Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@02:06:18 GMT

جشنواره ژکال بامحوریت دانشجویی رقم می خورد

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۵۲۴۵۹

جشنواره ژکال بامحوریت دانشجویی رقم می خورد

تهران - ایرنا - دبیر چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی «ژکال» با اشاره به انتشار فراخوان این رویداد هنری ، گفت:داوری آثار در 19 فروردین و اختتامیه نیز6 اردیبهشت ماه 98 برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، زینب کلاته روز شنبه در نشست خبری چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی ژکال با اشاره به جزئیات فراخوان و روند برگزاری این دوره جشنواره ، یادآور شد: این جشنواره طی سال های 92 ، 93 با عنوان هفته نقاشی و از سال 94 با عنوان جشنواره ژکال برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در این دوره هم مانند سه دوره گذشته یک هفته علمی - پژوهشی و یک هفته عملی - کارگاهی خواهیم داشت.
دبیر چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی «ژکال» همچنین به انتشار فراخوان این دوره جشنواره در اول دیماه جاری اشاره کرد و افزود: دریافت آثار نیز از طریق سایت jokalfestival.com انجام می شود.
کلاته با اشاره به اینکه داوری امسال در دو مرحله با حضور اساتید برجسته این حوزه برگزار می شود، افزود: در دوره های پیش، جشنواره با حضور پنج داور برگزار می شد، اما امسال با حضور 10 داور برگزار خواهد شد.
دبیر چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی ژکال با بیان اینکه در این دوره از جشنواره محدودیت سنی وجود ندارد، افزود: دانشجویانی که طی یک سال گذشته فارغ التحصیل شده باشند، نیز می توانند در بخش غیر رقابتی جشنواره (نمایشگاه) شرکت کنند.
کلاته در خصوص اینکه در چهارمین دوره بخش طراحی را به جشنواره اضافه کردیم، یادآور شد: «ژکال طراح جوان» در بخش فضای مجازی برگزار می شود این در حالی است که همزمان شرکت کنندگان می توانند آثار خود را در صفحه اینستاگرام خود با هشتگ#ژکال_طراح_جوان بارگزاری کنند.
وی با بیان اینکه امسال جشنواره محدود به دو هفته نیست، خاطرنشان کرد: در چهارمین دوره در نظر داریم، پیش از جشنواره رویدادهایی را داشته باشیم و در بهمن ماه و اسفندماه به داوری آثار بپردازیم.
دبیر چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی ژکال با اشاره به اینکه هر دانشجو می تواند سه اثر به جشنواره ارسال کند، گفت: ارسال آثار محدود نیست، به طریقی که در دوره های گذشته تا چهارهزار اثر به جشنواره ارسال شده بود.
کلاته خاطرنشان کرد: دانشجویان تهرانی بیشترین آثار را به جشنواره ارسال می کنند؛ چراکه تعداد دانشکده های هنر در تهران از بقیه کشور بیشتر است.
به گفته وی تمامی انجمن های علمی و دانشجویی دانشگاه های هنر سراسر کشور نیز می توانند با جشنواره همکاری کنند.

**ویژگی جشنواره ژکال ،دانشجویی بودن آن است
معاون پژوهشی دانشکده تجسمی دانشگاه هنر نیز درادامه این نشست با بیان اینکه ویژگی این جشنواره به دانشجویی بودن آن است، اضافه کرد: از اساتید خارج از دانشگاه نیز برای داوری آثار بهره خواهیم برد.
بهنام کامرانی،با بیان اینکه امسال جشنواره بسیار گسترده تر از دوره های گذشته شده است، یادآور شد: این جشنواره در دوره های گذشته خود به همت دانشجویان راه اندازی شده و اعتبار خوبی را برای خود طی سالیان کسب کرده است.

** ماندگاری پتانسیل جشنواره ژکال
مشاور و استاد راهنمای جشنواره با ابراز امیدواری از اینکه جشنواره ژکال ماندگار شود، اضافه کرد: این جشنواره پتانسیل ماندگاری را داراست.
جمال عرب زاده اظهار داشت: ویژگی خاص این جشنواره رویکرد حرفه ای است که نسبت به دانشجویان رشته نقاشی در کل کشور داشته است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد ،جشنواره مستقل دانشجویی از ویژگی های مهم این جشنواره است.
به گزارش ایرنا، انجمن علمی نقاشی دانشگاه هنر تهران، با هدف ایجاد انگیزه برای دانشجویان فراخوان چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی «ژکال» را اعلام کرد تا شرکت کنندگان با کمک آن بتوانند در مسیر حرفه ای قدم بردارند.
هدف این دوره از جشنواره در درجه اول نفی و رد آن ساز و کاریست که دانشجویان را به افرادی منفعل تبدیل کرده و سعی بر آن است آن نوع از سوژه شدگی را کشف و مورد بررسی قرار دهد که در شکل نوع خاصی از فردیت بر دانشجو تحمیل شده و دانشجویان را با این سوال مواجه کند که چه چیز غیر از آنچه هستند میتوانند باشند.
مسئولین برگزاری جشنواره ژکال در کنار این حمایت، تصمیم گرفته شده تا هم توجه مسئولان و هم دانشجویان به این موضوع جلب شود که فرآیند و نتیجه هرگونه فعالیتی،منوط به اتمام دوره دانشجویی نبوده و دانشجو می تواند در زمان دانشجویی خود نیز همان جدیت را در ارائه مسائل و طرح های پیشنهادی داشته باشد.
شرکت‌کنندگان الزاما می‌بایست دانشجوی یکی از موسسات آموزش عالی، وزارت علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در هر یک از مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد باشند.
تمامی دانشجویان رشته ی نقاشی که حداکثر یک سال از تاریخ پایان‌نامه آن ها می‌گذرد می‌توانند در بخش غیررقابتی نمایشگاه شرکت کنند.
آثار راه یافته به نمایشگاه در صورت تمایل خالق اثر به فروش می‌رسند.
آثار ارسالی راه یافته به مرحله دوم داوری باید به گونه‌ای باشند که قابلیت نصب (سیم، قاب، بوم دیپ و غیره) و ارایه در نمایشگاه را داشته باشند.
فراهنگ ** 9031 ** 1355 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي هنرهاي تجسمي جشنواره نقاشي ژكال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۲۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی 417 اثر به دومین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، علی فرخنده با بیان اینکه در دومین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور یادمان پروفسور معتمدنژاد به میزبانی خراسان جنوبی حدود ۶۰۰ نفر ثبت نام و آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند ، گفت:  پس از بررسی و داوری اولیه آثار، تعداد ۴۱۷ اثر تأیید شده و  در ادامه توسط دفتر مطالعات برنامه ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد داوری می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از بین ۶۰۰ اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره، خراسان جنوبی با ۳۱۴ اثر و خراسان رضوی با ارسال ۱۴۱ اثر به ترتیب بیشترین آثار را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده، افزود: مابقی آثار هم از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب کرمان، یزد، خراسان رضوی و شمالی ارسال شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری اختتامیه دومین جشنواره منطقه‌ای شرق کشور در ۲۷ اردیبهشت و روز ارتباطات خبرداد و گفت:  پس از بررسی اولیه، ۱۸۳ اثر به دلیل عدم مطابقت با فراخوان، عدم تناسب تاریخ آثار بر اساس فراخوان و... به جشنواره راه نیافت.
فرخنده با بیان اینکه جشنواره در دو بخش موضوعی و آزاد برگزار می‌شود، گفت: از ۴۱۷ اثر تأیید شده، ۲۵۵ اثر در بخش آزاد و ۱۶۲ اثر در بخش موضوعی است که در بخش آزاد نیز بیشترین اثر به ترتیب در زمینه تیتر و گزارش و در بخش موضوعی هم بیشترین آثار تأیید شده در بخش شعار سال است.
دومین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور یادمان پروفسور معتمدنژاد با حمایت معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری خانه مطبوعات استان برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر منتشر شد
  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • فراخوان سومین جشنواره پرچمداران انقلاب اسلامی در لرستان
  • برگزاری سومین جشنواره ملی پرچمداران انقلاب اسلامی در استان
  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • راهیابی 417 اثر به دومین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور