Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- يک کارشناس روابط‌عمومي به ادغام روابط‌عمومي وزارت آموزش و پرورش با حوزه وزارتي واکنش نشان داد و گفت: ادغام روابط عمومي ها، مانع بزرگ تفاهم با مخاطبان است.
به گزارش آريا، اميرعباس تقي پور کارشناس روابط عمومي در يادداشتي آورده است؛ اواخر هفته گذشته، وزير محترم آموزش و پرورش با صدور حکمي، قائم مقام خود و سرپرست مرکز امور هماهنگي، ارتباطات و حوزه وزارتي اين وزارتخانه را منصوب، و دليل اين امر را اجراي تکاليف قانوني وزارت متبوع مبني بر کاهش واحدهاي سازماني عمومي و باتوجه به ادغام دفتر وزارتي و مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي و ايجاد يک واحد سازماني جديد با عنوان فوق دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بدين ترتيب، وزارت آموزش و پرورش در عصر فناوري اطلاعات و ارتباطات و بدون توجه به اهميت و کارکردهاي مهم و تخصصي روابط عمومي مستقل، نسبت به ادغام اين مرکز با حوزه وزارتي اقدام کرد. اين درحالي است که:
1- مقررات و بخشنامه‌هاي بالادستي حکايت از اهميت و استقلال روابط عمومي در دستگاههاي اجرايي دارد:
در سال‌هاي گذشته و در چند نوبت مصوباتي به تصويب هيأت وزيران رسيده و از سوي دولت جمهوري اسلامي به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ شده است که بر اساس آنها واحد روابط عمومي در وزارتخانه‌ها به مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني ارتقاء يافته و در تمامي اين تصويب‌نامه‌ها تأکيد شده است که مديران روابط عمومي‌ها بايستي مستقيماً توسط بالاترين مقام دستگاه منصوب و زير نظر وي به فعاليت بپردازند.
اينکه روابط عمومي زير نظر مستقيم رئيس دستگاه باشد يا اينکه زيرمجموعه قائم مقام و يا معاونت‌هاي وزارتخانه ها يا سازمانها قرار گيرد؛ از يک طرف اهميت و جايگاه روابط عمومي را در مجموعه نمايان مي کند و از طرف ديگر انتظارات مجموعه از روابط عمومي را مشخص مي‌کند.
1-1: بخشنامه نخست وزيري مورخ 16‌/4‌/64 درباره با جايگاه روابط عمومي:
بند 1‌- مسئول روابط عمومي وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و وابسته به دولت از ميان افرادي که خلاقيت و تحرک و آگاهي سياسي ـ اجتماعي لازم را دارند، انتخاب و مستقيماً توسط وزير يا بالاترين مقام اجرايي دستگاه ذيربط منصوب گردد.
بند 2‌- وزرا و بالاترين مقامات دستگاه‌هاي اجرايي شخصاً و به طور مستمر بر عملکرد روابط عمومي نظارت و ترتيبي اتخاذ فرمايند که مسئول روابط عمومي بتواند در هر زمان با ايشان ارتباط برقرار نمايد.
بند 3‌- مسئول روابط عمومي در شوراي معاونين يا عالي‌ترين شوراي تصميم گيرنده دستگاه ذيربط شرکت نموده و اطلاعات دستگاه مربوط پيوسته در دسترس ايشان باشد.
2-1: ابلاغيه هيأت دولت مورخ 6‌/4‌/74
ماده1‌- واحد روابط عمومي هر وزارتخانه يا سازمان زير نظر مستقيم بالاترين مقام آن دستگاه اداره مي‌شود.
ماده3‌- مدير روابط عمومي در شوراي معاونان شرکت مي‌کند. شرکت او در ساير جلسات موکول به نظر رئيس دستگاه است.
3-1: تصويب نامه مورخ 27‌/4‌/86 هيئت وزيران تبصره 1 ماده 2: سطح سازماني روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي در وزارتخانه‌ها و معاونت‌هاي رئيس جمهور به مرکز ارتقاء و عنوان آنها به "مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني" اصلاح مي‌گردد. در ساختار سازماني مراکز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت خانه‌ها و معاونت‌هاي رئيس جمهور، اولين سطح پايين تر از رئيس مرکز، مدير مي‌باشد و هر مرکز مي‌تواند سه اداره داشته باشد.
2- ضرورت سرعت در انجام امور و نياز به هماهنگي کامل و لحظه به لحظه با مديريت:
تعامل موثر با رسانه‌ها به عنوان مهم‌ترين نمايندگان افکار عمومي از اصلي‌ترين وظايف روابط عمومي‌ها محسوب مي‌شود که هرگونه بي توجهي يا حتي کم توجهي به اين موضوع، آرامش مخاطبان و سازمان را مختل کرده و مزاحمت‌هاي پي در پي و فراواني ايجاد مي‌کند.
در دنياي پُر رسانه امروز تعيين سياست‌هاي راهبردي و برنامه ريزي عملي ارتباطات رسانه‌اي از اهميت بسيار ويژه‌اي برخوردار است که مي‌بايست زير نظر عالي‌ترين مقام اجرايي سازمان با دقت و سرعت لازم انجام شود.
سير تحولات اجتماعي و جريان‌هاي رسانه‌اي و ارتباطي نيز ضرورت پويايي و چابکي هرچه بيشتر واحدهاي روابط عمومي را ضروري مي‌سازد و در نظام رسانه‌اي موجود با توجه به روند تحولات در صورتي که واحد روابط عمومي در درون تشکيلات اداري و زيرمجموعه قرار گيرد؛ بدون ترديد اثرگذاري و موفقيت مورد انتظار را بدست نمي‌آورد.
متأسفانه بايد اشاره کرد؛ عدم توجه کافي به جايگاه استراتژيک روابط عمومي و زير مجموعه کردن آن در حوزهاي به غير از عالي ترين مقام دستگاه، باعث خواهد شد، تعامل روابط عمومي با رسانه ها جاي خود را به کارهاي کم اهميت و گاهي بي اهميت دهد.
3- توجه به مباني علوم ارتباطات و روابط عمومي و علم مديريت:
براساس تعاريف موجود از جمله تعريف "انجمن بين المللي روابط عمومي" (IPRA) روابط عمومي بخشي از وظايف مديريت سازمان و عملي ممتد، مداوم و طرح ريزي شده است که از طريق آن، افراد و سازمانها مي کوشند تا تفاهم و پشتيباني کساني را که با آن سرو  کار دارند، به دست آورند.
همانگونه که ملاحظه مي‌شود روابط عمومي بخشي از وظايف مديريت سازمان محسوب مي‌شود و بديهي است که اين واحد به نيابت از مدير ارشد دستگاه به رتق و فتق امور ارتباطي درون و برون سازماني مي‌پردازد. بنابراين هرگونه برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي مورد نظر بايستي با نظر مدير ارشد سازمان انجام پذيرد.
يکي از مهمترين وظايف روابط عمومي انتقال نقطه نظرات ذينفعان (مخاطبان سازمان) به مديريت ارشد است تا بر اساس صلاحديد وي، تصميم‌سازي‌ها و تصميم گيري‌هاي لازم در اين باره، اتخاذ شود. بديهي است تنها مدير ارشد است که مي‌تواند اين نقطه نظرات را آنگونه که بيان شده است پذيرفته و از هرگونه اعمال نظر شخصي و يا بخشي (حذف، سانسور، جرح و تعديل و...) خود داري کرده و از آنها در جهت اصلاح امور بهره گيرد.
بر اساس مباني شناخته شده علوم ارتباطات و روابط عمومي، مديران روابط عمومي زيرنظر مقام عالي دستگاه فعاليت مي‌کنند و جدا شدن روابط عمومي از مديريت سازمان، فعاليت اين واحد را تحت الشعاع قرار مي‌دهد.
4‌- روابط عمومي يار آزاد واحدهاي سازمان:
روابط عمومي مسئول اطلاع رساني و همکاري با همه واحدهاي دستگاه است. چه بخواهيم و چه نخواهيم متأسفانه رقابت‌هاي بخشي در دستگاهها يک واقعيت است. وقتي روابط عمومي زيرنظر عالي‌ترين مقام اجرايي سازمان فعاليت مي‌کند، نه حق دارد و نه مي‌تواند تمايلات بخشي را بر ترجيحات حرفه‌اي اولويت دهد.
ايجاد فرصت‌هاي رسانه‌اي، ارتباطي، تبليغاتي، انتشاراتي و... عادلانه فراخور مأموريت‌هاي بخشي، پشتيباني‌هاي فني و حرفه‌اي ارتباطي و هنري برابر با نيازهاي سازمان و... از مواردي است که ممکن است در رقابت‌هاي بخشي ناديده گرفته شده و عملاً منجر به فرصت سوزي‌هاي ارتباطي و تضييع حقوق ساير واحدها شود.
ارتباط مستقيم و بدون واسطه روابط عمومي با مديريت ارشد وزارتخانه منجر به برقراري ارتباطي منطقي و حرفه‌اي با تمامي معاونت‌ها مي‌شود و روابط عمومي در چنين شرايطي مي‌تواند به وظايف ذاتي خود در اطلاع رساني و فعاليت ارتباطي هماهنگ و متعادل در تمامي اجزاي سازمان عمل کند.
5‌- ساختار روابط عمومي:
ساختار روابط عمومي بايد پاسخگوي مجموعه فعاليت‌ها و وظايف رسانه‌اي، ارتباطي، تبليغاتي، ارتباطات مردمي و... باشد. همچنين ساختار اين واحد بايد امکان ارسال اطلاعات در زمان مطلوب به مخاطبان و مشتريان را داشته باشد و بتواند در زمان و مکان مناسب، خدمات دستگاه ذيربط را معرفي کند.
با توجه به مسئوليت‌هاي مهم و وظايف و فعاليت‌هاي متعدد روابط عمومي که وظايفي استراتژيک است و لزوم ارتباطي که بايد با تمام معاونت‌ها و واحدها داشته باشد، بر اين نکته اصرار مي‌شود که اين واحد بايد زيرنظر عالي ترين مقام دستگاه فعاليت کند. اين موضوع؛ براي همه مفيد است چرا که روابط عمومي با دانش گسترده درباره فعاليت‌هاي سازمان مي‌تواند به طرز مناسب‌تري با مخاطبانش ارتباط برقرار کند، وزير يا رئيس دستگاه نيز مي‌تواند ديدگاه‌هاي خود را به شيوه‌اي کامل‌تر از طريق روابط عمومي بيان کند.
اميد مي رود وزير محترم آموزش و پرورش با تجديد نظر در تصميم اخير خود، اجازه ندهد چالشهاي زيرمجموعه قرار دادن روابط عمومي در عصر حاضر به نام وي نوشته شود.
درحدود يک دهه اخير و در مقاطعي از تاريخ معاصر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و برخي استانداريها پس از تصميم و ابلاغ ادغام واحدهاي روابط عمومي ها و بلافاصله که در جريان ابعاد منفي تصميمات خود قرار گرفتند، ابلاغيه ها را باطل و از تصميم خود با شجاعت بازگشتند. پذيرش و بازگشت از تصميمات اشتباه، افتخار است!
مطمئن باشيد اينگونه ادغام ها، نه تنها اثري در افزايش تعامل و ارتقاي ارتباط با مشتريان نخواهد داشت، بلکه به مانعي بزرگ بر سر ايجاد تفاهم با مخاطبان و ذينفعان آموزش و پروش تبديل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کارشناس روابط عمومي روابط عمومي ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۲۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانع بزرگ بر سر راه تمدید قرارداد اوسمار

باشگاه پرسپولیس دنبال تخفیف از سرمربی برزیلی برای تمدید قرارداد است.

به گزارش مشرق، باشگاه پرسپولیس پس از تفاهم اولیه شفاهی رضا درویش مدیرعامل با اوسمار ویه‌را سرمربی برزیلی سرخپوشان پایتخت در حال تنظیم قرارداد جدید برای تمدید است.

از این رو درویش با ارسال این قرارداد به واحد حقوقی خواستار بررسی آنها و همچنین تعیین مبلغ قابل توجیه برای حفظ مرد برزیلی شده است. طبق توافق باشگاه پرسپولیس و اوسمار ویه‌را، پس از انتخاب این مربی به‌عنوان سرمربی جدید سرخپوشان، یک متمم جدید به قرارداد او اضافه شد که طی آن مبلغ پایه قرارداد ۱۶۰ هزار دلاری اوسمار بدون تغییر باقی ماند، اما آپشن‌های جدیدی به قرارداد این مربی برزیلی اضافه شده است.

بر اساس این آپشن‌ها در صورت قهرمانی پرسپولیس در هر یک از جام‌ها مبلغ ۴۰ هزار دلار، برای هر برد بیرون از خانه هزار دلار و برای هر برد خانگی ۵۰۰ دلار به‌عنوان پاداش به اوسمار ویه را تعلق خواهد گرفت.

حالا باشگاه پرسپولیس در نظر دارد کمتر از ۳۰۰ هزار دلار برای فصل آینده در اختیار ویه‌را قرار دهد اما ویه‌را بعید است با این رقم موفقت کند و پیش بینی ۵۰۰ هزار دلاری بابت ادامه حضورش در تیم را دارد.

حال باید منتظر ماند و دید آیا پرسپولیس بدون هیچ ملاحظه‌ای قرارداد مربی برزیلی را تمدید می‌کند یا در اجرای ان تعلل کرده و منتظر نتیجه او در باقیمانده بازی‌های فصل جاری لیگ برتر خواهد بود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • درخواست مخاطبان برای تولید نون‌ خ ۶
  • وضعیت سنجش رسانه‌های خدمت عمومی در ایران
  • کارگروه مصوبات سفر دولت در استان سمنان ایجاد می‌شود
  • مانع بزرگ بر سر راه تمدید قرارداد اوسمار
  • روابط عمومی در اقناع افکار عمومی نقش کلیدی دارد
  • فرآورده‌های گیاهی غیر مجاز اعلام شد
  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • مقام صهیونیست: نتانیاهو مانع اصلی توافق آتش‌بس در غزه است
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند
  • استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد