Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از آن که در سوم دسامبر ۲۰۱۸ کاوشگر OSIRIS-Rex برای انجام ماموریت خود به سیارک 101955 Bennu رسید، تیم کنترل آن از زمین، کار اندازه گیری و نقشه برداری از آسمان را شروع کردند. از آن جایی که سیارک Bennu جاذبه ضعیفی دارد، تیم کنترل نیاز داشت تا تمام اطلاعات لازم را قبل از وارد شدن کاوشگر OSIRIS-Rex به سطح سیارک به دست بیاورد تا در هنگام انجام ماموریت دچار مشکل نشود که این اتفاق بدون مشکل رخ داد و OSIRIS-Rex در ساعت ۱۴:۴۳ روز ۳۱ دسامبر، گردش خود را در مدار سیارک آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

OSIRIS-Rex نام یک کاوشگر ساخت ناسا است که برای عملیات آوردن نمونه از سیارک Bennu طراحی شده است. این سیارک یکی از سیارک‌های گروه آپولو است که در نزدیکی زمین در حال گردش هستند. سیارک Bennu یکی از نزدیک‌ترین و خطرناک‌ترین سیارات به زمین است. این سیارک در سال ۱۹۹۹ کشف شده و حدود ۵۰۰ متر قطر دارد و حرکت آن مدام توسط رصدخانه‌های مختلف تحت نظر است. کاوشگر OSIRIS-Rex در سال ۲۰۱۶ برای آوردن نمونه از سطح این سیاره به فضا پرتاب شده بود.

نکته جالب آن است که کاوشگر OSIRIS-Rex توانست رکورد سریع‌ترین گردش به دور یک جسم فضایی کوچک را به نام خود ثبت کند. این رکورد قبلا در اختیار کاوشگر ژاپنی Hayabusa2 بود که در مدار سیارک Ryugu قرار دارد. همچنین OSIRIS-Rex رکورد نزدیک‌ترین گردش را نیز به نام خود ثبت کرده، این کاوشگر تنها با فاصله ۱.۶ کیلومتر از سطح سیارک Bennu در حال گردش است.

Dan Wibben شبیه ساز و طراح گردش این کاوشگر در مورد سختی این کار گفته:" نیروی گرانش سیارک Bennu بسیار ضعیف است، به همین دلیل نیرو‌هایی مانند تشعشعات خورشیدی و فشار‌های حرارتی قدرت بیشتری در سطح سیارک پیدا می‌کنند و کاوشگر را به اطراف هل می‌دهند. این نیرو‌ها در این سیارک خیلی بیشتر از گردش به دور زمین یا مریخ (جایی که جاذبه نیروی اصلی است) در انجام ماموریت اختلال ایجاد می‌کنند. "

تیم عملیاتی کاوشگر OSIRIS-Rex در حال شناسایی منطقه‌ای عاری از سنگ و صخره هستند تا کاوشگر فرود بیاید و به جمع آوری نمونه‌ها مشغول شود. این عملیات تا اواسط سال ۲۰۰ ادامه پیدا می‌کند، سپس در سال ۲۰۳۰ کاوشگر به همراه نمونه‌ها به زمین باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: تصاویر جدید طرح مفهومی گوشی هوآوی پی ۳۰ پرو منتشر شد 

انتهای پیام/

اطلاعات جدید از عملیات خطرناک کاوشگر OSIRIS-Rex

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۶۸۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تصویری خیره‌کننده از ماه از نمایی نزدیک (فیلم) ارتفاع ۲۰ متری امواج در خلیج سن سباستین (فیلم) درخشش آسمان و زمین؛ ظهور شفق قطبی بر فراز آتشفشان (فیلم)

دیگر خبرها

  • دستاورد آموزشی افتخار معلم نمونه در اصفهان
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون (فیلم)
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • انگلیس : یک حادثه دریایی جدید در سواحل یمن رخ داده
  • انگلیس: یک حادثه دریایی جدید در سواحل یمن رخ داده است
  • تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد (فیلم)
  • ویدیو/ تکه‌ای از ماه که به سیارک تبدیل شد
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی