Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، بهسازی و نوسازی واحدهای غیرمقاوم مسکن روستایی یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر علیرغم تمام تلاش های بنیاد مسکن به دلیل برخی مشکلات مورد بی مهری قرار گرفته است.

بنابراین گزارش، در بند «ب» ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه آمده است: «دولت موظف است به منظور کاهش آسیب‌پذیری سکونتگاه‌های روستایی (با هدف بهسازی و نوسازی مسکن روستایی) و همچنین تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد شهری (در شهرهای کوچک) منابع مالی و تسهیلات ارزان‌قیمت و زمین مورد نیاز را در قالب بودجه سنواتی در طول اجرای قانون برنامه تأمین و اقدامات ذیل را از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌عمل‌آورد: بهسازی و نوسازی سالانه حداقل ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد پنج درصد (5%) و تأمین مابه‌التفاوت سود تسهیلات برای دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود و مطابق با گزارش سازمان برنامه و بودجه، میزان عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه بهسازی و نوسازی واحدهای غیرمقاوم روستایی در سال ۹۶، تنها  70 هزار واحد مسکونی بوده است، یعنی صرفا ۳۵ درصد از هدف کمی درنظر گرفته شده برای این بخش (۲۰۰ هزار واحد مسکونی مطابق با بند ب ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه) محقق شده است.

جالب است بدانیم مجموع واحدهای روستایی که در چهار سال اول دولت روحانی مورد بهسازی و نوسازی قرار گرفت کمتر از 200 هزار واحد بود. این عملکرد با توجه به حوادث طبیعی که هر ساله در کشور رخ می دهد و میزان تلفات جانی و مالی روستاییان، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

در لایحه بودجه 98 به صورت مستقیم به مسکن روستایی اشاره نشده است. تنها در قالب بند «ب» تبصره ۸ لایحه بودجه، به صورت غیر مستقیم و احتمالا در قالب احداث واحدهای مسکن اجتماعی و حمایتی باید در جست و جوی برنامه دولت برای مسکن روستایی باید بود.

البته همین اشاره غیر مستقیم هم در کنار تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر و طرح‌های بازآفرینی شهری است که به دلیل توجهی که دولت به این دو مورد دارد، به نظر می‌رسد در عمل باز هم مسکن روستایی مورد بی مهری قرار خواهد گرفت.

* تأمین نیاز اساسی خانواده روستایی و محافظت در برابر بلایای طبیعی

مسکن روستایی یکی از اولویت‌های اساسی خانواده های روستایی است و تأمین آن نقش اساسی در توسعه روستایی دارد. با بهسازی و نوسازی واحدهای مسکن روستایی کیفیت زندگی خانواده ها را بهبود می بخشد و این واحدها را در حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله و سیل محفوظ می‌دارد.

منطقی است دولت به‌جای اینکه بعد از حوادث طبیعی شاهد خسارت های غیر قابل جبران به خانواده ها باشد و هزینه های بیشتری برای احداث واحدهای مسکونی روستاییان انجام دهد، پیش از وقوع آن اقدام کرده و تسهیلات لازم را در اختیار مردم قرار دهد.

*تشکیل صندوق احداث و نوسازی و بهسازی مسکن روستایی و شهری با استفاده از اقساط بازگشتی مسکن مهر

به نظر می رسد با توجه به سهم بالای واحدهای غیرمقاوم روستایی که بیش از 60 درصد گزارش شده است و همچنین عدم توجه دولت در سال های اخیر، ضروری است دولت در برنامه های آتی خود توجه ویژه ای به این مورد داشته باشد. یک پیشنهاد بسیار مناسب می تواند استفاده هوشمندانه از اقساط بازگشتی مسکن مهر باشد.

به همین منظور، دولت می تواند صندوقی قرض الحسنه با عنوان احداث، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی و شهری در شهرهای کوچک نزد بانک مسکن تشکیل دهد و تمام اقساط بازگشتی مسکن مهر را بلافاصله بعد از وصول به آن واریز و این منابع به عنوان سرمایه بانک مسکن منظور کند.

بدین ترتیب دولت این امکان را پیدا می کند تا سالانه تعداد قابل توجهی وام برای تولید و بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی به روستاییان اختصاص دهد. ضمنا با توجه اینکه این تسهیلات از محل سرمایه بانک مسکن پرداخت می‌شود، الزامی به پرداخت ما به‌التفاوت نرخ 4 درصد تا نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار وجود نخواهد داشت.

در این صورت خط اعتباری مسکن مهر که برای تامین مسکن محرومان و اقشار متوسط به پایین ایجاد شده بود، همین مسیر را در آینده نیز ادامه خواهد داد.

از آنجایی که منابع این صندوق به صورت مداوم برای تولید مسکن استفاده می‌شود، می تواند نقش بسیار مهمی در رونق پایدار تولید مسکن و همچنین اشتغال ناشی از آن ایفا کند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۲۷۱۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان

رییس اداره نظارت بر ساخت راه‌های فرعی و روستایی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: در سال گذشته در مجموع پروژه‌های احداث، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی، ۸۶ کیلومتر زیرسازی، ۴۰ کیلومتر آسفالت اجرا و همچنین ۷۱ پل با دهانه زیر هشت متر و یک پل با دهانه بالای هشت متر احداث شده است.

محمد کاظمی افزود:در شهرستان سمیرم، طرحهای زیر سازی راه روستایی آب ملخ، تکمیل محور زمان کهریز حسن آباد، بهسازی محور خفر – سرباز، قطعه ۲ محور شهید – دزکرد، احداث محور ونک – سولقان، بهسازی و آسفالت سبز آباد و چشمه محمد قلی، تکمیل محور گرموک – هونجان، احداث راه روستایی عقدک، با اجرای ۱۹ کیلومتر زیرسازی راه، ۸ کیلومتر اجرای آسفالت گرم و احداث ۱۱ پل با دهانه زیر هشت متر اجرا شده است.

او گفت:طرحهای روسازی سریجهن – مهاباد، احداث قطعه ۲ سریجهن – مهاباد، بهسازی و آسفالت حیدر آباد- خوش آباد – امامزاده، ابنیه فنی زواره - دره باغ در شهرستان اردستان، ۱۴ کیلومتر زیرسازی راه، هشت پل با دهانه زیر هشت متر احداث شده است.

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های فرعی و روستایی تصریح کرد: احداث ۱۲ کیلومتر زیرسازی و ۹ کیلومتر آسفالت گرم و همچنین چهار پل با دهانه زیر هشت متر در شهرستان شهرضا برای اجرای زیر سازی و آسفالت محور هونجان - گرموک (قطعه ۱)، قطعه ۲ محور هونجان - گرموک، احداث محور کهرویه - یحیی آباد، اصلاح سه راهی‌های شهرضا – آباده در سال گذشته انجام گرفت.

او در خصوص احداث، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی در شهرستان فریدونشهر نیز گفت: بهسازی قطعه ۲ میدانک - پشندگان، بهسازی قطعه ۳ میدانک - کیوارستان - پشندگان، بهسازی راه‌های روستایی فهره و بهرام آباد، بهسازی راه روستایی بن کمر، بهسازی راه روستایی هیران، بهسازی و آسفالت تزره، احداث و بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی شهرستان فریدونشهر، با اجرای ۱۰.۵ کیلومتر زیرسازی، ۳.۵ کیلومتر آسفالت گرم و هشت پل با دهانه زیر هشت متر در سال ۱۴۰۲ صورت گرفت.

کاظمی با اشاره به احداث قطعات سه و چهار محور جندق – مصر شهرستان خور و بیابانک در سال گذشته بیان کرد: برای اجرای این ۲ پروژه ۱۱ کیلومتر زیرسازی، هفت پل با دهانه زیر هشت متر اجرا شد.

رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های فرعی و روستایی  گفت: اجرای احداث محور حسن آباد – دستگرد و همچنین ادامه محور مزرعه عرب – جندان در شهرستان جرقویه، ۶ کیلومتر زیرسازی راه، پنج کیلومتر آسفالت سیلکت و پنج پل با دهانه زیر هشت متر اجرا شده است.

وی  افزود: طرحهای آسفالت راه‌های فرعی و روستایی اصفهان (روران) و همچنین تعریض پل زغمار و اصلاح قوس آن با اجرای چهار کیلومتر زیرسازی راه و آسفالت گرم و احداث یک پل با دهانه بیش از هشت متر انجام شد.

کاظمی ادامه داد: در شهرستان بویین و میاندشت نیز هشت پل با دهانه زیر هشت متر در پروژه‌های بهسازی مغندر – سکان و ابنیه فنی غرب استان (باغ مادی - میلاگرد- حاج بلاغ) اجرا شده است.
رئیس اداره نظارت بر ساخت راه‌های فرعی و روستایی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: در احداث محور سین – دستگرد شهرستان برخوار، ۲ کیلومتر زیرسازی راه و هشت پل با دهانه زیر هشت متر، بهسازی راه‌های روستایی هرمانک - دره الوچه و گرداب شهرستان چادگان، ۶ کیلومتر زیرسازی راه و ۶ پل با دهانه کمتر هشت متر و ۳.۵ کیلومتر آسفالت گرم، زیر سازی راه دسترسی به پل حسین آباد شهرستان خمینی شهر، یک کیلومتر زیرسازی راه و یک پل با دهانه کمتر هشت متر، احداث راه روستایی علی آباد – جمبزه شهرستان دهاقان، ۲ کیلومتر زیرسازی راه و ۳ پل با دهانه کمتر هشت متر و بهسازی محور قلعه میر – قهدریجان در شهرستان فلاورجان، ۲ کیلومتر زیرسازی راه و ۲ پل با دهانه کمتر هشت متر اجرا شده است.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • دریافت تسهیلات درجاسازی واحد‌های فرسوده روستایی واقع در حریم ممنوعه میراث فرهنگی
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • بهسازی معابر شهرک‌های صنعتی اردبیل با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال
  • نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم
  • پیامک اقساط نجومی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن
  • اجرای زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان
  • پیاده‌روهای خیابان ۱۹ دی قم نوسازی می‌شود
  • عملیات بهسازی و نوسازی باغات استان بوشهر اجرا می‌شود
  • ۸۰۰۰هکتار از نخلستان‌های استان بوشهر بهسازی می شود
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران