Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:04:13 GMT

همکاری فضایی چالش جدی روسیه و آمریکا

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۵۷۳۱۶

همکاری فضایی چالش جدی روسیه و آمریکا

مسکو - ایرنا - اختلافات میان روسیه و آمریکا که در سال های اخیر بر روابط دو کشور در حوزه های مختلف سایه انداخته، اکنون همکاری فضایی مسکو و واشنگتن را نشانه گرفته است.

به گزارش ایرنا، سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا) روز گذشته (شنبه) بدون ارائه دلیل از طرف روسی خواست که سفر برنامه ریزی شده «دمیتری راگوزین» رئیس شرکت دولتی فضایی روسیه (روس کاسموس) به آمریکا را به تعویق بیاندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روس کاسموس نیز با انتشار بیانیه ای از ناسا خواست توضیحات بیشتری درباره لغو این سفر ارائه دهد.
راگوزین قرار بود طبق برنامه از پیش تعیین شده با ناسا، بهمن ماه راهی آمریکا شود تا درمورد برنامه های مشترک در چارچوب برنامه ایستگاه فضایی بین المللی و فضای دور دست گفت وگو کند.
اگر چه هنوز پاسخ رسمی از سوی ناسا درمورد لغو این دعوت اعلام نشده اما به نظر می رسد قرار گرفتن نام رئیس سازمان فضایی روسیه در فهرست تحریمی آمریکا معروف به 'فهرست کرملین'، باعث شده باشد که ناسا دعوت خود را پس بگیرد.
راگوزین اوایل سال 2018 میلادی سمت معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه را برعهده داشت و همین مساله کافی بود تا شرایط لازم را برای قرار گرفتن در فهرست تحریمی آمریکا علیه روسیه معروف به فهرست کرملین کسب کند.
افرادی که در فهرست تحریمی کرملین قرار می گیرند، حتما تحریم نمی شوند اما بعید نیست که در فهرست تحریم های بعدی آمریکا علیه روسیه قرار نگیرند.
اما مساله ای که ماجرای لغو این سفر را پیچیده تر می کند، تجدید نظر مقامات ناسا در شرایطی بود که برای سفر راگوزین به آمریکا هزینه زیادی دادند.
مقامات ناسا چندی قبل وزارت دارایی آمریکا را قانع کردند که نام راگوزین را از فهرست تحریمی کرملین خارج کند، وزارت دارایی آمریکا نیز برای اینکه راگوزین بتواند به این کشور سفر کند، مجوز ویژه ای صادر کرد هر چند که هنوز برخی در آمریکا خواهان گنجاندن دوباره نام راگوزین در لیست کرملین هستند.
'باب منندز' سناتور دمکرات از جمله مقام های آمریکایی خواهان تحریم راگوزین است و حتی گفته پیش نویسی را برای تحریم راگوزین به مجلس سنا ارائه خواهد کرد.
با وجود تنش ها و تحریم های متقابل بین مسکو و واشنگتن، آمریکا همچنان به خدمات فضاپیماهای روسیه و نیز استفاده از موتورهای روسی در موشک های فضایی خود وابسته است و ناسا اعلام کرده وابستگی به خدمات فضایی روسیه ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است چند سال دیگر ادامه یابد.
آمریکا برای طرح های موشکی خود مجبور به خرید موتورهای موشکی 'آر - دی 180' ساخت کارخانه 'انر گوماش' روسیه است و پیشتر نیز قرارداد یک میلیارد دلاری در این زمینه امضا کرد.
آمریکا که با استفاده از فرصت فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، توانست به پیشروترین کشور در عرصه فضایی تبدیل شود، بر اثر انفجار شاتل فضایی کلمبیا در سال 2003 مجبور شد، تقریبا بخش اصلی برنامه های خود را در این بخش تا جایگزینی سامانه ای مطمئن متوقف کند.
اول فوریه 2003، شاتل فضایی کلمبیا پس از انجام ماموریت خود هنگام ورود به جو زمین منفجر شد و هفت سرنشین آن کشته شدند و این اتفاق به عنوان فاجعه بزرگ علمی فضایی ایالات متحده شهرت یافت.
'رابرت اوروک' معاون وقت وزیر دفاع آمریکا سال گذشته درباره نیازهای این کشور به سامانه موتورهای موشکی ساخت روسیه اعلام کرد: پنتاگون در شش سال آینده تا زمان ساخت موتور فضایی در داخل نیاز به خرید 18 موتور 'ار - دی 180' برای پرتاب ماهواره های نظامی دارد و تا زمانی که نتوانیم موتور موشک فضایی بسازیم باید به خرید موتورهای روسی تکیه کنیم.
آمریکا همچنین برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین المللی از فضاپیماهای روسی سایوز استفاده می کند.
هزینه سفر هر فضانورد آمریکایی به ایستگاه فضایی با فضاپیماهای روسی 51 میلیون دلار است که از سال 2010 و زمان توقف پرواز شاتل آمریکا دو برابر افزایش یافته و تا کنون نیز بیش از سه میلیارد و 400 میلیون دلار در این زمینه به روسیه پرداخت شده است.
در مجموع می توان گفت که روسیه و آمریکا از همکاری های فضایی نفع می برند و چاره ای جز همکاری با یکدیگر در این حوزه پر هزینه و کم درآمد در حال حاضر ندارند.
بنابراین خودداری آمریکا از پذیرش راگوزین را می توان نشانگر افزایش تنش ها میان مسکو و واشنگتن خواند اما نمی توان از آن به عنوان نشانه ای برای پایان یافتن همکاری های فضایی یاد کرد.
اروپام*391*1346**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روسيه امريكا فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۷۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصری، حقوقدان بین الملل: برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!

به گزارش جماران؛ رضا نصری در کانال تلگرامی خود نوشت:

احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو و برخی مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل توسط دادگاه کیفری بین‌المللی بالا گرفته است‌ که بدون تردید هزینه حقوقی و سیاسی بی سابقه‌ای برای اسرائیل در پی خواهد داشت.

از طرف دیگر، توجه رسانه‌های جهان معطوف به «گورهای دسته‌جمعی» در غزه شده و لازم است این توجه استمرار داشته باشد. در کنار این‌ موارد، دانشگاه‌های آمریکا در اقدامی کم‌نظیر علیه اسرائیل طغیان کرده‌اند و فضایی در داخل آمریکا پدید آورده‌اند که از جنگ ویتنام تا کنون سابقه نداشته است. علاوه بر این‌ها، فاجعه انسانی دیگری در رفح در کمین است که نیازمند توجه کامل رسانه‌ایست.

در چنین فضایی، آرزوی اسرائیل انحراف افکار عمومی آمریکا و اروپا به سمت ایران است و این قابلیت را نیز دارد تا با اهرم‌های رسانه‌ای‌اش تا حدود قابل ملاحظه‌ای ایران را در کانون توجهات قرار دهد! برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!

 

دیگر خبرها

  • نصری، حقوقدان بین الملل: برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • مانورهای فضایی مشترک آمریکا و کره جنوبی
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه
  • چالش آمریکا