Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-02@05:30:02 GMT

میدان ارگ اراک ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۵۳۸۰۵

میدان ارگ اراک ثبت ملی شد

به گزارش ایسکانیوز، علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این میدان علی رغم گذشت زمان و تغییر نام شهر سلطان آباد به اراک و توسعه و تحول شهری، کاربری اولیه خود را به عنوان یکی از میادین اصلی شهر حفظ کرده و در پیوند با بافت و بازار تاریخی به عنوان شالوده اصلی بافت قدیم شهر قرار گرفته و باعث انسجام بافت شده و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی آنرا دو چندان ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایزدی افزود: میدان ارگ به عنوان قدیمترین میدان شهر، مرکزی برای تجمع‌های مردمی و انجام فعالیت‌های سیاسی بحساب می‌آمده است. بر اساس شواهد تاریخی تجمع مشروطه خواهان سلطان آبادی در دوره مظفر الدین شاه قاجار در این میدان صورت گرفته است. همچنین در دوره پهلوی نیز اجتماعاتی از جمله تجمع مردم اراک در ارتباط با ملی شدن صنعت نفت در این میدان به وقوع پیوسته است.

وی افزود: محدثات مهم آموزشی و مدیریتی همانند تاسیس دومین مدرسه مدرن، پس از دبیرستان صمصامی، ساختمان اولین بلدیه (شهرداری)، وجود سه باب حمام و مدرسه مسجد آقا ضیاء الدین واقع در لبه‌های این میدان وهمچنین از آنجا دسترسی آسان به دروازه طرف شمال قلعه عراق، بنام دروازه راهزان، دال بر اهمیت میدان پیشگفته است که در نتیجه یادمان‌ها و تجربیات و خاطرات فراوان تاریخی اراک را در خود حفظ کرده است.

وی در ادامه گفت: قدیمی‌ترین سندی که در آن میدان ارگ به عنوان یکی از عناصر معماری در قلعه سلطان آباد نشان داده شده نقشه‌ای است که هیات روسی اواسط دوره قاجار و در سال ۱۸۵۱ میلادی از این شهر تهیه کرده و این میدان را با ابعادی کوچکتر از ابعاد امروزی حد فاصل ارگ حکومتی و بازار نمایش داده است. بعد از این نقشه تا سال ۱۳۳۵ که اولین عکس‌های هوائی از شهر‌های ایران تهیه شد، سندی دیگر که ابعاد میدان و کیفیت و حجم فضا‌های پیرامون آنرا نشان دهد تاکنون بدست نیامده است. منابع و متون دوره قاجار علی رغم اشارات متعدد به ارگ حاکمیتی و تمام عناصر تشکیل دهنده آن، سخنی از میدان ارگ و توسعه و تحولات آن به میان نیاورده اند.

ایزدی گفت: ثبت این میدان در فهرست آثار ملی کشور از طرف کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اداره کل استان به نیت جلوگیری از اقدامات آسیب رسان و احتمال دخل و تصرف در میدان و عناصر تاریخی پیرامون آن پیگیری شده تا در آینده با جذب اعتبارات ملی و استانی شاهد مرمت و زنده سازی کاربری‌های فراموش شده آن باشیم.

انتهای پیام/

20 / 20 علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی میدان ارگ میدان ارگ اراک ثبت ملی شد محدثات مهم آموزشی و مدیریتی دبیرستان صمصامی ساختمان اولین بلدیه (شهرداری) سه باب حمام و مدرسه مسجد آقا ضیاء الدین

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی میدان ارگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۳۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | خلاصه بازی آلومینیوم اراک ۱ - فولاد ۱

تعداد بازدید : 2 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ببینید | خلاصه بازی آلومینیوم اراک ۱ - فولاد ۱
  • ۵۰ سازه ناایمن در اراک شناسایی شده است
  • اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک در راستای توسعه شهری است
  • اختصاص ۱۲۲ میلیارد تومان بودجه برای تجهیز ناوگان شهرداری
  • بودجه امسال شورای شهر اراک ۶ هزار میلیارد تومان هدفگذاری شد
  • طرح شناسه کالا در سازمان اموال تملیکی استان تهران اجرایی شد
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • حضور یک تیم لیگ برتری در یزد بعد از 8 سال