Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد گفت: یک دانشجوی دکترای بیابان زدایی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد از رساله خود با عنوان «بررسی نقش کمربند سبز کنار جاده‌ای مسیر دشت یزد-اردکان در کاهش غبار ریزشی و جذب برخی از عناصر سنگین» با موفقیت دفاع کرد.

به گزارش ایسنا حمید سودایی‌زاده، استاد راهنمای اولین پایان نامه دکترای «بیابان زدایی» در استان یزد اظهار کرد: یکی از مهمترین آلاینده‌های هوای شهر یزد ذرات معلق است که مهمترین منابع ایجاد آن طوفان‌های گرد و خاک، فعالیت صنایع و کوره‌های آجرپزی در مجاورت شهر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رشد سریع صنایع نظیر صنعت فولاد، ازدیاد وسایل نقلیه، عدم ارتقای وضعیت ترافیک شهر و اقلیم بیابانی این منطقه نیز باعث تشدید میزان ورود حجم ریزگردهای الوده به شهر یزد شده است.

رییس دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد گفت: گرد و غبارهای بیابانی حاوی مقادیر زیادی از عناصر مختلف از جمله فلزات سنگین هستند که باعث ایجاد مشکلات متعدد بر موجودات زنده بخصوص انسان می‌شوند.

سودایی‌زاده با اشاره به راه‌حل‌های موجود برای کاهش آلودگی محیط زیست شهری تصریح کرد: کاشت درختان و درختچه‌ها برای کاهش آلودگی بسیار مفید است، گیاهان سبز به عنوان یک فیلتر موجب جذب و انباشت آلاینده‌های هوا شده و در جهت کاهش سطح آلودگی در محیط نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر کمربند سبز احداثی در حاشیه بزرگراه یزد در کاهش غبار ریزشی و جذب برخی عناصر سنگین و معرفی گونه‌های مناسب با توانایی بالا تر در کاهش گرد و غبار و آلاینده‌ها است.

این مسئول ادامه داد: نتایج این پژوهش نشان داد که کمربند سبز می‌تواند گرد و غبار ریزشی را به میزان 47درصد کاهش داده و درختان کاشت شده در مجاورت بزرگراه عناصر سنگین را بطور معنی داری بیش از درختان منطقه غیر آلوده در اندام های خود جذب نموده و منجر به کاهش غلظت این مواد در ذرات گرد و خاک می شوند.

وی در پایان گفت: با توجه به این که عکس العمل درختان مختلف در جذب عناصر سنگین یکسان نبوده باید در گسترش آتی کمربند سبز شهر یزد از گونه‌های درختی مناسب استفاده نمود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پايان نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۵۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت که در راس هیئتی عازم عراق شده در دیدار با استانداران استان‌های کربلای معلی و نجف اشرف درباره مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از تولید گرد و غبار افزود: ایران در زمینه بیابان‌زدایی از دانش و تجربیات بالایی برخوردار است و این آمادگی را دارد تا تجربیات خود را در زمینه مقابله با این پدیده و تثبیت شن‌های روان با کشور دوست و همسایه به اشتراک بگذارد.

وی اظهارداشت: همچنین راهکار‌های مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از تولید گرد و غبار در جهت تامین حقوق و منافع مشترک بین دو کشور ایران و عراق بررسی شد.

طرفین در این دیدار ضمن برشمردن چالش‌های زیست‌محیطی و شناسایی منشاء گرد و غبار، مقرر کردند بزودی راهکار‌های برون‌رفت و انجام اقدامات موثر و مشترک در یک بازه زمانی کوتاه اعلام شود.

براساس این گزارش، در حال حاضر منشا بسیاری از پدیده‌های گرد و غبار که کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد به طور عمده از کشور‌های همجوار است و در این دیدار در خصوص تقویت همکاری دوجانبه برای مقابله با آلاینده‌های زیست‌محیطی در جهت تأمین حقوق و منافع مشترک تاکید شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی ۱۴۰۳
  • اولین اقدام مشترک لیورپول و آرنه اسلوت: پیداکردن یک دفاع وسط مطمئن
  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
  • جزییات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
  • پایان لیگ ستارگان قطر با شکست سنگین السد
  • پایان لیگ ستارگان قطر با قهرمانی شکست سنگین السد
  • انتخاب رشته بیش از ۸۶ هزار داوطلب دکتری/ مهلت انتخاب رشته فردا پایان می‌یابد
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است