلامت محور» و «سالم پرور» فهرست کرد. لیکن به باور من از آن میان شاخص‌های زیر اهمیت بیشتری دارند:

۱. سبک زندگی برخوردار از تحرک بهینه (۶۰ دقیقه در روز)، بهداشت مطلوب، چک آپ دوره‌ای، تفریح به موقع و تغذیه مناسب. چنین سبکی نه تنها به سلامت جسم یاری می‌رساند بلکه سلامت ذهن و روان را نیز مضاعف می‌کند.

۲. پیروی از الگوی گفت و گوی سازنده برای از میان راندن تعارضات ناگزیر زندگی. در چنین خانواده‌ای کمتر مشاجره و منازعه و مجادله دیده می‌شود. چه، اینگونه خانواده‌ها زبان و کلام را در جهت «مفاهمه» و مصالحه به کار می‌گیرند و با گفت و شنود به موقع مانع از سایه انداختن تعارضات و مسائل حل نشده بر ساحت جان و روان می‌شوند.

۳. افزایش مستمر ذخیره شناختی. در خانواده سلامت محور مطالعه و یادگیری رفتاری رایج و مستمر است و لاجرم اعضای اینگونه خانواده‌ها پیوسته دانایی خود را افزایش می‌دهند و اندیشه خود را زیبا و غنی می‌سازند. آنان همچنین می‌کوشند تا «دانش» خود را به «خِرد» تبدیل سازند و آن را در کنش و عمل خود به کار بندند. ناگفته پیداست که پیامد دانایی، خردمندی و «اندیشه زیبا» خوشامدگویی مستمر به زیبایی‌های بیکران زندگی و شادابی و شورمندی جسم و روان است.

۴. فضیلت مند زیستن. در خانواده سالم پرور و سلامت محور به فضائل اخلاقی نه تنها در «گفتار» بلکه در «کردار» ارج نهاده می‌شود. به همین سبب اینگونه خانواده‌ها اغلب با خود و دیگران «در صلح» و آرامش هستند.

۴. برخورداری از روابط و پیوندهای اجتماعی خرسند ساز. چنین پیوندی نوعی «حمایت اجتماعی» است که همچون «سپری نیرومند» از اعضای خانواده در برابر سختی‌ها و رنج‌های ناگزیر زندگی حفاظت می‌کند (یادمان باشد که در جهان بودن یعنی با دیگران بودن).

خلاصه آنکه، خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد و لاجرم احساس خوشبختی و بهروزی و شادابی آن پیوسته در حال افزایش است.

کد خبر 6090072

دیگر خبرها

  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • وال استریت ژورنال: شمار کشته‌ ها در غزه از دست مقامات در رفته
  • جنگ روانی اسپانیا علیه بایرن: جنگ در مونیخ!‏
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان ۴۴ درصد است
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • افزایش شمار شهدا و بازداشت شدگان در کرانه باختری
  • افزایش اعتبارات مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگی استان بوشهر