Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@02:49:08 GMT

صلح و سازش از مؤلفه‌های بلوغ در دستگاه قضایی است

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۶۳۲۲۱

صلح و سازش از مؤلفه‌های بلوغ در دستگاه قضایی است

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه 16 دی در همایش استانی «صبر» که در محل سالن اجتماعات دادگستری استان بوشهر برگزار شد، با اشاره به حدیث پيامبر خدا(ص) که در خصوص تلاش در خیر و خوبی فرمودند «تَـكَـلَّـفُوا فِعْلَ الْخَيْرِ وَ جاهِدوا نُفوسَكُمْ عَلَيْهِ، فَاِنَّ الشَّرَّ مَطْبوعٌ عَلَيْهِ الاِنْسانُ: در كار خير، خود را به زحمت اندازيد و در اين راه با هوی و هوس خود مبارزه كنيد، زيرا طبيعت انسان به بدى تمايل دارد»، اظهار کرد: خداوند حکیم به قضات دستور «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» داده است و خداوند در آیه 90 سوره مبارکه نحل؛ ابتدا 3 حکم از مهمترین احکامی را که اساس جامعه بشری بر آن استوار است، بیان و آن‌ها را به ترتیب اهمیت ذکر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاهلیت منبعث از رذیلت‌هاست

معاون فرهنگی قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه صبر نوعی ارزش‌گذاری اجتماعی است، افزود: رذیلت‌های اخلاقی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از عوامل جاهلیت هستند، بنابر اين هرگونه انحراف، افراط، تفريط، تجاوز از حد و تجاوز به حقوق ديگران بر خلاف اصل عدل است و همچنین نیز كل جامعه انسانى نيز همانند بدن يك انسان است كه بدون رعايت اصل عدالت بيمار خواهد بود و لذا صلح، سازش و ارزش‌گذاری الهی از مؤلفه‌های بلوغ در دستگاه قضایی و جامعه است.

رضایت عمومی در گرو صبر و بخشندگی است

وی با تأکید بر اینکه رضایت عمومی در گرو صبر و بخشندگی است، بیان کرد: گذشته ایرانی ـ اسلامی ما هویتی کهن و دارای تمدن بوده که ما را به صلح، سازش و مهربانی به سبک اخلاق نبی مکرم اسلام دعوت می‌کند و لذا جوانمردی و مهربانی در ذات مردم ایران زمین نهفته است.

نهادینه‌شدن بنیادهای ارزشی و هویتی در بین اقشار جامعه

حجت‌الاسلام صادقی با اشاره به اینکه کشمکش‌ها و ناهنجاری رفتاری و اخلاقی یکی از خصیصه‌های جوامع غربی است، گفت: فرهنگ اسلامی ـ ایرانی افراد جامعه را به سازش دعوت می‌کند و دوری از فرهنگ اسلامی ـ ایرانی سازش یکی از علت‌های افزایش حجم پرونده‌ها است و لذا در این رابطه می‌بایست بنیادهای ارزشی، ملی و هویتی را در بین اقشار جامعه تقویت و نهادینه کنید.

شرط اول انسانیت؛ بردباری و جوانمردی

وی با اشاره به اینکه امام جعفر صادق(ع) که فرمود «از ما نیست هر کس که هنگام غصب خود را حفظ نکند»، بیان کرد: بردباری و جوانمردی شرط اول انسانیت است و انسان بخشنده نامش در تمامی عرصه‌ها بالا می‌رود که این امر جنبه دنیوی آن است.

کامروایی با بردباری و محکم ایستادن بر ارزش‌ها حاصل می‌شود

صادقی به تفسیر آیه 143 سوره آل عمران «الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» پرداخت و اظهار کرد: سعادت و کامروایی با بردباری، محکم ایستادن بر ارزش‌ها و پایداری حاصل می‌شود و این مبحث هم تجربه تاریخی ما است و هم وعده الهی خداوند.

درس‌آموزی از اشعار شاهنامه

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اشعار شاهنامه درس‌آموز است، افزود: خوشا به حال کسانی که در شرایط خشم می‌توانند هوشیارانه حرکت کنند و همچنین خشم نوعی دیوانگی است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در پایان با اشاره به اینکه حضرت امیرالمومنین، امام علی(ع) فرمود «حلم‌ورزان بهترین مردمان هستند» اظهار کرد: صبر، نتیجه مهربانی و نیکی است و حلم و عقل، حافظ و نگه دارنده انسان از بدی‌ها است و حلم و عقل عیوب انسان را پنهان می‌کند.

حامد فکوری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قوه قضائیه معاون فرهنگی صبر بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۳۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس قوه قضاییه به هرمزگان سفر می‌کند

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جریان سی‌امین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) در سفری رسمی و در رأس هیئت عالی قضایی به استان هرمزگان سفر می‌کند.

به گزارش ایسنا، رییس قوه قضاییه و سایر مسئولان عالی قضایی در این سفر، برنامه‌هایی را در راستای رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی مردم استان هرمزگان، ترتیب خواهند داد.

در جریان این سفر، نسبت به رفع مشکلِ مُزمن اهالی یکی از مناطق استان هرمزگان که بیش از نیم قرن استمرار داشته است، اقداماتی با حضور رئیس قوه قضاییه صورت خواهد گرفت.

برگزاری نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان و دست‌اندرکاران مناطق آزاد تجاری ‌ـ‌ صنعتی کشور از دیگر برنامه‌های سفر رئیس دستگاه قضا به استان هرمزگان است.  

حجت‌الاسلام والمسلمین  از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا در دهم تیرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به صورت رسمی و در صدر هیئت‌عالی قضایی به استان‌های ایلام، قزوین، خوزستان، گلستان ، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم، یزد، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، اصفهان، البرز، کردستان، آذربایجان شرقی، کرمان، اردبیل و بوشهر سفر کرده است.

ریاست دستگاه قضا در دوره جدید علاوه بر سفرهای رسمی استانی که به همراه هیئت عالی قضایی انجام می‌شود، سفرهایی غیررسمی و بدون تشریفات را هم در برنامه کاری خود گنجانده‌ است؛ استان‌های البرز، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، کرمان ، خراسان رضوی (۲ مرتبه)، خراسان شمالی، مازندران، فارس و گلستان نیز استان‌هایی هستند که رئیس قوه قضاییه طی مدت اخیر بدون انجام تشریفات و بصورت غیررسمی به آن مناطق سفر کرده است.

بر اساس گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، نقطه اشتراک سفرهای استانی رییس قوه قضاییه در دوره جدید - اعم از سفرهای رسمی همراه با هیئت عالی قضایی و سفرهای غیررسمی و بدون تشریفات- انجام ملاقات‌ها و دیدارهای مستقیم و بلاواسطه با متن مردم در سراسر ایران اسلامی و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آنها و همچنین  اتخاذ رویکرد مسئله‌محور و تخصص‌گرایانه در قبال چالش‌ها و آسیب‌های موجود است که به نحوی از انحاء مرتبط با وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضا بویژه در حوزه صیانت از حقوق عامه می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اقدام ویژه دستگاه قضایی زرند در حمایت از طرح عفاف و حجاب
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی
  • رئیس قوه قضائیه به هرمزگان سفر می‌کند
  • ‌سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • رییس قوه قضاییه به هرمزگان سفر می‌کند
  • نگاه قضات در دستگاه قضایی باید سازنده باشد
  • خراسان جنوبی از بالاترین ضریب‌های امنیتی برخوردار است
  • اثرگذاری فرهنگی اساتید در دانشگاه آزاد بیشتر می‌شود
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود