Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-28@16:43:44 GMT

ناگفته های جدال تکاوران دریایی با آتش‌سانچی

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۶۸۶۳۸

ناگفته های جدال تکاوران دریایی با آتش‌سانچی

رکنا: یک سال از روزهای سخت و پر حادثه جدال نفتکش سانچی با آتش و دریا می گذرد .

روزهایی پر از بیم و امید ، روزی امیدوار می شدیم به نجات 32 خدمه این غول آهنی گداخته شده از آتش و روزی دیگر به اوج ناامیدی می رفتیم هرچند سرانجام نیز آن شد که هیچ کدام مان دوست نداشتیم . در آن روزهای غم انگیز یک بار امیدها زیاد شد و آن روزی بود که خبر دادند تیم متبحر تکاوران دریایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عازم آب های دریای چین است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توانایی و شجاعت این نیروها که در نیروهای مسلح ایران و جهان زبانزد هستند این امید را ایجاد کرده بود که شاید روزنه ای از نجات گشوده شود اما محیط پیچیده و استثنایی این حادثه حتی راه را براین دلاورمردان که خود را برای هر نوع ایثاری آماده کرده بودند، بست .

فرمانده این تیم ویژه امیر دریادار سید مرتضی درخوران فرمانده تکاوران دریایی نیروی دریایی ارتش بود که در گفت وگو با خراسان به بیان گوشه هایی از ناگفته های این عملیات متهورانه پرداخته است.

امیر درخوران می گوید: ما یک تیپ عملیات ویژه داریم به نام تیپ مسلم ابن عقیل و نیروهای این تیپ از بین تکاورانی انتخاب می شوند که بالاترین ویژگی های تکاوری را داشته و تحت آموزش دوره های سخت عملیات ویژه که ماموریت شان عملیات های راهبردی و برون مرزی است قرار می گیرند. این ها دوره چتر بازی اتوماتیک و چتربازی سقوط آزاد ، دوره غواصی عمق زیاد برای عملیات در اسکله ها و سکوهای نفتی می بینند و در مجموع حدود دو سال طول می کشد تا تکاور ما آماده عملیات ویژه شود . در عملیات امداد و نجات برای کشتی سانچی نیز تیمی از همین تیپ اعزام شد و من خودم هم در این تیم حضور داشتم . خیلی هم تلاش شد اما با توجه به بعد مسافت و شرایطی که وجود داشت ، ابتدا نگذاشتند به منطقه برویم و این باعث شد تا موقعیت از دست برود و وقتی تیم ما به آن جا رسید در حقیقت کار از کار گذشته بود و فقط شعله ای می دیدیم .در اطلاعات اولیه ای که گرفتیم متوجه شدیم خنک ترین قسمت نفتکش سانچی 140درجه و بیشترین تا 800درجه دما وجود دارد. با وجود این وقتی تیم اعزامی به منطقه رسید چینی ها اصرار کردند باید یک تیم از ما و فرماندهی مشترک باشد که گفتیم مشکلی نیست و فقط زودتر برویم . وقتی به صحنه رسیدیم و با واقعیت میدانی روبه رو شدیم فرمانده چینی به من گفت با این شرایط ما شرکت نمی کنیم و خودتان بروید . حتی کتبی از ما تعهد گرفتند که مسئولیت با خودتان است . ما هم تا 300 متری واحد رسیدیم به صورتی که آب در اطراف کشتی در حال جوشیدن بود . با همه این تفاسیر می خواستیم به سمت یک تکه پاشنه که از آب بیرون بود و 140درجه دما داشت برویم و قرار گذاشتیم تا کشتی نجات با توری بزرگی که داشت ما را به آن نقطه برساند و چینی ها با تعجب می گفتند چیزی از کشتی نمانده و نروید اما گفتیم پیکر مرده های ما هم برای ما مهم است اما در 300 متری کشتی انفجاری انجام شد و سانچی زیر آب رفت و فقط آتش بود و با رادار می شد دید . غم انگیزترین لحظه عمر کاری من، زمانی بود که کشتی از رادار هم محو و به صورت کامل غرق شد .

مراسم نخستین سالگرد شهدای سانچی برگزار شد

نخستین مراسم سالگرد شهدای سانچی دیروز در محل شرکت ملی نفتکش برگزار شد.این مراسم با حضور مدیر عامل شرکت ملی نفتکش، معاونان این شرکت، خانواده این شهدا و جمعی از مردم برگزار شد.از سوی دیگر، در جلسه دیروز شورای شهر تهران و در سالگرد شهدای سانچی به پیشنهاد روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ملی نفتکش ایران، اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی خود در گرامی داشت یاد و خاطره شهدای مظلوم سانچی به نام گذاری خیابانی به نام «دریانوردان سانچی» رأی دادند.بر این اساس خیابان شهید عاطفی شرقی (محل استقرار شرکت ملی نفتکش ایران) به نام خیابان "دریانوردان سانچی" تغییر نام یافت و اعضای شورا خیابان شهید عاطفی غربی را به نام خیابان شهید عاطفی تغییر نام دادند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

هادی محمدی

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

ضرب و شتم و دستگیری عامل ربودن زن جوان توسط مربی رزمی+ عکس تازه داماد تهرانی را در اتاق حجله دفن کردند ! / رازی که یک زن به پلیس لو داد راز بوی بد در جنوب تهران بر ملا شد اولین فیلم از زلزله کرمانشاه/ وحشت مردم را ببینید تجاوز وکیل جوان به دختر 19 ساله در آسانسور+فیلم و عکس قتل ناموسی فرح و معشوقه اش در تخت خواب/ او شوهر داشت مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا مرگ تلخ حمید سرباز فداکار هنگام نجات 4 گرفتار در سانتافه + فیلم و عکس فیلم تکان دهنده / اینجا آفریقا نیست ایران است ! کلاس درس بچه ها در آغل گوسفندان ماجرای رقص دانشجویان در دانشگاه آزاد تبریز چه بود !؟ فیلمبرداری از صحنه خودکشی دردناک مرد آبادانی توسط خودش داغ خانواده قربانیان کشتی سانچی دوباره تازه شد + فیلم هولناک حادثه و مراسم قتل فجیع زن در غیاب شوهرش / مرد گلستانی برای نماز صبح به مسجد رفت ! این زن هنوز فکر می کند شوهرش به خانه بر می گردد / شوهر افسر کشتی سانچی بود+عکس نیت پلید 2 مرد و 2 زن در پایتخت! / آنها خیلی بی شرم بودند! + عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: حادثه سقوط اخبار حوادث دریایی حادثه دریا آتش جدال عکس فیلم زن مرد قتل دستگیر شد پرونده دستگیر جوان پسر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۸۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی حمل‌و‌نقل‌ دریایی و هوایی به ارتباطات مخابراتی/آنتن‌های ماهواره‌ای سیار ساخته شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتباطات در عصر حاضر یکی از نیاز‌های اساسی هر جامعه انسانی محسوب می‌شود از این‌رو نیاز دسترسی به ارتباطات سیار همچون آنتن‌های ماهواره‌ای سیار روز به روز در حال گسترش است؛ این آنتن‌ها دسترسی به ارتباطات مخابراتی را در دور افتاده‌ترین نقاط دنیا و در هر موقعیتی (زمین، دریا و هوا) امکان پذیر می‌کنند.

چنین راهکار ارتباطی، دسترسی به هر نوع سرویس صوتی (مانند تلفن و فکس)، تصویری (شامل عکس و فیلم) و انتقال داده (هر نوع داده ای) را روی خودرو، قطار، کشتی، هواپیما و هر وسیله در حال حرکت فراهم می‌کند و یکی از کارآمد‌ترین روش‌های ارتباطی در نقاط دور افتاده و در مواقع بروز بحران و حوادث غیر مترقبه محسوب می‌شود که نقش کاربردی متنوعی در روابط تجاری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری برعهده دارد.
در حال حاضر پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایران موفق به تولید آنتن‌های اتوماتیک با کاربرد‌های دریایی، هوایی، خودرویی، قطار و تاکتیکی شده‌اند.

محمد ایزدی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شرکت موفق به طراحی و تولید آنتن‌های ماهواره‌ای سیار با کاربرد‌های مختلف دریایی، خودرویی، هوایی، قطاری و تاکتیکی شده است. تاکنون موفق به تولید در حوزه صنایع دریایی سه محصول آنتن‌های ارسال، دریافت به روی شناور‌های تجاری و نظامی، آنتن‌های دریافت برای کشتی‌های در حال حرکت شده ایم.

وی گفت: کشتی‌های در حال حرکت می‌توانند کانال‌های ماهواره‌ای را دریافت و در کشتی پخش کنند. این قابلیت برای کوپه قطار‌ها نیز تعبیه شده است. به طوری که اکنون قطار‌های تهران- مشهد و تهران- زنجان مجهز به این آنتن‌ها هستند و می‌تواند کانال‌های صدا و سیما را دریافت و در کوپه‌ها یا اتاقک‌های قطار پخش کنند.

وی به مزایای آنتن‌های دریایی اشاره کرد و در این خصوص گفت: یکی از مهمترین مزیت‌های آنتن‌های دریایی این است که بدون جایگاه نیز کار می‌کنند. معمولا آنتن‌های دریایی باید هلدینگ و GPS داشته باشند تا بتوانند ماهواره و موقعیت ماهواره را پیدا کنند، زیرا هر دو متحرک هستند و اگر بخواهند روبروی یکدیگر قرار بگیرند باید سمت و ارتفاع هم را بدانند. کشتی‌ها برای دانستن این سمت و ارتفاع حتما باید GPS و جهت یاب شمال جغرافیایی داشته باشند.

مدیر شرکت خاطرنشان کرد: در گذشته کشتی‌ها، شمال جغرافیایی و GPS را به این آنتن‌ها می‌دادند، اما اخیرا کشتی‌های نظامی و تجاری راغب به انجام این کار نیستند، زیرا نصب شمال یاب و GPS خیلی گران قیمت‌ هستند. قیمت آنها حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار دلار است و اگر احیانا اتصالی صورت بگیرد و کشتی بسوزد، جهت یابی آن مشکل پیدا می‌کند. ما ابتکار به خرج دادیم و آن را مستقل از کشتی کرده‌ایم یعنی خودش جایگاه، شمال یاب و GPS دارد و مستقل از کشتی کار می‌کند.

وی اظهارکرد: آنتن‌های خودرو نیز برای حوادث غیر مترقبه و شبکه‌های مدیریت بحران، شبکه‎‌های نفتی و شبکه‎های بانکی، مراقبت از مرز‌ها و ارتباطات فرماندهی نظامی، نظارت تصویری به هنگام در جاده‌ها، ارتباطات مخابرات تلفن ثابت و سیار در مناطق دور دست و مواقع بحران، واحد‌های سیار خبری تلویزیونی و رسانه‌های ارتباط جمعی، شبکه‌های تحقیقاتی میدانی در مناطق دور افتاده، شهرداری‌ها، آتش‌نشانی، پزشکی از راه دور، آموزش از راه دور و ... کاربرد دارد.

ایزدی گفت: تمام نرم افزار‌ها و سخت افزار‌های این محصول در داخل کشور تولید شده اند و از نظر نظامی و تجاری ایمن هستند. واردات این محصولات نیز به علت کاربرد نظامی آن و به دلیل اعمال تحریم‌ها سخت است از اینرو با تولید این محصولات نیاز کشور در این حوزه‌ها مرتفع می‌شود.

وی افزود: این محصول اکنون در مرحله تجاری‌سازی به سر می‌برد؛ این آنتن‌ها به مدت ۴ سال روی کشتی‌های تجاری کار می‌کنند. حدود شش ماه نیز است که روی کشتی‌های نظامی نصب شده‌اند. 

این پژوهشگربه مشکلات اجرای این طرح پرداخت و گفت: اکنون برای اجرای این طرح با مشکلات نقدینگی، مالیات، شهرداری و. مواجه‌ایم. همچنین حمایت‌های لازم از سوی دولت برای اجرای این طرح نمی‌شود. در عمل نیز باید خودمان با پشتکار قوی و تلاش زیاد به دنبال بازاریابی و ارایه آن به بازار باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معمای «مثلث برمودا»
  • علم چگونه معمای «مثلث برمودا» را حل کرد؟
  • مزایای کریدور حمل‌ ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • در مستند «آقای خاص»؛فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • عقب نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ
  • مزایای کریدور حمل‌ونقل سبز و دیجیتال دریایی چیست؟
  • فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز
  • دسترسی حمل‌و‌نقل‌ دریایی و هوایی به ارتباطات مخابراتی/آنتن‌های ماهواره‌ای سیار ساخته شد