Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:59:26 GMT

جادو شدن کودکان - وریا کرمی*

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۶۳۵۶۴

جادو شدن کودکان - وریا کرمی*

سنندج - ایرنا - چند سالی است تولید و پخش کارتون و انیمیشن های غیرواقعی در شبکه های تلویزیونی روند رو به رشدی دارد و این موضوع باعث سیر کودکان در دنیای فانتزی و الگو گرفتن از شخصیت هایی خیالی و غیر سازنده این کارتون ها می شود.

پرواضح است که پیشرفت علم و تکنولوژی، استفاده از وسایل ارتباط جمعی را در جامعه امروزی ناگزیر کرده و همه به نوعی با این ابزار درگیریم کما اینکه کودکان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با توجه به اقتضای سنی که دارند علاقه زیادی در آنان نسبت به تماشای تلویزیون بویژه کارتون و انیمیشن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آنها بنا به شرایط سنی شان و بواسطه همزاد پنداری با شخصیت های کارتونی، میزان تاثیر پذیری شان از این شخصیت ها و الگو برداری از آنان در زندگی شخصی و ارتباط با دیگران بسیار زیاد است.
باید قبول کرد که کودکان به دلیل خام بودن و ضعف در تشخیص سره از ناسره، تاثیری مستقیم از کاراکترهای کارتونی می گیرند.
قطعا کودکان در سنین پایین تر قادر به تمییز دادن بین دنیای واقعی و غیر واقعی نیز نیستند و از آنجاییکه شخصیت شان بشدت تحت تاثیر همانند سازی و الگوبرداری از شخصیت های موجود در انیمیشن ها است، پس کارتون ها می توانند بشدت فرهنگ ساز باشند و روی نگرش ها و ارزش های افرادی در سنین پایین تاثیرگذار بوده و در شکل گیری شخصیت کودکان نقش مهمی ایفا کنند.
امروزه اغلب انیمیشن های پخش شده در رسانه ملی با اهدافی ضعیف و موضوعاتی غیر واقعی، خیالی و ماورا طبیعی سعی در جذب کودکان و نشاندن آنان پای تلویزیون دارد.
کارتون های بتمن، مرد عنکبوتی، بن تن، باب اسفنجی و ... فضایی خیالی با محتوایی غیرمفید به تصویر می کشند و شخصیت های آن از شیوه های غیر طبیعی و ماورا طبیعی برای رفع مشکلات بهره می گیرند که این مقوله استفاده از توهم و عدم تفکر برای گره گشایی مشکلات در ذهن کودک را شکل می دهد.
نکته دیگر اینکه اگر چه در بیشتر کارتون‌های جدید و انیمیشن‌های ساخته شده برای کودکان، در نهایت این شخصیت‌های مثبت هستند که به پیروزی می رسند اما عمده این موفقیت ها با اعمال خشونت آمیز بدست می آید و همانگونه که گفته شد کودکان نیز با شخصیت‌های داستان‌ها و کارتون‌ها همزاد‌پنداری می‌کنند پس محتوای نامناسب این تولیدات تاثیر منفی در رفتار آنان دارد موضوعی که در کارتون های پخش شده دهه های 60 و 70 بسیار کمتر می توان دید چرا که در انیمیشن آن سال ها، واقعیت ها و مشکلات واقعی زندگی انسان ها بیشتر به نمایش گذاشته می شد ضمن اینکه کودکان در کارتون های قدیمی درس اخلاق، نوعدوستی، استقامت، تفکر و نحوه حل مشکلات در دنیایی واقعی را می آموختند.
همچنین در برخی شخصیت های کارتونی جدید، روش های غیر اخلاقی مانند دروغ، تقلب، دزدی و خشونت، فرهنگ ناسالم و بدور از اخلاق به کودکان آموزش داده می شود که موجب تضعیف بعضی اصول و ارزش های دینی هستند حتی در برخی موارد رفتارهای غیر ارزشی و خشونت آمیز طبیعی جلوه داده و در قاموس ذهنیت کودک نهادینه می شود.
جای هیچگونه شکی نیست که امروز دیگر تنها این والدین و اولیای مدارس نیستند که در تربیت کودکان نقش ایفا می کنند بلکه رسانه ها نیز بخاطر قدرت مانورشان، تاثیر بسیار زیادی در فرهنگ سازی میان اقشار مختلف جامعه بویژه کودکان، خردسالان و شخصیت سازی آنان دارند، بنابراین نباید نسبت به تولیدات رسانه ها (به خصوص تلویزیون) غافل بود و به سادگی از کنار آن گذشت.
محتوای کارتون ها و فیلم های حوزه کودک، به دلیل تاثیرگذاری زیادشان در شکل گیری شخصیت قشر کم سن و سال جامعه از اهمیت بسزایی برخوردارند لذا توجه مسئولان شبکه های تلویزیونی (بویژه شبکه پویا) نسبت به تولید و پخش کارتون و فیلم های پرمحتوا و حساسیت والدین در خصوص نظارت بر گزینش چنین برنامه هایی برای کودکانشان ضروری است زیرا غفلت از کودکان و نوجوانان شاید در زمان حال یا آینده نزدیک خودنمایی نکند ولی در طولانی مدت آثار غیرقابل جبرانی را به جامعه تحمیل می کند.
خبرنگار ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تلويزيون كودكان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۳۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، در راستای عملی‌سازی مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی همچون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با هدف ارائه نگاه هنرمندان ملی و بین‌المللی در این حوزه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبائی برگزار می‌شود.

محور‌های موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویداد‌های مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

علاقه‌مندان به شرکت در "ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب" می‌توانند تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند.

آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود.

دیگر خبرها

  • پیروزی 5 بر 0 آرسنال مقابل چلسی به روایت کارتون / فیلم
  • همه چیز درباره انسی ۲۰۲۴/ تری گیلیام جایزه افتخاری می‌گیرد
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • املیانو مارتینز، شیطان بزرگ دنیای فوتبال / انیمیشن بلیچر ریپورت
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • شغل جدید وریا غفوری مشخص شد
  • برتری اینتر مقابل میلان و کسب ستاره دوم در سری آ به روایت انیمیشن عمر مومنی / فیلم
  • عکسی که شغل جدید وریا غفوری را مشخص کرد
  • (عکس) شغل جدید وریا غفوری مشخص شد
  • دوری کاپیتان استقلال از فوتبال؛ کافه وریا افتتاح می‌شود! + عکس