Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل جمعیت هلال احمرمازندران با اشاره به نبود متولی خاص برای ساماندهی طرح‌های سالم‌سازی در سواحل مازندران گفت: مازندران نیازمند مرکز تخصصی آموزش‌های دریایی است. ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ استانها مازندران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، امروزه حوادث طبیعی و غیرمترقبه رو به افزایش است که ﺑﺮﺍی مدیریت درست و ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ به موقع و اساسی مانند ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ بحران، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺭﻳﺰﻯ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ داشتن آمادگی قبل از وقوع حوادث است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ بزرگی چون هلال احمر با داشتن ظرفیت‌ها، توان، نقش و آمادگی مناسب در برابر حوادث و بلایای طبیعی و سوانح می‌تواند آسیب‌های ناشی از بحران را به حداقل برساند.

هلال احمر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های ‌امدادی و بشردوستانه نقش به‌سزایی در زمینه‌ مدیریت بحران دارد و نیروهای امدادی به‌عنوان سرمایه‌های انسانی مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند. این سازمان دارای سازمان‌های زیرشاخه متعددی است که طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی، بهداشتی، آموزشی و امدادی را در بر می‌گیرند.

گفت‌گوی تسنیم با مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران در زمینه خدمات‌رسانی امداد و نجات و انتظارات این سازمان را بخوانید.

تسنیم:روند تشکیل هلال احمر در کشور و استان چگونه بود؟

اکبری: در کشور در سال 1301 شیر و خورشید راه‌اندازی شد که سابقه‌ای بیش از 90 سال دارد. نشان‌های فدراسیون جهانی صلیب سرخ سه نشان صلیب سرخ، شیر و خورشید و هلال احمر است. نشان صلیب سرخ برای کشورهای غیرمسلمان، نشان شیر و خورشید مختص و نشان ثبت شده کشور ایران است که بعد از انقلاب به جهت همسویی با کشورهای مسلمان ما هلال احمر را انتخاب کردیم.

هلال احمر به بیش از 100 نفر در جاده‌های برفی استان قزوین امدادرسانی کردکاروان سلامت هلال احمر مردم نقاط محروم خراسان جنوبی را رایگان ویزیت کردهدیه جمعیت هلال احمر به دانش‌آموزان یک روستا در بهبهان‌
تسنیم:مهمترین اهدافی که در سازمان هلال احمردنبال واجرایی می شود چیست؟

اکبری: اندیشه‌هایی که در این سازمان وجود دارد کاملا همسو و هماهنگ با اعتقادات و باورهای مذهبی و عقاید دینی ما است. اصول اصلی و هفت‌گانه جمعیت هلال احمر بی‌طرفی، بی‌غرضی، یگانگی، جهان شمولی، انسانیت، خدمات داوطلبانه است که اینها هیچ کدام در تعارض دین اسلام نیست.

کرامت انسانی جزو اصول اصلی هلال احمر است که از دلایل اصلی موفقیت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران این است که در یک نهادی هستیم که اصول و اهداف این نهاد با باورهای دینی ما خیلی به هم نزدیک است به همین دلیل یکی از کشورهای اصلی شورای حکام فدراسیون جهانی صلیب سرخ و یکی از پنج کشور اصلی در نوع پاسخگویی به این حوادث است.

البته بخشی به آمادگی، بخشی به پاسخگویی اما بخش زیادی از آن به هماهنگ بودن باورها و اعتقادات ما با اصول و اهداف این سازمان است. اهدافی که در هلال احمر تعریف می‌شود تسکین آلام بشری، ترویج صلح و دوستی، حمایت از کرامت انسان‌ها، حمایت از سلامت انسان‌ها بوده که بسیار مهم ومقدس است.

تسنیم: نقش هلال احمر در بحث درمان و اصلی‌ترین رسالت این سازمان چیست؟

اکبری: از بعد انقلاب این نهاد عمده سلامت و درمان کشور را برعهده داشت اما پس از انقلاب و تاسیس وزارت بهداشت و درمان، جمعیت هلال احمر در بحث درمان و خدمات سلامت در کنار وزارت بهداشت ایفای نقش می‌کند. در خارج از کشور درمانگاه‌هایی که در عراق و مکه، خدمات واکسیناسیون و بهداشتی به زائران عتبات و مکه مکرمه ارائه می‌دهد و در کشور برخی از حوزه‌های سلامت برند هلال احمر است.

هلال در حوزه‌های توانبخشی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در حوزه‌های درمانی نیز مازندران بسیار توسعه یافت و در دو سال اخیر همه در بحث آموزش، درمان، توانبخشی، بهداشت، امداد و نجات، جوانان و داوطلبان با فرمت‌های خاصی آغاز کردیم. اصلی‌ترین رسالت ما بحث آمادگی و پاسخگویی به موقع به حوادث و سوانح و آماده بودن مردم است.

تسنیم:وضعیت امداد و نجات در دریای مازندران چگونه است؟

اکبری: وقتی یک استان 478 کیلومتر ساحل دارد نمی‌تواند کمتر از 20 پایگاه دریایی داشته باشد اما به دلیل آن که تکلیف و متولی دریا مشخص نیست و نمی‌دانیم مسئولیت دریا و سواحل به صورت تخصصی با کدام نهاد است این پایگاه‌ها کمتر است که البته ستاد ساماندهی سواحل استان را داریم اما کار ستادی با کار متولی‌گری فرق می‌کند.

متولی امداد و نجات جاده اورژانس است ما همکار و کمک اورژانس هستیم. تمهیداتی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال انجام است که مسئله دریای مازندران در قالب یک لایحه‌ای از طریق دولت پیگیری و وظایف دستگاه‌ها مشخص شود و معتقدیم مرکز تخصصی آموزش دریایی کشور باید در مازندران باشد.

تسنیم:آمار غریق در استان چگونه است و چه برنامه ای برای کاهش غریق دارید؟

اکبری: معمولا افراد در مناطق ممنوعه‌، طرح‌ها، مناطق سنگ چین و غیرقابل دسترسی و یا در بخش خصوصی مانند ویلا غرق می‌شوند. چندین سال پیش بیش از 200 نفر در دریا کشته می‌شدند اما با همت همه واحدها، مسئولان و ستاد ساماندهی سواحل امسال به 42 نفر رسید که این امر نشان دهنده همت همه حوزه‌ها به ویژه ناجیان و نجاتگران بود.

باید بدانیم هلال احمر متولی منطقه ممنوعه است که طبق آخرین آمار از 42 غریق، 12 نفر غرق شدند که عمدتا غیربومی هستند. طبق تحلیل و بررسی متوجه شدیم بیشترین غریق از 10  استان کشور است که نامه‌ای به استانداری و صدا و سیمای این استان‌ها داده شد اینکه مردم شما در دریای مازندران غرق می‌شوند که بحث پیشگیری از مبدا را سرلوحه فعالیت خود قرار دادیم تا اصول دریای مازندران را به مردم آموزش دهیم.

تسنیم:وضعیت پایگاه‌های امداد و نجات در مازندران چگونه است؟

اکبری: مازندران یک استان معمولی نیست و سالانه ترددهای میلیونی نشان می‌دهد که سرویس ملی می‌دهیم اما امکانات ما استانی است. هر جا جان مردم در خطر باشد جزو وظایف انسانی ما بوده که حضور یابیم. در مازندران 35 پایگاه امداد و نجات در استان فعال است و اعتقاد داریم حداقل به 50 پایگاه امداد و نجات دیگر نیاز است.

محورهای هراز، سوادکوه ،کندوان، کیاسر، نیالا، کجور و کریدور شرق به غرب و تراکم محورهای ییلاقی پرتردد گردشگری نشان می‌دهد به عنوان مثال اگر حادثه‌ای در جاده هراز اتفاق بیفتد باید سیستم پاسخگویی ما به گونه‌ای باشد با احتساب کیلومتر، ترافیک، ظرفیت‌ها و منابع در 10 دقیقه به محل برسیم که در جاده هراز 6 پایگاه و در کندوان 6 پایگاه سوادکوه 6 پایگاه می‌خواهیم که توانستیم تعداد پایگاه‌های جاده‌ای را به نرم استاندارد نزدیک کنیم.

تسنیم:چه اقدامی در زمینه امداد کوهستان انجام شد؟

اکبری: برند قله‌های کشور دماوند است که در این راستا نخستین پایگاه کوهستانی قله دماوند در رینه را راه‌اندازی کردیم و با رایزنی‌های صورت گرفته با رئیس جمعیت هلال احمر کشور موافقت شد تا پایگاه امداد و نجات رینه در دامنه قله دماوند به عنوان مرکز تخصصی آموزشی کوهستان کشور باشد.

تسنیم:چه تعداد نجاتگر دراستان و شعبات در شهرستان‌ها فعال هستند؟

اکبری: در حوزه امداد و نجات آمادگی نیروی انسانی، آمادگی لجستیک، آمادگی انبار و اقلام و آمادگی نرم‌افرای باید باشد. نجاتگران برای رسیدن به مرحله امداد کمک‌های اولیه 80 ساعت امداد و نجات عمومی، پیش بیمارستانی، دوره تخصصی جاده، دوره تخصصی کوهستان، دوره تخصصی آوار و سیلاب را بگذرانند تا نجاتگر شوند.

در دو سه سال اخیر تعداد نجاتگران استان به بیش از هزار و 200 نفر رسید که در بهمن‌ماه به دو هزار نفر می‌رسد و البته مازندران حداقل به سه هزار نفر نجاتگر نیاز دارد که برای این امر باید 30 هزار داوطلب داشته باشیم.

20 شعبه در استان فعال است که در شهرهای محمود آباد، سیمرغ، سوادکوه شمالی و میاندورود شعبه نداریم که نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای است.

در حوزه لجستیک نیز جزو استان‌هایی هستیم که آشیانه بالگرد مستقل، بالگرد مستقل، مرکز امداد هوایی، مرکز کنترل عملیات و مرکز سگ‌های تجسس داریم و به دنبال راه‌اندازی مرکز تخصصی هستیم و در آمبولانس‌های خود خودروهای نجات داریم. 30 استان کشور 9 استان منطقه هستد که یکی از این مناطق استان مازندران است.

تسنیم: از اقدامات هلال احمر مازندران در حوزه جوانان بگویید؟

اکبری: در حوزه جوانان در 42 دانشگاه استان کانون جوانان، شورای اجرایی و دبیرکانون و در 500 مدرسه استان شورای دانش‌آموزی داریم همچنین با کمک استانداری، اداره کل روستایی، اداره کل بحران، اداره کل پدافند و هلال احمر راه‌اندازی شد. در نتیجه به 131 خانه هلال، 35 پایگاه، 20 شعبه، در تمام این مکان‌ها عضوگیری می‌کنیم.

در حوزه جوانان 3 سال معاون جوانان به عنوان معاونت برتر در کشور معرفی می‌شود. جذب و راه‌اندازی برنامه‌ریزی کردیم در چهار سال 5 درصد جوانان استان را عضو جمعیت هلال احمر کنیم از کانون غنچه‌های هلال در مهدهای کودک، کانون دانش‌آموزی، کانون دانشجویی و افرادی که جزو این سه مورد نبودند به عنوان شاخه آزاد کانون روستایی، کانون طلاب و روحانیون عضو داریم. نوروز سال گذشته تنها استانی بودیم که سه هزار نفر جوان داوطلب بدون دریافت یک ریال حق‌الزحمه در ایام نوروز به مردم و مسافران خدمات‌رسانی کردند که به نیت یاران امام حسین(ع) نفر با قرعه‌کشی به کربلای معلا اعزام شدند.

تسنیم:چه فعالیتی در حوزه داوطلبان انجام شد؟

اکبری:در حوزه داوطلبان حوزه خاص و سرمایه اجتماعی ما است. شبکه‌های داوطلبی، شبکه سلامت، شبکه معلمان، مهندسان، وکلا، ورزشکاران فعال است که مشارکت مردم را می‌طلبد. در زلزله کرمانشاه هلال احمر مازندران حضوری فعال و موثر داشت که یک میلیارد کمک نقدی و 4 میلیارد تومان نیز اقلام پرداخت شد و جزو سومین استان کشور در جمع‌آوری منابع مردمی بودیم. نذر آب در سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد و مازندران در این بخش ویژه کار کرده است. تانکر، آب معدنی و اقلام زیستی داده شده است.

تسنیم: در بحث موقوفات، هلال احمر چه اقدامی در دست اجرا دارد؟

اکبری: سرمایه اصلی ما اعتماد مردم و مهربانی است که خیران نقش مهمی در کمک‌رسانی به هلال احمر دارند و در بحث موقوفات مرحوم محمد صادق شفیعی‌زاده زمینی به مساحت حدود 800 هکتار را وقف کردند که اکنون وقف هلال احمر است تا موقوفات را احیا کنیم و زمینی 5 هکتاری بابت احداث بیمارستان 250 تختخوابی با کمک یک خیر و دانشگاه علوم پزشکی بابل در حال ساخت است و موسسه مرکز بیماری‌های سرطان سلول‌های بنیادی رویان نیز در آینده در این مکان ساخته می‌شود.

تسنیم:با توجه به پرترد بودن محورهای مازندران نیاز و اعتبارات استان را در بخش امدادرسانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اکبری: آمار عملیاتی نشان می‌دهد مازندران استانی پرحجم و مهم است و در این راستا سرانه انبار ما سرانه کاملی است. باید دو درصد جمعیت استان برای حوادث و سوانح ذخیره احتیاطی داشته باشیم و امکانات و تجهیزاتی که باید در استان داشته باشیم. همچنین طبق آمار مرکز کنترل عملیات کشور 25 درصد حوادث شش ماه کشور برای مازندران بود. از طرفی مازندران معین تهران است که می‌طلبد به این استان نگاهی ویژه داشته باشیم به عنوان یک استان امکانات ما خوب است اما استانی که خدمات ملی دهیم امکانات ما خیلی ضعیف است باید مازندران را ویژه ببینند.

مصاحبه از حسین قربانی و قدسیه السادات شعبانپور

انتهای پیام/ح

R41358/P1357/S6,74/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۱۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ استان کشور متاثر از بارش‌های امروز/ تداوم عملیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی

به گزارش صدای ایران از ایسنا، محمودی، رئیس سازمان امداد ونجات، گفت: ۶ استان کشور شامل خوزستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، البرز، لرستان و اصفهان، امروز تحت تأثیر سامانه بارشی قرار گرفتند.

وی در ادامه افزود: عملیات امدادرسانی به مناطق درگیر حادثه در ٣ استان که بارش‌ها منجر به آبگرفتگی شده، با اعزام تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر آغاز شده است.

به گفته محمودی؛ در استان البرز که با بارندگی در کل استان و آب گرفتگی در معابر اشتهارد مواجه هستیم، امدادرسانی با اعزام یک تیم امدادی جهت تخلیه آب منازل در حال انجام است. در استان ایلام نیز تخلیه آب ٣۵ خانوار متأثر از سیل در سطح شهر انجام شده است که با توجه به تهدیدات، تخلیه روستان تختان در این استان در اولویت قرار دارد. همچنین در استان چهارمحال و بختیاری بارندگی به صورت پراکنده و در کوه رنگ شدیدتر می‌باشد که آب گرفتگی سیاه چادر‌ها منجر به اعزام ۴ تیم عملیاتی به مناطق متأثر از حادثه شده است. امدادرسانی در این مناطق ادامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر گفت: شهروندان از تردد و توقف در مسیر‌ها و جاده‌ها و بستر رودخانه‌ها در این استان‌ها خودداری کنند؛ و در صورت بروز هرگونه حادثه با سامانه ۱۱۲ ندای امداد و نجات هلال‌احمر تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • امدادرسانی به بیش از ۵۳۰۰ تن در سیل و آبگرفتگی ۱۷ استان
  • ۱۷ استان کشور متاثر از سیل و آبگرفتی/ امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر
  • ورود خودروهای جدید به هلال احمر
  • برنامه الحاق ناوگان لجستیکی جدید هلال احمر به استان‌های کشور
  • تعداد پایگاه‌های امداد دریایی در استان بوشهر باید افزایش یابد
  • برنامه الحاق ناوگان لجستیکی جدید جمعیت هلال احمر به استان‌های کشور
  • نیاز مبرم به تأسیس ۵ پایگاه امداد دریایی در بوشهر
  • ۲۱ استان کشور متأثر از سیل و آبگرفتی
  • نجات ۴ کوهنورد گمشده در قله دماوند
  • ۶ استان کشور متاثر از بارش‌های امروز/ تداوم عملیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی