Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-08@14:44:49 GMT

ریا در منظر قرآن

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۵۹۶۶۸

ریا در منظر قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، ريا به معنى تظاهر و نشان دادن به غير است و آن اين است كه كار خوبى انجام دهد و قصدش تظاهر و نشان دادن به مردم باشد نه براى تقرّب به خدا صدقات خود را با منّت گذاشتن و اذيت باطل نكنيد، مثل آن كس كه مال خويش براى تظاهر به مردم خرج مي كند كه عمل چنين شخصي باطل است.
ريا عبارت است از اين كه انسان بخواهد با نشان دادن اعمال و كارهاي نيك خود به ديگران در پيش آنان اعتبار و منزلت كسب كند و اگر عبادتي انجام مي‌دهد يا اقدام به كار خيري و عمل صالحي مي‌كند، هدفش اين است كه مردم را از كار خود آگاه كند و مردم او را تمجيد و ستايش كرده، انسان خوبي بدانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در مقابل ريا اخلاص قرار دارد كه عبارت است از خالص كردن قصد و نيت براي خداوند متعال و خالي كردن نيت از غيرخدا و اين كه همه كارها فقط و فقط براي اطاعت امر پروردگار و كسب رضاي الهي انجام شود.
در بسیاری از موارد واقعاً انجام کاری به صورت آشکار ریا نیست، بلکه انجام وظیفه است، ولی شیطان وسوسه می کند تا انسان را از فیض شرکت در انجام کارهای خیر و عبادات دسته جمعی باز دارد، باید این موارد را شناخت و برای مبارزه با شیطان شائبه ریا را نادیده گرفت و آنها را آشکارا انجام داد؛ زیرا امروزه بسیاری از کارها مثل شرکت در نماز جمعه و جماعات و نماز خواندن در مسجد و... یک امر عادی است و جنبه ریایی ندارد.

ریاکارى عاملى براى پاشیدن بذر رذائل در روح و جان
حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه شهرستان هریس در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: ریاکارى تخریب کننده فضائل اخلاقى و عاملى براى پاشیدن بذر رذائل در روح و جان انسانهاست. ریاکارى اعمال را تو خالى و انسان را از پرداختن به محتوا و حقیقت عمل باز مى دارد. ریاکارى یکى از ابزارهاى مهّم شیطان براى گمراه ساختن انسانهاست.
وی افزود: اگر کسی در خلوت و تنهایی رغبت به عمل و عبادتی نداشته باشد ولی وقتی در انظار عموم قرار می‌گیرد، از کسالت فارغ شده و حالت نشاط پیدا می‌کند، این کس ریاکار و عمل او ریایی است.
وی با استناد به آیه 110 سوره کهف «قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: بگو: جز این نیست که من مانند شما بشری هستم دعوی احاطه به جهان‌های نامتناهی و تمامی کلمات الهی نکنم، تنها فرق من با شما این است که به من وحی می‌رسد که خدای شما خدای یکتاست، پس هرکس به لقای رحمت پروردگارش امیدوار است باید نیکوکار شود و هرگز در پرستش خدایش احدی را با او شریک نگرداند.
حجت‌الاسلام احمدی، ادامه داد: سرچشمه و عامل اصلی ریاکاری، عدم شناخت خداوند و حب جاه ومقام است که انسان را وادار به ریاکاری می‌کند و همچنین عمل شخص ریاکار آثار ونتایجی را در پی دارد که بعضی از آنها مانند «ابتلا به سوءظن، ظاهری شدن عمل ریاکار، عدم استجابت دعای ریاکار و...» در دنیا نصیب فرد ریاکار می‌شود و برخی نظیر عدم قبولی عمل، محروم شدن از بهشت و عدم ترتب ثواب بر عمل و... در آخرت قرین فرد ریاکار می شود.
امام جمعه هریس، ریاکاری از صفات منافقان دانست و یادآور شد: ریاکاری جزء صفات منافقان دانسته شده و اصولاً ریا جز دورویی و تفاوت ظاهر و باطن چیز دیگری نیست؛ زیرا چیزی را به مردم ارائه می‌دهد که خود در باطن به آن معتقد نیست.
وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: ریاکار دارای سه علامت است: هنگامی که مردم او را در حال عمل و عبادت ببینند نشاط پیدا می‌کند ولی در حال عبادت اگر تنها باشد کسل می‌شود و دوست دارد که در همه امور از او تعریف کنند.
حجت‌الاسلام احمدی، تاکید کرد: ریاکار اگر اعمال صالح دیگری هم داشته باشد، به خاطر حالت ریایی که دارد، اعمال صالح او نیز باطل می شود و دیگر استحقاق ثواب نخواهد داشت.

بازداری انسان از عبودیت
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: ریا از صفات رذیله ای است که انسان را از راه عبودیت و بندگی خداوند باز می‌دارد و سبب می‌شود آدمی از خلوص و یکرنگی و صفا که شایسته انسانیت است محروم شود.
وی از تلاش فرد ریاکار برای به رخ کشیدن کار خود گفت و افزود: ریا یکی از فرومایگی‌های اخلاقی است و در اسلام به استفاده ابزاری از دین و اعمال دینی برای رسیدن به مقاصد دنیوی گفته می‌شود. فرد ریاکار تلاش می‌کند با به رخ کشیدن کار خود، مورد تشویق دیگران قرار گیرد.
وی با استناد به آیه 264 سوره بقره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ وَلاَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا لاَّ يَقْدِرُونَ عَلَى شَيْءٍ مِّمَّا كَسَبُواْ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ای اهل ایمان، صدقات خود را به سبب منّت و آزار تباه نسازید مانند آن که مال خود را از روی ریا برای جلب توجه دیگران انفاق کند و ایمان به خدا و روز قیامت ندارد؛ مثل این ریاکاران بدان ماند که دانه را به جای آنکه در زمین قابلی افشانند بر روی سنگ صاف غبار گرفته‌ای ریزند و تند بارانی غبار آن بشوید و آن سنگ را همان طور صاف و بی‌گیاه به جای گذارد، که نتوانند هیچ حاصلی از آن به دست آورند و خداوند گروه کافران را راه سعادت ننماید.
حجت‌الاسلام غفاری، ضمن بازگو نمودن یکی از عوامل ایجاد کننده ریا ادامه داد: حب جاه و مقام را از عوامل ریا می دانند و در ابن صورت فرد را وادار به ریا می‌کند تا بدین وسیله در انظار مردم برای خود کسب آبرویی کند و ریشه حب جاه و مقام نیز حب دنیا است.
امام جمعه شهر بخشایش، یادآور شد: برای درمان ریا لازم است انسان توحه داشته باشد که رغبت آدمی به هر چیزی برای آن است که خیال می‌کند خیری در آن بوده و سودی نصیب او می‌کردد، یا در حال و یا در آینده. ولی اگر بداند کاری که مورد نظرش است لذتی فعلی بوده و در آینده زیان و رنجی را به همراه دارد، به آسانی می‌تواند از آن کار صرفه نظر کند.
وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: از خدا بترسید و از ریا اجتناب کنید، زیرا ریا شرک به خداست و برای ریاکار در قیامت چهار اسم است و او را با چهار نام می‌خوانند: ای کافر! ای فاجر! ای مکار! و ای خاسر عمل تو از بین رفته و اجر تو، باطل شده است و برای تو در این روز نصیب و بهره ای نیست.
حجت‌الاسلام غفاری، تاکید کرد: توجه به خشم و غضب الهی از عمل ریا، توجه به بی ارزشی پاداش و تشویق مردم، توجه به خلف وعده‌ها، نا سپاسی‌ها و فراموش کاری‌ها و ناتوانی‌های مردم در قدردانی، توجه به قدرت خداوند در تسخیر دل‌ها و قلب‌ها، توجه به قدرت خداوند در افشای ریاکاری‌ها، توجه به این که ریا نابود کننده اجر و پاداش اخروی اعمال انسان است و عادت دادن خود به این که اعمال و کارهای نیک خود را در پنهانی انجام دهد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۵۹۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح قرآنی «بشری» برای دومین‌بار در ملایر کلید می‌خورد

ایسنا/همدان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملایر گفت: طرح قرآنی «بشری» در مرحله اول در شهرستان ملایر در آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار شد و با توجه به استقبال عموم مردم، این طرح برای بار دوم در خرداد ۱۴۰۳ مجدداً در ملایر برگزار خواهد شد.

فرشاد کشاورزیان در گفت‌وگو با ایسنا، از شرکت ۱۶۰ نفر در مرحله اول این طرح خبر داد و اظهار کرد: طرح بشری طرحی است که با روشی ساده و فراگیر بر روخوانی قرآن همراه با تجوید تأکید دارد تا جامعه آماری بالایی را در برگیرد.

وی تأکید کرد: در این طرح سعی شده در کمترین بازه زمانی، بدون اتلاف وقت، قرآن‌آموزان روخوانی قرآن را فراگیرند و با این شرایط اگر فرد مبتدی هم باشد در طول چهار تا شش ماه به سطح مطلوبی خواهد رسید.

کشاورزیان با بیان اینکه مجری برگزاری هر دو دوره اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت ستاره‌های یاسین است، افزود: این طرح از زمستان ۱۴۰۰ آغاز بکار کرد اما گسترش آن به نمایشگاه قرآن در سال ۱۴۰۱ برمی‌گردد.

وی هدف اصلی طرح قرآنی بشری را آموزش درست تلفظ و انس بیشتر با قرآن کریم دانست تا افراد در صحیح‌خوانی دلهره نداشته باشند و از هر قشری که هستند قرآن وارد زندگی آنها شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • آیت‌الله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمی‌توان زندگی کرد
  • محفل انس با قرآن در آبدان برگزار شد
  • طرح قرآنی «بشری» برای دومین‌بار در ملایر کلید می‌خورد
  • کریم منصوری: «معلمی» بزرگترین آرزویم است
  • «معلمی» بزرگترین آرزویم است
  • اهمیت سفر «نیچروان» از منظر اقلیم کردستان
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • مرحله استانی مسابقات قرآن عترت و نماز در چرام
  • فلسطین؛ الگوی آزادی خواهی ملت های مسلمان