Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئله واگذاری پالایشگاه کرمانشاه هنوز هم پرحاشیه است. این واحد نفتی که دومین پالایشگاه قدیمی کشور نیز محسوب می‌شود با قیمت باورنکردنی و تعجب‌آور ۲۱۰ میلیارد تومانی و به صورت قسطی توسط سازمان خصوصی‌سازی به خریدار آن واگذار شد!

طبق صحبت‌های عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، قیمت این پالایشگاه که واحدی سودده نیز هست، چیزی بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده که با تخفیفی ۹۰ درصدی، با قیمتی بسیار نازل (۱۹۰ میلیاردتومان) به خریدار واگذار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طبق اسناد موجود، این مبلغ نیز به صورت نقدی نبوده و خریدار با پرداخت ۲۰ میلیارد تومان به عنوان پیش‌پرداخت و الباقی به صورت اقساط چندساله، صاحب یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های کشور شده است!

مصری، چندی پیش در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی حاضر شد و به سوالات آن‌ها در این خصوص پاسخ داد.

نماینده کرمانشاه در بخشی از صحبت‌هایش در خصوص واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به دانشجویان گفت: علیرغم تحقیق و تفحص و اعتراضاتی که داشتیم همچنان دلیل چرایی لغو واگذاری قبلی پالایشگاه و حمایت جدی از سوی دولت برای واگذاری جدید پالایشگاه نفت روشن نشده است؛ نحوه‌ی واگذاری به این شکل بوده که دولت ۱۸۰۰ میلیارد تومان را کنار زد و در واگذاری جدید با ۱۸۰ میلیارد تومان که آن‌هم ۱۰ درصدش نقد و مابقی به‌صورت اقساطی با یکسال تنفس بوده، اقدام به معامله کرده است و حتی اگر از سوی متقاضی درخواست مجدد داده شود که قادر به پرداخت وجه نباشد، می‌تواند مجدداً تنفس برای پرداخت داشته باشد و جالب‌تر اینکه آن ۱۸۰ میلیارد تومان را از بانک برای واگذاری پرداخت کردند و از من به عنوان کسی که این‌ها را مطالبه کردم، شکایت کردند و باید در دادگاه حاضر شوم!

البته این همه ماجرا نیست؛ مصری، موافقت دولت را یکی از دلایل فروش این پالایشگاه با ۱۰ درصد قیمت واقعی آن اعلام کرده است.

در بررسی علت واگذاری این پالایشگاه با این قیمت به خریدار، اخیراً نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که علامت سوال‌های زیادی ایجاد کرده است.

در این نامه که در بحبوحه واگذاری پالایشگاه در سال ۹۵ به وزیر وقت اقتصاد نوشته شده، صراحتاً از وی تقاضا کرده‌اند که پالایشگاه از حالت مزایده خارج شده و به یک فرد خاص واگذار شود!

این نامه به امضای آقایان احمد صفری نماینده کرمانشاه و شهاب نادری نماینده پاوه در مجلس رسیده است؛ نکته جالب نامه، اما اینجاست که این دو نماینده صراحتاً عنوان کرده‌اند که با رئیس سازمان خصوصی‌سازی جلسات حضوری به منظور واگذاری پالایشگاه به شخصی خاصی داشته‌اند و توانسته‌اند نظر مثبت آقای پورحسینی را در این باره جلب کنند.

اما نکته جالب‌تر، درخواست این دو نماینده از وزیر وقت اقتصاد این است که پالایشگاه از حالت مزایده خارج و به صورت مذاکره و تفاهم به شخص دارای اهلیت که احتمالا همان آقای «ه. د» است، واگذار شود!

هرچند نباید این نکته هم مغفول بماند که اهلیت خریدار پالایشگاه کمتر از یک ماه پیش توسط سازمان بازرسی تائید شد و اینکه این دو نماینده دوسال پیش به وزیر اقتصاد، فرد توصیه شده را دارای اهلیت دانسته‌اند هم جای تامل دارد!

البته هنوز اعتراض به واگذاری بحث برانگیز تمام نشده است و اخیراً دانشجویان دانشگاه رازی با جمع‌آوری طوماری که به امضای ۳۶۰۰ تن از دانشجویان رسیده، خواستار شفافیت نسبت به این موضوع شدند. (اینجا بخوانید).

اما جالب‌تر از همه، موضع‌گیری شهاب نادری در خصوص این واگذاری است؛ این نماینده در جلسه‌ای که اخیرا با حضور خبرنگاران برگزار کرده بود نسبت به اعتراض‌های صورت گرفته واکنش نشان داد و گفت که پرونده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه هنوز باز است.

وی در این جلسه ضمن تایید باز بودن پرونده تخلف خریدار پالایشگاه کرمانشاه در کمیته تحقیق و تفحص مجلس، تصریح کرد: پرونده این خریدار در کمیته تحقیق و تفحص در حال بررسی است، اما اهلیت وی در دادگاه تایید شده است. (اینجا بخوانید)

به هر صورت، مسئله واگذاری پالایشگاه و البته پتروشیمی بیستون هنوز بحث برانگیز است.

اخیراً خبرگزاری فارس به اسنادی جالب توجهی در خصوص این واگذاری‌ها دست پیدا کرده که به مرور زمان آن‌ها را منتشر می‌کند تا بخشی از اقدامات بسیار سوال برانگیز این دست واگذاری‌ها برای مردم روشن شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: نامه نماینده کرمانشاه وزیر اقتصاد پالایشگاه کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۱۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر اقتصاد: امروز استقلال و پرسپولیس رسما واگذار شدند

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی سازی امروز در آئین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اظهار کرد: امروز آئین واگذاری دو باشگاه بزرگ فوتبال ایران یعنی استقلال و پرسپولیس پیرو تلاش‌های صورت گرفته طی ۲ دهه است.

وی افزود: امروز به طور رسمی واگذاری دو باشگاه فوتبال از دولت به بخش خصوصی اعلام می‌شود و امیدوار هستیم که ۵ اردیبهشت سرآغاز دوره شکوفایی و پیشرفت در ورزش ایران باشد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: در این مرحله از برگزاری مزایده که به صورت شفاف در فرابورس برگزار شد، در یک عرضه عمومی و با تأمل و نظارت سهام دو تیم واگذار شد. در این دوره از واگذاری بعد از برگزاری ۸ بار مزایده بالاخره وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی با نمایندگی از مجموعه دولت در امر این واگذاری در تعامل نزدیک با وزارت ورزش و در یک نگاه همگام و همه جانبه در یک بازه زمانی ۲ ماهه، به ثمر رساند.

وی یادآور شد: در گام اول پذیرش این دو باشگاه در بازار فرابورس ایران ۱۰ درصد از سهام این باشگاه‌ها به مردم واگذار شده بود. اگر این اتفاق نمی‌افتاد شاید به این زودی توان واگذاری این دو تیم را نداشتیم.

بازیان افزود: در سال جهش تولید با مشارکت مردم و تأکیدات رهبری بر زمینه سازی مشارکت همه جانبه مردم در اقتصاد، سازمان خصوصی سازی توانست در طلیعه سال ۱۴۰۳ این امر مهم و مورد تاکید ریاست جمهور، هیأت دولت و وزارت ورزش و اقتصاد در عرضه سهام دو تیم فوتبال تهرانی را به سرانجام برساند. در واقع واگذاری سهام عمده دولت که اعلان اراده حداکثری دولت در واگذاری تصدی گری های دولت در اول سال است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: سوم اردیبهشت ماه مزایده در بازار فرابورس برگزار و دو کنسرسیوم پتروشیمی و بانکی تشکیل شد؛ در نهایت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس داوطلبی خود را برای خرید باشگاه استقلال اعلام کرد و در حال حاضر ۸۵ درصد سهام این باشگاه متعلق به این هلدینگ است.

وی گفت: کنسرسیوم دوم هم کنسرسیوم بانکی با حضور بانک شهر، بانک تجارت، بانک ملت، بانک رفاه و بانک اقتصاد نوین برگزار شد.

بازیان اظهار کرد: در نهایت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را به دو کنسرسیوم بانکی و پتروشیمی واگذار کردیم.

کد خبر 6087419 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • قرار داد واگذاری شركت های استقلال و پرسپولیس امضا شد
  • لحظات واگذاری استقلال و پرسپولیس
  • اراده جدی دولت برای مشارکت مردم و بخش غیردولتی در اقتصاد
  • وزیر اقتصاد: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است
  • وعده بزرگ وزیر اقتصاد به پرسپولیس و استقلال
  • خبر خوش وزیر برای سرخابی ها | دستور پرداخت حق پخش رسید
  • وزیر اقتصاد: اتفاقی نشدنی تحقق یافت
  • معاون وزیر اقتصاد: امروز استقلال و پرسپولیس رسما واگذار شدند
  • معاون وزیر اقتصاد: استقلال و پرسپولیس رسما واگذار شدند