Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@10:25:55 GMT

6 هزار تفسیر قرآن به زبان آمازیغی چاپ می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۵۲۳۹۱

6 هزار تفسیر قرآن به زبان آمازیغی چاپ می‌شود

به گزارش ایکنا  به نقل از پایگاه خبری النهار؛ جمعیت «نماء» که مسئول چاپ و توزیع تفسیر قرآن به زبان آمازیغی است امروز، شنبه، کار خود را برای چاپ 6 هزار نسخه از تفسیر قرآن به زبان آمازیغی آغاز کرد.

این طرح دو سال پیش آغاز شده بود و از همان زمان نیز مجوز چاپ را گرفته بود ولی امروز وارد فاز اجرایی شد. شیخ محند محند مترجم این تفاسیر به زبان آمازیغی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عملیات توزیع این تفاسیر قرآن روز 22 دی ماه جاری با حضور محمد عیسی، وزیر اوقاف و امور دینی الجزایر، انجام خواهد شد. این 6 هزار نسخه در الجزایر، شمال آفریقا و اروپا منتشر خواهند شد.

یادآور می‌شود، آمازیغی زبان اصلی مردم در منطقه قبایل واقع در شرق و جنوب شرق الجزایر است. آمازیغی (تامازیغت) یا زبان بربری یک زبان است که بیشتر در میان مردم قاره آفریقا به ‌ویژه مغرب و الجزایر و به مقدار کمتر در لیبی و تونس و مالی و چند کشور دیگر گویشور دارد. ریشه این زبان آفریقا-آسیایی است. در سالهای اخیر طرفداران سازمان جهانی آمازیغ تلاشهای خود را منسجم تر کرده‌اند تا در کشورهای شمال آفریقا، به عنوان زبان رسمی به رسمیت شناخته شود. مغرب، لیبی (زمان قذافی)، الجزایر و مالی پذیرفته‌اند که آمازیغی در مدارس و مناطق بربر نشین رسمی باشد.

آمار دقیقی درباره شمار گویشوران این زبان وجود ندارد، اما آمازیغ‌ها در شمال آفریقا در منطقه میان غرب مصر تا اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه تا صحرای بزرگ الجزایر پراکنده‌اند. تاریخ آمازیغی شمسی است و 950 سال با سال میلادی اختلاف دارد. بر اساس تقویم آمازیغی، امسال سال 2968 است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: آمازیغی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۲۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکسته شدن یک سد در آفریقا جان ۴۲ نفر را گرفت (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: با روش ساده و قدیمی نیم کره انجام شد: صحرای سنگال سبز شد / جایی که سال‌‌ها هیچ گیاهی نروییده بود (فیلم) واکنش احساسی شهروند الجزایری هنگام دیدن رئیسی (فیلم) انفجار جایگاه سوخت در پایتخت کنیا (فیلم)

دیگر خبرها

  • تفسیر یک ضرب‌المثل در برنامه تلویزیونی | این ضرب‌المثل درباره افراد متظاهر است | ویدئو
  • سید حسن خمینی به نخست وزیر بورکینافاسو: طرح مسئله فلسطین از زبان شما به عنوان یک کشور مستقل و تاثیرگذار در آفریقا می تواند خیلی کمک کند
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (12 اردیبهشت)
  • تفال به حافظ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ مرا به رندی و عشق آن فضول عیب کند...
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • شکسته شدن یک سد در آفریقا جان ۴۲ نفر را گرفت (فیلم)
  • شکسته شدن یک سد در آفریقا جان ۴۲ نفر را گرفت | ویدئو
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران