Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- با اینکه تشخیص نقش پیچیده پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان آسان نیست اما حقیقت این است که اسلام‌آباد برگ برنده و کارت‌های امتیاز زیادی برای نقش آفرینی در این زمینه دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان،  تلاش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح افغانستان ادامه دارد اما گفت و گوهای صلح بسیار پیچیده شده و حتی نقش آفرینی پاکستان سبب توافق کامل طرفین در مذاکره نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته زیرا «ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و پنتاگون در این زمینه با یکدیگر دچار اختلاف شده‌اند.

مرحله سوم مذاکرات صلح در امارات نیز به پایان رسید اما طالبان حاضر نشدند با نمایندگان دولت افغانستان ملاقات کنند. «زلمی‌خلیل‌زاد» نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص صلح افغانستان بارها تلاش کرد که نمایندگان طالبان با نمایندگان دولت کابل دیدار کنند اما موفق به این کار نشد.

درحال حاضر تلاش می‌شود که طالبان مذاکره با دولت افغانستان را بپذیرند تا دور بعدی مذاکرات آغاز شود. طالبان برای برقراری آتش بس اعلام کردند که در این زمینه بعد از مشاوره با شورای مرکزی پاسخ می‌دهند.

با اینکه مذاکرات صلح افغانستان به نتیجه قطعی نرسیده اما نقش پاکستان در برگزاری این دور از مذاکرات و مشارکت برای ادامه این روند که به احتمال زیاد تا سه ماه آینده انجام شود قابل بررسی است.

قطر در سال‌های گذشته میزبان مذاکرات صلح افغانستان بود و دفتر سیاسی طالبان در دوحه قرار داشت. مقامات قطر به دنبال این بودند که به نقش آفرینی خود در این زمینه ادامه دهند اما عربستان و امارات متحده عربی در این زمینه با قطر دچار اختلاف بودند.

عربستان و امارات معتقد بودند زمانی که دولت طالبان در افغانستان تشکیل شد آن‌ها این دولت را به رسمیت شناختند و از بازگشایی سفارت این گروه در کشور خود استقبال کردند بنابراین نسبت به قطر حق بیشتری برای نقش آفرینی در مذاکرات صلح دارند.

عربستان و امارات متحده عربی روابط ایران با قطر را نیز بهانه‌ قرار دادند که مذاکره طالبان نباید در این کشور برگزار شود.

سرانجام اختلاف بین این سه کشور عربی با میانجیگری پاکستان حل شد. در همین زمینه «قمر‌جاوید باجواه» فرمانده ارتش پاکستان به قطر سفر کرد و به مقامات این کشور اطمینان داد که برگزاری مذاکرات صلح در امارات به معنای حذف دوحه نیست.

فرمانده ارتش پاکستان توانست نظر مقامات قطر برای برگزاری مذاکرات صلح در امارات را جلب کند. عربستان که توانسته بود با کمک پاکستان میزبانی مذاکرات صلح را به امارات واگذار کند کمک‌های مالی خود را به اسلام‌آباد سرازیر کرد و در مرحله نخست یک میلیارد دلار به بانک مرکزی پاکستان واریز شد.

امارات متحده عربی نیز وعده داد که سه میلیارد دلار کمک مالی خود را به پاکستان پرداخت می‌کند. سرانجام قرار شد پاکستان مقدمه شرکت نمایندگان قطر، عربستان و امارات متحده عربی در دور بعدی مذاکره با طالبان را فراهم کند و هر سه کشور از اسلام‌آباد راضی شدند.

به تازگی «شاه‌محمود‌قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان به قطر سفر کرده و اطمینان داد جایگاه این کشور در مذاکرات صلح افغانستان محفوظ است. قطر نیز با پذیرفتن نیروی کار پاکستانی و صدور ایجاد تسهیلات برای صدور ویزا همچنین حل مشکلات کمبود انرژی پاکستان موافقت کرد.

همچنین قطر با سپردن امنیت این کشور به ارتش پاکستان موافقت کرده است.

آمریکا حتی بعد از اینکه مذاکره مستقیم با طالبان را آغاز کرد نتوانست در هیچ زمینه‌ای با این گروه به توافق برسد. مقامات آمریکایی حاضر به پذیرفتن شرایط طالبان از جمله تعیین تاریخ خروج از افغانستان و برقراری آتش بس نبودند.

طالبان مدعی بودند که بیش از 70 درصد افغانستان در اختیار آن‌ها است بنابراین تا امتیازی دریافت نکنند حتی حاضر به شرکت در مذاکرات صلح نیستند. از سوی دیگر آمریکا با توجه نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات در افغانستان به دنبال این است که یک آتش‌بس موقت با طالبان برقرار و اجرا کند.

امنیت در زمان برگزاری انتخابات افغانستان اهمیت زیادی برای آمریکا دارد و حضور همچنین تأثیر نیروی نظامی این کشور در افغانستان را توجیه می‌کند. آمریکا به شدت پاکستان را تحت فشار قرار داد تا در مذاکرات صلح افغانستان مشارکت کند و تاجایی پیش رفت که واشنگتن به دنبال تحریم اسلام‌آباد به علت نقض آزادی مذهبی بود.

آمریکا خواهان جنگ پاکستان با بخشی از طالبان که حاضر به مذاکره نیستند می‌باشد و زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان برای رساندن همین پیام به پاکستان سفر کرد.

پاکستان خواسته آمریکا را نپذیرفت اما اعلام کرد می‌تواند در صورت انعطاف واشنگتن برای بهبود روابط، طالبان را به پای میز مذاکره بکشاند. سرانجام پاکستان از آمریکا درخواست کرد که اگر با آزادی تعدادی از زندانیان طالبان موافقت کند این گروه حاضرند نمایندگان خود را برای شرکت در مذاکرات صلح اعزام کنند.

به درخواست پاکستان تعدادی از زندانیان طالبان آزاد شدند و نمایندگان این گروه برای شرکت در مذاکره به امارات سفر کردند. بعد از انجام مذاکرات صلح در امارات که در سه مرحله برگزار شد آمریکا پاکستان را تحریم نکرد و در حال حاضر روابط دو کشور بهبود پیدا کرده است.

با اینکه تشخیص نقش پیچیده پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان آسان نیست اما حقیقت این است که اسلام‌آباد برگ برنده و کارت‌های امتیاز زیادی برای نقش آفرینی در این زمینه دارد و می‌تواند تمام طرفین مذاکره را تا حدی راضی نگاه دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان صلح افغانستان حقیقت طالبان اسلام آباد مذاکره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۴۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی

سهیل شاهین رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، شرکت هیات را در نشست‌های بین‌المللی و نشست‌های سازمان همکاری اسلامی مهم عنوان ‌کرده است.

وی گفت برای بازگو کردن واقعیت‌های عینی و موفق طالبان، نیاز است تا نماینده حکومت سرپرست در این نشست‌ها شرکت داشته باشد.

این در حالی‌ست که پانزدهمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی با نام «تقویت وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو برای توسعه پایدار» امروز (شنبه) در گامبیا آغاز شده قرار است فردا نیز ادامه داشته باشد.

در این نشست در کنار سایر موضوعات درباره اوضاع افغانستان نیز بحث شود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • وقوع انفجار در کابل
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • حضور فعال دانشگاه آزاد در نمایشگاه بین‌المللی آموزش و پرورش
  • حضور فعال دانشگاه آزاد نجف‌آباد در نمایشگاه بین‌المللی آموزش و پرورش
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم