Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت ۲۰۸ واحدی شاخص کل بورس در شروع هفته، وزیر نفت عراق: به کاهش تولید نفت پایبند هستیم، آب پاکی بانک مرکزی اروپا بر روی نرخ بهره، هزینه ۲۰۰ میلیاردتومانی تبلیغات تلویزیونی اپراتورها، سریع‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت جهان به کدام کشور تعلق دارد؟، ترامپ: نفت را من ارزان کردم و خروج ارز از کشور برای واردات اسب را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بودجه جامعه المصطفی العالمیه ۱۰۳ میلیارد کم شد

سازمان برنامه و بودجه کشور در پی انتشار مطالبی در رسانه‌های اجتماعی درباره بودجه نوسازی و تجهیز مدارس و سازمان غذا و دارو در لایحه بودجه ۱۳۹۸، توضیحاتی ارایه کرد.  در اطلاعیه این سازمان آمده است: بودجه نوسازی و تجهیز مدارس در لایحه بودجه ۱۳۹۸ یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان است نه ۱۱ میلیارد تومان. در این اطلاعیه توضیح داده شده است: بر اساس ارقام مندرج در جدول شماره ۷ لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور اعتبارات هزینه‌ای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با چهار درصد رشد نسبت به مصوب سال ۱۳۹۷ معادل ۲۷۵ میلیارد ریال پیش بینی شده است.  طبق این اطلاعیه، اعتبارات هزینه‌ای سازمان غذا و دارو از محل اعتبارات عمومی لایحه بودجه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، با ۲۴ درصد رشد نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ به میزان ۴۱۲ میلیارد ریال پیش بینی شده و رقم ۳۳۰ میلیارد ریال عنوان شده بودجه مصوب سال ۱۳۹۷ آن سازمان است. این سازمان یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال درآمد اختصاصی دارد.  با توجه به مقایسه بودجه این ۲ بخش با «موسسه جامعه المصطفی العالمیه» در رسانه‌های اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه کشور میزان اعتبار این موسسه را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و تاکید کرده است این میزان «در مقایسه با اعتبار مصوب قانون سال ۱۳۹۷ که ۳۰۳ میلیارد تومان بود، حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است». این موسسه ۵۲ هزار و ۱۳۳ دانشجوی خارجی دارد. /ایرنا

تقویت ۲۰۸ واحدی شاخص کل بورس در شروع هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با افزایش ۲۰۸ واحدی معادل ۰.۱۳ درصد به رقم ۱۶۱ هزار و ۱۰۷ واحد رسید. این در حالیست که هفته گذشته، شاهد رشد ۱.۵ درصدی نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۶۰ واحدی معادل ۰.۱۳ درصد به رقم ۴۶ هزار و ۸۳۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت ۳۰ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد، عدد ۲۷ هزار و ۹۰۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۱ واحدی معادل ۰.۱۱ درصد به رقم ۱۹ هزار و ۶۵۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۱۹۰ واحد کاهش معادل ۰.۱۱ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۵ هزار و ۶۹۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۸۹ واحد افزایش معادل ۰.۰۸ درصد به رقم ۱۱۸ هزار و ۷۸۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۷۲۴ واحد افزایش معادل ۰.۲۳ درصد همراه بود و عدد ۳۲۰ هزار و ۴۸۸ واحد را به نمایش گذاشت.



روز‌های سخت اپل؛ سقوط ۴۰ درصدی ارزش سهام

شرکت بزرگ اپل طی سه ماه گذشته روز‌های سختی را پشت سر گذاشته و عملا ۴۰ درصد از ارزش سهام آن سقوط کرده است. به نقل از اسپوتنیک، حدود ۳ ماه پیش شرکت اپل آمریکا هزار و ۱۲۰ میلیارد دلار ارزش داشت و عملا با ارزش‌ترین شرکت جهان محسوب می‌شد. درماه اکتبر قیمت هر سهم اپل ۲۳۲ دلار بود، اما از آن زمان به بعد  سقوط شرکت اپل آغاز شد، به گونه‌ای که در ژانویه ۲۰۱۹ شاهد رسیدن قیمت سهم این شرکت به ۱۴۲.۱ دلار هستیم. در واقع ارزش اپل در ۳ ماه گذشته از هزار و ۱۲۰ میلیارد دلار به ۶۷۴.۷ رسیده است و این شرکت آمریکایی ۴۴۶ میلیارد دلار از ارزش خود، معادل تولید ناخالص داخلی کشور‌هایی نظیر اتریش و نروژ را از دست داده است. تنها طی معاملات روز‌های گذشته و به دلیل انتشار چشم انداز کاهش فروش محصولات این شرکت آمریکایی در چین که توسط مدیرعامل آن طی نامه‌ای به سهامداران اعلام شده است، ارزش سهام اپل ۸ درصد ریخت. هم اکنون اپل پس از شرکت‌های مایکروسافت، آمازون و گوگل چهارمین شرکت بزرگ جهان است. در چین به دلیل اقدامات تجاری آمریکا علیه این کشور و به خصوص در ماجرای دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی، مردم و شرکت‌های چینی محصولات اپل را بایکوت کرده‌اند.

وزیر نفت عراق: به کاهش تولید نفت پایبند هستیم

عراق اعلام کرد: بغداد به توافق سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش برای کاهش تولید نفت پایبند است و در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، تولید روزانه نفت خود را کمتر از ۴ میلیون و ۵۱۳ هزار بشکه در روز نگه می‌دارد.  ثامر غضبان، وزیر نفت عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که به مسئولان این کشور برای اتخاذ تدابیر لازم برای پایبندی به کاهش تولید، دستور داده است. در این بیانیه آمده است: وزیر نفت عراق بر پایبندی این وزارتخانه به حفظ تولید ملی این کشور در سطح میانگین ۴ میلیون و ۵۱۳ هزار بشکه در روز در ۶ ماه آینده تأکید کرده است.

انتقال گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین ۷.۲ درصد کاهش یافت

شرکت مدیریت انتقال گاز اوکراین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: انتقال گاز روسیه از طریق خط لوله اوکراین به اتحادیه اروپا و مولداوی در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل ۶.۷ میلیارد متر مکعب معادل ۷.۲ درصد کاهش یافته و به ۸۶.۸ میلیارد متر مکعب رسیده است.

آب پاکی بانک مرکزی اروپا بر روی نرخ بهره

عضو ارشد بانک مرکزی اروپا گفت: نرخ بهره پایین از سوی بانک مرکزی اروپا تا زمانی که برای باز گرداندن تورم به سطح هدف گذاری ۲ درصد ضرورت داشته باشد، در سطح پایینی باقی خواهد ماند. بانک مرکزی اروپا به برنامه خرید دارایی ۲.۶ تریلیون یورویی خود در ماه گذشته میلادی پایان داد؛ اما وعده حفظ نرخ بهره در سطح پایین را تا دست کم تابستان سال ۲۰۱۹ میلادی داد. همچنین این بانکدار ارشد اروپایی گفت: نرخ بهره‌ای که ما برای اقتصاد منطقه یورو تعیین می‌کنیم، در سطح فعلی تا حداقل بعد از تابستان ۲۰۱۹ میلادی باقی خواهد ماند و در صورتی که لازم باشد، نرخ بهره بعداز آن زمان هم در سطح پایینی قرار خواهد گرفت. بنوئیت کوئر گفت: باتوجه به رشد کُند اقتصادی به دلیل نگرانی‌ها درباره تنش‌های تجاری که یک ریسک بحران مالی جدید را ایجاد می‌کند، ضرورت دارد که در این باره بسیار هشیار باشیم.  

محرک ۲۱۰ میلیارد دلاری برای پیشبرد رشد اقتصادی چین

به دنبال درخواست نخست وزیر چین، بانک مرکزی این کشور اعلام کرده است برای پیشبرد رشد اقتصادی این کشور ۲۱۰ میلیارد دلار اختصاص می‌دهد.  'لی که چیانگ' در تازه‌ترین اظهار نظر گفته بود باید از رشد اقتصادی چین دومین اقتصاد جهان، حراست شود. در همین راستا انتظار می‌رود که از ماه جاری میلادی بانک مرکزی چین نخستین قسمت از یک بسته محرک اقتصادی را برای رسیدن به این هدف به ارزش ۲۰ میلیارد دلار اختصاص دهد. دولت چین پیش بینی کرده است به دلیل جنگ تجاری با آمریکا سال ۲۰۱۹ میلادی سال سخت و پرچالشی برای اقتصاد این کشور باشد و از ابتدای این سال در تلاش است تا به پیشبرد رشد کمک کند. آمار‌های رسمی نشان می‌دهد رشد اقتصادی این کشور در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به ۶.۵ درصد کاهش یافته است، اما به دلیل تعرفه‌های آمریکا برای سال ۲۰۱۹ میلادی بین ۶ تا ۶.۲ درصد پیش بینی شده است که پایین‌ترین رقم از سال ۱۹۹۲ میلادی خواهد بود. بانک مرکزی چین اعلام کرده است برای جلوگیری از رکود اقتصادی، نزدیک به یک درصد از ذخیره ارزی را به بازار تزریق خواهد کرد که معادل ۲۱۰ میلیارد دلار است.
هزینه ۲۰۰ میلیاردتومانی تبلیغات تلویزیونی اپراتور‌ها

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به یک کاربر توئیتر گفت: صرفا هزینه تبلیغات تلویزیونی امسال اپراتور‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است. وی افزود: بماند که صرفه جویی از محل به اشتراک گذاری منابع اپراتور‌ها با یکدیگر نیز قابل توجه است. این کاربر توئیتر عنوان کرده بود مگر هزینه‌های تبلیغاتی اپراتور‌ها در تلویزیون چقدر است که جلوگیری از آن باعث کنترل هزینه‌ها می‌شود؟ /مهر

سریع‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت جهان به کدام کشور تعلق دارد؟

تازه‌ترین گزارش‌های منتشره، سریع‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت جهان را برای چندمین سال متوالی به یک کشور شرق آسیایی اختصاص داده است. آمار‌هایی که کارشناسان و تحلیلگران فعال در موسسه تحقیقاتی و آماری fastmetrics منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که کره جنوبی طی چند سال اخیر عنوان پرسرعت‌ترین و ارزان‌ترین شبکه اینترنت در جهان را به نام خود ثبت کرده و به خود اختصاص داده است.  به گزارش ایسنا،  کره جنوبی که هم‌اکنون دهمین کشور بزرگ و قدرت صنعتی در جهان به شمار می‌رود، در نمایه توسعه اینترنت سازمان ملل متحد نیز از سال‌ها پیش جایگاه نخست و دوم را از آن خود کرده است.  برای تشریح و بیان بهتر این موضوع، سرعت اینترنت در این کشور واقع در شرق آسیا به طور میانگین بیش از ۴۵ مگابایت بر ثانیه است که در مقایسه با اینترنت آلمان تقریبا بیش از نیم برابر بیش‌تر است.  کره جنوبی هم‌چنین از لحاظ پوشش شبکه‌ای نیز در صدر کشور‌های جهان قرار گرفته است، به گونه‌ای که ۹۹ درصد از منازل و خانواده‌های کره‌ای به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. این در حالیست که این عدد در آلمان فقط ۵۷ درصد از خانواده و منازل را شامل می‌شود.

تورم ۲۴۰ درصدی کالا‌های صادراتی

بر اساس آمار بانک مرکزی ایران از شاخص بهای کالا‌های صادراتی ایران، این شاخص در آبان‌ماه سال جاری نسبت به مهرماه ماه، ۵.۹ درصد کاهش یافته و نسبت به آبان‌ماه سال گذشته نیز افزایش ۲۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین شاخص بهای این کالا‌ها در هشت‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۲.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد و از سوی دیگر این شاخص در ۱۲ ماهه منتهی به آبان‌ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۱۱۸.۵ درصد افزایش را تجربه کرده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که نرخ تورم کالا‌های صادراتی ایران در آبان‌ماه سال جاری به ۱۱۸.۵ درصد رسیده و از طرف دیگر تورم نقطه به نقطه نیز در این کالا‌ها برابر ۲۴۰ درصد است.

خروج ارز از کشور برای واردات اسب

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۶ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۶ تن اسب برای مسابقه از ۲ کشور جهان وارد ایران شده است. واردات ۶ هزار و ۶۵۰ کیلوگرم اسب، باعث خروج ۵۲۴ هزار دلار شده که این رقم معادل ۱۹ میلیارد و ۳۶۳ میلیون و ۹۷۰ هزار ریال شده است. واردات از دو کشور آلمان و هلند صورت می‌گیرد. به نقل از میزان، بیشترین واردات از کشور هلند به حجم ۴ هزار و ۴۵۰ کیلوگرم، به ارزش ۳۷۲ هزار دلار و معادل ۱۳ میلیارد و ۷۴۶ میلیون و ۸۱۰ هزار ریال ثبت شده است.

ترامپ: نفت را من ارزان کردم

دونالد ترامپ پس از دیدار با رهبران کنگره که با هدف تلاش برای رسیدن به توافق و پایان دادن به تعطیلی قسمت‌هایی از دولت فدرال برگزار شد،  در رزگاردن به خبرنگاران گفت:‌چهار ماه پیش نفت به ۸۳ دلار در هر بشکه رسیده بود و به سوی ۱۰۰ دلار حرکت می‌کرد و ممکن بود تا ۱۲۵ دلار صعود کند.  وی مجددا اظهارات اخیرش مبنی بر این که تلاش‌های وی باعث پایین آمدن قیمت نفت شده است را تکرار کرد و گفت: پس از تماس‌های تلفنی که با کشور‌های اوپک و غیراوپک داشتم، قیمت نفت شروع به کاهش کرد. وی گفت: کاهش قیمت نفت اتفاقی نبود و با به خرج دادن نبوغ، روی داد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: بورس اقتصاد ایران بودجه 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۴۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید

به گزارش تابناک اقتصادی؛ «از روز اول عید تا پایان ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بابت واردات کالا‌های اساسی تامین شد» این بخشی از صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در فروردین امسال است که تاکید داشت در سالی که گذشت، در کنار تامین ۵۰ میلیارد دلار ارز با نرخ زیر ۴۰ هزار تومان برای واردات کالا، برای کالا‌های اساسی نظیر گوشت و مرغ و و شکر و نهاده‌های داملی، نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار به نرخ ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومان تخصیص و تامین شده است.

آماری که در نگاه اول، تحسین برانگیز است؛ چراکه با هدف مدیریت قیمت کالا‌های اساسی و ضروری مردم نظیر موارد مذکور، در دستور سیاست گذار قرار داشته است، اما با نگاهی به تغییرات تورمی کالا‌های وارداتی با ارز ثابت ۲۸۵۰۰ در سالی که گذشت، متوجه می‌شویم که بسیاری از این کالا‌های وارداتی، به رغم ادعای کنترل تورم قیمت ها، با افزایش نرخ تورم بالاتر از میانگین سالانه کشور مواجه بوده است.

به عنوان نمونه و بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط مرکز آمار ایران؛ نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین امسال نسبت به فروردین سال قبل برای محصولی همچون گوشت گوساله و گوشت گوسفند به ترتیب ۶۴.۸ و ۵۹.۸ درصد بوده است.

این در حالی است که دی ماه سال قبل علیرضا پیمان پاک  قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار در گفتگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم گوسفندی و گوساله از حدود ۱۲ کشور (استرالیا، روسیه، مغولستان، کنیا، رومانی، ارمنستان، گرجستان و ...) با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومان وارد کشور می‌شود.

بنابراین به رغم واردات گوشت گرم گوساله و گوسفند با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال گذشته، بازهم شاهد رشد نرخ تورم این محصول مهم در سفره مردم بوده ایم؛ موضوعی که نیاز به شفاف سازی از سوی مسئولان مرتبط با این بخش در وزارت جهاد کشاورزی دارد. چراکه به گواه گزارش مرکز آمار، در اردیبهشت ۱۴۰۲ میانگین قیمت یک کیلوگرم گوشت گوساله در مناطق شهری ۳۳۹ هزار تومان بوده است، اما در فروردین سال جدید این رقم به ۵۴۷ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت یک کیلو گوشت گوسفند در اردیبهشت ۳۷۱ هزار تومان بوده، اما در شروع سال جاری به ۵۹۲ هزار تومان صعود کرده است که نشان از رشد تورم این محصول با وجود سیاست ارزی تخصیص دلار ۲۸۵۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز دارد.

از سوی دیگر، در فروردین ماه سال جاری، نرخ تورم نقطه‌ای شکر نیز که به صورت وارداتی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی است به ۴۷.۸ درصد رسیده است؛ به بیان دیگر خانوار‌های کشور نزدیک به ۴۸ درصد بیشتر از فروردین ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک کیلو شکر مصرف روزانه خودشان هزینه کرده‌اند. به گونه‌ای که متوسط نرخ یک کیلو شکر از قیمت ۲۸۱۰۰ تومان در اردیبهشت سال قبل به رقم ۳۹۴۰۰ تومان در فروردین امسال رسیده است.

این رویه تورمی در گروه حبوبات نیز به چشم می‌خورد؛ جاییکه بسیاری از نیاز بازار حبوبات با ارز نرجیحی واردات شده و بخشی هم با نرخ نیمایی کمتر از ۴۰ هزار تومان؛ اما نرخ تورم گروه حبوبات هم رشد داشته است. به عنوان نمونه، در نخستین ماه سال، نرخ تورم نقطه به نقطه کشکش پلویی ۶۷.۸ درصد، لوبیا قرمز ۴۲.۵ درصد و لپه و عدس نیز نزدیک به ۳۰ درصد بوده است.  

آنچه مسلم است در رویکرد ارزی مذکور، میلیارد‌ها دلار با هدف کمک به معیشت مردم و کنترل تورم کالا‌ها برای واردات این محصولات تخصیص و تامین شده است، اما در نهایت تورم بسیاری از این محصولات وارداتی چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم در سبد هزینه‌ای مردم، افزایش داشته است؛ این در شرایطی است که اختلاف معنادار نرخ ارز ۲۸۵۰۰ و نیمایی با بازار آزاد به قدری بوده است، که شائبه رانت ارزی برای برخی واردکننده‌ها را در افکار عمومی تقویت کرده است و نیازمند شفاف سازی از سوی بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی و همچنین ورود نمایندگان مردم در مجلس به این موضوع مهم است تا حداقل برای سال جاری، با درس گرفتن از گذشته، تصمیم بهتر و مناسب تری گرفته شود.

 

دیگر خبرها

  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • اعلام شرایط تخفیف ۱۰ درصدی کل قرارداد واگذاری سرخابی‌ها
  • حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد