Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که به کابل سفر کرده برای مذاکرات بیشتر دولت این کشور با طالبان تلاش می کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، دومین مقام ایرانی طی دو هفته گذشته راهی کابل شده است تا مذاکرات برای رسیدن به صلح در افغانستان را ادامه دهد.

 

«سیدعباس عراقچی» امروز شنبه ۱۵ دی ۹۷ به کابل سفر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که هفته گذشته در تهران میزبان هیاتی از گروه شبه نظامی طالبان افغانستان بود امروز مذاکراتش با دولت این کشور را برگزار می کند.

 

در همین رابطه، خبرگزاری آوای افغان از سفر عراقچی به کابل خبر داد و اعلام کرد که معاون وزیر امور خارجه کشورمان در جریان حضور در کابل با «اشرف غنی» رئیس‌جمهور، «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان، «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه و «ادریس زمان» معاون سیاسی وزیر امورخارجه افغانستان  دیدار و رایزنی می کند.

 

«بهرام قاسمی»‌ دوشنبه گذشته از این سفر خبر داده اما زمان آن را اعلام نکرد.

 

 

حالا اما خبر وبسایت ریاست جمهوری افغانستان از دیدار عراقچی و غنی خبر داده و نوشته که «در این دیدار که در قصر «گلخانۀ ارگ» انجام شد،  دو طرف در رابطه به اهمیت مناسبات همه جانبۀ دولت با دولت، پروسۀ صلح به رهبری و مالکیت افغان ها و چگونگی استفاده بهتر از بندر چابهار بحث و تبادل نظر کردند. معاون وزارت خارجه ایران نیز در این دیدار در رابطه با رایزنی اخیر مقامات ایرانی با طالبان به رئیس جمهور افغانستان  گزارشی ارائه  داد و از تعهد دولت ایران به اصل رهبری و مالکیت حکومت افغانستان در تداوم پروسۀ صلح،  به رییس جمهور افغانستان اطمینان داد.همچنان در این دیدار تاکید شد که در تمام ابعاد با هماهنگی بیشتر کار صورت گیرد تا نتیجۀ موثر به دنبال داشته باشد.»

 

این در حالی است که «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز ۲ هفته گذشته به کابل سفر کرده بود و در جریان آن سفر از مذاکرات ایران با طالبان برای نخستین بار به صورت رسمی سخن گفت.

 

سپس یکشنبه هفته گذشته هیاتی از طالبان افغانستان به تهران سفر کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود از جزئیات این سفر پرده برداشت.

 

«بهرام قاسمی» روز دوشنبه در نشست خبری این هفته خود، در خصوص اخباری مبنی بر سفر هیئت طالبان به تهران گفت: من تایید می کنم. بعد از سفر شمخانی و دیدارهایی که در افغانستان داشتند، دیروز هیاتی از طالبان در تهران بود. مذاکرات مفصلی را با عراقچی داشتند. گفتگوهای مبسوطی در این خصوص صورت گرفت. با توجه به اینکه افغانستان 50 درصد از اراضی‌اش در اختیار طالبان است، و با توجه ناامنی و بی‌ثباتی که در افغانستان است، با تمایل و اعلام این موضوع به دولت افغانستان این موضوع صورت گرفت.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هدف اصلی این مذاکرات یافتن راهکار و مساعدت برای گفتگوهای گروه‌های افغانی و دولت این کشور به منظور پیشبرد روند صلح در این کشور است.ایران به عنوان همسایه و کشور نقش‌آفرین مهم در منطقه، پس از مذاکرات با دولت کابل، این علاقه مندی را داشت که نقش مهمی را در ایجاد ثبات در افغانستان ایفا کند. این به مفهوم همسویی و یکسان بودن مواضع با این گروه نیست.لازم بود که این گفتگوها آغاز شود و اینکه ببینیم می‌توان کمک حال گفتگوهای این گروه با دولت بود یا نه. گفتگوهای دیروز در تهران گفتگوهای مهمی بود.

 

فردای آن نیز طالبان در مورد این سفر بیانیه ای صادر کرد. بر اساس گزارش سایت صدای جهاد متعلق به امارت اسلامی افغانستان، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان ضمن تایید سفر هیاتی از این گروه به ایران گفت که «این سفر در ارتباط با مسایل و شرایط بعد از اشغال، بازگشت صلح و امنیت به افغانستان و منطقه انجام شده است.»

 

یادآور می شود، ایران و افغانستان کمیته‌های پنج‌گانه ای در بخش های اقتصادی ، امنیتی ، مهاجرین ، آب و امور فرهنگی برای تهیه پیش نویس سند جامع همکاری‌های دو کشور راه اندازی کرده اند. از جایی که مدیریت نشست های این کمیته ها در ایران همواره به عهده عراقچی بوده او ضمن حضورش در کابل پیگیر نتایج اقدامات این کمیته ها نیز خواهد بود.

 

اولین دور مذاکرات تهیه سند جامع همکاریهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی  افغانستان عصر امروز، با حضور یک هیات سی و پنج نفره شامل معاونین وزرا و مدیران کل وزارتخانه ها و بخشهای مختلف دولت افغانستان در تهران در خرداد ۹۶ برگزار شد. قرار بود این کمیته ها ۳ تا ۶ ماه بعد از این تاریخ به پیش نویس سند همکاری های دو کشور دست یابند و آن را به امضای روسای جمهور برسانند که تا به امروز به این موفقیت دست نیافته اند./

 

 

 

 

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه خبرگزاری شبستان مراجع و علماء مجلس مراجع دیدار با مراجع خراسان جنوبي استان بوشهر کلیسا محمد جواد ظریف سفر عراقچی به افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۴۹۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار در مرکز ولایت بدخشان افغانستان

منابع خبری از وقوع انفجار در مرکز ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان خبر می‌دهند.

به گزارش تسنیم، منابع خبری از وقوع انفجار در منطقه «گذر سرکُنده» شهر «فیض‌آباد» مرکز ولایت بدخشان خبر دادند.

«ذبیح‌الله امیری» رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان بدون اظهار نظر درباره ماهیت انفجار و تلفات احتمالی این رویداد گفت که جزئیات را بعداً در اختیار رسانه‌ها خواهد گذاشت.

به گفته منابع در بیمارستان ولایتی بدخشان، دست‌کم شش جسد و ۱۴ زخمی به این بیمارستان منتقل شده‌اند.

منابع افزودند یک مهاجم مواد منفجره همراه خود را در میان کاروان نظامی طالبان منفجر کرد و دستکم یک خودرو تخریب شد.

هنوز گروهی مسئولیت این انفجار را به‌عهده نگرفته است.

دیگر خبرها

  • طالبان: مانعی برای اجرای پروژه تاپی در افغانستان وجود ندارد
  • وقوع انفجار در مرکز ولایت بدخشان افغانستان
  • وقوع انفجار در شمال شرق افغانستان
  • بزرگترین نمایشگاه قرآن کریم در کابل به ایستگاه آخر رسید
  • کرزی: قدردان همکاری‌های همیشگی ایران با افغانستان هستیم
  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • افغانستان| روز «دخترانه» در قصر «دارالامان»
  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • سکانس‌هایی از فیلم آخرین تولد