حوزههای علمیه نباید نمکگیر دولت شوند
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۵۶۸۱۰
به گزارش خبرنگار ایلنا، در دو سال اخیر که لایحه بودجه به شکلی شفافتر از گذشته منتشر میشود، چند نهاد خاص به شدت زیر ذرهبین ناظران و تحلیلگران قرار گرفتهاند که یکی از اینها، ردیفهای بودجه مرتبط با حوزههای علمیه بود که در همین راستا خبرنگار ایلنا، با آیتالله «محسن غرویان»، مدرس حوزه و دانشگاه به گفتوگو در خصوص وضعیت بودجههای حوزه علمیه پرداخته است:
حوزه علمیه، نهادی سنتیست که از بدو ایجاد، از استقلال در فرم و محتوا برخوردار بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
استقلال حوزهها در گذشته به این معنا بوده که حوزههای علمیه از وجوهات شرعی مردم، نظیر خمس و زکاتی که مردم در اختیار مراجع تقلید میگذاشتند، اداره شوند. طلاب و حوزههای علمیه بر همین اساس، کار علمی و ترویجی خودشان را میکردند و راهشان از راه دولتها جدا بود. مردم نیز با علم به این استقلال، وجوهات خود را با طیب خاطر در اختیار مراجع تقلید میگذاشتند و میدانستند که صرف امورات دینی خودشان و حوزههای علمیه میشود. اخلاص، صفا و معنویت نیز در دو سوی ماجرا رعایت میشده و مراجع نیز، تاکید داشتند که حوزهها نباید با اعانات و هبههای سلطنتی و حکومتی اداره شود زیرا آن را واجد شبهه از جهت دسترسیهای ناسالم به بیتالمال مسلمین میدانستند. به یک معنا، مراجع خودشان را دولتی و حکومتی نمیکردند. ولیکن یک نکتهای مطرح است که حالا که حکومت در اختیار روحانیت و حوزههای علمیه است نیز، باید مناسباتی به سنت پیشین مطرح باشد؟ آیا در شرایط کنونی نیز اصولا بحث استقلال باید مطرح شود؟ برخی از مراجع، معتقدند که استقلال حوزههای علمیه باید کمافیالسابق برقرار باشد. بعضی دیگر از مراجع معتقدند که این گزاره مربوط به دورانی بود که دولتها فاسد بودند، نه اکنون که دولت اسلامی بر سر کار است و ولیفقیه در راس آن قرار دارد و حکومت در اختیار روحانیت است، اشکالی ندارد که از بودجههای دولتی در راستای توسعه زیرساختهای حوزوی استفاده شود.
در این میان، رویکرد دیگری وجود ندارد که در آن، هم امکان تخصیص منابع به حوزه وجود داشته باشد و هم حوزه به استقلال مالی و فکری خود پایبند بماند؟
از قضا خود من حامی یک رویکرد سومی هستم که البته در نفی دیدگاه بزرگان در دو نحلهای که عرض کردم، نیست. این کمکها نه تنها اشکالی ندارد، بلکه این وظیفه دولت است که بخشی از درآمدهای نفتی و عمومی خود را صرف کمک به حوزههای علمیه کند و در عین حال، حوزه به استقلال فکری خودش نیز پایبند باشد و نمکگیر این کمکهای دولتی نشود. این یعنی که حوزه به اجتهاد عقلی و علمی خودش عمل کند و اینگونه نباشد که دولت بیاید به حوزه بگوید که مطابق نظر ما اجتهادورزی کنید. به همین جهت است که من عرض میکنم که اختصاص بودجه به حوزهها به شرط عدم تداخل با امر اجتهادی، نه تنها قبیح نیست بلکه حسن نیز هست.
این اتفاق باعث نمیشود که دروس مرتبط با شاخههای معقول نظیر کلام، اصول، تفسیر و فلسفه، در موازنه با شاخههای منقول از قبیل فقه و حدیث و رجال، تضعیف شود؟ آیا فربه شدن کنونی فقه و حدیث در برابر تفسیر، حاصل این وضعیت نیست؟ از نظر شما، منقولات بزرگتر از معقولات نشدهاند؟
بهنظر من که ارتباط مستقیمی میان این دو وجود ندارد و این بیشتر به نوع نگاه و اندیشه علمای ما بازمیگردد. در وضع فعلی نیز، ما مراجعی داریم که به کلام و فلسفه در کنار منقول، فقه و اصول معتقدند. البته برخی دیگر از مراجع ما، به علوم عقلیه اعتقاد چندانی ندارند و وجود آنها را لازم نمیدانند. این نگاه خود علماست که مبانی خاص خودشان را دارند. البته این را هم باید بگویم که دولت میتواند بگوید که من فلان بودجهها را میدهم به این شرط که در یک یا چند موسسه خاص، فلان دروس، تدریس شوند.
نمیخواهم بگویم که معقولات در گذشته بسیار قوی بود، ولی دروس معقول به حدی در سالیان اخیر تضعیف شده که حتی با واکنش شدید رهبر انقلاب نیز همراه بوده است. این در حالیست که همزمان با این سیر نزولی در بکارگیری علوم عقلی، بودجه حوزههای علمیه روند صعودی به خود گرفته بود. آیا این طبیعی نیست که در چنین شرایطی، یک طرف داستان فربهتر از طرف مقابل باشد؟
همانطور که عرض کردم، من این مسئله را نفی نمیکنم و بهطور مشخص دولتها میتوانند در این زمینه اثرگذاریهای متفاوتی داشته باشند اما در هر حال، وضع موجود فلسفه در حوزههای علمیه و یکسری از مراکز و موسسات حوزوی، هم تدریس میشود و هم مورد تحقیق قرار میگیرد. یک زمانی که خود من در حوزه علمیه، از فلسفه حرف میزدم، به من میگفتند که کلمه فلسفه را بهکار نبر و بهجای آن از عبارت علوم عقلی استفاده کن! البته در حوزه افرادی نظیر حضرت آیتالله (العظمی) جوادی آملی را داریم که جامعالمعقول و المنقول هستند.
یعنی شما بر تخصیص منابع از جانب دولت نقدی ندارید؟ بحث شما ناظر به تخصیص منابع است؟
بله من معتقدم که باید نظارت بیشتری بر این بحث صورت بپذیرید تا بودجههایی که به حوزههای علمیه تخصیص مییابد، بیشتر صرف علوم عقلی شود تا از تکرارهای خستهکننده در وعظ و خطابه پرهیز شود و مردم با ظواهر عقلانی دین مبین اسلام بیشتر آشنا شوند. بهنظر بنده، تخصیص بودجه بیشتر برای علوم نقلی لازم نیست.
من معتقدم که بهجای صرف بودجه برای ساختن این ساختمانهای عظیم در حوزه علمیه، یا ساختن حجرههای آنچنانی و سایر مسائل سختافزاری، بودجههای تخصیصی، بیشتر به سمت مسائل محتوایی سوق داده شود. در حال حاضر، یکی از مشکلات ما همین ساختمانهای عظیم در حوزههای علمیه است. آیتالله سبحانی به بنده فرمودند که بهنظر شما، چرا نویسنده در حوزه علمیه کم شده است؟ چرا نویسندگان، محققان، پژوهشگران و افراد صاحبنظر و تئوری در حوزههای علمیه کمیاب شده است؟ چرا نوشتههایی که در حوزه و یا به وسیله انتشاراتهای متصل به حوزه چاپ و منتشر میشود، از حداقل کیفیت نیز برخوردار نیست؟ یکی از دلایل این وضعیت این است که بودجههایی که به سمت حوزه علمیه سرازیر میشود، بیشتر صرف امور سخت افزاری میشود و این در حالیست که باید در تولید محتوای عقلی، روزآمد و جذاب هزینه شود.
متاسفانه ما در حوزه، تئوریپردازی نداریم و این وضعیت در تمامی حوزهها اعم از فقه، اصول، کلام، فلسفه و الهیات، جریان دارد.
حضرت آیتالله جوادی آملی میفرمودند که هر طلبهای باید فقه، اصول و فلسفه را با هم دنبال کند. ما باید کتب عمیق فلسفه متناسب با دنیای جدید تولید کنیم که متاسفانه جدیتی برای پیگیری این امر وجود ندارد و فلسفه تطبیقی و مقایسهای و همینطور علوم انسانی، در حوزههای علمیه بسیار مهجور هستند.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: بودجه حوزه علمیه محسن غرویان حوزه آیت الله غرویان بودجه حوزه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۶۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
آیتالله عباس کعبی در نشست فصلی سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی که در مرکز تربیت و تعالی ثامن الحجج (ع) عقیدتی سیاسی انتظامی در قم برگزار شد، با توصیه به حاضرین برای خواندن مکرر سورههای فتح، محمد (ص)، صف و جمعه گفت این سورهها سورههای جهاد، ایثار و شهادت و حضور در میدان و در کنار ولایت رسول الله و ولایت ائمه اطهار (ع) بودن است و اگر الهام بگیریم در کنار ولایت ولی فقیه ماندن است.
نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با عنوان کردن مصائب و سختیهای رسالت نبی مکرم اسلام (ص) افزود: جهاد رسول خدا در هفت مرحله ۱-جهاد دعوت ۲-جهاد مقاومت ۳-جهاد بسیج نیرو برای تشکیل دولت اسلامی ۴-جهاد تشکیل دولت اسلامی ۵-جهاد حفظ نظام اسلامی ۶-جهاد فتح اسلامی ۷-جهاد روابط بین الملل دولت اسلامی یود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: سنگ زیرین رسالتهای بزرگ خودسازی است و در انقلاب ما نیز مراحل جهاد با رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی این مرجع بی نظیر تقلید آیت الله امام خمینی (ره) در دوران معاصر آغاز و هم اکنون در حال رسیدن به اوج است و دارد به یک قدرت بین المللی نوین تبدیل میگردد که ضربه "وعده صادق" نقطه عطفی در این عرصه بین المللی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری، رکن اصلی عملیات غرور آفرین "وعده صادق" را هدایتها و رهنماییها و رهبری شایسته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: رهبری عظیم الشأن فرمودند وعده صادق عزت عظمت شکوه جلال و اقتدار ملت ایران را نشان داد و اراده ملت ایران را به نمایش گذاشت.
آیت الله کعبی خطاب به مدیران سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی تاکید کرد: جهاد شما حفظ صیانت و ایجاد تحول معنوی و بصیرتی در کارکنان و خانوادهها در جهت تحقق اهداف عالیه نظام مقدس اسلامی است.
نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: جهاد یعنی تبدیل ضعف به قدرت، تهدید به فرصت، کارنامه موفق عقیدتی سیاسی آنگاه بالندهتر میشود که ببینیم در هر کدام از عقیدتی سیاسیها چقدر مجاهدانه ضعفها به قدرت و تهدیدها به فرصت تبدیل شده است و خلاقیت و ابتکارشان چقدر بوده است.
آیت الله کعبی تصریح کرد: هتک حریم اخلاقی جامعه و سهل انگاری درباره حجاب بسترساز تضعیف فرهنگ دینی جامعه و مسبب ایجاد انحرافات گسترده است.
نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید به داشتن روحیه جهادی تصریح کرد: روحیه جهادی میتواند عقیدتی سیاسی انتظامی را متحول کند و ماموریتهای تاریخی آن را به سرانجام برساند پس باید از این روحیه جهادی محافظت کرد و آن را ارتقاء داد.
نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: طرح نور در چارچوب قوانین و مقررات و با حمایت همه دستگاهها باید با قاطعیت تداوم پیدا کند و مورد حمایت همه دستگاهها، نهادها و اقشار گوناگون جامعه قرار گیرد.
آیتالله کعبی با اشاره به بیانات صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه داشتن حجاب حکم قانون و هم حکم شرع است، گفت: قوه قضائیه و فراجا باید به مسئولیتهای قانونی و شرعی خود به شکل کامل عمل کنند.
نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان ضمن حمایت از اجرای طرح نور، خواهان تبیین ابعاد گسترده آن شد و افزود: همگی باید در کنار فرماندهی انتظامی، حساب شده و با حمایت مردمی این طرح را اجرا کنید و انتظامی تحت هر شرایطی نباید از این طرح عقب نشینی کند.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم