Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-06@22:27:05 GMT

شهرداری در موضوع پسماند تنها است

تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۲۷۱۴۶۸

به گزارش ایلنا، پیروز حناچی در نشست با اعضای کمیته اجتماعی مجمع نمایندگان تهران که عصر دیروز در مجلس شورای اسلامی‌برگزار شد، با اشاره به اینکه شهرداری تهران روزانه هزینه زیادی برای حمل و دفع زباله پرداخت می‌کند، اظهار کرد: یکی از راه‌حل‌های این مسئله ایجاد حساسیت در مردم برای تفکیک زباله و کاهش تولید زباله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جانمایی مخازن زباله سر کوچه‌ها تبعاتی از جمله تجمع موش و کاهش سهم شهروندان در تفکیک زباله از مبدا را به وجود آورده که باید در این شیوه جمع‌آوری زباله تجدید نظر کنیم. 

شهردارتهران این مسئله را یک معضل کشوری دانست و گفت: دستگاه‌های حکومتی در این بخش خودشان را کنار کشیده اند و شهرداری‌ها در این موضوع که با سلامت شهروندان در ارتباط است، تنها مانده اند. شهرداری‌ها باید در مسائل مربوط به پسماند حمایت و پشتیبانی شوند. 

حناچی نارضایتی شهروندان ساکن جنوب شهر را یکی از موارد مربوط به پسماندهای کلان شهر تهران عنوان کرد و گفت: به غیر از پسماند‌هایی که به آرادکوه می‌رود، 43 هزار تن زباله هم به جاده آبعلی می‌رود. در کشور ما تکنولوژی در رابطه با پسماندهای ساختمانی هم قوی نیست و تمام این موارد به طبیعت ضرر می‌زند. 

وی تاکید کرد: اگر در بودجه سال 1398 برای مشکل پسماند کلان شهرها بودجه ای در نظر گرفته شود، به طور قطع کمک بزرگی است. 

شهردار تهران استفاده از سرمایه اجتماعی در زمینه رفع معضل پسماندهای شهری را یکی از راه حل‌ها دانست و عنوان کرد: اگر بتوانیم از سرمایه‌های اجتماعی استفاده کنیم می‌توانیم آن را به یک فرصت و ثروت تبدیل کنیم.

حناچی ادامه داد: البته من ناامید نیستم و اعتقاد دارم با ایجاد حساسیت در شهروندان و کمک سمن‌ها می‌توانیم این سرمایه اجتماعی را به دست بیاوریم و باید سرمایه‌های اجتماعی را برای خودمان حفظ کنیم. 

وی با اشاره به اینکه پسماندهای تهران معضلاتی مثل کودکان کار و آسیب‌های محیط زیستی را به همراه دارد، گفت: دولت شهرداری‌ها را در انجام ماموریتهای حاکمیتی مانند توسعه حمل ونقل عمومی‌،دفع پسماندورفع آلودگی هوا ومنابع پایدارحمایت کند البته شرایط شهرداری تهران به نسبت بسیاری از شهرهای دیگر بهتر است. وقتی شهرداری در پرداخت حقوق کارکنانش با مشکل مواجه می‌شود، نمی‌تواند به موضوعات زیست محیطی و مسائل دیگر بپردازد.

شهردار تهران تصریح کرد: استفاده از سازمان‌های مردم نهاد، افزایش حساسیت شهروندان نسبت به کاهش پسماند و افزایش هزینه تولید زباله سه راهکاری هستند که می‌توانیم برای کاهش تولید پسماند از آن‌ها استفاده کنیم. در بسیاری از کشورها اگر زباله به خوبی تفکیک نشود، شهروندان متحمل جریمه‌های سنگینی می‌شوند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شهردار تهران نمایندگان مجلس پسماند پیروز حناچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۱۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اصپاک» در شهر اصفهان ۱۳ هزار مشترک دارد/ بیش از ۱۰ هزار خانه بیمه آتش‌سوزی شد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه سامانه اصپاک بالغ‌بر ۱۳ هزار مشترک در شهر اصفهان دارد که این تعداد روزبه‌روز در حال افزایش است، گفت: بیش از ۱۰ هزار منزل مسکونی از طریق اصپاک بیمه آتش‌سوزی شده‌ است و به‌طور میانگین روزانه یک تن پسماند توسط عوامل این سامانه جمع‌آوری می‌شود.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به استقبال مردم از سامانه اصپاک اظهار کرد: شهروندان اصفهانی از اپلیکیشن اصپاک یا سامانه جمع‌آوری پسماند خشک که از سال گذشته راه‌اندازی شد، استقبال خوبی کردند.

وی افزود: موارد تشویقی یا موضوعاتی که مردم را به جمع‌آوری پسماند خشک تشویق می‌کند، در سامانه اصپاک قرار داده‌شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: امیدواریم شهروندان به جنبه زیست‌محیطی در سامانه اصپاک توجه بیشتری داشته باشند، زیرا آن‌ها وظیفه دارند به حفظ محیط زیست و کره زمین بپردازند.

ساکتی با بیان اینکه سامانه اصپاک بالغ‌بر ۱۳ هزار مشترک در شهر اصفهان دارد که این تعداد روزبه‌روز در حال افزایش است، گفت: بیش از ۱۰ هزار منزل مسکونی از طریق اصپاک بیمه آتش‌سوزی شده است و به‌طور میانگین روزانه بین ۵۰۰ تا یک تن پسماند توسط سامانه اصپاک جمع‌آوری می‌شود که امیدواریم با توسعه این فرهنگ، سیستم‌های قدیمی جمع‌آوری شود.

وی گفت: امیدواریم با افزایش ظرفیت سامانه هوشمند اصپاک، تمام پسماند خشک در حوزه‌های مختلف همچون منازل و محیط‌های تجاری از مبدا تفکیک شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اضافه کرد: از شهروندان انتظار داریم با نگاه زیست‌محیطی به تفکیک از مبدا پسماندها بپردازند تا شهرداری با کمک شهروندان و سرمایه‌گذار بخش خصوصی در مسیر جمع‌آوری هوشمند زباله گام بردارد.

ساکتی ادامه داد: سازمان مدیریت پسماند به‌زودی کلنگ‌زنی پروژه نخاله‌های ساختمانی را آغاز خواهد کرد و بر این اساس روزانه ۱۸۰۰ تن نخاله ساختمانی بازیافت خواهد شد.

وی گفت: در حوزه پسماند خشک، کلنگ‌زنی شهرک بازیافت، مدیریت زنجیره پسماند به‌ویژه در حوزه تفکیک از مبدا، ساماندهی انبارهای غیرمجاز و محل‌های غیررسمی تأثیرات خوبی به‌دنبال دارد که امیدواریم با آغاز این دو پروژه بتوانیم خدمت خوبی به محیط زیست داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به تصفیه شیرابه گفت: تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲۰ متر مکعب در روز نیز راه‌اندازی شده‌است و امیدواریم شاهد افتتاح رسمی آن از هفته آینده باشیم.

کد خبر 750820

دیگر خبرها

  • روزانه بیش از ۲۰۰ تن پسماند در شهرستان مهاباد تولید می‌شود
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • «اصپاک» در شهر اصفهان ۱۳ هزار مشترک دارد/ بیش از ۱۰ هزار خانه بیمه آتش‌سوزی شد
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس
  • عقیم‌سازی ۶۰۰ قلاده سگ در اراک
  • تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه
  • ممنوعیت تردد در بزرگراه شهید خرازی/ شهروندان از مسیرهای جایگزین استفاده کنند
  • محدودیت تردد در بزرگراه شهید خرازی/ شهروندان از مسیرهای جایگزین استفاده کنند