Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: طول باقیمانده مسیر خط دوم قطارشهری مشهد از میدان شریعتی تا میدان شهید کاوه حدود 2.5 کیلومتر است که تاکنون ریل گذاری 4.5 کیومتر در مسیر های رفت و برگشت آن ریل گذاری شده است.

کیانوش کیامرز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین در این مسیر سه ایستگاه قرار دارد که عملیات ساخت سازه های ایستگاهی آن رو به پایان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: تلاش برای جذب اعتبار و همچنین رفع مشکلات تامین و انتقال ارز به منظور خرید تجهیزات مورد نیاز خط دوم قطارشهری این کلانشهر در حال انجام است.
کیامرز در باره وضعیت خط سوم قطارشهری نیز خاطرنشان کرد: تا کنون حفاری 9 کیلومتر از مسیر 28.5 کیلومتری این خط به پایان رسیده و ادامه حفاری در حال انجام است.
خط یکم قطارشهری مشهد به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند 1389 به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه بطور میانگین 130 هزار نفر در این مسیر جا به جا می شوند.
مسیر توسعه 4.5 کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال 94 به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری 14.5 کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن 94 به پایان رسید و اسفند سال 95 مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.
اواخر اسفند پارسال نیز با بهره برداری از 2 کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی بهره برداری و در سفر اردیبهشت ماه رئیس جمهوری به مشهد اتصال این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی افتتاح شد.
عملیات حفاری خط سوم قطارشهری مشهد نیز به طول 28.5 کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد از نیمه دوم فروردین سال 95 آغاز شده است.
مطالعات احداث خط چهارم نیز به پایان رسیده و اجرای این خط به طول 17.5 کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با 15 ایستگاه برنامه ‌ریزی شده است.
7505/ 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد قطارشهري ريل گذاري مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۱۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریعترین قطار‌های جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟

به گزارش صدای ایران از ایسنا، موضوع برقی کردن خط آهن در ایران علیرغم اینکه سال‌ها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰ کیلومتر مربوط به مسیر جلفا - تبریز و تبریز - آذرشهر است. پس از آن دولت‌ها وعده‌های مختلفی برای اجرای راه آهن برقی به ویژه در مسیر پرتردد و با استراتژیک تهران - مشهد دادند، اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است.

در این راستا دولت سیزدهم برنامه‌هایی دارد و مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم - در روز‌های پایانی ۱۴۰۱ وعده داد که عملیات قطار سریع‌السیر مسیر تهران - مشهد از ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

همچنین چندی پیش سید ابراهیم رئیسی - رئیس جمهور - نیز در جلسه‌ای، آخرین وضعیت مهمترین پروژه‌های ریلی و تزانزیتی کشور و راهکار‌های تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این طرح‌ها را بررسی کرد و با تاکید بر اهمیت احداث خط ریلی سریع‌السیر مشهد - تهران با توجه به نیاز رو به افزایش برای گسترش امکانات حمل و نقلی در این مسیر و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زائران علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه تأکید کرد.

در همین راستا، ایسنا در سلسله مطالبی به موضوع قطار‌های برقی و بررسی آنها در سایر کشور‌های جهان می‌پردازد.

در گزارش قبلی انواع قطار‌های برقی چین معرفی و پیش از آن نیز درباره اولین راه‌آهن برقی و مسیر ریل برقی جهان صحبت شد و به نقش این قطار‌ها در کاهش میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای اشاره کردیم، در گزارش دوم فهرستی از سریع‌ترین قطار‌های مغناطیسی جهان معرفی شد و در گزارش سوم علت محبوبیت قطار‌های سریع‌السیر در چین را بررسی کردیم و در این گزارش سریع‌السیر قطار‌های جهان در سال میلادی ۲۰۲۴ معرفی می‌شوند.

در عصری که سرعت و کارایی بر قلمرو حمل‌ونقل غالب است، قطار‌های سریع‌السیر روشی را که افراد در مسافت‌های وسیع طی می‌کنند را متحول کرده است. با ورود به سال ۲۰۲۴، تلاش برای سیستم‌های ریلی سریع‌تر و پیشرفته‌تر همچنان مرز‌های نوآوری را پیش می‌برد و در اینجا فهرستی از قطار‌های برتر جهان معرفی شدند که فناوری پیشرفته و سرعت بی‌نظیر را به نمایش می‌گذارند.

سریعترین قطار‌های جهان در سال ۲۰۲۴

در سال ۲۰۲۴، سریع‌ترین قطار‌های جهان مظهر فناوری پیشرفته و حمل‌ونقل سریع هستند. این مهندسی شگفت‌انگیز به رهبری ماگلو شانگهای چین با سرعت خیره‌کننده ۴۶۰ کیلومتر در ساعت به نمایش گذاشته شده است و بازتعریف خطوط ریلی پرسرعت با هارمونی CRH ۳۸۰ A با سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت از نزدیک دنبال سپس ایتالیا، ژاپن و سایرین فهرست را تکمیل می‌کنند، این قطار‌ها اوج حمل‌ونقل مدرن را به نمایش گذاشته‌اند.

سریعترین قطار جهان - شانگهای مگلو

شانگهای مگلو در چین با سرعت خیره‌کننده ۴۶۰ کیلومتر در ساعت (۲۸۶ مایل در ساعت) به جلو حرکت می‌کند و جایگاه خود را به‌عنوان برترین شگفتی فناوری شناور مغناطیسی به رخ می‌کشد. در حالی که این قطار به‌عنوان قطار سنتی طبقه‌بندی نمی‌شود، اما الکترومغناطیس آن را قادر ساخته است تا به زیبایی سر بخورد و محدودیت‌های اصطکاک را نادیده بگیرد و استانداردی را برای حمل و نقل با سرعت بالا در سال ۲۰۲۴ تعیین کند.

دومین قطار سریع جهان-هارمونی سی آر اچ

هارمونی (CRH ۳۸۰ A) در اکتبر ۲۰۱۰ به بهرهبرداری رسید و از پکن تا شانگهای حرکت می‌کند و خدمات روزانه را در مسیر ووهان به گوانگژو ارائه می‌دهد. قطار‌های گلوله‌ای CR Harmony و CR Fuxing چین با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت (۲۱۷ مایل در ساعت) در بین مناظر حرکت و جایگاه دومین قطار سریع در سراسر جهان را تضمین می‌کنند. این قطار‌ها که انقلاب راه‌آهن پرسرعت چین را رهبری می‌کنند، به‌طور یکپارچه شهر‌ها را به هم متصل و استاندارد‌های جدیدی را برای حمل‌ونقل سریع تعیین می‌کنند و با سرعت و کارایی قابل توجه خود، تجسم تسلط چین در فناوری مدرن راه‌آهن هستند.

سومین قطار پرسرعت جهان-ای جی وی ایتالو

این مورد، اولین قطار در سری‌ای جی وی است که در آوریل ۲۰۱۲ خدمت‌رسانی آن آغاز شد و حداکثر سرعت عملیاتی آن ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت است. این قطار مجهز به سیستم کششی است که در آوریل ۲۰۰۷ رکورد سرعت ۵۷۴.۸ کیلومتر بر ساعت را شکست. همچنین مدرن‌ترین قطار اروپا محسوب می‌شود توسط آلستوم ساخته شده است. این قطار با استاندارد همکاری مشترک اروپا (TSI) که شامل ایمنی، قابلیت اطمینان و در دسترس بودن، بهداشت، حفاظت از محیط زیست و سازگاری فنی است، مطابقت دارد.




چهارمین قطار پرسرعت جهان- زیمنس‌ای وی اس ۱۰۳‌ای وی اس ۱۰۳ در اسپانیا، سریع‌ترین قطار سریع‌السیر نوع خود در جهان است. این قطار در طول سفر‌های آزمایشی خود در اسپانیا به سرعت فوق العاده حدود ۴۰۰ کیلومتر در ساعت دست یافت و دارای سرعت عملیاتی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است. توسط راه‌آهن ملی اسپانیا سفارش داده شده است و در خط بارسلونا-مادرید کار می‌کند. این قطار در جولای ۲۰۰۵ تحویل داده شد و در ژوئن ۲۰۰۷ شروع به کار کرد.

پنجمین قطار پرسرعت جهان-تالگو ۳۵۰

تالگو ۳۵۰ که در ابتدا با نام RENFE AVE کلاس ۱۰ وارد خدمت شد، در طول اجرای آزمایشی خود به حداکثر سرعت ۳۶۵ کیلومتر در ساعت دست یافت. حداکثر سرعت عملیاتی این قطار ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است و از سال ۲۰۰۵ در اسپانیا کار می‌کند. در حال حاضر بیش از ۴۶ قطار از این سری در حال کار هستند.

ششمین قطار پرسرعت جهان-سری E ۵ شینکانسن هایابوسا

قطار‌های سری E ۵ شینکانسن هایابوسا که در مارس ۲۰۱۱ با حداکثر سرعت اولیه ۳۰۰ کیلومتر، خدمت‌رسانی را آغاز کردند، اکنون در خط توهوکو شینکانسن با حداکثر سرعت عملیاتی ۳۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند. قطاری که در حال حاضر سریع‌ترین قطار در ژاپن است، در طول آزمایش به سرعت حدود ۴۰۰ کیلومتر در ساعت دست یافت. این قطار توسط صنایع سنگین کاوازاکی (KHI) و هیتاچی ساخته شده است، در حالی که شرکت راه‌آهن شرق ژاپن (JR East) اپراتور آن است.

هفتمین قطار پرسرعت جهان-آلستوم یورودوپلکس

آلستوم یورودوپلکس ساخت آلستوم سومین نسل تی جی وی دوپلکس است که در دسامبر ۲۰۱۱ آغاز به کار کرد. قطار‌های این سری تنها دوبلکس هستند. قطار‌های این سری تنها قطار‌های پرسرعت دوطبقه و قادر به حرکت در شبکه‌های اروپایی با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت هستند. قطار‌های یورودوپلکس برای کار در شبکه‌های ریلی فرانسه، آلمان، سوئیس و لوکزامبورگ طراحی شده‌اند. آنها مجهز به سیستم‌های کششی هستند که با جریان‌های الکتریکی مختلف که در سراسر اروپا استفاده می‌شوند، سازگار شده‌اند.

هشتمین قطار پرسرعت جهان-تی جی وی دوپلکس

تی جی وی دوپلکس از سال ۱۹۹۶-۲۰۰۴ تولید شد و حداکثر سرعت قطار‌ها از ۳۰۰ تا ۳۲۰ کیلومتر در ساعت است. این قطار اولین نسل سوم قطار ۲ طبقه/دوپلکس آلستوم است. فضایی برای ۵۱۲ مسافر در قسمت بالایی و پایینی خود فراهم می‌کند. این قطار از جنس آلومینیوم برای کاهش وزن ساخته شده است.

نهمین قطار پرسرعت جهان-قطار‌های فرچروسا سری‌ای تی آر ۵۰۰

قطار‌های فرچروسا سری‌ای تی آر ۵۰۰ در سال ۲۰۰۸ کار خود را آغاز کردند. این قطار‌ها برای حداکثر سرعت ۳۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده‌اند و در حال حاضر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت در خطوط پرسرعت حرکت می‌کنند.

دهمین قطار پرسرعت جهان-تی اچ اس ار ۷۰۰ تی

این قطار در خط پرسرعت بین تایپه و کائوسیونگ در تایوان حرکت می‌کند و در ژانویه ۲۰۰۷ با قطار سریع‌السیر تایوان وارد سیستم حمل‌ونقل شد و سرعت آن ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و زمان سفر بین دو شهر را از چهار ساعت به ۹۰ دقیقه کاهش می‌دهد و توسط کاوازاکی، هیتاچی و نیپون شاریو ساخته شده است.


دیگر خبرها

  • ۳ رام قطار فوق العاده به مسیر ریلی مشهد- تهران اضافه شد
  • سه رام قطار فوق العاده به مسیر ریلی مشهد- تهران افزوده شد
  • سریعترین قطار‌های جهان در سال ۲۰۲۴ کدامند؟
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • اجرای ۱۰ طرح راه سازی در استان همدان
  • پیش‌بینی روزانه ۳ رام قطار فوق‌العاده در مسیر مشهد
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳