رؤیاانگاری قرآن انکار نظر 14 معصوم(ع) و صحابه عادل است
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۶۴۳۳۰
به گزارش ایکنا، آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، ۱۶ دی ماه، در ادامه جلسات تفسیر در مسجد اعظم گفت: آینه در اصطلاح عرف همین جسمی است که شیشه و پشت آن جیوه است و هر چیزی که جلوی آن باشد را نشان میدهد، ولی همه آفرینش آینه خداوند است و حتی شب تاریک هم آئینه سازنده خود یعنی خداست.
وی افزود: فرمود که غیر از آئینه چیزی در عالم خلق نکردیم و چیزی نیست که آیت و علامت وجود خدا نباشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیتالله العظمی جوادی آملی همچنین با اشاره به علم دینی تصریح کرد: علم دینی معنایش این نیست که چیزی از بیرون بیاید و آن را به دین بچسبانیم، بلکه همه عالم خودش بیانگر علم دینی است.
وی افزود: چون تمایز علوم به تمایز موضوعات است بنابراین اگر علمی مانند تجارت، اقتصاد و سیاست موضوعش انسان است میتواند دینی و غیردینی باشد، ولی آسمانشناسی و زمینشناسی فرض ندارد که دینی نباشد بلکه عالم آن علم ممکن است کور باشد و آن را آیت خدا نداند.
این مفسر با اشاره به شعور عالم گفت: اینکه در روایت است که مسجد از برخی افراد شکایت میکند که این فرد همسایه مسجد بوده، ولی در مسجد نماز نخوانده است، ناشی از همین فهم و شعور عالم است.
وی افزود: اینکه برخی دلها مانند سنگ و برخی سختتر از سنگ است برای این است که سنگ گاهی ناله کرده و از جایش جابجا میشود. در روایت بیان شده که برخی سنگها به رسول اکرم (ص) سلام میکردند، آن هم قبل از نبوت ایشان؛ بنابراین همه جهان آئینه بیهمتا و بیمانند الهی است.
جوادی آملی با رد سخنان برخی افراد در مورد قرآن افزود: ۱۴ معصوم (ع) و صحابه مورد وثوق پیامبر (ص) گفتهاند که قرآن کتاب خداست؛ بنابراین اگر کسی بگوید که قرآن رؤیای رسولانه و خاطرات پیامبر (ص) است با سخنان همه ایشان مخالفت کرده است.
وی با اشاره به اتهام کهانت، شاعری و جنون به رسول عالمیان (ص) از سوی دشمنان تأکید کرد: سحر از دقیقترین مسائل ریاضی است که البته حرام است، ولی امکان جمع با جنون را ندارد؛ معالاسف مشرکان این دو را به ایشان نسبت میدادند، ولی مگر میشود دیوانهای ساحر هم باشد.
آیتالله العظمی جوادی آملی با اشاره به تأثیرگذاری یک فرد عالم، تصریح کرد: اگر عالمی وجیه ملت شد، ولی پایش لغزید بعید است خدا به او مهلت دهد؛ زیرا او در کنار سفره دین نشسته و آبرویش از دین، مسجد و حسینیه است، ولی دیگری ممکن است سالیانی بیراهه برود و خداوند به او مهلت بدهد.
این مفسر با بیان اینکه ظواهر قرآن حجت است و تفاسیر ظاهری علما به آثار قرآن بازمیگردد، اظهار کرد: وقتی امام زمان (عج) تشریف بیاورند طوری تفسیر خواهند کرد که انگار مطالب جدیدی بیان شده است. در واقع معنای اصلی کلام امیرمؤمنان (ع) در خطبه ۱۵۸ نهجالبلاغه «ذلِک الْقُرْآنُ فاسْتنْطِقُوهُ؛ قرآن را به سخن بیاورید» در دوره آن حضرت تحقق کامل مییابد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن ایکنا جوادی تفسیر رویا مسجد اعظم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۴۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عادل فردوسیپور پس از چند سال در صداوسیما
تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 11 عادل فردوسی پور برای اولین بار پس از چند سال در صداوسیما برای مراسم یادبود مسعود اسکویی در مسجد بلال حضور یافت. این لحظات را میبینید.