Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@03:17:26 GMT

دین‌شناسی امام موسی صدر؛ دین شناسی ماعونی است

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۵۸۵۹۶

دین‌شناسی امام موسی صدر؛ دین شناسی ماعونی است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، رسول رسولی پور شامگاه گذشته 15 دی ماه در مراسم «گفت‌وگو، مدارا و هم زیستی» بازخوانی الگوی مدیریت اجتماعی امام موسی صدر که در محل تالار شهر با حضور برخی از دانشجویان لبنانی و روحانیون اهل تسنن و اهل تشیع برگزار شد، اظهار کرد: کتاب «گام به گام با امام» که در خصوص زندگی امام موسی صدر به رشته تحریر در آمده، در این کتاب سوره‌ای که بیش از همه تکرار و به آن اشاره کرده سوره ماعون است، به گونه‌ای که 32 بار به این سوره مبارکه اشاره کرده است و این امر نشان می‌دهد که دین‌شناسی او در واقع دین‌شناسی مناسکی نیست چرا که در این سوره می‌خوانیم کسی که دین را تکذیب می‌کند به محروم توجه نمی‌‎کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان طور که تاسیس حرکت محرومین به دلیل دغدغه و توجه او به فقر و مشکلات و معضلات جامعه لبنان نه تنها مختص شیعیان بلکه مربوط به همه طبقات جامعه بوده است، بنابراین تحقق مناسک را در حل معضلات اجتماعی در جامعه می‌‎بیند و با صراحت و بدون لکنت زبان اعلام می‌کند که ادیان در خدمت انسان هستند.
این فلسفه شناس عنوان کرد: در واقع این صحبت ایشان؛ در خصوص تحقق مناسک در حل معضلات اجتماعی حرف انقلابی و شاخصی است و کاملا متفاوت با آنچه که در علوم و ادیان ابراهیمی وجود دارد؛ است که با بررسی شخصیت ایشان می‌توان پی برد که تعریف او از دین چیست و نگاهش به دین چگونه است.
عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: در واقع امام موسی صدر سکولار، ابایی گری، اهل تصامح، مدارا به معنی حذف هویت و شخصیت دینی خود نیست، بلکه با حفظ همه این ویژگی‌ها و خصوصیات مذهبی، قومی، زبانی و فرهنگی بر این باور است که هدف اساسی ادیان نمی‌تواند چیزی به جز معضلات انسانی باشد.

دین امام موسی صدر بر پایه کرامت انسانی
وی اضافه کرد: امام موسی صدر همواره انسانی لیبرال که از دیدگاه‌های خاص انسان‌دوستی و نوع‌دوستی برخوردار و در جامعه در تلاش بوده است که به حل آن‌ها بپردازد. به همین دلیل دین گفتگویی امام موسی صدر دینی که پایه اساسی آن بر روی کرامت انسان است.
رسولی پور خاطرنشان کرد: موضوعی که امروز جامعه جهانی سکولار بر روی آن تاکید می‌کند، کرامت انسانی است و ما می‌دانیم که در قرآن تصریح شده که بنی‌آدم کرامت دارند و در واقع تمام فرزندان آدم دارای کرامت نفسی و نفسانی هستند. بر همین اساس، پایه و اساس دین‌شناسی دیالوگی او این است که همه انسان‌ها کرامت دارند و در این کرامت همه برابر هستند، بدین منظور که کرامت انسانی ناشی از باور مذهبی، دینی، طبقه اجتماعی و سابقه سیاسی او نیست.
این دین شناس افزود: همواره هر شخصیتی که خود را متدین یا رهبر دینی می‌داند باید در حفظ این هدیه الهی تلاش کند و به جای اینکه به دلایل سیاسی و اجتماعی کرامت خدادادی انسان نادیده گرفته ‌شود، باید در حفظ آن تلاش کرد و این در حالی است که دین دیالوگی امام موسی صدر نیز در این راستا بوده است.
رسولی‌پور عنوان کرد: در واقع باید گفت که شخصیت، نوع نگرش و کنش ایشان در دینداری بسیار متفاوت با عالمان دیگر است. با وجود اینکه مدل‌های مختلفی در الهیات و دین‌شناسی وجود دارد که از این میان می‌توان به الهیات آزادی، لیبرال، نئو ارتدکسی، سیاهان، زنان و مدل‌های الهیات پویشی اشاره کرد.
عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: در این میان نیز یکی از مولفه‌های دین‌شناسی دیالوگی مخلوقیت انسان است که همه ما دارای مشکل و ضعف هستیم و هیچکسی غیر از معصومین نیست که دچار ضعف و مشکل نباشد.

مدل امام موسی صدر؛ دین شناسی ارتباطی است
این فلسفه شناس بیان کرد: اما مدلی که او در حوزه معرفتی دینی به ما معرفی می‌کند مدلی کاملا متفاوت است چرا که در واقع این مدل مربوط می‌شود به نگاه فرد به دیگری، بدین منظور که باور فرد به هویت نه در سلف شخص محو شده است، بلکه در ارتباط با سلف و دیگری شکل می‌گیرد که می‌توان از آن به عنوان هویت تعاملی امام موسی صدر یاد کرد بر همین اساس از موضوع دین‌شناسی او در واقع دین‎شناسی ارتباطی یاد می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: با علم به ضعف جمعی ما انسان‌ها، در واقع ما ناچار به تعامل می‌شویم که چرا که تعامل یک امر سیاسی و تشریفاتی نیست بلکه در حقیقتِ دیالوگ، نشان‌دهنده تشخیص این ضرورت است که انسان برای رشد و کمال خود باید با دیگران تعامل داشته باشد و این دیگران به معنای از دست دادن هویت خود نیست و نباید اینگونه باشد که هیچ وقت نتوانیم با بیگانه و حتی دشمن ارتباط برقرار کنیم، بر همین اساس انسان چاره‌ای ندارد و این ناچاری را می‌توانیم در خلقت شاهد باشیم.
وی اظهار کرد: امام موسی صدر به عقل و ایمان نیز اشاره‌هایی داشته‌است که در نسبت عقل و ایمان در فرهنگ موسی صدر به عقل و ایمان به کار بسته شده تعریف می‌شود. در همین خصوص در کتاب حیوان چیست آمده است که عقل در حقیقت به کار بستن عقل است و یا به تعبیری روشن‌تر معنی حقیقی ایمان واژه دیگری به عنوان عمل صالح در قرآن همیشه همراه خود دارد و اگر بخواهیم بدانیم ایمان چیست، باید دانست که همیشه ایمان به همراه عمل صالح در قرآن آمده است.
رسولی‌پور با بیان اینکه مولفه دیگری که در این راستا وجود دارد اعتماد و احترام به دیگران است و ما ناچاریم به دیگران اعتماد کنیم، خاطرنشان کرد: باید به جای اینکه فکر کنیم که حیات موقتی داریم، در واقع با انجام مناسک باید به این فکر کنیم که به تعبیری همه ما سوار قایقی هستیم و فرقی نمی‌کند که چه افرادی از چه طرز فکری هستند و در این قایق باید با همه افراد در آن ارتباط برقرار کنیم و ما نمی‌توانیم با آن‌ها ارتباط خود را قطع کنیم.

«نمی‌خواهم لبنان را شیعه کنم»، یکی از جریانات امام موسی صدر
این دین شناس عنوان کرد: همچنین این شخصیت بزرگوار این جریان را شکل داد که نمی‌توان لبنان شیعی داشت. در همین راستا ایشان بارها می‌گفت که من نمی‌خواهم لبنان را شیعه کنم، حتی اگر این اختیار به من داده شود باز هم من، لبنان را شیعه نخواهم کرد، بلکه لبنانی می‌خواهم که در آن ظرفیت‌های یک مسیحی، یهودی، اهل‌تسنن و تمام فرقه‌ها امکان بروز و ظهور پیدا کنند و به آن‌ها این امکان داده شود تا گویای توانایی‌ها و ظرفیت‌های جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، باشد.
این فلسفه شناس خاطرنشان کرد: اساسا این مدل دین‌شناسی وجود دارد و افرادی مانند استاد حکیمی که بسیار بر روی عدالت تاکید دارند، بر این باور هستند که جامعه باید عاری از فقر باشد و هدف اسلام نیز برقراری قسط و عدالت در جامعه است.
وی گفت: موسی صدر با این دیدگاه این ارتباط را ایجاد کرده و قسط و عدالت را برقرار می‌کند. بدین ترتیب طبقات مختلف اجتماعی لبنان در یک چتر رهبری فرزانه مانند امام موسی صدر نه به عنوان عالم شیعی که در جهت تعالی طبقه، مذهب، صنف خود اقدام کند، بلکه در عین حال عالم شیعی، پدر آن جامعه است که این نوع دین شناسی را به ما معرفی می‌کند.
رسولی پور اظهار کرد: باید اشاره داشت که کتاب 12 جلدی «گام به گام با امام» در لبنان نیز به زبان عربی به چاپ رسیده است، خوشبختانه یک نسخه از آن هم به ترجمه فارسی نیز به چاپ رسیده است.
وی تصریح کرد: در طول 12 جلدی ایشان یکی از اتهاماتی که به او زده می‌شود، خبرنگاران در خصوص آن از ایشان می‌پرسند که شما سکولار هستید؟ و ایشان در جواب اعلام می‌کند که من سکولار نیستم و متدینم.
عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی گفت: تمام تلاش اما موسی صدر هم در طی حضورش در لبنان این بود که جامعه لبنان را از حالت فرودستی، محرومیت و بی‌نقش در جامعه خارج سازد و لبنان را به یک طبقه اهل تعامل، موثر و نقش‌آفرین تبدیل کند که در واقع می‌توان نتیجه این تلاش‌ها را ظهور و بروز رئیس مجلس شیعیان در لبنان دانست که می‌توان تجلی نقش و تاثیر این فرد را در جامعه لبنان که موثر بوده است، شاهد بود.
این دین شناس گفت: در کتابی با نام «لبنان زدگی» آمده است که امام موسی صدر در طول 20 سال زندگی خود در لبنان 100 هزار کیلومتر را سفر کرده به گونه‌ای که می‌توان گفت ایشان هر سال، 20 بار به سراسر لبنان سفر می‌کرده است. سفرهای او نشان‌دهنده این شخصیتی نیست که در مکتب و منزل خود بشیند و راجع به دین خدا بیندیشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی امام موسی صدر سیاست و اقتصاد قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۸۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله جنتی: معلمان، مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند

دبیر شورای نگهبان با اشاره به ضرورت الگوگیری از نظام آموزشی امام صادق (ع) گفت: معلمان، مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند.

به گزارش مشرق، آیت‌الله احمد جنتی در ابتدای جلسه روز چهارشنبه این شورا ضمن گرامیداشت روز معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری (ره) اظهار داشت: برای معلمان که مجاهدان عرصه علمی و فرهنگ هستند، آرزوی توفیق دارم.

وی سپس درخصوص شهید مطهری اظهار داشت: در کنار آثار شهید مطهری که حقیقتا سرمایه فرهنگی و علمی جامعه ما است، باید سیره علمی اثرگذار ایشان نیز تبیین شود.

دبیر شورای نگهبان افزود: ویژگی ممتاز شهید مطهری (ره) نیازشناسی علمی و فرهنگی جامعه بود و چون حرکت خود را براساس این نیازشناسی دقیق ساماندهی کرد در بیداری جامعه نقش تاثیرگذار داشت.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه شهید مطهری معلم تراز انقلاب اسلامی بود، عنوان کرد: محتوای آثار شهید مطهری سرمایه‌ای عظیم برای مقابله با شبهات دشمنان امت اسلام است.

وی همچنین تاکید کرد که معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است و هرچه این مجاهدت کامل‌تر انجام شود، جامعه سعادتمندتر خواهد شد.

امام صادق (ع)؛ جهادگر بزرگ فرهنگی

دبیر شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به در پیش بودن سالروز شهادت امام صادق (ع) و عرض تسلیت بدین مناسبت، بیان داشت: ایشان در روزگاری که جهان اسلام با نفوذ افکار بیگانگان و همچنین تحریف معارف اسلامی مواجه بود، با تعیین درست اولویت‌ها، دست به جهاد بزرگ فرهنگی زدند.

وی خاطرنشان کرد: ثمرات ارزشمند آن جهاد بزرگ فرهنگی از سرمایه‌های ماندگار امت اسلام است.

آیت‌الله جنتی این نکته را هم یادآور شد که امام صادق (ع) همزمان با تدریس و تربیت شاگردان، نظام و ساختار آموزشی جامعی طراحی کردند که قابلیت الگوبرداری در همه زمان‌ها دارد و هرچه نظام آموزش و پرورش ما به این نظام آموزشی نزدیک‌تر شود، توفیقات بیشتری کسب خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • شهید مطهری برای نخبگان فکری جبهه انقلاب یک اسوه تمام عیار است
  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است
  • آیت‌الله جنتی: معلمان، مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • عقیده سالم در افراد، جامعه سالم به دنبال دارد
  • اهتمام به مسائل سیاسی جامعه و بندگی از ویژگی‌های استاد مطهری بود
  • سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود
  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • نور محبوسی که خاموش نشد