Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-06@00:07:03 GMT

وعده چشمگیر اردوغان برای بازسازی عراق

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۵۴۰۸۲

«رجب طیب اردوغان» پس از دیدار و گفت‌وگو با «برهم صالح» در آنکارا، اعلام کرد: ما متعهد شده‌ایم که پنج میلیارد دلار برای بازسازی عراق اختصاص بدهیم.

اردوغان در جمع خبرنگاران و در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود افزود: همکاری‌ها برای حل مشکل آب میان دو طرف باید گسترش یابند. به زودی نماینده ویژه‌ای از سوی ترکیه برای بررسی موضوع آب، به عراق سفر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در بخش دیگری از اظهاراتش، با تاکید بر گسترش همکاری‌ها میان دو کشور در حوزه‌های انرژی، امنیت و اقتصاد گفت: حجم تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۸، به ۱۶ میلیارد دلار رسیده بود.رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: یکی از موضوعات مشترک، مسئله امنیت است. گروه‌هایی مثل «داعش»، «پ.ک.ک» و «فتو» هم برای ترکیه و هم برای عراق تهدید محسوب می‌شوند و ما در مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری می‌کنیم و در آینده نیز همکاری‌ها را در این زمینه گسترش خواهیم داد.وی اظهار داشت: باید طی سال ۲۰۱۹ سطح مبادلات تجاری خود با عراق را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.برهم صالح نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: ما به دنبال روابط استراتژیک با ترکیه و ایجاد یک سامانه مشترک برای امنیت‌مان هستیم.

رئیس‌جمهوری عراق تاکید کرد: ما به قیمومیت خارجی نیاز نداریم، مردم ما می‌توانند برای پایان دادن به درگیری‌ها، به شکلی که در راستای منافع دو کشور باشد، با یکدیگر همکاری کنند.وی افزود: ما به توافقی جامع با ترکیه برای رسیدگی به مسایل مختلف دو کشور نیاز داریم و از تعیین نماینده‌ای از سوی آنکارا برای بررسی مشکل آب با عراق، استقبال می‌کنیم.دیروز همچنین، وزارت خارجه عراق اعلام کرد، رئیس‌جمهور ترکیه قصد دارد به زودی به عراق سفر کند.

اعتراض بغداد به ریاض

بندر «معجز» که اکنون به نام «ینبع» شناخته می‌شود، در دهه هشتاد میلادی و در زمان دیکتاتور معدوم عراق طبق قراردادی با عربستان سعودی برای صادرات نفت عراق ساخته شده و یک خط لوله نفتی نیز از بصره تا این بندر احداث شده بود. در پی آن، انتقال نفت عراق تا سال ۱۹۹۰ به صورت روزانه، یک میلیون و 600 هزار بشکه ادامه داشته، اما با حمله صدام به کویت و آغاز جنگ دوم خلیج‌ فارس، صادرات نفت متوقف شده است. اما عربستان سعودی در ماه‌های اخیر دست به عملیات توسعه این بندرگاه برای صادرات نفت شرکت «آرامکو» زده، که از نظر مسئولان عراقی بر خلاف متن توافقنامه و به معنی تصاحب اموال عراق است.یک مسئول بلندپایه عراقی به روزنامه «العربی الجدید» گفت که کشورش از عربستان سعودی در این خصوص توضیح خواهد خواست و اقدام ریاض، «تصاحب» سرمایه‌گذاری‌های عراق محسوب می‌شود.

البته پروژه توسعه و استفاده از بندر «ینبع» از مدت‌ها پیش در ذهن حاکمان سعودی وجود داشته است؛ در اردیبهشت 1395 خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات سعودی اعلام کرده بود که شرکت آرامکو در نظر دارد برای رسیدن به توانایی صادرات روزانه 15 میلیون بشکه نفت، بندر «ینبع» را پس از بازسازی، به راه بیندازد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دلار عراق ترکیه اقتصاد مبارزه با تروریسم وزارت خارجه عربستان نفت کویت جنگ عربستان سعودی صادرات نفت ذهن ترکیه عراق کویت اردوغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۴۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای رژیم صهیونیستی درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز؛ «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز جمعه در پایان جلسه مشورتی مدعی شد تل‌آویو در پاسخ به تصمیم دولت ترکیه مبنی بر قطع روابط تجاری با این رژیم اقدامات «مهم و عملی» اتخاذ کرده است.

بیشتر بخوانید؛ اردوغان : دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم

روزنامه الحره نوشت، از جمله اقدامات رژیم صهیونیستی در پاسخ به این تصمیم ترکیه، تلاش برای کاهش هرگونه رابطه اقتصادی بین آنکارا، تشکیلات خودگردان فلسطین و غزه است چرا که ترکیه بزرگترین واردکننده به تشکیلات خودگردان فلسطین است و مجموع واردات آن به تشکیلات خودگردان حدود ۱۸ درصد است.

همچنین رژیم صهیونیستی از مجامع اقتصادی بین‌المللی درخواست خواهد کرد مجازات علیه ترکیه را به دلیل نقض توافقات تجاری بررسی کنند.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی همزمان با کمک به بخش‌های صادراتی متضرر از اقدام ترکیه، فوراً برای یافتن جایگزینی برای اقتصاد این کشور در تمامی زمینه‌ها و محصولات مختلف تلاش خواهد کرد.

روز پنجشنبه ترکیه اعلام کرد قصد دارد تا زمانی که رژیم صهیونیستی اجازه دهد کمک‌های انسانی وارد غزه شود، تمامی مبادلات تجاری با این رژیم را به حالت تعلیق درآورد. این درحالی است که آنکارا ماه گذشته نیز محدودیت‌هایی را بر صادرات ترکیه به فلسطین اشغالی اعمال کرده بود.

در همین زمینه، وزارت بازرگانی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تا زمانی که رژیم صهیونیستی به جریان مستمر کمک‌های بشردوستانه به غزه اجازه دهد، صادرات و واردات مربوط به این رژیم به حالت تعلیق درمی‌آید.

کاتس در واکنش به این اقدام ترکیه مدعی شد: هرگز تسلیم اخاذی اردوغان و تهدیدهای او نمی‌شویم. اقتصاد اسرائیل قوی‌تر از دیکتاتوری همچون اردوغان است که توافقات را نقض و به نفع حماس کار می‌کند.

وی در ادامه ادعا کرد «هر کسی که اقدامات یکجانبه علیه اقتصاد اسرائیل اتخاذ کند پاسخ مناسب و دردناک دریافت خواهد کرد. اردوغان می‌خواهد به اسرائیل آسیب وارد کند اما در نهایت اقتصاد فلسطین را متضرر می‌کند».

کاتس این تصمیم ترکیه را «گام شگفت‌انگیز دیگر از سوی دیکتاتوری که آرزوی سلطان شدن دارد» خواند.

ترکیه امروز هم اعلام کرد تا زمان برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و انتقال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، تجارت با رژیم صهیونیستی را که سالانه حدود هفت میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، متوقف می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229363 برچسب‌ها رژیم صهیونیستی

دیگر خبرها

  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است
  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • واکنش رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری
  • ادعای رژیم صهیونیستی درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری
  • اردوغان: دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد