Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ کارگاه تخصصی «تدوین در مستند نگاری» به همت حوزه هنری قزوین و با حضور «دکتر علیرضا مولایی توانی» عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در قزوین برگزارشد.

دکتر مولایی توانی در این کارگاه تخصصی "تاریخ شفاهی و مستند نگاری" را عرصه استدلال و تفکر برشمرد.

وی گفت: برای نزدیک شدن به حقیقت باید همه اطلاعات موجود درباره یک موضوع را گردآوری کرده و مورد مطالعه دقیق قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرهیخته افزود: بی شک در مسیر کشف حقیقت با اطلاعات متفاوت و گاه متناقضی مواجه می‌شویم که نباید آنها را کنار گذاشت، بلکه از داده‌ای (اگر چه در تعارض با قرائت اصلی باشد)، باید استقبال کرد، چرا که انسان محقق را به درنگ و تفکر وا می‌دارد.

 وی یادآور شد: باید نادرست بودن اطلاعات متناقض با استدلال ثابت شود و اگر دوگانگی جدی بود، پژوهشگر هر دو قرائت را آورده و نظر خود درباره روایت درست را به طور مستدل بیان کند.

 دکتر ملایی توانی گفت: در طراحی کار پژوهش، استفاده از عنصر تخیل ضروری است به مانند آن چه در پیرنگ یک اثر هنری به هنگام نقاشی رخ می‌دهد که پس از طراحی خطوط و اجرای یک طرح وقتی نقاش منظره را رنگ می‌کند، صحنه به نمایش درمی‌آید و هنر به ظهور می‌رسد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: این که صحبت از تخیل می‌کنیم نه این که بیایید در اثری مستند، تخیل را وارد کنید، طوری که از شکل استنادی خارج شود، بلکه منظور کاربرد تخیل از منظر روشی است چون میان عقل و تخیل یک رفت و برگشت وجود دارد که از درون آن تفکر سر بر می‌آورد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، کنشگران اجتماعی را قهرمانان عرصه بازیگری در تولید متن برشمرد و یادآور شد: علاوه بر قهرمانان، زمینه های فردی و اجتماعی بخش مهمی از بیان واقعه می باشند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: رفت و برگشت فردی و اجتماعی مطالعات فرهنگی معاون نقاشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۰۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش جنگ غزه نیویورک تایمز برنده پولیتزر ۲۰۲۴ شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کمیته جوایز پولیتزر ۲۰۲۴ جایزه بخش روزنامه‌نگاری و گزارش بین‌الملل را به روزنامه نیویورک تایمز اعطا کرد. این روزنامه به دلیل «پوشش گسترده و روشنگرانه» حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و «پاسخ مرگبار ارتش اسرائیل» به این حمله، برنده جایزه پولیتزر در بخش «گزارش بین‌المللی» شد.

به گزارش صبا، همچنین آژانس خبری رویترز، جایزه عکاسی خبری را بابت پوشش «دست اول و فوری» حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) و واکنش اسرائیل، به دست آورد و همچنین به عنوان یک منبع مورد استناد ویژه برای «خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای که جنگ در غزه را پوشش می‌دهند» معرفی شد.

همچنین ولادیمیر کارا مورزا، سیاستمدار اپوزیسیون روسی زندانی و روزنامه واشنگتن پست نیز مشترکا جایزه پولیتزر را دریافت کردند. این جایزه به دلیل «انتشار یادداشت‌های این سیاستمدار روس در داخل زندان باوجود همه مخاطرات و عواقب مخالفت با ولادیمیر پوتین و اصرار بر آینده‌ای دموکراتیک برای کشورش»، به او اهدا شد. کارا مورزا در حال تحمل ۲۵ سال محکومیت خود به اتهام «خیانت» به روسیه است. این طولانی‌ترین حکم زندان برای منتقدان پوتین به شمار می‌رود.

برمبنای گزارش آسوشیتدپرس، پولیتزر از شماری از خبرنگاران آمریکایی نیز بابت گزارش‌هایشان در مورد کار کودکان مهاجر، تبعیض نژادی در سیستم قضایی و خشونت با اسلحه تجلیل کرد.

جین آن فیلیپس برای نگارش رمان «نگهبان شب» که داستان یک مادر و دختر در طول و بعد از جنگ داخلی آمریکا است، برنده جایزه بهترین رمان شد.

جایزه پولیتزر، جایزه‌ای در روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی است که هر ساله با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران، نویسندگان، شاعران و موسیقی‌دانان داده می‌شود. این جایزه به‌نام بنیان‌گذار آن جوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار مجاری‌تبار آمریکایی، در سده نوزدهم نام‌گذاری شده‌است.

آقای پولیتزر به‌دلیل عشق و علاقه‌اش به روزنامه‌نگاری، مدرسه‌ای را در ایالت کلمبیا تأسیس کرد که هنوز هم یکی از معتبرترین مراکز آموزش روزنامه‌نگاری در سراسر جهان محسوب می‌شود و بسیاری از روزنامه نگاران برجسته در این محل آموزش می‌بینند. پس از راه اندازی این دانشگاه، جایزه‌ای به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار و و همچنین بورس تحصیلی برای یک مسابقه گزارش نویسی درنظر گرفته شد. همچنین هر ساله بنیاد پولیتزر جایزه نیم‌میلیون دلاری خود را به بهترین عکس‌های خبری می‌دهد که در میان عکس‌های خبری جهان، بهترین عکس خبری افشاگرانه و جسورانه معرفی می‌شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904041

دیگر خبرها

  • اجرای کامل مصوبات شورای توسعه تشکل های مردم نهاد قزوین
  • گزارش جنگ غزه نیویورک تایمز برنده پولیتزر ۲۰۲۴ شد
  • «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» بررسی می‌شود
  • طهرانچی: معماران دانشگاه آزاداسلامی پروژه مسکن دانشگاه را طراحی می‌کنند
  • استقرار ۵۰ درصد تولیدکنندگان شوینده در قزوین
  • توصیه الگری به ده روسی برای پیروزی مقابل بایرلورکوزن: می توانی دقیقه 60 گل اول را بزنی
  • با ۲۱ میلیون نفر بی سواد دمکراسی حاکم می شود؟
  • ترجمه «لویناس، مکتب فرانکفورت و روانکاوی» چاپ شد
  • تشریح فعالیت‌های موسسه فرهنگی حقوقی بزرگمهر حکیم
  • نامه نگاری های ارتقای آبسرد به بخش انجام شده است