Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ در آستانه برگزاری نمایشگاه بومی سازی صنعت فولاد ، مهندس فرزاد ارازنی در گفتگو با چیلان از اهمیت بومی سازی و تاثیرگذاری آن در خودکفایی صنعت فولاد و عدم نیاز به خارج از کشور گفت

به گفته وی این شرکت با ایجاد یک دپارتمان مستقل بومی‌سازی در در ساختار رسمی خود، توجه به بومی سازی را بیش از پیش در برنامه‌ها قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بخش در قالب گروه‌های کاری، با گروه بهره‌برداری و بخش خرید و R&D همکاری کرده و سعی می‌کند با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع داخلی کشور، نیازهای داخلی شرکت را برطرف نماید. در وقاقعوظیفه این بخش شناسایی مسیرهای مختلف برای تامین قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات وارداتی است تا بتوان در داخل کشور اقدام به تولید آن کرد .

از نگاه ارزانی ، بومی‌سازی در زمینه مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلاتی که مصرف عمومی در صنایع کشور دارند در میان مدت سبب خودکفایی کشور می‌شود .

.مدیر عامل فولاد هرمزگان در این گفت و گو با اشاره به اینکه بومی‌سازی در اشتغال‌زایی موثر است، تصریح کرد: این موضوع موجب می شود نهادها، شرکت‌ها و تولید‌کنندگان جدیدی به چرخه اقتصاد اضافه شوند.وی با بیان اینکه در زمان تحریم، بومی‌سازی معنای عمیق تری پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در واقع تحریم فرصت بسیار مناسبی برای بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات مهیا می‌کند، زیرا به‌واسطه بومی‌سازی می‌توان نیازها را با توجه به توانایی‌های موجود برطرف کرد.

وی نمایشگاه بومی‌سازی را فرصت بسیار مناسبی برای گردهمایی شرکت‌ها و تولید‌کنندگان مختلف دانست، و تاکید کرد در این نمایشگاه ، شرکت‌ها می‌توانند با توجه به نیازهای خود با دستاوردهای سایر فعالان صنعت فولاد آشنا شوند و می‌توانند نیازها و توانایی‌های خود را باهم به اشتراک بگذارند و این فرصت بسیار مناسبی برای ردوبدل کردن اطلاعات خواهد بود.

وی در ادامه اشاره ای به پروژه های های جدید فولاد هرمزگان در حوزه بومی سازی داشت و طراحی و ساخت آب‌شیرین‌کن دریا به روش جذبی با استفاده از انرژی خورشیدی، طراحی و ساخت ابزار لبه یاب هوشمند مورد استفاده در فرآیندهای فرزکاری و ماشین کاری ، فعال نمودن کاتالیست های مستعمل واحد احیا مستقیم با استفاده از دی اکسید کربن فوق بحرانی و ساخت کریستالیزاتور را اهم این پروژه ها دانست .

.

ارزانی همچنین ،  بومی سازی محصولات تولیدی در راستای نیاز های صنعتی کشور را از اولویت های شرکت فولاد هرمزگان دانست .

وی در پاسخ به اینکه چه محصولاتی را در راستای بومی سازی نیازهای صنعتی کشور تولید کرده اید این محصولات را اینگونه برشمرد :

گریدMB: جهت مصرف در بدنه بیرونی خودرو با کیفیت سطحمناسب

گرید P460NL1 :  فولاد الیاژی استحکام بالا که جهت استفاده در مخازن تحت فشار در دمای پایین از قبیل مخازن نگهداری و حمل میعانات سوختی  کاربرد دارد

گرید A516 GR60-70:  فولاد کربنی گرم  نوردیده  ، که بیشترین کاربرد آن در صنایع مخزن سازی و دیگهای بخار است ،

گریدKR-A- GL-A: فولاد آلیاژی جهت استفاده در کشتی سازی که مقاومت ویژه در مقابل املاح و آب شور دریا دارد. کاریرد آن در صنایع دریایی ،تعمیر کشتی و زیر دریایی یا پمپهای حفاری نفتی، سکوهای نفتی ، اسکله سازی میباشد.

گرید34CrMo4-42CrMo4 :فولاد پرکربن الیاژی عملیات حرارتی پذیر حاوی کروم و مولیبدن که این فولاد سختی پذیری بالا و مقاومت به خستگی و سایش بالایی دارد . این گرید کاربرد وسیعی در صنایع ماشین سازی، صنایع سنگین، نفت و گاز ،مخازن CNG  ، ساخت انواع پیچ با استحکام بالاو چرخ دنده دارد

گرید API X52 -60 : فولاد آلیازی گرم نورد دیده که برای انتقال نفت ، گاز در محیط های شیرین کاربرد دارند.

گریدS690Q : فولاد الیاژی استحکام بالا در شرایط کوئنج و تمپر که قابل استفاده در تجهیزات معدن کاری ، قطعات جرثقیل، سکوهای حفاری، سد سازی پل ها است.

گریدCK45 1%Cr-CK50 : فولاد پرکربن عملیات حرارتی پذیر که به دلیل مقاومت در برابر سایش در ساخت ابزارها و قطعات در صنایع مختلف کاربرد دارد از قبیل قطعات اتومبیل و موتور ، قطعاتی مانند بوش و میلنگ ، شافتها و غلتکهای صنعتی.

گرید :S460   فولاد الیاژی استحکام بالا که کاربرد آن در صنایع دریایی ، ورقهای مقاوم در برابر سایش ، دیگهای بخار مخازن تحت فشار،  کشتی سازی، سد سازی و همچنین در ساخت سازه های ثابت دریایی مانند سکوهای نفتی کاربرد دارد.

وی با تاکید بر اینکه این تختالها از کیفیت مناسب برخوردار بوده و توانسته اند در محصول نهایی پس از نورد، استانداردهای ملی و بین المللی روی ورق های تولیدی را پاس نمایند.  گفت  : فولاد هرمزگان طی مذاکرات فنی مستمر و بازدید از شرکتها از طریق واحد فروش، این گریدهای فولادی را در برنامه توسعه سبد محصولات خود قرار داده و با استفاده از دانش فنی مناسب و مهارت تولید تختال،  هر یک از این گریدها را تولید کرده است .

مهندس ارزانی با اشاره به 12 دی ماه سالروز افتتاح شرکت فولاد هرمزگان ، تلاش کارکنان این شرکت را در خلق رکوردهای پی در پی و تلاش به سیر تعالی و سرامدی در صنعت فولاد را قابل ستایش خواند و افزود در 9 ماهه امسال تولید آهن اسفنجی 11 درصد و تولید تختال 5.4 درصد رشد داشت  این درحالیست که در سال جاری تا کنون دو بار رکورد تولید ماهیانه اسلب با 135128 تن در فروردین و 135699 تن در خرداد و یکبار تولید ماهیانه آهن اسفنجی با 158241 تن در خرداد شکسته شد .

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خودرو شرکت فولاد صنعت فولاد فولاد هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۵۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن

کیوان جعفری طهرانی کارشناس معدن و تحلیلگر ارشد بازار‌های جهانی معدن و صنایع معدنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: برخی از معادن بزرگ دولتی مانند چادرملو و سنگ آهن مرکزی ایران دچار پیری شده اند. شایان ذکر است که وضعیت معدن گل‌گهر کمی بهتر است، همچنین منظور از سنگ آهن مرکزی معدن چغارت بافق است؛ چرا که معدن سه‌چاهون طی چند سال اخیر به بهره‌برداری مناسب رسیده است.

وی ادامه داد: متاسفانه معادن اصلی چادرملو و چغارت پیر شده اند و تنها راه برخورد با این قضیه کشف ذخایر جدید است. البته لازم به ذکر است که این معادن عمق ۱۰۰ متر را رد کرده اند و به صورت روباز از آنها برداشت شده است. زمانی که به این عمق می‌رسیم، ادامه برداشت در صورت داشتن ذخیره به صورت زیر زمینی مهیا است، اما ما تکنولوژی و ماشین آلات مناسب برای این نوع برداشت را در اختیار نداریم.

جعفری طهرانی در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال زمانی که آقای دکتر کرباسیان رییس ایمیدرو بود، ذخیره‌ای در استان کرمان کشف شد که در عمق ۵۰۰ متری قرار دارد. این ذخیره را به عنوان منبع برداشت برای گل‌گهر می‌توانستیم در نظر بگیریم، اما ما برای برداشت در این عمق فاقد ماشین آلات و تکنولوژی لازم بودیم.

چرایی ضعف در صنعت معدن

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته برای غلبه بر مشکل کمبود قطعات ماشین آلات اقدام به مهندسی معکوس شده است. این امر کمی هزینه‌های ساخت را در ابتدا افزایش می‌دهد، اما در ادامه تولید قطعات برای این ماشین آلات با توجه به موارد متعدد استفاده آنها توجیه اقتصادی خواهد یافت؛ به عنوان مثال حتی گل‌گهر پا را فراتر گذاشت و اقدام به ساخت دامپ‌تراک کرد، اما همچنان محدودیت‌هایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد از یک تناژی به بالاتر ساخته شود.

این تحلیلگر ارشد بازار‌های جهانی معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: دامپ تراک‌های سنگین معمولا ۱۰۰ درصد دیزل نیستند و موتور‌های الکتریکی دارند که ساخت آنها در حالت عادی در کشور ممکن نیست. تحریم‌ها نیز باعث شده است که نتوانیم این قطعات را وارد کنیم و قیمت ارز هم که معضلی دیرینه است.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم که پروژه‌های اکتشاف در خیلی از کشور‌ها صرفا توسط دولت آن کشور اتفاق نمی‌افتد، بلکه سرمایه گذاران خارجی نیز در این نوع پروژه‌ها همکاری دارند. اما در کشور ما به واسطه تحریم‌ها این مورد محقق نمی‌شود. جمیع موارد ذکر شده باعث شده است که ما در زمینه توسعه تکنولوژی معادن دچار ضعف شویم.

توسعه وسیع صنعت فولاد در سایه کمبود انرژی 

جعفری طهرانی در خصوص افزایش حجم تولید فولاد به ۳۲ میلیون تن گفت: خیز بلند تولید فولاد در ایران حقیقت دارد و حجم حدودا ۵ درصد در سال ۱۴۰۲ به تولید افزوده شده است. قابل ذکر است، همانطور که آقای دکترسبحانی رئیس انجمن فولاد گفته است اگر ما کسری انرژی نداشتیم می‌توانستیم به تولید ۴۰ میلیون تن فولاد در سال نیز برسیم.

وی ادامه داد: با همین میزان تولید ما در رتبه دهمین تولید کننده فولاد در دنیا هستیم، اما لازم است که برای بدست آوردن برتری و حفظ جایگاه خود در بازار جهانی برای کمبود انرژی تمهیداتی اندیشیده شود. این کمبود انرژی سال به سال حادتر خواهد شد، هرچند در سال ۱۴۰۲ این کسری با مدیریت خوب کارخانجات و دولت کمتر از سال قبل موجب آسیب به تولید شد، اما لازم است این مسئله را به صورت پایه‌ای حل کنیم.

دانش بنیان‌ها و تولید

جعفری طهرانی در خصوص حل مشکلات تولید مواد معدنی با استفاده از پتانسیل دانش بنیان‌ها گفت: جدای از توان فنی دانش بنیان‌ها نباید فراموش کنیم که مشکل اصلی در تمام پروژه‌های کشور تامین نقدینگی است. در زمینه دانش فنی تولید فولاد با وجود اینکه فعلا فولاد سبز تولید نمی‌کنیم، اما مشکلی در توسعه تولید نداریم.

وی ادامه داد: هم اکنون مشکل شرکت‌های دانش بنیان نقدینگی است وگرنه کار که از تولید تسلیحات پیشرفته‌ای که هم اکنون می‌سازیم سخت‌تر نیست. مشکل فعلی تامین نقدینگی است و باید دست به دست هم راه حلی برای افزایش ارزآوری و تامین نقدینگی فراهم کنیم. شرکت‌های دانش بنیان هم اکنون قادر به تامین منابع از بانک‌ها نیز نیستند، چرا که خود بانک‌ها هم مشکل دارند.

این کارشناس صنایع معدنی در پایان تصریح کرد: تولید تکنولوژی مشکل بزرگی نیست؛ چرا که مشکلات تکنولوژی در نهایت ۳۰ درصد گره تولید را شامل می‌شود. اگر تامین نقدینگی که باعث ۷۰ درصد مشکلات است به درستی مرتفع شود، قطعا دانش بنیان‌ها قادر به انجام تولید و یا انتقال تکنولوژی و همچنین مهندسی معکوس هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاربرد تابلو برق‌های صنعتی در صنایع مختلف (مانند فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی و...)
  • شروط حضور دانش‌بنیان‌ها در معادن
  • برگزاری جشنواره بازی‌های محلی و بومی در روستای گورزانگ به مناسبت روز ملی خلیج فارس + تصاویر
  • ضرورت متناسب سازی دروس دانشگاهی با نیاز صنعت فولاد کشور
  • تولید شمش در شرکت فولاد شادگان
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان